Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS
Słownik gracza 19 marca 2013, 11:10

widok izometryczny

Stosowany w wielu klasycznych grach cRPG, strategiach i przygodówkach sposób prezentacji świata gry z wykorzystaniem rzutu równoległego. Widok izometryczny, potocznie określany także jako „widok z ukosa”, pozwala osiągnąć złudzenie trójwymiarowości obiektów rzutowanych na dwuwymiarową płaszczyznę.

Efekt „trójwymiarowości” powstaje dzięki równemu kątowi pomiędzy osiami X,Y,Z, wynoszącemu 120 stopni. Jednym z mankamentów jest natomiast brak naturalnej perspektywy – niezależnie od położenia względem obserwatora, rzutowane obiekty mają tę samą wielkość.

Pillars of Eternity (2015) jest przykładem współczesnej gry z wykorzystaniem widoku izometrycznego. - 2016-11-25
Pillars of Eternity (2015) jest przykładem współczesnej gry z wykorzystaniem widoku izometrycznego.

Gry z widokiem izometrycznym cieszyły się największą popularnością w latach 90. XX wieku. Wzrost wydajności układów graficznych pozwolił jednak deweloperom na stosowanie silników renderujących obraz 3D w czasie rzeczywistym, które stały się obecnie standardem. Mimo tego spory odsetek graczy preferuje klasyczną perspektywę „udawanego 3D”, co przekłada się na popularność gier pokroju Pillars of Eternity.