ocena redakcji
3.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Jagged Alliance: Flashback - duńska wyprawa na dno

Fani serii Jagged Alliance od 1999 roku czekają na powrót turowego symulatora partyzanta. Niestety, najnowsza część, ufundowana na Kickstarterze, to kompletny niewypał.

29 października 2014Gambrinus (gry-online.pl) 3.0/10
• strony: 12
PLUSY:
  1. Niezłe niektóre animacje – widać odrzut broni, solidny ragdoll;
  2. dobre udźwiękowienie broni.
MINUSY:
  1. Wiele brakujących elementów i smaczków serii;
  2. nieprzemyślane mechanizmy zarówno w warstwie strategicznej, jak i taktycznej;
  3. prymitywna Sztuczna Inteligencja;
  4. czasem frustrująco trudna, innym razem banalnie prosta rozgrywka;
  5. brak optymalizacji.

W maju 2013 roku ludzie ze studia Full Control dwoili się i troili, by wskoczyć na wznoszącą falę udanych dużych akcji kickstarterowych. Obiecywali, przekonywali, dawali słowo, a nawet uciekli się do lekkiego szantażu, zapewniając, że akcja crowdfundingowa to ostatnia nadzieja na wskrzeszenie serii Jagged Alliance. Duńczykom musiał spaść kamień z serca, kiedy rzutem na taśmę gra zebrała nieco ponad minimalny próg 350 tysięcy dolarów. Półtora roku później wyraźnie widać, że kwota ta była za mała, aby przygotować na czas produkt spełniający wymagania wiernych fanów partyzanckiego cyklu.

Zwiastun na premierę gry Jagged Alliance: Flashback

Zwiastun na premierę gry Jagged Alliance: Flashback [1:29]

Jagged Alliance: Flashback mocno stara się naśladować charakterystyczny styl wypracowany w latach dziewięćdziesiątych przez Sir-Tech. Mamy kreację bohatera polegającą, niczym w genialnej „dwójce”, na wypełnianiu absurdalnego testu osobowości. Jest i małe bananowe państewko, oczekujące wyzwolenia spod jarzma drobnego, ale bezwzględnego watażki. Wracają także znane twarze najlepszych najemników z organizacji M.E.R.C. Ivan, Shadow czy Scully aż grzeją się do mokrej roboty. Cóż z tego, jeśli większość elementów odpowiedzialnych za sukces oryginału we Flashback zrealizowano słabo... albo nie zrealizowano wcale.

Recenzja gry Jagged Alliance: Flashback - bubel sfinansowany przez fanów - ilustracja #2
Patrzcie no na te modele postaci... Silent Storm z 2003 roku wyglądał lepiej.

Przede wszystkim kuleje mechanika starć turowych. Widać tu nie tyle wpływ poprzedniczek, co ostatniego X-COM-a. Gra jest przy tym niby bardzo czytelna, z wyraźnie rozpisanymi szansami na trafienie i z oznaczeniami osłon, ale cóż z tego, jeśli przy tym potrafi być nielogiczna i łamać zasady wypracowane już przez pierwowzór z 1994 roku. Absurdalnych sytuacji zliczyć tutaj nie sposób. W jednym przypadku mój najemnik, leżący za skrzyniami, został trafiony przez przeciwnika schowanego za... kilkutonowym kamerdolcem. W Jagged Alliance taka sytuacja nie miałaby miejsca, gdyż animowana kula fizycznie nie przebyłaby pierwszej, a co dopiero drugiej osłony. We Flashback liczby nie przekładają się na to, co widzimy na ekranie. System po prostu umożliwia sytuację, w której przy tak kuriozalnej pozycji strzeleckiej i tak jest pewna szansa na zadanie obrażeń. Problemy z obliczeniami spotykamy na każdym kroku – a to mamy 110 procent pewności, że trafimy, a innym razem poświęcanie całej tury na przymierzenie podnosi szansę na sukces względem niechlujnego strzału z biodra z 61 na… 64 punkty procentowe. Pal to licho, gdyby gra klimatem nadrabiała niedoróbki mechaniki. Niestety, Flashback na łopatki rozkładają koszmarne skrypty sztucznej inteligencji, a raczej ich brak.

Recenzja gry Jagged Alliance: Flashback - bubel sfinansowany przez fanów - ilustracja #3
Wróg wyjątkowo ukrył się za osłoną.

Komputerowy przeciwnik nie potrafi dosłownie nic. Wrogowie nie wykazują żadnego pomyślunku, czy to przy wyborze celu do odstrzelenia, czy to przy flankowaniu, czy przy wykorzystywaniu adekwatnej broni do danej sytuacji taktycznej. Adwersarze nie kryją się za osłonami, nie starają się wymanewrować naszej grupy, a jedynie prą jeden z drugim przed siebie, jak najszybciej dążąc do konfrontacji. Ostatnio z Hedem wspominaliśmy na tvgry.pl pierwsze Jagged Alliance i podczas przygotowań do programu byliśmy zaskoczeni, gdy ostrzeliwany przeciwnik zrobił w tył zwrot i zaczął uciekać w kierunku gęstych krzewów. We Flashback nic takiego nie ma miejsca. Żeby sprowokować przeciwnika do podejścia bliżej wystarczy wychylić się zza osłony i natychmiast się schować. Gamonie nie spoczną w staraniach, aby znowu mieć nas na oku... wychodząc na otwartą przestrzeń i dając się odstrzelić przez poukrywanych dobrze najemników.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Kozacy 3 – kulą w płot

Recenzja gry Kozacy 3 – kulą w płot

W dźwiękach piszczałek i huku armat wracają Kozacy. Niestety, trzecia odsłona ukochanej nad Wisłą serii to tylko odświeżona „jedynka” – z tymi samymi zaletami i wadami, co szesnaście lat temu.  recenzja gry

Recenzja gry Stronghold Legends: Steam Edition – legendarnej klapy druga odsłona

Recenzja gry Stronghold Legends: Steam Edition – legendarnej klapy druga odsłona

Remastery kojarzą się z odnawianiem arcydzieł, z których przystępniejszą wersją mogą zaznajomić się nowi gracze. Ze Stronghold Legends jest jednak inaczej – bo nie mówimy ani o arcydziele, ani dobrym gry odświeżeniu.  recenzja gry

Sid Meier's Civilization V - recenzja gry

Sid Meier's Civilization V - recenzja gry

Mimo blisko dwudziestu lat na karku królowa strategii potwierdza, że znajduje się w wyśmienitej formie. Ryzyko kolejnego wybuchu epidemii Jeszcze Jednej Tury bardzo prawdopodobne.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Jagged Alliance: Flashback - screen - 2014-10-23 - 290414Jagged Alliance: Flashback - screen - 2014-10-23 - 290413Jagged Alliance: Flashback - screen - 2014-10-23 - 290412Jagged Alliance: Flashback - screen - 2014-10-23 - 290411Jagged Alliance: Flashback - screen - 2014-10-23 - 290410Jagged Alliance: Flashback - screen - 2014-06-05 - 283758Jagged Alliance: Flashback - screen - 2014-06-05 - 283757Jagged Alliance: Flashback - screen - 2014-06-05 - 283756Jagged Alliance: Flashback - screen - 2014-05-16 - 282755Jagged Alliance: Flashback - screen - 2014-05-16 - 282754
Forge of Empires

Forge of Empires

Zagraj za Darmo!

Grepolis

Grepolis

Zagraj za Darmo!

Kozacy 3 - Edycja Specjalna PL + BONUS! - PC - 79,90 zł

kup w sklepie

PC 79,90 zł

Hearts of Iron IV: Colonel Edition - PC - 145,89 zł

kup w sklepie

PC 145,89 zł

Commandos 2: Ludzie Odwagi - PC - 7,90 zł

kup w sklepie

PC 7,90 zł

Komentarze Czytelników (39)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
29.10.2014 14:18
odpowiedz
Lechu4444
49
Pretorianin

@Dariusxq: Że co dziwny masz gust. :)

29.10.2014 14:19
odpowiedz
Ahaswer
46
ciwun

Dariusxq - naprawdę uważasz to za arcydzieło?

29.10.2014 15:07
odpowiedz
Dariusxq
45
Forumowy Prowokator

obie gry są kupą, ale Ethan to chyba już łajno :D

29.10.2014 15:28
odpowiedz
Ahaswer
46
ciwun

Często dajesz kupom 10/10?

29.10.2014 15:50
odpowiedz
Wonder_Boy
30
Konsul

[1]

Kogo interesuje jakaś Wonzia ?

29.10.2014 16:03
odpowiedz
Dariusxq
45
Forumowy Prowokator

@Ahaswer Ethan dostał 9, więc by podkreślić to że JA:F jest lepszy musiałem dać 10, proste :D

29.10.2014 16:09
odpowiedz
Marrcinuss666
8
Legionista
0.0

No cóż poszli na łatwiznę i skopali grę ;]

29.10.2014 17:07
odpowiedz
Speedfan
36
Chorąży

"jakaś Wonzia" ... troll ? Jak można nie kojarzyć Ojca Założyciela...

29.10.2014 17:12
odpowiedz
Meno1986
88
Szkubany Myszor

Nadal czekam na JA3. :) Chociaż jak oglądałem screeny, to mam spore obawy. Wiadomo, nie liczy się grafika, ale strasznie przypomina mi ten nieszczęsny Flashback. Na domiar złego studio pracujące nad grą też nie wzbudza mojego zaufania. Obym się mylił.

29.10.2014 17:22
odpowiedz
reksio
144
bez budy
29.10.2014 17:40
odpowiedz
piotreksik23
76
Konsul

To przykre czytać takie rzeczy. To przykre patrzeć jak stoczyła się ta seria.

Moze kiedyś ktoś ją reaktywuje porzadnie, Kickstartery i inne nadzieją.

29.10.2014 18:09
odpowiedz
Wonder_Boy
30
Konsul

Gratulacje "kojarzenia" tego zdziecinniałego stworzenia z linku z postu [19] i nie bycia trollem. Dobre gimberstwo xDDD Dobra kończę temat bo widzę jednoplatformowe blacharstwo ma swojego guru i przy okazji to coś promuje. Pasujecie do siebie, lol.

29.10.2014 18:10
odpowiedz
Lemur80
38
Fear is the mind killer
2.0

@Dead Men

Drugi raz wklejasz gdzieś ten sam post [6] nawet nie edytując błędów. Nie chcę się przypierniczać bez sensu, ale naprawdę oczy bolą jak się czyta Twoje posty. Zadbaj proszę choć trochę o interpunkcję i tego capslocka nieszczęsnego.

---

Tej gry nie uratuje nic, ani aktualizacje, ani ewentualne mody. Popracować można nad Xenonauts, nie nad tym. Gdyby to z czym mamy do czynienia teraz byłoby tak naprawdę wczesną alfą - możnaby z Flashbackiem wiązać nadzieje. Tymczasem ta gra jest wybrakowana w takim stopniu, ma tak wiele wad i błędów, że nie sposób jej obronić w jakikolwiek sposób. Full (un)Control nigdy nie powinno zabierać się za taką markę jak Jagged Alliance. To coś jest niewiarygodnym wręcz crapem, nie tylko w porównaniu do "jedynki". Jedyne stosowne skojarzenie to Hired Guns: The Jagged Edge z 2007, to ta sama liga totalnego kibla. Szkoda pokładanych w tym czymś nadziei, szkoda marki...

Gości z Full (un)Control porównałbym ze względu na ich "politykę" wobec fanów, oraz efekt końcowy do Gangu Olsena:-F Chcą coś ukraść (czyli zrobić "grę"), ale im to nie wychodzi. Różnica taka, że w tym wypadku jest to mało zabawne (a wyjątek w postaci Space Hulka nie ma znaczenia).

Wcale nie klawo jak cholera, panie Thomasie Lund:-/

EDIT:

@Meno1986

Coś Ci się chyba pomyliło. JA3 nie powstaje, te screeny które są na GOLu pochodzą z dawno skasowanego projektu który bazował na silniku Silent Storma.

@piotreksik23

Nie wiem czy KS jest rozwiązaniem, potrzeba by było minimum ze 3 mln $ żeby z nowego JA "byli ludzie" (trochę jak w przypadku Wasteland 2). KS Flashbacka zebrał 370 tys $ i okazało się to kwotą kompletnie niewystarczającą. Zresztą wątpię by FC zrobiło to lepiej nawet z dużo większym budżetem. Potrzebne jest odkupienie praw do marki przez firmę i ludzi którzy mają wizję, pieniądze, zasoby, umiejętności i talent - czyli wszystko to czego FC brakuje. Naprawdę wątpię by następny KS tej serii przyniósł autentyczny sukces, nie po tym co się stało.

29.10.2014 18:27
odpowiedz
Dead Men
85
Generał

@Lemur80 normalną czcionką masz to co obiecali a CAPS LOCKIEM napisałem czy to jest. Co do interpunkcji czpiaj się innychmoje są tylko słowa z CAPS LOCKA.

29.10.2014 18:46
odpowiedz
Lemur80
38
Fear is the mind killer

@Dead Men

Nie chce mi się wszczynać następnej dyskusji, nie jestem Twoim nauczycielem. Napisałem to, bo mam nadzieję, że będziesz potrafił zmienić to i owo. Nie pisałbym gdybym uważał że to stracona sprawa.

Sam popełniam błędy, mam pewnie problemy ze zdaniami wielokrotnie złożonymi i stylistyką. Jednak jeżeli Ty nie dostrzegasz tego że Twoje posty czyta się cholernie ciężko, to odsyłam do wiki i takich haseł jak interpunkcja i ortografia. Poza tym często zjadasz wyrazy, albo łączysz je z niezrozumiałe zbitki. Post [23] da się zrozumieć tylko z kontekstu. Poza tym po to masz boldowanie by go używać, caps locka się generalnie przy takich tekstach nie stosuje.

Nie piszę tego ze złośliwości, to po prostu przeszkadza (zresztą pewnie nie tylko mi)

---

Na steamie się zaczęło --->

Im więcej takich obrazków i negatywnych komentarzy tym lepiej.

29.10.2014 18:50
odpowiedz
USSCheyenne
37
Hearts of Iron IV

Ogromna szkoda. Czekałem na to i miałem spore nadzieje zwłaszcza po kapitalnym Space Hulk. Co prawda wiadomo było, że JA to dużo bardziej złożony projekt ale nie sądziłem, że aż tak dadzą ciała.

I znów oberwie się zbiórkom na KS na gry bo jakieś łajzy nie wywiązały się umowy. FC się na pewno pogrzebało. Nie wyobrażam sobie aby nawet 10 dolarów zebrali na cokolwiek nowego jeśli się znów zdecydują na KS.

29.10.2014 19:45
odpowiedz
Ahaswer
46
ciwun

Dawno nie grałem w Hired Guns, może nie było to wybitne, ale za aż takiego gniota tej gry na pewno bym nie uznał i do Flashbacka nie porównywał.

29.10.2014 19:48
odpowiedz
Lemur80
38
Fear is the mind killer

@Ahaswer

Rób sobie co chcesz...

30.10.2014 00:28
odpowiedz
Piecia_____18
83
Generał

Myślicie, że porażka gry jeśli chodzi o przyjęcie jej przez graczy i krytyków może pociągnąć na dno studio Full Control czyli mówiąc prościej studio Full Control "zamknie podwoje"?

30.10.2014 08:38
odpowiedz
lordpilot
121
Senator

Ogromna szkoda :(. Dwójkę od śp. Sir-Techu po prostu uwielbiam, spędziłem przy niej setki godzin. Już demo (wydane chyba rzecz niespotykana - ROK przed premierą pełnej wersji) przechodziłem kilka(naście) razy, więc kiedy wreszcie gra się ukazała to byłem w siódmym niebie. Rany jak w JA2 wszystkie elementy "zagrały" tworząc spójną, fantastyczną produkcję, to mógłbym napisać na ten temat spory elaborat.

Tym bardziej mi przykro, że Duńczycy tak położyli tą markę :(. No cóż dla gry wybitnej mocno wskazany jest solidny budżet i talent ekipy deweloperskiej. Przy czym ten drugi czynnik jest nieodzowny (bo da się przecież zrobić świetną grę za małe pieniądze), w tym wypadku na pewno tego zabrakło ;/

30.10.2014 10:02
odpowiedz
Nitro2050
86
Konsul
1.0

Tak zgadzam się z tobą na recenzja

A moim zdanie nie podobało się gra ogólnie do dno, tak jest prawda daję ocena

30.10.2014 15:37
odpowiedz
arkadius2
82
Dark Crusader

Widzę że na przyzwoitą kontynuacje JA 2 przyjdzie mi jeszcze poczekać :(

30.10.2014 17:50
odpowiedz
Piecia_____18
83
Generał

Jeżeli za produkcję kolejnego Jaggeda weźmie się profesjonalne studio, które nie ma swoich graczy w dupie tak jak Full Control, że weźmie pieniądze a graczom za to da wielkie nic to możemy w przyszłości otrzymać "jaggeda" z prawdziwego zdarzenia. Ale jeśli za tworzenie kontynuacji kultowej gry turowej bierze się studio deweloperskie, które dopiero co raczkuje z tworzeniem gier to niestety mamy to co mamy czyli totalnego gniota.

