Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość Materiały promocyjne 12 lipca 2023, 14:12

Kiedy zawodzi skill, warto sięgnąć po sprzęt - NVIDIA Reflex w grach

Czy zadawaliście sobie kiedyś pytanie: „czy najważniejszą rzeczą w rywalizacyjnych grach sieciowych jest skill?”. Wychodzi na to, że nie tylko umiejętności, ale również sprzęt i technologia mogą Wam w tym pomóc. Bohaterem w Twojej rozgrywce może być technika NVIDIA Reflex, której działanie mieliśmy ostatnio okazję zbadać.

Źródło fot. Redakcja GRY-Online
i

Jakiś czas temu przedstawiliśmy Wam organizowany przez redakcję GRY-Online oraz markę NVIDIA konkurs, za pośrednictwem którego możecie wygrać atrakcyjne nagrody. Szczegóły oraz zasady trwającej do 14 lipca zabawy możecie znaleźć pod tym odnośnikiem. Głównym bohaterem wydarzenia jest technika NVIDIA Reflex, która pozwala osiągnąć szybszy czas reakcji i mniejsze opóźnienia systemowe w grach komputerowych uruchomionych na komputerach stacjonarnych i laptopach wyposażonych w karty graficzne GeForce. Jak jednak działa ta popularna wśród e-sportowych graczy funkcja?

Kliknij tutaj, by wziąć udział w konkursie NVIDIA

W celu najdokładniejszego przedstawienia Wam, jak sprawuje się ta technologia w grach, firma NVIDIA wyposażyła redakcję w monitor NVIDIA G-SYNC, a dokładniej ASUS ROG Swift PG27AQN. Sprzęt oferuje częstotliwość odświeżania ekranu na poziomie 360 Hz oraz rozdzielczość 2560 x 1440 px. Posiada również wbudowane narzędzie NVIDIA Reflex Latency Analyzer, które umożliwiły nam szczegółowe pomiary opóźnienia systemowego przy wykorzystaniu technologii NVIDIA Reflex. Do badania zastosowaliśmy również myszkę gamingową Razer Viper Ultimate, która zintegrowana jest z opracowanym przez NVIDIĘ systemem.

NVIDIA Reflex – jak to działa w teorii?

Jak wspomnieliśmy na początku, NVIDIA Reflex zmniejsza opóźnienia systemowe, gry oraz renderowania, czyli tzw. Input lag. Funkcja jest szczególnie przydatna w przypadku tytułów sieciowych, gdzie rdzeniem rozgrywki jest rywalizacja pomiędzy graczami. Reflex pomoże nam nie tylko poprawić nasz czas reakcji, ale też zminimalizuje występowanie demotywujących sytuacji, jaką jest np. peekers advantage. Jest to zjawisko, w którym gracz, wychylający się gwałtownie zza rogu, przez krótki okres czasu ma przewagę nad swoim przeciwnikiem, ponieważ ten ukazuje się z opóźnieniem na ekranie oponenta.

Kiedy zawodzi skill, warto sięgnąć po sprzęt - NVIDIA Reflex w grach - ilustracja #1

Tak prezentuje się dostarczony redakcji monitorRedakcja GRY-Online

Technika NVIDIA Reflex jest dostępna dla posiadaczy kart graficznych GeForce GTX serii 900 i nowszych, a znajdziemy ją w najpopularniejszych, sieciowych grach komputerowych, takich jak np. Overwatch 2, Call of Duty: Warzone 2.0, Tom Clancy’s Rainbow Six Siege, Valorant czy Apex Legends. Zastosowanie Reflexa powinno zmniejszyć opóźnienia systemowe nawet o 50%. Wykorzystanie np. 360-hercowego ekranu pozwoli na osiągnięcie jeszcze lepszych rezultatów, jeśli chodzi o redukcję Input laga, ponieważ domyślnie będzie on dużo mniejszy.

Przechodząc jednak do meritum, w przypadku, gdy podczas zabawy dochodzi do wymagających dla GPU momentów, NVIDIA Reflex umożliwia CPU rozpoczęcie procesu renderowania tuż zanim układ graficzny zakończy przesyłać poprzednią klatkę. Umożliwia to pominięcie kolejki renderowania, czego konsekwencją jest właśnie mniejsze opóźnienie systemowe, lepszy czas reakcji oraz zwiększona precyzja celowania.

Mowa jednak o standardowej funkcji NVIDIA Reflex, ponieważ w grach dostępny jest również tryb Reflex + Boost. Funkcja poprawia wydajność zegarów karty graficznej podczas obciążających dla procesora sytuacji, co pozwala na odrobinę wcześniejsze przesłanie klatek do wyświetlacza.

UWAGA! Do korzystania z techniki NVIDIA Reflex potrzebujecie wyłącznie karty graficznej firmy NVIDIA. Nie musicie się też przejmować koniecznością posiadania współczesnego układu, ponieważ funkcja oferowana jest już od modeli GTX z serii 900 (np. GeForce GTX 960). Specjalistyczny monitor oraz myszka jedynie wspomagają działanie techniki i są potrzebne do wykonania precyzyjnych pomiarów.

NVIDIA Reflex – jak to działa w praktyce?

Odpowiedni pomiar opóźnienia systemowego wymagał od nas podłączenia myszki, wspierającej technikę NVIDIA Reflex (oferowanych m.in. przez takich producentów jak Razer, Logitech, ASUS i SteelSeries), do dostarczonego nam monitora ASUS ROG Swift PG27AQN. Pozwoliło to na obliczenie laga, pomiędzy naciśnięciem lewego przycisku myszki, a momentem wystrzału broni w grze. Do wyznaczenia obszaru, gdzie wyświetla się rozbłysk, posłużył nam analizator NVIDIA Reflex Latency Analyzer zintegrowany z wyświetlaczem. W ustawieniach ekranu możemy bowiem ustawić znacznik pomiarowy, który służy do dokładnego obliczenia różnicy pomiędzy naciśnięciem przycisku, a wystrzałem.

Po odpowiedniej konfiguracji monitora, wystarczy uruchomić specjalną nakładkę analizatora, dostępną w aplikacji GeForce Experience. Przedstawia ona bowiem szczegółowe informacje dot. poszczególnych wskaźników, jak np. fps, użycie procesora, opóźnienie renderowania, myszy, a co najważniejsze – opóźnienia systemowe, czyli całościowy Input lag naszego sprzętu.

Przy tym warto wspomnieć o nieco mniej zaawansowanej opcji od firmy NVIDIA, a konkretniej darmowej aplikacji FrameView. W przeciwieństwie do monitora z analizatorem, program nie jest aż tak wszechstronny. Wynika to z faktu, że FrameView mierzy wyłącznie opóźnienia systemowe komputera i niestety musi być zintegrowany z silnikiem gry, co ogranicza jego wykorzystanie do określonych tytułów.

Badanie przeprowadziliśmy w produkcjach Blizzard Entertainment/Activision Blizzard, tj. Overwatch 2 oraz Call of Duty: Warzone 2.0.

NVIDIA Reflex w Overwatch 2

Podczas testów działania technologii NVIDIA Reflex w Overwatch 2, uruchomiliśmy grę w ustawieniach graficznych Ultra w rozdzielczości 2560 x 1440 px i z częstotliwością odświeżania 360 Hz. Pomiarów dokonaliśmy z wyłączoną funkcją Reflex oraz przy zastosowaniu opcji Reflex + Boost.

Kiedy zawodzi skill, warto sięgnąć po sprzęt - NVIDIA Reflex w grach - ilustracja #2

Opóźnienia systemowe komputera w grze Overwatch bez włączonej techniki NVIDIA ReflexRedakcja GRY-Online

Na początek zaprezentujemy Wam, jakie odczyty uzyskaliśmy w rozgrywce bez włączonej funkcji Reflex. Jak możecie zauważyć na zamieszczonej powyżej grafice, opóźnienia systemu wynosiły ok. 60-70 ms. Na tą wartość trzeba patrzeć jednak nieco z przymrużeniem oka, ponieważ przy każdym oddanym strzale dochodzi do odświeżenia tego pomiaru. Mimo wszystko opóźnienie na tym poziomie może w niektórych momentach spowodować, że spudłujemy w grze, choć nie dlatego, że nie trafiliśmy, a ponieważ nasz komputer zbyt wolno zareagował na naszą komendę.

Kiedy zawodzi skill, warto sięgnąć po sprzęt - NVIDIA Reflex w grach - ilustracja #3

Opóźnienia systemowe komputera w grze Overwatch z włączoną funkcją Reflex + BoostRedakcja GRY-Online

Sytuacja zmienia się w momencie, kiedy w ustawieniach gry uruchomimy technikę NVIDIA Reflex w trybie Boost. Jak możecie zauważyć, opóźnienie systemowe komputera spadło całkiem zauważalnie, bo do ok. 30-35 ms. Przy tym warto zaznaczyć, że w przypadku tak mało wymagającej sprzętowo gry jak Overwatch 2, zastosowanie niższych ustawień graficznych może przynieść jeszcze lepszy efekt.

NVIDIA Reflex w Call of Duty: Warzone 2.0

Podobnie jak w przypadku Overwatcha 2, przetestowaliśmy Warzone 2.0 w dość wymagającej sprzętowo konfiguracji, jednak nie były to najwyższe ustawienia graficzne. Zastosowaliśmy natomiast bardziej wyważone opcje w celu jak najlepszego przetestowania możliwości NVIDIA Reflex, ale przy okazji nie martwiąc się o brak komfortu w czasie rozgrywki. Poniżej znajdziecie grafiki przedstawiające nasze wyniki:

Kiedy zawodzi skill, warto sięgnąć po sprzęt - NVIDIA Reflex w grach - ilustracja #4

Opóźnienia systemowe komputera w grze Warzone 2.0 bez włączonej techniki NVIDIA ReflexRedakcja GRY-Online

Jak możecie zauważyć na zamieszczonym obrazku, opóźnienia systemowe naszego redakcyjnego komputera (podobnie jak w przypadku Overwatch 2), wynosiły ok. 65 ms. Nie jest to zły wynik w bardziej wymagającym tytule, ale tutaj musimy wspomnieć, że gramy na naprawdę „górnopółkowym” monitorze i myszce, które dodatkowo obniżają wszelki Input lag.

Kiedy zawodzi skill, warto sięgnąć po sprzęt - NVIDIA Reflex w grach - ilustracja #5

Opóźnienia systemowe komputera w grze Warzone 2.0 z włączoną funkcją Reflex + BoostRedakcja GRY-Online

Pomiary opóźnienia w przypadku Warzone 2.0 nie są już tak imponujące, jak przy Overwatchu 2, ale urwanie ok. 20 ms jest wynikiem naprawdę niezłym. Jak wspomniałem wcześniej, Call of Duty: Warzone 2.0 jest grą całkiem wymagającą sprzętowo, a zatem opóźnienie systemowe będzie w tym przypadku większe.

Przechodząc zatem do podsumowania naszego badania, możemy śmiało przyznać, że wykorzystanie technologii NVIDIA Reflex przyniesie Wam w grach komputerowych pewną przewagę. Mowa tutaj zwłaszcza o tytułach rywalizacyjnych, jak przetestowany przez nas Overwatch 2 czy Call of Duty: Warzone 2.0. Po raz kolejny zachęcamy Was do wzięcia udziału we wspomnianym przez nas na początku konkursie. Nie zapomnijcie również podzielić się Waszymi osobistymi odczuciami z wykorzystania technologii NVIDIA Reflex podczas zabawy w grach. Przedstawcie nam Wasze wrażenia w sekcji komentarzy.

Kiedy zawodzi skill, warto sięgnąć po sprzęt - NVIDIA Reflex w grach - ilustracja #6

Zapraszamy Was na nasz nowy kanał na YouTubetvtech, który jest poświęcony zagadnieniom związanym z nowymi technologiami. Znajdziecie tam liczne porady dotyczące problemów z komputerami, konsolami, smartfonami i sprzętem dla graczy.

Materiał powstał we współpracy z firmą NVIDIA.

Filip Węgrzyn

Filip Węgrzyn

Z GRYOnline.pl związał się w listopadzie 2020 roku. Na początku pisał jako newsman, później wspomagał dział Produktów Płatnych we współpracach z zewnętrznymi serwisami jako redaktor prowadzący, a obecnie jest redaktorem działu technologie. O tym, że pisanie sprawia mu wiele satysfakcji, wiedział już za młodu. Swoją przygodę z piórem zaczął od opowiadań, których miejscami akcji były światy postapo i fantasy. Jako ścieżkę edukacji wybrał organizację i sprzedaż reklamy, stąd też jego krótki epizod w influencer marketingu. Fan RPG-ów Bethesdy i From Software. Uwielbia również sieciowe strzelanki, survivale z budowaniem baz, gry kooperacyjne i horrory.

więcej