Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 2 grudnia 2017, 11:30

15 lat Gothica II – czego kultowy RPG mógłby nauczyć dzisiejsze erpegi?

Gothikowi II stuknęło piętnaście latek, ale nim zdmuchniemy świeczki i zaśpiewamy na cześć solenizanta, zastanówmy się, dlaczego tak dobrze wspominamy dzieło Piranha Bytes – nawet w porównaniu do bardziej zaawansowanych technologicznie gier RPG.

Spis treści

Rozszerzenie przez wielkie R

Sam Gothic II był grą świetną. Gothic II z dodatkiem Noc Kruka zmieniał się w pozycję absolutnie fenomenalną. Wydany w 2003 roku (przynajmniej w Niemczech) dodatek to rozszerzenie, jakie w czasach taśmowo produkowanych DLC z krótkimi pakietami misji widujemy coraz rzadziej – aczkolwiek, jak pokazał chociażby przypadek Wiedźmina, nadal się to zdarza.

Kompletnie nowy rozdział przygód Bezimiennego był nierozerwalnie spleciony z fabułą podstawowej wersji (co wymuszało rozpoczęcie nowej kampanii), ale angażująca historia to tylko jeden – i to wcale nie najważniejszy – z elementów, które uczyniły Noc Kruka tak wyjątkowym doświadczeniem. Nowe bestie, broń, przedmioty, postacie niezależne, kolejny obszar, kompletnie odmienne klimaty? Pewnie, to wszystko już było – jak w każdym dobrze zaprojektowanym dodatku. Jednak to rozszerzenie okazało się czymś więcej. Nie tylko wprowadzało sporo mniejszych lub większych nowinek, ale też diametralnie zmieniało sposób, w jaki dotychczas graliśmy w całą grę!

Ambicje studia Piranha Bytes przy tworzeniu Nocy Kruka były naprawdę godne podziwu. Niestety, niewielu deweloperów miało tyle samozaparcia, by pójść w ślady Niemców. - 2017-12-02
Ambicje studia Piranha Bytes przy tworzeniu Nocy Kruka były naprawdę godne podziwu. Niestety, niewielu deweloperów miało tyle samozaparcia, by pójść w ślady Niemców.

Niemiec płakał, jak zostawiał!

Właśnie w Nocy Kruka znalazł się jeden z najczęściej wspominanych easter eggów w całym drugim Gothicu – zardzewiałe auto, które można zobaczyć gdzieś na pustkowiach Jarkendaru. Aby dostać się do wraka, potrzeba świetnej znajomości gry i sporych umiejętności (albo, naturalnie, pomocy kodów), toteż natrafiło na nie bardzo niewielu graczy. Skąd samochód wziął się pośrodku wysuszonego kanionu? Był to po prostu kaprys jednego deweloperów, który na karteczce przyczepionej do pojazdu tłumaczył, że „w sumie zawsze chciał zrobić grę o autach”.

Przede wszystkim Gothic II po zainstalowaniu dodatkowej zawartości stawał się produkcją zdecydowanie trudniejszą. Potwory, z którymi się mierzyliśmy, były jeszcze potężniejsze, broń wymagała dodatkowych punktów umiejętności, ba, nawet niektóre zadania z podstawowej wersji zostały nieco zmodyfikowane, dając więcej możliwych rozwiązań. Wypuszczając Noc Kruka, Piranha Bytes nie tylko wciągnęła nas w ciekawą historię, prezentując duże, pustynne obszary Jarkendaru oraz oferując wstąpienie w szeregi kolejnych frakcji. Z nawiązką wynagradzała też fakt, że musieliśmy zaczynać zabawę od początku, bo tak naprawdę grać w Gothica II z rozszerzeniem i bez niego to dwa całkowicie odmienne doświadczenia.

Choć od debiutu Nocy Kruka minęło już kilkanaście lat, po dziś dzień na palcach u jednej ręki można policzyć dodatki, które na tak wiele sposobów zmieniały zabawę. Niestety, już wkrótce okazało się, że było to maksimum możliwości tej fenomenalnej serii, zdecydowany szczyt jej jakości, po którym nastąpiła już tylko droga w dół.

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która gra firmy Piranha Bytes jest Twoim zdaniem najlepsza?

Gothic
16,5%
Gothic II
3,2%
Gothic II z Nocą Kruką
64,8%
Gothic 3
8,6%
Risen
2,4%
Risen 2: Mroczne wody
1,2%
Risen 3: Władcy Tytanów
0,6%
Elex
2,7%
Zobacz inne ankiety
Bezimienny vs Geralt – konfrontacja nad kuflem piwa
Bezimienny vs Geralt – konfrontacja nad kuflem piwa

W lewym narożniku Geralt z Rivii, wiedźmin, profesjonalny zabójca potworów. W prawym Bezimienny, wybraniec bogów, pogromca smoków i król Myrtany. Myślicie, że to ring, że arena? A nie lepsze byłyby narożniki karczmy i konfrontacja nad kuflem piwa?

Ile Gothica jest w Elexie – 9 rzeczy, dzięki którym na Magalanie poczujesz się jak w domu
Ile Gothica jest w Elexie – 9 rzeczy, dzięki którym na Magalanie poczujesz się jak w domu

Elex pozornie odcina się od Gothica mechami i laserami, ale w grze stale widać widmo Górniczej Doliny unoszące się nad Magalanem. Oto przegląd budzących sentyment elementów, dzięki którym fani poczują się swojsko w najnowszym dziele Piranha Bytes.

Najlepsze mody do gry Gothic II: Noc kruka -  kultowa odsłona serii na sterydach
Najlepsze mody do gry Gothic II: Noc kruka - kultowa odsłona serii na sterydach

Gohtic II wraz z dodatkiem Noc kruka doczekał się sporej ilości świetnych modów. Przedstawiamy wybór najlepszych z nich wraz instrukcjami instalacji oraz linkami do plików.