31.10.2014 08:32
odpowiedz
mikecortez
81
Senator

No no, coz za ocena. Musi byc naprawde w deche :)

05.11.2014 20:52
odpowiedz
kycol
20
Legionista

Szkoda. Od początku jednak nie pokładałem w tym dużych nadziei. Od początku coś śmierdziało, że niby Kickstarter ale bitComposer nadal trzyma łapę jako wydawca. Ja śmiem twierdzić, że póki BC będzie posiadało prawa do JA póty następnej godnej części serii nie będzie :(
Pozostaje mieć nadzieję, że moderzy zrobią robotę. ShangaBP twierdzi, że jest to solidna platforma pod mody.
Eh kurwa, zbezcześcili moją grę życia :(

17.11.2014 11:40
odpowiedz
misteriolalista
21
Generał
0.0

A kto pisał że będzie gówno ? Ja jedynie ci co robili jaggeda w 1994 potrafią go zrobić albo ci od fallout tactics by umieli reszta widzę że kpina no nic chyba znów zagram w jagged alliance 2 :D
Nie zapominajcie jest wiele badziewi ? http://www.gry-online.pl/S016.asp?ID=18680 http://www.gry-online.pl/S016.asp?ID=15591
jagged alliance 2 to moja ulubiona gra tego typu :(

17.11.2014 12:59
odpowiedz
WrednySierściuch
84
No gods no masters!

No cóż - sama gra JA:F to oczywiście wielka kupa, i kolejna z porażek kickstartera
oficjalny deweloping gry jest już zakończony (choć kilka "modułów" jeszcze planują dodać w patchach)
http://steamcommunity.com/app/256010/discussions/0/613937942962025538/
http://steamcommunity.com/app/256010/discussions/0/617319460865190475/

mimo to -ten wątek jest bardzo fajny
Świetne posty zwłaszcza od Dead men [6] i Lemur80

ALE
jak już napisał kycol [34] (któremu propsy że o tym wie) "niejaki" Shanga widzi dla tej gry przyszłość, a to znaczy BARDZO WIELE.
Producent gry co prawda pojechał po bandzie i wypuścił niedopracowanego bubla(gdzie nie ma nawet dachów, litości -.-') -ale jedną rzecz zrobili dobrze -ta gra oferuje niesamowite wsparcie dla moderów

Kto to jest Shanga?
A taki gość który zarządza Bears Pit (i ich armią moderów) i który jest odpowiedzialny za moda 1.13 -czyli najlepszą grę taktyczną ever (która zjada podstawowe JA2 na śniadanie)
Ten team zresztą połamał (używając reverse engineringu) kod JA2 na wszystkie możliwe sposoby w rezultacie czego powstały mody całkowicie przerabiające bazową rozgrywkę (np. na świat post-apo, albo walki miejskie itd)

jesli Shanga mówi że gra ma przyszłość -to tak JEST (wystarczy wrócić do tytułu -za rok lub dwa bo motto BearsPit to "it's done when it's done" and "if you don't like it, code it yourself" :p)

http://steamcommunity.com/app/256010/discussions/0/613939841464021708/#p2
http://steamcommunity.com/app/256010/discussions/0/613939294498508119/

btw mini "mod" poprawiający kamerę
http://steamcommunity.com//sharedfiles/filedetails/?id=332909879

05.11.2015 19:59
odpowiedz
Flyby
145
Outsider

Mamy rok 2015 ;) Poprawili tę grę choć trochę, czy nic?

05.11.2015 21:15
odpowiedz
ligant
11
Centurion

A sprzedała się na tyle dobrze, żeby poprawianie jej miało ekonomiczny sens?

05.11.2015 22:53
odpowiedz
Flyby
145
Outsider

Podobno obiecywali poprawki ;) Skoro jest wciąż w sprzedaży - to może jednak coś poprawili? Chciałbym ją mieć do kompletu "JA", jednak nie na zasadzie "tytułu", w który grać się nie da - to trochę mało ;)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze