Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 2 czerwca 2023, 14:58

Prezes Nintendo of Russia zwolniony, eShop zamknięty dla Rosjan

Kontrowersyjny prezes Nintendo of Russia nie jest już pracownikiem firmy. Jednakże spółka kontynuuje z nim współpracę, choć nie przeszkodziło to w zamknięciu eShopu w Rosji.

Źródło fot. Nintendo.
i

Nintendo wreszcie odniosło się do działań prezesa rosyjskiego oddziału firmy. Czy raczej „byłego prezesa”, bo „wielkie N” poinformowało, że od 31 maja Yasha Haddazhi nie jest już pracownikiem spółki. Wtedy bowiem miał wygasnąć jego kontakt (via Eurogamer).

Prezes Nintendo of Russia zwolniony, eShop zamknięty dla Rosjan - ilustracja #1
Switch żegna się z Rosją, ale tamtejsi nabywcy nadal mogą liczyć na wsparcie. Źródło: Nintendo.

Dla przypomnienia: w kwietniu wyszło na jaw, że choć Nintendo oficjalnie „wyszło” z Rosji, to produkty firmy nadal są sprowadzane do kraju. Odpowiada za to spółka Achivka, na której czele miał stać nie kto inny, jak Haddazhi, a dystrybutor działa de facto z siedziby Nintendo of Russia.

  1. Sam wydawca zapewniał, że nie ma związku ze „spółkami prowadzącymi import równoległy towarów, w tym produktów Nintendo”, ale też prowadzi rozmowy z „kilkunastoma spółkami”, w tym właśnie z Achivką.
  2. Teraz firma potwierdziła (via Eurogamer), że nawiązano współpracę ze spółką Haddazhiego w celu zapewnienia obsługi klienta dla rosyjskich nabywców Nintendo Switcha.

Wbrew pozorom nie kłóci się to z zapowiedziami wygaszania operacji na terenie kraju. Jeszcze w kwietniu podkreślono, że rozmowy z Achivką i innymi spółkami mają na celu wywiązanie się ze zobowiązań wobec klientów związanych z „produktami już sprzedanymi na terenie Rosji”.

Innymi słowy chodzi o świadczenia podlegające pod gwarancję. O tym, że firma nie szykuje się do powrotu do Rosji, świadczy zablokowanie Nintendo eShop na terenie Federacji Rosyjskiej.

  1. Sklep został zawieszony już w zeszłym roku. Jednakże od 31 maja nie ma już możliwości tworzenia kont poprzez podanie „Rosji” jako kraju (via Nintendo).
  2. Rosyjscy użytkownicy nadal mogą ponownie pobierać już zakupioną zawartość (choć nie sprecyzowano, jak długo), ale eShop nie pozwala już na kupowanie nowych gier ani realizowanie kodów.
  3. Wszystkie dane powiązane z płatnościami na kontach Nintendo zarejestrowanych w Rosji (PayPal, numery kart kredytowych itp.) zostały usunięte z platformy.

Wygląda więc na to, że Nintendo poważnie traktuje wyprowadzkę z Rosji. Pytanie tylko, co w takim razie z planami Achivki odnośnie dystrybucji gier firmy? Niestety Eurogamer nie wspomniał, czy spółka odniosła się do tej kwestii.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej