Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 6 lutego 2014, 14:00

autor: Adrian Werner

The Great Giana Sisters. Atak klonów - najbardziej paskudne zrzynki w świecie gier

Spis treści

Obrazek z pierwszej wersji gry, wydanej na Commodore 64 - 2014-02-06
Obrazek z pierwszej wersji gry, wydanej na Commodore 64
THE GREAT GIANA SISTERS
  1. Deweloper: Time Warp Productions
  2. Platformy: Commodore 64, Amiga, Atari ST
  3. Data premiery: 1987 (Commodore 64) / 1988 (pozostałe wersje)

Zaczynamy od jednej z najsłynniejszych zrzynek w historii, czyli platformówki The Great Giana Sisters, wydanej w 1987 roku na Commodore 64. Gra stanowiła kompletną kalkę konsolowego przeboju Super Mario Bros. Twórcy skopiowali praktycznie wszystko – poczynając od mechanizmów rozgrywki, poprzez styl wizualny, aż po projekty części poziomów oraz przeciwników.

Gra The Great Giana Sisters odniosła spory sukces, gdyż gracze komputerowi spragnieni byli stylu zabawy, który cieszył od lat użytkowników konsol. To jednak tylko pogorszyło sprawę i firma Nintendo zagroziła twórcom procesem. Obawiając się sądowego starcia z japońskim gigantem, autorzy szybko wycofali grę ze sprzedaży oraz zaprzestali prac nad konwersją na komputery ZX Spectrum oraz Amstrad. The Great Giana Sisters pozostało jednak przez kilka kolejnych lat jednym z najchętniej piraconych tytułów.

Nie chcąc dalej denerwować japońskiej korporacji, twórcy kompletnie przerobili także znajdujący się w produkcji sequel. Akcję przeniesiono w klimaty futurystyczne, siostry Giana zastąpiono robotami, a gra ostatecznie ukazała się jako Hard'n'Heavy. Co ciekawe, Nintendo z czasem złagodziło swoje podejście do całej sytuacji i pozwoliło w 2009 roku wydać na konsolę DS remake The Great Giana Sisters. Autorzy wykorzystali również nostalgię związaną z tą marką do zebrania na Kickstarterze sporej sumy, która następie posłużyła im do opracowania Giana Sisters: Twisted Dreams. Ten projekt oferował już wiele świeżych pomysłów oraz rozwiązań i nie stanowił kalki żadnej wcześniejszej produkcji.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej