Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 23 listopada 2015, 13:40

Wiedźmin 3 kontra Fallout 4 - porównanie elementów RPG dwóch kandydatów do gry roku

Wprawdzie Fallout 4 i Wiedźmin 3 to w gruncie rzeczy dwa zupełnie różne tytuły, ale mają parę cech wspólnych – jak choćby przynależność do gatunku RPG oraz fakt, że obie walczą o tytuł gry roku. Rozbiliśmy je na czynniki pierwsze i porównaliśmy ze sobą.

Spis treści

Klimat

W tej kategorii błyszczą zarówno Wiedźmin, jak i Fallout. Choć obie gry należą do dość wyświechtanych głównych nurtów – postapo i fantasy – to podchodzą do nich w niekonwencjonalny i bardzo sugestywny sposób.

Jak wiadomo, elementem wyróżniającym świat Dzikiego Gonu jest jego słowiańskość. Począwszy od swojsko brzmiących nazw własnych, przez krajobrazy, wiejską architekturę i różne elementy kultury mieszkańców tego uniwersum, po muzykę i bestiariusz – Wiedźmin 3 na każdym kroku podkreśla, że powstał nad Wisłą, a klimat tej produkcji rozlewa się ciepłem po sercu polskiego gracza. Do tego wszystkiego CD Projekt Red znakomicie miesza powagę z humorem, patos z przyziemnością, a historyczny realizm z paranormalną fikcją, gdzieniegdzie puszczając przy tym oko do gracza i odwołując się do otaczającej nas rzeczywistości przez easter eggi czy alegorie.

Fallout 4 też potrafi urzec klimatem – ale robi to na nieco innej zasadzie. Unikatowość tego uniwersum bierze się przede wszystkim z kontrastów. Z jednej strony mamy świat po zagładzie – ze wszystkimi trudami, zagrożeniami i smutkami, jakie są nieodzownymi elementami postapokalipsy – a z drugiej jest to rzeczywistość, w której ciągle towarzyszy nam uśmiechnięty Vault Boy, nakazujący traktować te realia nieco z przymrużeniem oka. Idąc dalej, z jednej strony oglądamy szczątki amerykańskiej cywilizacji, jaka rozwinęła się do roku 2077 (a więc teoretycznie daleko w przyszłość), a z drugiej nie możemy oprzeć się wrażeniu, że to lata 50. XX wieku – z charakterystyczną dla tego okresu muzyką, motoryzacją, modą, formą reklam etc. I choć jestem w stanie zrozumieć głosy niezadowolenia wywołane „pstrokatością” stylu artystycznego zaserwowanego tym razem przez Bethesdę, to sam uważam, że taki koloryt jak najbardziej pasuje do postapokalipsy w falloutowym wydaniu.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Który z elementów gry RPG akcji jest dla Ciebie najważniejszy:

Otwarty, duży świat, wypełniony ciekawymi lokacjami.
11,8%
Fabuła w wątku głównym i w zadaniach pobocznych.
70,1%
Ogólnie pojęty klimat.
8,4%
System walki.
1,8%
Aktywności dodatkowe.
0,4%
Dobrze napisane dialogi.
1,5%
Zróżnicowani i zapadający w pamięć bohaterowie niezależni.
1,1%
Przemyślany rozwój postaci, oferujący szerokie spektrum umiejętności.
2,8%
Zróżnicowany bestiariusz.
0,6%
Rozbudowane rzemiosło.
0,5%
Oprawa audiowizualna.
0,5%
Wsparcie dla modów.
0,4%
Zobacz inne ankiety