Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS
Słownik gracza 19 marca 2013, 11:10

widok izometryczny

Stosowany w wielu klasycznych grach cRPG, strategiach i przygodówkach sposób prezentacji świata gry z wykorzystaniem rzutu równoległego. Widok izometryczny, potocznie określany także jako „widok z ukosa”, pozwala osiągnąć złudzenie trójwymiarowości obiektów rzutowanych na dwuwymiarową płaszczyznę.

Efekt „trójwymiarowości” powstaje dzięki równemu kątowi pomiędzy osiami X,Y,Z, wynoszącemu 120 stopni. Jednym z mankamentów jest natomiast brak naturalnej perspektywy – niezależnie od położenia względem obserwatora, rzutowane obiekty mają tę samą wielkość.

Pillars of Eternity (2015) jest przykładem współczesnej gry z wykorzystaniem widoku izometrycznego. - 2016-11-25
Pillars of Eternity (2015) jest przykładem współczesnej gry z wykorzystaniem widoku izometrycznego.

Gry z widokiem izometrycznym cieszyły się największą popularnością w latach 90. XX wieku. Wzrost wydajności układów graficznych pozwolił jednak deweloperom na stosowanie silników renderujących obraz 3D w czasie rzeczywistym, które stały się obecnie standardem. Mimo tego spory odsetek graczy preferuje klasyczną perspektywę „udawanego 3D”, co przekłada się na popularność gier pokroju Pillars of Eternity.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz