ARK: Oswajanie - podstawy
Aktualizacja:
Stworzenia znajdujące się na wyspie możemy oswoić i wykorzystywać ich zdolności do ułatwienia swojej rozgrywki. Pozwalają one nam na szybsze poruszanie się w terenie, transportowanie przedmiotów, polowanie, zbieranie i obronę naszej bazy gdy jesteśmy wylogowani z gry.
Aby zacząć oswajanie musimy wybrany przez nas cel ogłuszyć lub zacząć karmić, lecz to drugie tyczy się jedynie mniejszych i łagodniejszych zwierzyn. Zacznijmy więc od brutalniejszego sposobu.
- Oswajanie za pomocą ogłuszenia
- Materiały potrzebne do utrzymania głodu i torporu
- Oswajanie za pomocą karmienia
- Stworzenie które można oswoić obiema metodami
- Opcje oswojonego stworzenia
Oswajanie za pomocą ogłuszenia
Oswajanie za pomocą ogłuszania rozpoczyna się poprzez użycie danego rodzaju broni i amunicji. Poniżej wypisane zostają wszystkie możliwości broni, którą możemy użyć wraz z ich efektywnością i amunicją do tego przeznaczoną.
Nazwa przedmiotu | Ikona | Potrzebna amunicja | Opis |
Slingshot + Stone | ![]() | Pierwsza dostępna broń do oswajania. Posiada amunicje która jest łatwa do zdobycia, co powoduje że jest perfekcyjną bronią na sam początek rozgrywki. Cechy: Krótki zasięg Generuje słaby torpor Najbardziej efektowna na małe kreatury Engram odblokowujemy na 5 poziomie postaci | |
Wooden Club | ![]() | Pierwsza broń krótko zasięgowa, dzięki której możemy ogłuszyć przeciwnika. Bardzo przydatna na małe stworzenia takie jak Dodo. Cechy: Broń biała Najbardziej efektowna gdy uderzamy w głowę przeciwnika Engram odblokowujemy na 3 poziomie postaci | |
Electric Pod | ![]() | Broń generująca ogromną ilość Torporu. Po użyciu "rozładowuje się" przez co czyni ją trudną w utrzymaniu. Cechy: Broń biała Po każdym użyciu trzeba ją załadować 8 sztukami Angler Gel w Fabricatorze Engram odblokowujemy dopiero na 80 poziomie postaci | |
Bow + Tranquilizer Arrow | ![]() | ![]() | Broń daleko dystansowa, używana do polowania jak i oswajania. Posiada trzy rodzaje amunicji my jednak skupimy tutaj się na najważniejszej: Tranquilizer Arrow - Strzały odblokowujemy na 20 poziomie postaci, generują torpor w ilości 200% obrażeń z broni, po czym efekt przetrzymuje się przez 4 sekundy dodając nam jeszcze więcej bonusowego torporu. Używając broni dystansowej z tymi strzałami celujmy w głowę i uważamy aby nie zabić stworzenia przed jego ogłuszeniem. Cechy łuku: Broń dystansowa Używa trzech rodzaju amunicji: Stone Arrow, Tranquilizer Arrow i Flame Arrow Engram odblokowujemy na 15 poziomie postaci |
Crossbow + Tranquilizer Arrow | ![]() | ![]() | Broń zadającą większe obrażenia dystansowe niż łuk lecz przeładowywanie trwa dłużej. Zyskujemy możliwość atakowania pod wodą co powoduję iż jest to broń idealna do oswajania podwodnych stworzeń jak i polowania na tego typu kreatury. Tranquilizer Arrow - Strzały odblokowujemy na 20 poziomie postaci, generują torpor w ilości 200% obrażeń z broni, po czym efekt przetrzymuje się przez 4 sekundy dodając nam jeszcze więcej bonusowego torporu. Używając broni dystansowej z tymi strzałami celujmy w głowę i uważamy aby nie zabić stworzenia przed jego ogłuszeniem. Cechy kuszy: Broń dystansowa Możliwość strzelania pod wodą Zadaje większe obrażenia od podstawowego łuku lecz posiada dłuższe przeładowywanie Engram odblokowujemy na 25 poziomie postaci |
Longneck Rifle + Tranquilizer Dart | ![]() | ![]() | Bardzo mocna broń dystansowa zadające duże obrażenia z podstawowej amunicji - Simple Rifle Ammo. Do broni możemy dołączyć lunetę lecz jeżeli chcemy używać broni do oswajania nie możemy jej montować. Tranquilizer Dart - Strzałki odblokowujemy dopiero na 65 poziomie postaci. Torpor zwiększony jest o 600% natychmiastowo a po udanym strzale zwiększony zostaje dodatkowo o 250% przez następnego 5 sekund. Dzięki temu ten sposób ogłuszania jest najszybszy i najbardziej efektowny. Cechy strzelby: Duże obrażenia z normalnej amunicji Tranquilizer Dart czynią z niej najlepszą broń do oswajania Engram odblokowujemy na 35 poziomie postaci |
Compound Bow + Tranquilizer Arrow | ![]() | ![]() | Jest to ulepszona wersja podstawowego łuku lecz słabsza od kuszy. Tranquilizer Arrow skalują się z obrażeniami lecz nie są tak efektowne jak strzałki z strzelby co czyni tą broń nie przydatną. Cechy: Engram odblokowujemy dopiero na 70 poziomie postaci Statystyki broni nie przekonują nas do jej użytkowania Bardzo droga do wykonania |
Gdy już posiadamy jedną z naszych broni do ogłuszenia przeciwnika, wybieramy sobie swój cel. Pamiętając że wyższy poziom stworzenia generuje trudniejszy poziom ogłuszenia przez co musimy użyć więcej strzał lub uderzyć go więcej razy z broni białej. Generuje również dłuższy czas oswajania i trudniejsze utrzymanie dinozaura w stanie nieprzytomności - dokładny opis czasu i wymagań do oswojenia konkretnego dinozaura znajduję się w jego opisie w dziale Najbardziej przydatne dinozaury.

Gdy ogłuszymy wybrane przez nas stworzenie i podejdziemy do niego, wyskoczy nam możliwość otwarcia ekwipunku stworzenia za pomocą przycisku E.
Najważniejsze informacje na temat oswajania:
- Po prawej stronie wyświetlą nam się wszystkie statystyki oswajanego stworzenia.
- Najważniejszą statystyką dla nas w trakcie oswajania jest torpor - gdy spadnie do zera stworzenie się budzi co powoduję rozpoczęcie całego oswajania od nowa.
- Nie możemy dopuścić do śmierci oswajanej kreatury, zginąć ona może przez zagłodzenie lub otrzymywanie obrażeń od osób trzecich.
- Włożone jedzenie do ekwipunku stworzenia zostaje używane automatycznie, lecz możemy użyć je sami klikając na nie.
- Narkotyki lub Narcoberry również musimy włożyć do ekwipunku stworzenia, lecz trzeba pamiętać o tym że używamy ich manualnie za pomocą przycisku remote use item.

Fioletowy pasek oznacza pozostały czas do przebudzenia stworzenia. Liczony on jest z ilością torporu. Pasek żółty który znajduję się poniżej fioletowego określa postęp gdy osiągnie on 100% stworzenie zostaje oswojone.
Prócz użycia broni w grze znajdują się trzy stworzenia, które już oswojone potrafią generować torpor u przeciwnika co powoduję że stają się bardzo dobrą pomocą do ogłuszania. Każde z tych stworzeń posiada własny sposób ogłuszania a są to:
- Scorpion - Za pomocą swojego żądła zatruwa i ogłusza przeciwników lecz trzeba poczekać aby trucizna miała efekt. Ciągle ataki mogą spowodować śmierć stworzenia.
- Pachy - Uderza swoją głową tradycyjnie zwiększając torpor z każdym atakiem
- Beelzebufo - Ogłusza przeciwników za pomocą swojego języka
Dokładny opis oswojenia tych stworzeń znajduję się w dziale Najbardziej przydatne dinozaury.
