Recenzja gry 13 marca 2012, 14:43

autor: ElMundo

Wielki powrót białego szaleństwa - recenzja gry SSX

Uznana seria gier ze snowboardem w roli głównej wreszcie została wybudzona z długiego zimowego snu. Wygląda na to, że nowe SSX wywoła wielką lawinę, która bez reszty porwie fanów efektownej i niczym nieskrępowanej zabawy.

Recenzja powstała na bazie wersji X360.

Lot z deską w ręce to tylko z jeden z całej masy karkołomnych trików.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
PLUSY:
  • niesamowita grywalność;
  • Deadly Descents;
  • projekty tras;
  • sztuczna inteligencja;
  • widowiskowość rozgrywki;
  • oprawa audiowizualna;
  • ilość wyzwań i osiągnięć;
  • animacja postaci;
  • system trików.
MINUSY:
  • brak możliwości podjęcia bezpośredniej walki z innymi graczami w trybie multi;
  • drobne błędy techniczne.

Choć za oknami próżno szukać jakichkolwiek oznak niedawnej bardzo mroźnej zimy, a ośnieżone, górskie stoki oglądamy już tylko na ekranach telewizorów, miłośnicy białego szaleństwa na desce snowboardowej nadal mogą realizować swoje nieposkromione marzenia, przynajmniej w wirtualnej rzeczywistości. Zapomnijcie o nudnym i niezbyt widowiskowym Shaun White Snowboarding – nowa odsłona niezwykle popularnej kilka lat temu serii SSX to zwariowana zręcznościówka, w której niemożliwe po prostu nie istnieje. Ekipa EA Sports po raz kolejny pokazała, że na tworzeniu nietuzinkowych gier sportowych zna się jak mało kto.

Zdobyć świata szczyt

Wydawałoby się, że stworzenie niezwykle wciągającej i efektownej gry z deską snowboardową w roli głównej to zadanie niezwykle karkołomne. Nic bardziej mylnego – koncept totalnie zakręconej rozgrywki z mnóstwem wręcz nierealnych ewolucji i wszechobecnym dynamizmem nie zestarzał się ani trochę, co więcej – wzbogacony o zupełnie nowe elementy spisuje się lepiej, niż wyobraża to sobie większość zainteresowanych tą produkcją graczy. Niewielu stawiało na nowe SSX przed premierą, tymczasem mamy do czynienia, o czym jestem święcie przekonany, z jednym z faworytów do miana gry sportowej roku.

SSX przenosi nas w najbardziej niedostępne i tajemnicze rejony świata wraz z kilkuosobową grupką śmiałków, którzy za punkt honoru postawili sobie zdobycie możliwie najtrudniejszych zakątków globu. Kolejni snowboardziści pojawiają się wraz z postępami w głównym trybie rozgrywki, czyli World Tour, a poznajemy ich dzięki bardzo ładnie wykonanym, animowanym komiksom, zdradzających ich charaktery i motywy postępowania. Sama gra prezentuje się niczym folder turystyczny z kategorii „najpiękniejsze, niebezpieczne, niedostępne”. Twórcy, dzięki zastosowaniu autorskiego systemu, na podstawie pomiarów i danych NASA oraz fotografii odwzorowali najwyższe szczyty świata – nie brak zatem szaleńczej jazdy po zboczu Mount Everestu, walki o przetrwanie na Mount Vinson czy omijania skalistych atrakcji Mont Blanc. A to dopiero początek zabawy – helikopter, z pokładu którego rozpoczynamy kolejne przejazdy, zabierze nas praktycznie na każdy kontynent naszego globu.

SSX zwiastun na premierę

SSX zwiastun na premierę [1:31]

Każda kolejna lokacja, jaką odkrywamy podczas zabawy w głównym module, oferuje kilka zawodów o różnej charakterystyce. Oczywiście najpopularniejsze to wyścigi, które rozgrywamy zarówno jako pojedynek z trzema innymi zawodnikami, jak i w bezpośrednim starciu z jednym z przeciwników. Równie często bierzemy udział w przejazdach, w których naszym zadaniem jest zdobycie jak największej ilości punktów za wykonywane na trasie triki. Sednem zabawy są jednak tzw. Deadly Descents, czyli specjalne wyzwania wymagające nieco większych umiejętności. Związane są one z konkretnymi warunkami panującymi w danej lokacji. Trafiając na mroźne przestrzenie Antarktydy, musimy zmierzyć się z problemem bardzo niskich temperatur – w utrzymaniu odpowiedniej ciepłoty ciała pomagają wbudowane w kombinezon panele solarne, wykorzystujące każdą nasłonecznioną połać śniegu w zacienionej dolinie. W Patagonii z kolei stawiamy czoła olbrzymim przepaściom, które pojawiają się na trasie przejazdu – dzięki specjalnemu kombinezonowi… przefruwamy nad olbrzymimi wyrwami, wykorzystując siłę nośną wiatru. To oczywiście tylko dwa przykłady – takich wyzwań jest w sumie dziewięć i każde charakteryzuje się o wiele wyższym poziomem trudności od pozostałych zawodów.

Moduł multiplayer w grze obsługiwany jest przez specjalną platformę sieciową, zwaną RiderNet. To kolejna pozycja wydana przez EA i oparta na podobnym modelu zarządzania społecznością sieciową – zbliżone rozwiązania znajdziemy chociażby w serii Need for Speed (Autolog) czy najnowszej odsłonie cyklu Battlefield (Battlelog).

Połamania deski!

Tyle teorii, czas zatem ruszyć na trasę. SSX zachwyca praktycznie od pierwszego zjazdu – szusując po zaśnieżonych i świetnie zaprojektowanych stokach, czujemy, jakbyśmy wręcz płynęli po białym puchu, co chwilę urozmaicając sobie tę przyjemność krótkimi wypadami w powietrze. Twórcom znakomicie udało się oddać wrażenie niesamowitej prędkości i nieustającej rywalizacji – każda decyzja musi zostać podjęta w ułamku sekundy, a na nasz błąd oczywiście czyhają rywale. Trzeba przyznać, że komputerowi przeciwnicy to całkiem inteligentne bestie. O ile w klasycznych wyścigach przy w miarę czystym przejeździe nie stawiają zbyt wygórowanych warunków, tak walka na efektowne akrobacje stanowi już naprawdę spore wyzwanie.

Recenzja gry FIFA 17 na PC – gracze równi wobec wirtualnego futbolu
Recenzja gry FIFA 17 na PC – gracze równi wobec wirtualnego futbolu

Recenzja gry

W odróżnieniu od pecetowego portu PES-a 2017 FIFA 17 w wersji na komputery osobiste dorównuje poziomem wydaniom konsolowym. Poziomem, który naprawdę zadowala.

Recenzja gry Pro Evolution Soccer 2017 na PC – zmian jak na lekarstwo
Recenzja gry Pro Evolution Soccer 2017 na PC – zmian jak na lekarstwo

Recenzja gry

Pecetowi fani futbolu nie mają lekko – kiedyś ignorowali ich twórcy FIF-y, dziś to samo robią producenci PES-a. I to już któryś raz z rzędu.

Recenzja gry FIFA 17 - trzy punkty w nieco wymęczonym stylu
Recenzja gry FIFA 17 - trzy punkty w nieco wymęczonym stylu

Recenzja gry

„Droga do sławy” to najbardziej oczekiwana nowość w FIF-ie 17 – na szczęście nie jest to jedyna nowinka. Wirtualna piłka od EA to jednak tym razem pasmo niekoniecznie trafionych decyzji.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
13.03.2012 12:38
jaro1986
95
Generał

Szczerze to nie spodziewałem się wiele po tej grze. Mało się o niej mówiło, promocja też nie była agresywna, myślałem że wyjdzie z tego jakiś średniak, a tu proszę! Szkoda tylko że nie mam czasu grać w te wszystkie gry, ciągle jeszcze nadrabiam zaległości z zeszłego roku :P

13.03.2012 13:06
odpowiedz
Kamilos_gol
4
Junior

Muszę sprawdzić demo, które stygnie na Xboksie. :) Nie chcę się wymądrzać, ale na moje oko te 'haki' do manewrów na lodzie to 'czekany' (do wspinaczek alpinistów, a jakże!). :)

13.03.2012 13:20
odpowiedz
przemas478
88
Senator

Koniecznie trzeba będzie pograć, SSX nigdy nie stracił klasy.

13.03.2012 19:44
odpowiedz
victripius
82
Joker

ta recenja, a jeszcze wczesniej gramy utwierdzily mnie w przekonaniu, ze jednak warto zagrac. Ocena zasluzona.

14.03.2012 14:04
odpowiedz
Yaboll
87
Generał

Czy można w tej grze wyłaczyc muzyke? Bo jeśli nie to się nawet jej nie tykam.

15.03.2012 12:45
odpowiedz
mateusz_l87
33
Konsul

@Yaboll - nie dość że można wyłączyć muzykę to jeszcze można dać swoją. Niestety muzyka w nowym SSX jest słaba i nie dorasta do pięt tej z poprzedników. Ale to jedyny minus. I jak napisałem ten minus można łatwo naprawić:) Śmiało kupuj

24.03.2012 14:24
odpowiedz
Nolifer
87
The Highest

Ten typ gier nigdy mi nie podchodził dlatego też z jakimś wielkim entuzjazmem nie podchodzę do tej pozycji

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze