Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 2 grudnia 2017, 11:30

15 lat Gothica II – czego kultowy RPG mógłby nauczyć dzisiejsze erpegi?

Gothikowi II stuknęło piętnaście latek, ale nim zdmuchniemy świeczki i zaśpiewamy na cześć solenizanta, zastanówmy się, dlaczego tak dobrze wspominamy dzieło Piranha Bytes – nawet w porównaniu do bardziej zaawansowanych technologicznie gier RPG.

Spis treści

Mniejszy, ale prawdziwie żyjący świat

W porównaniu z największymi światami z dzisiejszych gier RPG miejsce akcji Gothica II nie powala rozmiarami. Fakt, to produkcja zdecydowanie większa niż część pierwsza, ale żadnej z trzech głównych lokacji – miasta Khorinis i jego okolic, Górniczej Doliny oraz Dworu Idorath – nie będziemy przemierzać długimi godzinami, spoglądając z zachwytem na niemalże bezkresny krajobraz. Jak na dzisiejsze standardy to tereny co najwyżej średniej wielkości – ale to bynajmniej nie wada.

Świat Gothica II był bowiem interesujący, zróżnicowany, ale przede wszystkim spójny. Różne frakcje, zależności pomiędzy nimi, masa niezależnych postaci, dla których nasz Bezimienny nie był wybawcą od wszelakiego zła, tylko kolejną parą rąk do roboty – wszystko tutaj żyło i wspólnie pracowało, tworząc otoczenie, które robiło wrażenie, jakby miało funkcjonować na długo przed tym, zanim gracz rozpoczął nową kampanię, i długo po tym, jak ukończy główny wątek.

Grafika zdążyła się zestarzeć, i to dość nieładnie, ale ten świat nawet piętnaście lat po premierze ma swój niepowtarzalny klimacik.
Grafika zdążyła się zestarzeć, i to dość nieładnie, ale ten świat nawet piętnaście lat po premierze ma swój niepowtarzalny klimacik.

Dziś deweloperzy prześcigają się w jak największych mapach, ale gigantyczne obszary wcale nie są gwarancją świetnej zabawy. Świat Skyrima może i jest przepiękny, i wręcz przytłacza ogromem, ale to w Gothicu znam wszystkie ścieżki, skróty i charakterystyczne miejsca na tyle, że po paru latach nieobcowania z dziełem Piranhii Bytes nadal mogę poruszać się w nim z zamkniętymi oczami. Khorinis czy Górnicza Dolina to nie skrawki terenu, będące piaskownicą dla gracza – to lokacje, w których żyją ludzie mający swoje obowiązki i przyzwyczajenia.

Panuje tu ścisły porządek, a my musimy się mu podporządkować. Chcesz wejść do miasta? Zdobądź glejt albo daj łapówkę. Marzy ci się wycieczka do bardziej luksusowych dzielnic? Nic z tego, dopóki nie zyskasz odpowiedniej renomy wśród obywateli. Ten świat funkcjonuje nie po to, by uczynić przygodę gracza bardziej ekscytującą, ale by pozwolić mu się w stu procentach wczuć w odgrywaną rolę. I choć łatwo na to psioczyć, gdy mozolnie zbieramy rzepę w zamian za strój wieśniaka, ostatecznie to właśnie takie doznania wspominamy najlepiej. Deweloperzy postawili na jakość zamiast na wielkość – i chwała im za to.

Czy to już koniec?

Po chłodno przyjętej czwartej odsłonie cyklu, Arcania: Gothic 4, oraz upadku firmy JoWood Entertainment wielu graczy obawia się – nie bez przyczyny – że ta kultowa seria nigdy nie doczeka się godnego pożegnania. Ale odkąd w 2011 roku studio Piranha Bytes wydało Risena 2 i odzyskało prawa do marki, piłeczka jest tak naprawdę po jego stronie. Niestety, aktualnie raczej nic nie wskazuje na to, by Niemcy mieli zamiar powrócić do Myrtany – do niedawna zajmował ich przede wszystkim Elex, który zapewne doczeka się zresztą kontynuacji. Ale nie należy porzucać nadziei – a nuż jeszcze kiedyś będzie nam dane zobaczyć Górniczą Dolinę.

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Która gra firmy Piranha Bytes jest Twoim zdaniem najlepsza?

Gothic
16,5%
Gothic II
3,2%
Gothic II z Nocą Kruką
64,8%
Gothic 3
8,6%
Risen
2,4%
Risen 2: Mroczne wody
1,2%
Risen 3: Władcy Tytanów
0,6%
Elex
2,7%
Zobacz inne ankiety
Bezimienny vs Geralt – konfrontacja nad kuflem piwa
Bezimienny vs Geralt – konfrontacja nad kuflem piwa

W lewym narożniku Geralt z Rivii, wiedźmin, profesjonalny zabójca potworów. W prawym Bezimienny, wybraniec bogów, pogromca smoków i król Myrtany. Myślicie, że to ring, że arena? A nie lepsze byłyby narożniki karczmy i konfrontacja nad kuflem piwa?

Ile Gothica jest w Elexie – 9 rzeczy, dzięki którym na Magalanie poczujesz się jak w domu
Ile Gothica jest w Elexie – 9 rzeczy, dzięki którym na Magalanie poczujesz się jak w domu

Elex pozornie odcina się od Gothica mechami i laserami, ale w grze stale widać widmo Górniczej Doliny unoszące się nad Magalanem. Oto przegląd budzących sentyment elementów, dzięki którym fani poczują się swojsko w najnowszym dziele Piranha Bytes.

Najlepsze mody do gry Gothic II: Noc kruka -  kultowa odsłona serii na sterydach
Najlepsze mody do gry Gothic II: Noc kruka - kultowa odsłona serii na sterydach

Gohtic II wraz z dodatkiem Noc kruka doczekał się sporej ilości świetnych modów. Przedstawiamy wybór najlepszych z nich wraz instrukcjami instalacji oraz linkami do plików.