Materiały potrzebne do utrzymania głodu i torporu
Do utrzymania stworzenia z jak najwyższym torporem potrzebujemy określoną ilość Narcoberry lub Narcotic. Poniżej przedstawione są opisy i materiały potrzebne do stworzenia tych drugich.
Ikona | Opis |
![]() | Narcoberry Narcoberry są to podstawowy materiał potrzebny do oswojenia zwierzyny. Jedna Narcoberry generuje 7.5 pkt torpora w ciągu 3 sekund. Jest to również podstawowy składnik to stworzenia Narcotic, które są bardziej efektowne podczas utrzymywania nieprzytomności u zwierzyny. Wydobywamy je z krzaków podchodząc i klikając na nie przycisk E. |
![]() | Spoiled Meat Spoiled meat uzyskujemy dzięki przeterminowaniu czasowemu każdego rodzaju mięsa. Najlepszym sposobem na szybkie nazbieranie tego materiału jest rozdzielenie każdą sztukę mięsa osobno. Dzięki temu naliczony czas do przeterminowania wyliczony jest osobno dla każdego mięsa. Przeterminowane mięso należy włożyć do lodówki aby okres rozłożenia trwał dłużej, najlepszym wyjściem jednak jest od razu przetworrzenie go na narkotyki gdyż one nie posiadają limitu czasowego. |
![]() | Narcotic Jedna sztuka tego surowca generuje 40 torporu i jest to jedyny w tym momencie wytwarzany składnik do oswajania zwierzyny. Służy również to tworzenia Tranquilizer Arrow i Dart. Aby stworzyć jedną sztukę potrzebujemy: Narcoberry - 5 sztuk Spoiled Meat - 1 sztuke |
Aby utrzymać pasek głodu stworzenia, które zostaje oswajane, potrzebne będzie nam jedzenie. Każdy rodzaj dinozaura posiada swój ulubiony rodzaj pożywienia. Rozróżniamy zwierzęta roślinożerne i mięsożerne. Dodatkowo każde stworzenie posiada swój ulubiony rodzaj karmy (kibble), która jest najbardziej efektowna podczas oswajania.
Ikona | Opis |
![]() | Raw Meat Pozyskiwane prawie z każdego zabitego stworzenia. Zjedzone w surowej formie regeneruje nam głód lecz obniża zdrowie o 5 punktów. Służy do oswajania i karmienia mięsożernych stworzeń, regeneruje im 50 punktów głodu i 5 punktów życia. Surowe mięso można upiec na ognisku lub na grillu co powoduję zwiększenie regeneracji dla naszego bohatera. Dzięki temu również nie zabiera nam życia po użyciu. |
![]() | Raw Prime Meat Rzadszy rodzaj surowego mięsa. Po wydobyciu posiada bardzo krótki czas przeterminowania - 2min i 20 sec. Dlatego do utrzymania dłuższej przydatności potrzebna będzie lodówka. Jest lepszym materiałem do oswajania mięsożernych stworzeń ponieważ przyspiesza wszystko trzykrotnie. |
![]() | Berry Wszystkie jagody służą do regeneracji paska głodu jak i pragnienia. Jedyną jagodą, która wpływa negatywnie na naszą postać jest narcoberry, która zwiększa torpor. Stimberries natomiast odwadniają nas lecz zbijają status ogłuszenia. Znajdziemy je w krzakach pozyskując je za pomocą przyciska E, gdy znajdziemy się w ich pobliżu. Służą do oswajania roślinożernych stworzeń. |
Najbardziej efektowną pożywką dla wszystkich stworzeń jest karma (inaczej kibble), której wytworzenie zajmuje o wiele więcej pracy i czasu.
![]() | Kibble Rodzajów karmy jest prawie tyle co stworzeń w ARK, każde z nich posiada własne potrzebne składniki. Tworzymy ją za pomocą Cooking Pot lub Industrial Cooker. Podstawą do stworzenia jest: Majoberries - 2 sztuki Fiber - 3 sztuki Waterskin - 25% wody z niego Dodatkowe wymagane składniki to: Jajo danego dinozaura Jedno z warzyw Określony rodzaj mięsa lub coś innego zależnego od stworzenia Jaja można znaleźć na mapie, niestety bardzo rzadko lecz gra udostępnia nam taką możliwość. Drugim sposobem, trochę dłuższym jest oswojenie określonej pary dinozaurów, która będzie dla nas wysiadała jajka. Warzywa otrzymujemy z wyhodowania nasion, które należy podlewać i nawozić. Nasiona można zdobyć losowo przy zbieraniu krzaków. |
Poniżej przedstawiam przykład stworzenia kibble do szybszego oswojenia Doedicurusa.
Ikona | Opis |
![]() | Majoberry PODSTAWOWY SKŁADNIK Potrzebne są 2 sztuki, wydobyć je możemy z krzaków, które znajdują się prawie w każdej lokacji. |
Fiber PODSTAWOWY SKŁADNIK Potrzebne będą 3 sztuki, wydobywamy je również z krzaków. | |
![]() | Waterskin PODSTAWOWY SKŁADNIK Waterskina musimy wytworzyć z:
Gdy już go posiadamy wystarczy napełnić go wodą, nie tracimy go po ugotowaniu kibble. |
![]() | Citronal SKŁADNIK UNIKALNY Jest to jedno z czterech warzyw znajdujących się w grze. Żeby je zdobyć musimy zasadzić Citronal Seed, które można odnaleźć przy zbieraniu jagód z krzaków. Warzywa Hodujemy w Crop Plotach, engramy na wytworzenie ich otrzymujemy na 25 i 35 poziomie. Po zasianiu nasion musimy utrzymywać wilgoć w ziemi za pomocą wody. Dodatkowo nasiona trzeba nawozić. Potrzebna będzie jedna sztuka. |
![]() | Cooked Meat Jerky SKŁADNIK UNIKALNY Otrzymujemy go dzięki połączeniu trzech składników i włożeniu ich do wędzarki - Preserving Bin (engram odblokowujemy na 20 poziomie) Składniki:
Potrzebna będzie jedna sztuka. |
![]() | Dilo Egg SKŁADNIK UNIKALNY Trzecim i ostatnim składnikiem unikalnym będzie Dilo Egg. Zdobyć je można tylko dzięki parze oswojonych Dilophosaurów lub szczęściu. Potrzebna jedna sztuka. |
Wszystkie składniki gotujemy w wyżej wymienionych maszynach i dzięki temu po 30 sekundach powstaje karma dla Doedicurusa.
Oswajanie za pomocą karmienia
Drugą metodą oswojenia jest karmienie bez atakowania stworzenia. Niestety nie każdego dinozaura możemy oswoić tą metodą i wtedy zostaje nam tylko i wyłącznie pierwszy wyżej podany sposób. Abyśmy mogli rozpocząć oswajanie za pomocą karmienia trzeba posiadać surowiec preferowany dla danego stworzenia.
Poniżej wypisane zostały wszystkie kreatury możliwe do oswojenia za pomocą karmienia z wymaganymi surowcami.
Nazwa Stworzenia | Ikona | Nazwa surowców | Surowiec preferowany | Surowiec dodatkowy |
Araneo | ![]() | Spoiled Meat lub Raw Meat | ![]() | ![]() |
Arthropluera | ![]() | Broth of Enlightenment lub Spoiled Meat/Raw Meat | ![]() | ![]() |
Dung Beetle | ![]() | Feces lub Spoiled Meat | ![]() | ![]() |
Ichthyosaurus | ![]() | Kibble lub Raw Meat/Raw Fish Meat | ![]() | ![]() |
Mesopithecus | ![]() | Kibble lub Berries | ![]() | ![]() |
Gigantopithecus | ![]() | Kibble lub Berries | ![]() | ![]() |
Onyc | ![]() | Raw Meat/Raw Fish Meat | ![]() | ![]() |
Manta | ![]() | Angler Gel | ![]() | |
Mantis | ![]() | Deathworm Horn | ![]() | |
Lystrosaurus | ![]() | Rare Flower lub Berries/Vegetables | ![]() | ![]() |
Vulture | ![]() | Spoiled Meat/Raw Meat | ![]() | ![]() |
Stworzenie które można oswoić obiema metodami
Nazwa Stworzenia | Ikona | Nazwa Surowców | Surowiec preferowany | Surowiec dodatkowy |
Diplodocus | ![]() | Kibble Lub Berries/Vegetables | ![]() | ![]() |
Abyśmy mogli zabrać się za oswajanie za pomocą karmienia musimy dany rodzaj żywności włożyć na ostatnie miejsce w pasku szybkiego wyboru od 1-9.
Następnie musimy zbliżyć się do wybranego stworzenia, gdy będziemy posiadali wybrane pożywienie na pasku i pojawi się nam wtedy opcja np.: "Feed Raw Meat To Tame". Klikamy przycisk E i dzięki temu rozpoczniemy oswajanie. Pasek oswajania automatycznie wzrośnie teraz pozostaje nam poczekać aż stworzenie będzie ponownie głodne i karmić je aż do końca.
Ważne informacje:
- Musimy pamiętać że jak rozpoczniemy oswajanie musimy przebywać w pobliżu stworzenia
- Zbyt długie oczekiwanie z ponownym karmieniem powoduje zresetowanie całego progresu
- Pasek oswajania nie spada tak długo aż stworzenie nie zacznie otrzymywać obrażeń
Opcje oswojonego stworzenia


Po oswojeniu dinozaura pojawią nam się nowe opcje związane z nim. Pierwszy obrazek ukazuje nam w jakim stanie oswojony dinozaur aktualnie się znajduję, który ma poziom, do jakiego plemienia należy i jakiej jest płci. Żółta strzałka ukazuje ilość zdobytego doświadczenia do następnego poziomu.
Na drugim obrazku możemy zauważyć zaś komendy i akcje które mogą być użyte w trakcie korzystania z oswojonego dinozaura.
Ride - pozwala nam ujeżdżać osiodłanego dinozaura
Access Inventory - daje nam dostęp do ekwipunku
Change Name - pozwala zmienić imię dinozaura
Unclaim .... Lvl .... - uwalnia dinozaura
Order: Enable Fallowing - włączenie podążania za naszą postacią
Set Agression to: Aggressive - włącza agresywny tryb u dinozaura, który powoduje iż ten atakuję wszystko co napotka
Cycle Aggression to: Passive - włącza tryb nie agresywny.
Enable Wandering - włącza tryb przemieszczania się dinozaura bez naszej woli.
0
Komentarze czytelników
MiniMAX 13 Legionista

Właśnie chciałem sobie zainstalować Ark i aż się za Głowę złapałem :( mam 5 dodatkowych Map ale żeby ważył ponad 370 gb to już maksymalne przegięcie :( a nie sorki, tyle waży Ark - Editor
kubixpla0y9 Junior
Cześć.mam problem zginąłem i straciłem engram points i nie wiem co zrobić.proszę o pomoc z góry dziękuję gram w arka na ps4
wojtekd25 Junior
Ludzie ratujcie co to jest ten dlc !!!I jak to włączyć zeby syn mógł grac w mape extinction jak to włączyć . Chcę wejść na singiel player sie nie da pisze ze muszę miec jakies dlc
kamikaze5573 Junior
co jeśli nie moge dodać punktów enagramu do jakichkolwiek pistoletów? bo do wszystkiego innego moge
rafalski76 Junior
Stworzenia niemożliwe do oswojenia... Titanoboa
Polecam podawać zapłodnione jajka pod nos i pasywnie nie usypiając go. ;)
Na PC działa nw czy na konsolach.
Po więcej info zaglądajcie na WikiArk itp są też kalkulatory oswajania "Dododex"
JAKUBowski nie powinien porównywać Arka do Minecrafta :p ...kliknij /delete/
A co do wymagań sprzętowych...
Do Arka co kilka miesięcy dodawali nowe zwierzęta i mapy,
a efekt taki że miałem prawie 600Gb Arka na dysku ;)
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.