Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 17 marca 2020, 16:20

Branżowy specjalista o powodach zbanowania Plague Inc. w Chinach

Daniel Ahmad, starszy analityk w firmie Niko Partners, podał trzy powody, przez które gra Plague Inc. od studia Ndemic Creations została usunięta z dystrybucji w Chinach. Poszło między innymi o brak odpowiedniej licencji.

W SKRÓCIE
  1. Poznaliśmy dokładne powody usunięcia gry Plague Inc. ze sprzedaży w Chinach.
  2. Jak podaje Daniel Ahmad, wpłynęły na to brak odpowiedniej licencji, sytuacja związana z koronawirusem oraz nieścisłości, jeśli chodzi o treść gry.
  3. Chiński rząd kontynuuje walkę z grami, które nie uzyskały licencji i zawierają nieodpowiednie treści.

Na początku marca pojawiła się wiadomość, że chiński rząd zdecydował o usunięciu z cyfrowej dystrybucji gry Plague Inc. Nie podano wówczas dokładnie, dlaczego tak się stało. Rzucono tylko lakonicznie coś o „treściach, które, zgodnie z ustaleniami Chińskiej Administracji Cyberprzestrzeni, zostały uznane w Chinach jako nielegalne”. Teraz, nieco ponad dwa tygodnie później, Danielowi Ahmadowi, dobrze znanemu branżowemu specjaliście i starszemu analitykowi w firmie Niko Partners, udało się poznać szczegóły. Na Twitterze podał on trzy powody, przez które Plague Inc. zniknęło ze sprzedaży w Państwie Środka.

Po pierwsze, gra nie posiadała odpowiedniej licencji, by móc być dystrybuowana w Chinach. Na nieszczęście, najprawdopodobniej wzrost jej popularności związany z epidemią koronawirusa zwrócił uwagę urzędników, którzy podjęli decyzję o jej zdjęciu.

Po drugie, co również jest związane z trwającą obecnie pandemią, Plague Inc. zostało uznane za produkcję mało wrażliwą w obecnych czasach. Wszystko przez jej tematykę, czyli zarażanie ludzi różnymi chorobami i doprowadzanie ich do śmierci.

Po trzecie, chińskie władze uznały, że w samej treści gry są pewne nieścisłości. Problem stanowi między innymi mapa. Nie zostało podane, o jakie konkretnie błędy chodzi, lecz niewykluczone, że jedną z kości niezgody jest brak w Plague Inc. wyspy Tajwan.

Branżowy specjalista o powodach zbanowania Plague Inc. w Chinach - ilustracja #1
Czy brak Tajwanu na mapie Plague Inc. był jednym z powodów, przez które gra została zbanowana w Chinach?

Choć Plague Inc. i jego zbanowanie w Chinach to obecnie bardzo medialny temat, stanowi on jedynie wierzchołek góry lodowej. Jak podał Ahmad, rząd tego państwa ostatnio namierzył sporo gier, które nie posiadają odpowiedniej licencji bądź zawierają niewłaściwe treści. Walka z nimi będzie trwała. Aby zabezpieczyć się przed ewentualnymi kłopotami, firma Apple jakiś czas temu wystosowała specjalną notkę do wszystkich deweloperów, których gry obecne są w chińskim App Store, by postarali się oni o specjalny numer licencyjny najpóźniej do 30 czerwca tego roku. Podobne rozwiązanie obowiązuje już w sklepie Google Play.

Przypominamy, że Plague Inc. zadebiutowało pierwotnie na urządzeniach mobilnych z systemami Android oraz iOS w 2012 roku. Kilka lat później na PC i Xboksie One pojawił się jego rozbudowany port, noszący podtytuł Evolved. Według danych serwisu Steam Charts, za pośrednictwem Steama w ostatnim miesiącu bawiło się w nim jednocześnie średnio 1749 osób.

  1. Oficjalna strona internetowa gry Plague Inc.
  2. Śmierć ludzkości - jak gra Plague Inc. zainfekowała świat?

Miłosz Szubert

Miłosz Szubert

Filmoznawca z wykształcenia. W GRYOnline.pl pracuje od stycznia 2017 roku. Fan tenisa, koszykówki, komiksów, dobrych książek, historii oraz gier strategicznych Paradoxu. Od niedawna domorosły Mistrz Gry (podobno wychodzi mu to całkiem nieźle). Przez parę lat montował filmy na kanale Notatnik Kinomana na YouTube.

więcej