Final Fantasy XII: The Zodiac Age PS4

Zremasterowana wersja Final Fantasy XII, oferująca poprawioną oprawę graficzną oraz dźwięk, przystosowana do współpracy ze współczesnymi platformami sprzętowymi. Tytuł oparty został na nigdy niewydanej na Zachodzie rozszerzonej edycji gry, oferującej nowe tryby zabawy oraz system rozwoju postaci.

RPG, TPP, fantasy, science fiction, reedycje/remastery/remaki, jRPG, Final Fantasy.

Final Fantasy XII: The Zodiac Age - screen - 2017-05-22 - 345906Final Fantasy XII: The Zodiac Age - screen - 2017-05-22 - 345905Final Fantasy XII: The Zodiac Age - screen - 2017-05-22 - 345904Final Fantasy XII: The Zodiac Age - screen - 2017-05-22 - 345903Final Fantasy XII: The Zodiac Age - screen - 2017-05-22 - 345902Final Fantasy XII: The Zodiac Age - screen - 2017-05-22 - 345901Final Fantasy XII: The Zodiac Age - screen - 2017-05-22 - 345900Final Fantasy XII: The Zodiac Age - screen - 2017-05-22 - 345899Final Fantasy XII: The Zodiac Age - screen - 2017-05-22 - 345898

wersja językowa:
angielska

Data premiery gry Final Fantasy XII: The Zodiac Age | PS4

11lipca2017

listopad2017

premiera PL

listopad2017

PSN

Sony PlayStation 4
Okładka Final Fantasy XII: The Zodiac Age (PS4)
Final Fantasy XII: The Zodiac Age

Final Fantasy XII: The Zodiac Age na platformie PlayStation 4 to zremasterowana wersja dwunastej odsłony najpopularniejszej na świecie serii gier jRPG. Za stworzenie tytułu odpowiada niezmiennie firma Square Enix. Oryginalne Final Fantasy XII zadebiutowało w sklepach w 2006 roku na konsoli PlayStation 2. Reedycja została jednak przygotowana na podstawie nigdy niewydanej na Zachodzie, rozszerzonej i poprawionej edycji gry o nazwie Final Fantasy XII International Zodiac Job System, która ukazała się w 2007 roku.

Przygotowania do produkcji Final Fantasy XII rozpoczęły się jeszcze w 2000 roku. Początkowo pieczę nad zespołem deweloperskim sprawowali Yasumi Matsuno, odpowiadający za cykl Final Fantasy Tactics, oraz Hiroyuki Ito, zajmujący się Final Fantasy IX. Ze względów zdrowotnych Matsuno musiał zrezygnować ze swojego stanowiska, ale to za jego sprawą gra osadzona została w świcie Ivalice, tym samym co poprzednie gry twórcy – Final Fantasy Tactics: The War of the Lions oraz Vagrant Story. Jeszcze na etapie koncepcyjnym deweloperzy zdecydowali się na wprowadzenie drastycznych zmian do klasycznej formuły jRPG oraz systemu walki i rozwoju postaci. Sprawiają one, że Final Fantasy XII pozostaje jednym z najbardziej unikalnych przedstawicieli cyklu.

Fabuła

Akcja Final Fantasy XII: The Zodiac Age rozgrywa się w świecie o nazwie Ivalice, na długo przed wydarzeniami przedstawionymi w oryginalnym Final Fantasy Tactics oraz Vagrant Story, w epoce, w której niebo przemierzały majestatyczne statki powietrzne a magia była codziennością. Dominującymi siłami politycznymi w Ivalice są prowadzące nieprzerwaną wojnę Rozarria oraz Archadia, potężne imperia obejmujące swoim zasięgiem dwa przeciwległe kontynenty. Pomiędzy nimi leży niewielkie Królestwo Dalmasca, które zostaje zajęte siłą przez archadyjską armię. Głównym bohaterem produkcji jest 17-letni Vaan, sierota i uliczny złodziejaszek marzący o karierze powietrznego pirata, który żyje w Rabanastre, a więc stolicy okupowanej Dalmaski. Na skutek zbiegu okoliczności poznaje księżniczkę Ashe, dowodzącą lokalnym ruchem oporu, a także parę piratów, którzy podobnie jak on planują okraść wyznaczonego przez Archadię zarządcę miasta. Wkrótce wraz z nimi i swoją bliską przyjaciółką o imieniu Penelo wyrusza w długą podróż, w której stawką są losy świata.

Mechanika

Final Fantasy XII: The Zodiac Age wprowadza do serii zupełnie nowe elementy. Akcję obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby. Kontrolując wybraną postać, eksplorujemy duże i często otwarte trójwymiarowe lokacje. W naszej drużynie znajduje się maksymalnie sześć osób, ale jednocześnie na mapie przebywają jedynie trzy. Tytuł nie korzysta z systemu losowych spotkań oraz walk na osobnych arenach, z których znane jest Final Fantasy. Tutaj gracze atakują wrogów znajdujących się bezpośrednio na mapie świata. Walki odbywają się w czasie rzeczywistym, ale gra oferuje aktywną pauzę, dzięki czemu na spokojnie wydajemy rozkazy bohaterowi, wybrawszy je z podręcznego menu.

Unikalną cechą tytułu jest system gambitów, czyli przedmiotów służących do programowania sztucznej inteligencji bohaterów, kontrolujących ich zachowanie w określonych sytuacjach. Równie ciekawy jest sposób, w jaki rozwijamy umiejętności postaci. Każda z nich posiada przypominającą szachownicę planszę tzw. licencji, które wykupujemy za zdobyte doświadczenie. Licencje pozwalają na używanie konkretnych zdolności i czarów, ale także elementów ekwipunku (broni, pancerzy, przedmiotów itd.). Dzięki temu systemowi możemy swobodnie kształtować styl walki oraz rolę postaci na polu bitwy. Bohaterowie mogą wykupywać zdolności na jednej z dwunastu dostępnych plansz z licencjami. Każda z nich zawiera zdolności odpowiadające klasycznym klasom postaci z Final Fantasy, takim jak czarny i biały mag, mnich czy samuraj.

Poza standardową kampanią, Final Fantasy XII: The Zodiac Age oferuje także dodatkowe tryby rozgrywki. New Game plus pozwala nam zacząć zabawę od nowa, zachowując zdobyte doświadczenie i ekwipunek. W New Game minus zaczynamy grę od nowa, nie zdobywając jednak żadnego doświadczenia. Tryb wyzwań pozwala nam z kolei polować na stwory na ponad stu różnych mapach.

Kwestie techniczne

Oryginalne Final Fantasy XII jest jednym z najlepiej wyglądających tytułów na PlayStation 2, a także jedną z najciekawszych pod względem plastycznym gier spod szyldu Final Fantasy. Projektanci świata inspirowali się architekturą i sztuką krajów śródziemnomorskich, oferując interesujący miks wpływów różnych kultur i epok historycznych. Zarówno modele postaci, obszerne lokacje, jaki i animacje stoją na najwyższym poziomie. Twórcy odświeżyli oprawę graficzną, poprawiając trójwymiarowe modele, a także jakość tekstu, oferując obraz w wysokich rozdzielczościach. Skróceniu uległy też czasy ładowania, a przy okazji wyeliminowano inne drobne usterki i problemy wynikające z ograniczeń sprzętowych.

Autorzy remastera nagrali od nową całą ścieżkę dźwiękową opracowaną przez Hitoshiego Sakimoto (autora soundtracków do gier takich jak Vagrant Story, Final Fantasy Tactics, Odin Sphere, Dragon's Crown oraz serii Valkyria Chronicles), oferując muzykę w standardzie 7.1 surround sound.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Oczekiwania czytelników: 8.9 / 10 na podstawie 14 głosów czytelników.

Gry podobne do Final Fantasy XII: The Zodiac Age

Klasyfikacja PEGI Final Fantasy XII: The Zodiac Age

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.
zwiastun na premierę

zwiastun na premierę [1:08]

Final Fantasy XII: The Zodiac Age w końcu jest dostępne na Zachodzie.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
19.12.2016 17:50
1
Dene-Sama
8
Legionista
10

i kolejne 200h będzie pograne :)

03.07.2017 14:34
odpowiedz
geohound
46
Pretorianin

A wiadomo jaki jest system "klas"? Pełna dowolność, czy narzucone boardy jak w IZJ?

03.07.2017 14:50
odpowiedz
2 odpowiedzi
koobun
36
wieszak

Job system jak z, nomen omen, International Zodiac Job System.
Różnica jest taka, że teraz każda postać będzie mogła mieć dwa 'joby'.

post wyedytowany przez koobun 2017-07-03 14:51:04
10.07.2017 10:14
geohound
46
Pretorianin

Czyli 12 znów zderza się z FF:TA biorąc z niej ograniczenia. Pewnie, nie każda postać musi zaraz rzucać Ardour czy Flarę, ale ceniłem sobie jednak swobodę "podstawowej" 12stki.

10.07.2017 10:24
koobun
36
wieszak

Mnie też podobało się rozwiązanie z podstawowej wersji, ale sporo osób marudziło, że każdą postać można wymaksować (co zresztą zrobiłem) i kończy się z sześcioma takimi samymi bohaterami.
Co nie jest do końca prawdą, bo nawet z wykupionymi tablicami trzeba było każdej z postaci przydzielić inną rolę. Nie wspominając, że każdą inaczej się rozwijało.

Ciekaw jestem jak to tym razem będzie wyglądało w praniu.

10.07.2017 16:21
1
odpowiedz
MrocznyWędrowiec
37
aka Hegenox

Mogliby dać i wersję PC ...

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze