Seria Fallout - seria gier

Seria gier cRPG z akcją osadzoną w postapokaliptycznym uniwersum. Fallout uznawany bywa za jedną z najważniejszych marek wykreowanych przez firmę Interplay i studio Black Isle. Obecnie nad rozwojem cyklu pieczę sprawują koncern ZeniMax oraz firma Bethesda Softworks.

Ojcami serii Fallout są Tim Cain, Leonard Boyarsky i Christopher Taylor. Pierwsza gra z cyklu wydana została w 1997 roku i niemal natychmiast okrzyknięto ją duchowym spadkobiercą Wasteland (1988). Uznanie wśród graczy wzbudziły przede wszystkim ciekawy, rozległy świat, oferujący mnóstwo misji pobocznych do wykonania, oraz mechanika rozgrywki oparta o założenia systemu fabularnego G.U.R.P.S. Deweloperzy z Black Isle Studios od razu rozpoczęli też prace nad kontynuacją. Fallout 2 ukazał się niemal dokładnie rok po premierze pierwszej części. Mimo wynikających z pośpiechu licznych błędów technicznych, produkcja powtórzyła sukces oryginału. Planowano również trzecią odsłonę sagi, jednak kłopoty finansowe wydawcy sprawiły, że projekt był wielokrotnie przesuwany w czasie. Zamiast tego w 2001 roku w ręce graczy trafiła strategia turowa Fallout Tactics stworzona przez studio Micro Forté. Ostatnim podejściem firmy Interplay do marki Fallout okazała się wydana w 2004 roku konsolowa gra action-RPG Fallout: Brotherhood of Steel.

Nowy rozdział w historii cyklu otworzyła firma Bethesda Softworks, która przejęła prawa do marki. Fallout 3 przyniósł całkowicie nową oprawę wizualną, generowaną przez silnik Gamebryo (wykorzystany również w The Elder Scrolls IV: Oblivion) i odmienioną mechanikę rozgrywki. Tytuł okazał się jednym z największych hitów 2008 roku. Dwa lata później na sklepowe półki trafiła kolejna poboczna odsłona serii – Fallout: New Vegas stworzona przez studio Obsidian Entertainment, założone przez byłych pracowników Black Isle Studios.

Firma Bethesda Game Studios powróciła do roli dewelopera w 2015 roku, tworząc czwartą pełnoprawną odsłonę cyklu. Tym razem wcielaliśmy się w bohatera, który po 200 latach hibernacji jako jedyny ocalały wydostaje się z przeciwatomowego schronu. W ramach prologu twórcy pozwolili nam także zobaczyć, jak wyglądało uniwersum gry przed nuklearną zagładą. Dzięki rozbudowanemu systemowi tworzenia przedmiotów gracze otrzymali możliwość stawiania i modyfikowania budynków, a nawet dobrze chronionych i oświetlonych osiedli, w których mogły się zatrzymywać wędrujące po Pustkowiach postacie.

W tym samym roku ukazała się także pierwsza odsłona mobilna serii – Fallout Shelter. Tytuł był bliższy symulatorom ekonomicznym i pozwalał wcielić się w zarządcę jednego z przeciwatomowych schronów. Zadaniem gracza było zapewnienie przetrwania mieszkańcom krypty i dbanie o ich potrzeby.

Akcja wszystkich gier z cyklu Fallout toczy się w postapokaliptycznym uniwersum przyszłości. Na skutek konfliktu nuklearnego, jaki rozgorzał w połowie XX wieku, świat został zniszczony. Kilka pokoleń później ludzie żyją w niewielkich, rozproszonych grupach, zamieszkujących schrony atomowe, pustynne obozowiska czy ruiny miast. W trakcie zabawy gracz kieruje poczynaniami jednego z ocalałych, który próbuje zapewnić sobie i swoim bliskim przetrwanie.

Pierwsze gry z cyklu wyróżniały się taktycznym, turowym systemem walki oraz grafiką z charakterystycznym dla produkcji cRPG z lat 90. rzutem izometrycznym. Wraz z Fallout: Brotherhood of Steel oprawa wizualna przeniesiona została w 3D. Fallout 3 przyniósł nie tylko nową jakość wizualną, ale także szereg zmian w mechanice, w tym wiele elementów charakterystycznych dla gier akcji (m.in. walkę toczoną w czasie rzeczywistym).

Fallout 4 VR
Fallout 4 VR

RPG październik 2017

Specjalna wersja gry Fallout 4, opracowana przez firmę Bethesda Softworks z myślą o goglach wirtualnej rzeczywistości. Pod względem zawartości produkcja nie odbiega znacząco od oryginału, aczkolwiek zmianom uległy systemy walki, rzemiosła i budowania – przystosowano je do specyfiki urządzeń VR. Nadal mamy jednak do czynienia z rozbudowaną grą RPG, w której trafiamy do otwartego, postapokaliptycznego świata. Oprócz głównego wątku fabularnego, na ukończenie czeka tu szereg misji pobocznych – celem twórców było zachowanie absolutnej swobody, więc tylko od gracza zależy to, gdzie się uda i w jaki sposób jego poczynania wpłyną na rozwój fabuły. Oprócz charakterystycznych dla serii elementów, takich jak system atrybutów postaci zwany S.P.E.C.I.A.L. oraz system celowania V.A.T.S., w Fallout 4 VR znajdziemy rozbudowany crafting, w oparciu o który możemy nie tylko tworzyć i ulepszać rozmaite elementy wyposażenia, lecz także konstruować budynki pełniące rolę schronienia dla prowadzonego do boju bohatera i jego sojuszników.

PC

Fallout 4
Fallout 4

RPG 10 listopada 2015

Czwarta pełnoprawna odsłona cyklu post-apokaliptycznych gier RPG, znajdującego się od 2008 w rękach firmy Bethesda. W Fallout 4 wcielamy się w postać własnoręcznie wykreowanego bohatera, który po 200 latach odosobnienia jako jedyny ocalały wychodzi z przeciwatomowego schronu i rozpoczyna walkę o przetrwanie w niegościnnym świecie po katastrofie nuklearnej. Akcję gry obserwujemy z perspektywy pierwszo- lub trzeciosobowej, a w mechanice rozgrywki powracają charakterystyczne elementy serii, takie jak system atrybutów SPECIAL, system celowania VATS oraz nieodłączny organizer zwany PipBoy. Pojawia się też możliwość przygarnięcia psa i wydawania mu prostych komend. W Fallout 4 największy nacisk położony został na pełną swobodę działania oraz kształtowania przebiegu rozgrywki. Ogromną ewolucję przeszedł też system rzemiosła, pozwalający na recykling elementów otoczenia i wykorzystanie ich do stworzenia nowych broni, narzędzi, a nawet budynków, które pełnić będą rolę naszego schronienia.

PCPS4XONE

Fallout Shelter
Fallout Shelter

Strategiczne 15 czerwca 2015

Poboczna odsłona postapokaliptycznej serii Fallout, stworzona z myślą o użytkownikach mobilnych przy okazji prac nad czwartą pełnoprawną częścią cyklu. W odróżnieniu od gier głównego kanonu, w tym wypadku mamy do czynienia z produkcją strategiczno-symulacyjną, w której wcielamy się w zarządcę przeciwatomowego schronu, a naszym zadaniem jest dbanie o dobro przebywających tam ludzi. Zabawa sprowadza się do rozbudowywania krypty o nowe pomieszczenia, wśród których znajdą się zarówno kwatery mieszkalne, jak i obiekty użyteczności publicznej, dzięki którym będziemy mogli zaspokajać wszystkie potrzeby naszych podopiecznych. Podczas rozgrywki musimy też zatroszczyć się o zasoby, których zdobywanie wiąże się z koniecznością wyjścia na zewnątrz i wyposażenia naszych ludzi w odpowiednią broń oraz ubrania ochronne. Każdy z mieszkańców schronu odznacza się własnymi statystykami, a w toku rozgrywki zyskuje doświadczenie, odblokowując nowe umiejętności oraz elementy wyposażenia.

PCXONEANDiOS

Fallout: New Vegas
Fallout: New Vegas

RPG 19 października 2010

Fallout: New Vegas jest poboczną odsłoną cyklu gier cRPG w postapokaliptycznym klimacie. Tytuł wyprodukowany został przez studio Obsidian Entertainment, założone przez byłych członków Black Isle Studios (producent Fallout i Fallout 2). Fabuła Fallout: New Vegas koncentruje się na konflikcie pomiędzy frakcjami New California Republic i Caesar’s Legion oraz mieszkańcami miasta New Vegas. Gracz wciela się w rolę kuriera, którego przed śmiercią ratuje zaprzyjaźniony robot – Victor. Rozgrywka opiera się na rozwiązaniach znanych z Fallout 3. Zależnie od decyzji gracza akcja może być prezentowana z perspektywy pierwszej (FPP) lub trzeciej osoby (TPP). Wykorzystano również sprawdzony system walki V.A.T.S. umożliwiający m.in. zatrzymanie upływu czasu i namierzanie konkretnych części ciała przeciwnika. Atrakcyjna oprawa wizualna gry generowana jest przez zmodyfikowany silnik Gamebryo, zastosowany np. w The Elder Scrolls IV: Oblivion.

PCX360PS3

Fallout 3
Fallout 3

RPG 28 października 2008

Trzecia odsłona popularnego cyklu gier cRPG w postapokaliptycznym klimacie. Produkcją gry Fallout 3 zajęła się ekipa deweloperska Bethesda Softworks, znana przede wszystkim z serii The Elder Scrolls. Osią fabuły gry są poszukiwania ojca. W trakcie wyprawy główny bohater, Samotny Wędrowiec, dowiaduje się o Projekcie Oczyszczenie, który mógłby zapewnić wodę mieszkańcom Pustkowi. Twórcy przygotowali kilka wariantów zakończenia kampanii głównej, zależnie od wyborów podejmowanych przez gracza. Deweloperzy pozostali wierni rozbudowanemu systemowi atrybutów postaci, S.P.E.C.I.A.L., znanemu z wcześniejszych gier z serii Fallout. Rozgrywka utrzymana jest jednak w stylu gier akcji, z dynamicznymi sekwencjami walki. Trójwymiarowa oprawa wizualna Fallout 3 generowana jest w oparciu o silnik Gamebryo.

PCX360PS3

Fallout: Brotherhood of Steel
Fallout: Brotherhood of Steel

RPG 13 stycznia 2004

Przygotowane z myślą o graczach konsolowych RPG akcji z gatunku hack-and-slash, będące spin-offową odsłoną popularnej serii gier cRPG firmy Interplay. Akcja Fallout: Brotherhood of Steel rozgrywa się pomiędzy pierwszą a drugą częścią cyklu, a zadaniem graczy jest praca w służbie tytułowego Bractwa Stali, próbującego zapanować nad chaosem, szerzącym się wśród postapokaliptycznych pustkowi. Podczas zabawy przejmujemy kontrolę nad drużyną najemników, którzy przemierzając pustynie, zapadłe wioski, zniszczone miasta i tajemnicze kompleksy wojskowe wykonują kolejne zadania fabularne, stawiając jednocześnie czoła hordom zróżnicowanych przeciwników. Całość toczy się w czasie rzeczywistym, a podczas walki mamy też możliwość wykonywania uników i korzystania z broni dalekiego zasięgu. Jak przystało na grę RPG, w miarę postępów rozgrywki członkowie drużyny nabierają doświadczenia, rozwijają swe umiejętności i czynią użytek z szerokiej gamy ekwipunku i rozległego wachlarza ponad 50 typów broni.

PS2XBOX

Fallout Tactics: Brotherhood of Steel
Fallout Tactics: Brotherhood of Steel

Strategiczne 16 marca 2001

Opracowana we współpracy studia Micro Forté z ekipą 14° East poboczna odsłona bestsellerowej serii Fallout, zrealizowana w formie turowej strategii taktycznej z elementami RPG. Akcja gry przenosi nas do znanego z pełnoprawnych odsłon serii postnuklearnego uniwersum przyszłości, w którym zostajemy członkami tytułowego ugrupowania, dążącego do odbudowania zniszczonego wojną jądrową świata. Zadaniem graczy jest odnalezienie dawno zapomnianych technologii, które umożliwią nam pokonanie niebezpiecznych wrogów, a drogę do tego celu stanowi realizacja kolejno wyznaczanych zadań, testujących nasze umiejętności taktyczne. W Fallout Tactics: Brotherhood of Steel do naszej dyspozycji oddano rozległy wachlarz broni oraz pojazdów opancerzonych, zaś członkowie drużyny – podobnie jak w typowych produkcjach RPG – podnoszą swoje atrybuty i umiejętności dzięki doświadczeniu, zdobywanemu w kolejnych potyczkach. Całość pozwala na zabawę w pojedynkę lub w sieciowym trybie wieloosobowym dla max. 18 graczy.

PC

Fallout 2
Fallout 2

RPG 31 października 1998

Utrzymana w klimacie postapo gra cRPG, stanowiąca kontynuację przeboju wydanego w 1997 roku. Dewelopingiem Fallout 2 ponownie zajęło się studio Black Isle we współpracy z firmą Interplay. Akcja gry osadzona została w roku 2241 (80 lat po wydarzeniach przedstawionych w Fallout). Gracz wciela się w rolę wybrańca, któremu starszyzna wioski zleciła zadanie odnalezienia G.E.C.K. – urządzenia do naprawy świata po zagładzie nuklearnej. Twórcy sięgnęli po wiele rozwiązań z pierwowzoru, w tym system kreacji postaci SPECIAL oraz taktyczną, turową mechanikę walki. Zwiększono liczbę umiejętności i perków oraz rozbudowano asortyment broni i dodatkowego wyposażenia. Warstwa wizualna gry cechuje się typową dla produkcji cRPG z końca lat 90. grafiką 2D z rzutem izometrycznym.

PC

Fallout
Fallout

RPG 30 września 1997

Klasyczna gra cRPG, stworzona przez ekipę deweloperską Black Isle Studios. Akcja Fallout osadzona została w postapokaliptycznym świecie przyszłości. W roku 2077 rywalizacja o złoża ropy pomiędzy Stanami Zjednoczonymi i Chinami doprowadza do wybuchu wojny i użycia broni nuklearnej. Nielicznym mieszkańcom Ameryki udaje się przeżyć w schronach przeciwatomowych zwanych kryptami. 84 lata później w Krypcie 13 dochodzi do awarii. Kontrolowany przez gracza bohater zostaje wysłany na zewnątrz, by zdobyć nowy hydroprocesor potrzebny do naprawy systemu. Mechanika rozgrywki wzorowana jest na systemie fabularnym GURPS z rozbudowanymi opcjami rozwoju postaci oraz taktyczną, turową walką. Stylistyka oprawy wizualnej Fallout stanowi nawiązanie do czasopism science-fiction z lat 50. ubiegłego wieku.

PC