Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 10 sierpnia 2014, 13:01

Gothic / Risen (Piranha Bytes). Najlepsze systemy rozwoju postaci w komputerowych grach RPG

Spis treści

Pozostajemy w sferze kultury niemieckiej, choć tym razem z uwagi na niemieckie pochodzenie dewelopera, studia Piranha Bytes. Pominięcie serii Gothic i jej duchowego następcy, Risena byłoby sporym nietaktem – i to nie tylko ze względu na fakt, że pierwszy z wymienionych tytułów cieszy się u nas chyba większą popularnością niż we własnej ojczyźnie. Gothic i Risen to po prostu świetni reprezentanci gatunku cRPG, a ich system rozwoju postaci – choć bywa nie mniej toporny niż reszta technicznych elementów tych gier – również ma swój mały udział w kulcie, jakim otacza się u nas dzieła zespołu Piranha Bytes.

Źródło ilustracji: forum.gothic.phx.pl - 2014-08-08
Źródło ilustracji: forum.gothic.phx.pl

Niemniej, jako że „dzieła zespołu Piranha Bytes” to aż pięć różnych gier (lub nawet sześć, jeśli doliczyć debiutującego w tym miesiącu Risena 3: Władców tytanów), które zostały wydane na przestrzeni kilkunastu lat, nie może być mowy o całkowicie jednorodnym, uniwersalnym systemie. Atrybuty i umiejętności zmieniały się z odsłony na odsłonę – z tendencją do serwowania graczom coraz obfitszych możliwości – jednak założenia pozostawały z grubsza stałe. Tak jak w większości cRPG-ów w seriach Gothic i Risen nie brakuje punktów doświadczenia, awansowania na kolejne poziomy, punktów umiejętności i innych tego typu atrakcji, lecz cechą właściwą produkcjom Niemców pozostaje fakt, że ich bohaterowie nie są w stanie wyczarowywać sobie nowych ani ulepszonych zdolności z powietrza w wyniku prostego klikania na „plusiki” w oknach interfejsu. Droga do rozwinięcia protagonisty wiedzie zwykle przez nauczycieli, którzy są rozsiani po świecie, więc trzeba się trochę nagimnastykować – niekiedy bywa nawet tak, że przychodzi nam wykonać długi ciąg zadań, wstąpić w szeregi jakiejś frakcji lub dostać się w pozornie niedostępne miejsce, zanim spotkamy postać, która pozwoli nam nabyć wyjątkowo przydatny talent. Wskazane jest też rozglądanie się za księgami wiedzy oraz miksturami i roślinami o wyjątkowych właściwościach. Tym samym omawiane cykle wybijają się na tle konkurencji sporą dozą realizmu, który wymusza od gracza inne podejście do kwestii ewolucji bohatera, niż ma to miejsce w większości cRPG-ów.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej