Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 13 kwietnia 2024, 10:00

Wipeout – „Jak to się rusza! Jak to zasuwa!”. 10 najlepszych gier 1995 roku

Spis treści

Data premiery: 29 września

Producent: Psygnosis

Gatunek: wyścigi

Platformy: PlayStation, PC, Saturn

Miesiąc temu KayTeck pastwił się nad wersją PC, teraz nadszedł czas na PSX. Od razu należy powiedzieć, że są to dwie „różne” gry. Łączy je tylko tytuł, muzyka, dźwięk, miodność i inne takie drobnostki. To, co je różni, nazywa się grafika. To, co zostało stworzone na PlayStation, trudno opisać słowami, przerasta najśmielsze oczekiwania. Ludzie! Jak to się rusza! Jak to zasuwa! Szczególnie na wielkim telewizorze! Jaką to ma rozdzielczość!!! Nie bez powodu Wipeout zebrał wszystkie nagrody liczących się w branży pism zachodnich i dumnie nosi miano najlepszej gry na PlayStation w 1995 roku. Gra jest szalenie trudna. Upłynie dużo wody w Wiśle, zanim dojedziesz pierwszy do mety, nawet w początkowym wyścigu. Mimo to zdecydowanie ją polecam.

Recenzja gry Wipeout, „Secret Service” nr 34, ocena 85/100

Wipeout to druga po Raymanie gra w tym zestawieniu, która zawstydzała pecety, pokazując pełnię swoich możliwości na najnowszych konsolach. Twórcy słynnych Lemingów z Psygnosis naprawdę musieli się postarać, bo gra była tytułem startowym PlayStation podczas premiery w Europie. Arcytrudne, futurystyczne wyścigi bolidów stanowiły dość ryzykowny wybór jak na „system sellera”, ale jakoś się udało! Wipeout został bardzo entuzjastycznie przyjęty za swoją oryginalność, rewelacyjny soundtrack w modnym wtedy stylu techno i świetną grafikę. Krytykowano wyśrubowany poziom trudności. Sukces gry zaowocował wieloma sequelami w kolejnych latach.

Wspomina Jacek „Stranger” Hałas

Mój czas spędzony z wyścigami na PS1 to głównie serie Ridge Racer, Gran Turismo i Destruction Derby, ale Wipeouta też miło wspominam. Najlepiej zapamiętałem soundtrack, dzięki któremu poznałem Chemical Brothers, Orbital i muzykę Tima Wrighta. Gameplayowo Wipeouty zawsze były dla mnie trochę zbyt wymagające przez wysokie tempo rozgrywki i wąskie trasy, na których nawet niewielki błąd czy spóźniona reakcja oznaczały zderzenie z bandą i pożegnanie z wygraną. Pomimo średnich rezultatów dobrze się bawiłem i chętnie powróciłem do tej serii przy okazji edycji Wipeout Omega na poprzednią generację PlayStation.

  1. Więcej o grze Wipeout

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku
Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku

Kontynuujemy naszą podróż w czasie po latach 90. Tym razem wracamy do roku 1996 – czasów, w których rządzili Quake, Lara Croft i Duke Nukem, a wszystkie te gry razem wzięte i tak rozstawiał po kątach Mario.

Doomni trzydziestolatkowie - 10 najlepszych gier 1993 roku
Doomni trzydziestolatkowie - 10 najlepszych gier 1993 roku

Trzydzieści lat temu powstały tytuły, które albo wychodzą do dziś w odświeżonej wersji i nadal robią duże wrażenie, albo przywołują same miłe wspomnienia. Oto dziesięć jednych z najlepszych gier, które mają już trzydziestkę na karku.

Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie - 10 najlepszych gier 1998 roku
Otwarcie Wrót Baldura i Valve na tronie - 10 najlepszych gier 1998 roku

W co jeszcze grało się w roku wydania pierwszej części Baldur’s Gate? Jak pisali o nich recenzenci w ówczesnych czasopismach o grach? Oto kolejna podróż do złotej ery gier w latach 90. – tym razem roku 1998.