Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 28 sierpnia 2023, 11:40

Smutny koniec Dziejów Khorinis, mod do Gothica 2 został anulowany

Stało się – modyfikacja Dzieje Khorinis do Gothica 2: Nocy Kruka oficjalnie została anulowana. Polscy twórcy przeprosili graczy.

Źródło fot. THQ Nordic.
i

Przynoszę złe wieści dla wszystkich fanów Gothica, którzy – po znakomitych Kronikach Myrtany: Archolos – mieli nadzieję zagrać w obiecującą modyfikację Dzieje Khorinis do Gothica II: Nocy Kruka. Polski The History of Khorinis Team poinformował o zaprzestaniu prac nad projektem.

Jak czytamy w oficjalnym komunikacie twórców, decyzja została podyktowana następującymi czynnikami (pisownia oryginalna):

Podstawową przyczyną o zaprzestaniu prac jest brak komunikacji z byłym głównym koordynatorem projektu, który zajmował się między innymi przygotowaniem dubbingu. Nie otrzymaliśmy w 100% pewnej odpowiedzi, czy dubbing zostanie nagrany, więc założyliśmy, że nie można na to liczyć. Również niejasna jest sprawa niewielkich ilości nagrań „nestorów”, którzy już odeszli [polskich aktorów, którzy zgodzili się wziąć udział w Dziejach, w tym nieżyjących już Andrzeja Gawrońskiego, Henryka Łapińskiego czy Andrzeja Tomeckiego – dop. red.]. Dzieje Khorinis bez obiecanego „oryginalnego” dubbingu nie mają sensu. Żałujemy także, że nagrania nestorów nie zostaną zaimplementowane do modyfikacji. Mamy jednak nadzieję, że właściciel praw autorskich będzie w stanie pozytywnie je wykorzystać.

Jakiś czas temu podjęliśmy decyzję o zredukowaniu części Vaduz (DK 1) i połączeniu jej z Khorinis (DK 2), aby zwiększyć szansę na przygotowaniu dubbingu do obu planowanych wcześniej części modyfikacji. Ze względu na niejasny stan dubbingu oraz zbyt wiele problemów w projektowaniu scenariusza nie byliśmy w stanie określić jasnego kierunku działania. Czas od marca tego roku do sierpnia poświęciliśmy na poprawki scenariusza i projektowanie dalszej części fabuły (Khorinis).

Nieco bardziej szczegółowe wyjaśnienie omawianej sytuacji znajdziecie w poniższym wywiadzie, przeprowadzonym przez Karola Laskę:

  1. „Mógłby mieć jaja, by napisać, że ma dość”. Rozmawiamy z współtwórcą i przedstawiamy kulisy upadku Dziejów Khorinis

Przypomnijmy, że w maju bieżącego roku do sieci wyciekła wersja omawianej modyfikacji datowana na 15 stycznia 2023 r. Choć raptem miesiąc wcześniej twórcy zapewniali, iż projekt jest bliski ukończenia, to, co zobaczyliśmy, przypominało raczej wersję alfa.

Autorzy wystosowali wówczas komunikat, informujący o kradzieży plików. Zapewniali również, że krążące po Internecie fragmenty rozgrywki nie odzwierciedlają obecnego stanu prac nad modem, gdyż wiele elementów fabularnych istniało jedynie „na papierze” i nie zostało jeszcze zaimplementowanych. Jednocześnie twórcy wyłączyli możliwość wspierania finansowo swojego kanału na YouTube.

Trudno stwierdzić, czy już wtedy rozważane było anulowanie Dziejów Khorinis. W społeczności pojawiły się takie domysły, lecz wspomniany wyżej komunikat dawał cień nadziei, że projekt mimo wszystko będzie dalej rozwijany. Tak się jednak nie stało – za co twórcy przeprosili graczy, jednocześnie przyznając się do kilku „starych” błędów i gratulując sukcesu ekipie The Chronicles of Myrtana Team.

Błędem ze strony zespołu było prowadzenie nadmuchanego PR-u, który rozbudził w graczach nadzieję na ambitny projekt z gwiazdorską obsadą. Wiele projektów modyfikacji do Gothica upadło z powodu braku motywacji i tutaj jest podobnie, lecz chcemy, aby było dla Was jasne to, że brak motywacji wyniknął ze złego zarządzania, którego nikt nie ma już siły naprawiać. Przepraszamy wszystkich fanów oczekujących na modyfikację, ślących nam dobre czy gorzkie, ale konstruktywne słowa oraz wszystkich wspierających finansowo na kanale Youtube.

Z tego miejsca chcielibyśmy pogratulować też sukcesu ekipie Gothica II: Kronik Myrtany. Ekipie, która przekuła prawdziwa pasję w coś, co faktycznie powstało, a co było początkowo okupione niezrozumieniem ze strony „fandomu”. Cieszymy się, że udało im się przetworzyć to w dobrego moda, który zainteresował społeczność Gothica na tyle, że jest głodna czegoś więcej.

Kłaniamy się więc nisko, żegnamy i idziemy w swoją stronę. DK 2008–2023.

Pozdrawiamy, zespół Dzieje Khorinis.

Pozostaje mieć nadzieję, że zarówno Gothic Remake, jak i Kroniki Myrtany: Archolos – Mod of the Decade Edition ujrzą światło dzienne i okażą się spełnieniem marzeń fanów. Tego pierwszego można spodziewać się w 2024 roku, natomiast drugiego – „kiedy będzie gotowy”.

  1. Gothic II: Noc Kruka – recenzja
  2. Gothic II: Noc Kruka – poradnik

Hubert Śledziewski

Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

więcej