Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 13 kwietnia 2024, 10:00

Command & Conquer – „najbardziej oczekiwana gra naszych czasów”. 10 najlepszych gier 1995 roku

Spis treści

Data premiery: 26 września

Producent: Westwood Studios, Looking Glass Studios

Gatunek: RTS

Platforma: PC

Oto ukazała się najbardziej oczekiwana gra naszych czasów. Pierwszy dzień sprzedaży w samej Wielkiej Brytanii przyniósł ponad 100 tysięcy sprzedanych kopii; w Polsce nakład sprowadzony przez IPS zniknął w tydzień. Na Command & Conquer czekali wszyscy, którzy poważnie traktują gry. Dość powiedzieć, że nie zawiodła nadziei, przeciwnie – skopała każdemu tyłek, powodując niecodzienne zjednoczenie się miłośników wszystkich typów gier.

[…] Kolejne misje przetykane są wstawkami wideo, które doskonale ilustrują rozwój akcji. Budują niesztampową historię, miejscami zaskakującą i zatrważającą, a jedna z kilku ścieżek prowadzi do zakończenia, którego nie powstydziłby się niejeden z filmów Hollywood. Tylko gra strategiczna jest w stanie przekazać tyle treści i stworzyć taki klimat przy jednoczesnym maksymalnym skupieniu uwagi gracza.

[…] jest dziś jedną z najlepiej sprzedających się gier. I bardzo dobrze, bo jest warta swojej ceny – na długo przykuwa do komputera.

Recenzja gry Command & Conquer, „Secret Service” nr 30, ocena 95/100

Diuna II studia Westwood była świetna i przetarła szlaki wszystkim późniejszym RTS-om. Myśląc o kolejnej grze w tej formule, jej twórcy zeszli bardziej na ziemię i zainspirowali się klimatami wciąż jeszcze świeżej w pamięci pierwszej wojny w Zatoce Perskiej. Efektem była „jedna z najlepszych gier wszech czasów”, jak określa się Command & Conquer. Historia konfliktu pomiędzy GDI i Bractwem NOD wciągała jak bagno.

Zbieranie surowców, rozbudowę bazy i produkcję broni połączono tu w jedno wielkie widowisko kipiące akcją i szybkim tempem. Podkreślały to jeszcze nieźle zrealizowane przerywniki filmowe, stylizowane właśnie na kino akcji klasy B. Gra dostała świetne recenzje i zaliczyła jeszcze lepsze wyniki sprzedaży. W różnych mediach Command & Conquer wygrywało tytuły „strategii roku” i „gry roku” 1995. Chwalono je za klimat, mechaniki rozgrywki, akcję, jakość wykonania. C&C wyniosło gry wojenne na zupełnie nowy poziom. Razem z Warcraftem pomogło gatunkowi RTS stać się jednym z najbardziej popularnych w drugiej połowie lat 90.

  1. Więcej o grze Command & Conquer

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku
Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku

Kontynuujemy naszą podróż w czasie po latach 90. Tym razem wracamy do roku 1996 – czasów, w których rządzili Quake, Lara Croft i Duke Nukem, a wszystkie te gry razem wzięte i tak rozstawiał po kątach Mario.

Doomni trzydziestolatkowie - 10 najlepszych gier 1993 roku
Doomni trzydziestolatkowie - 10 najlepszych gier 1993 roku

Trzydzieści lat temu powstały tytuły, które albo wychodzą do dziś w odświeżonej wersji i nadal robią duże wrażenie, albo przywołują same miłe wspomnienia. Oto dziesięć jednych z najlepszych gier, które mają już trzydziestkę na karku.

Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie - 10 najlepszych gier 1998 roku
Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie - 10 najlepszych gier 1998 roku

W co jeszcze grało się w roku wydania pierwszej części Baldur’s Gate? Jak pisali o nich recenzenci w ówczesnych czasopismach o grach? Oto kolejna podróż do złotej ery gier w latach 90. – tym razem roku 1998.