Demo Unreal Engine 5 City Sample zachwyca grafiką, ale Digital Foundry obawia się, że cena za tę wizualną ucztę rodem z The Matrix Awakens będzie za wysoka.
gry
Jakub Błażewicz
20 kwietnia 2022
Czytaj Więcej
Czyli konsolowcy mogą się pożegnać z graniem w 60 FPS. Kończy sie cross-gen, wchodzi prawdziwy next-gen w 30 FPS. To było do przewidzenia.
Postęp kosztuje. Chyba nikt nie oczekuje wodotrysków na starym sprzecie. Jestes PCMR to wydajesz i nie czekasz na wymagania "czy pójdzie".
Postęp kosztuje. Chyba nikt nie oczekuje wodotrysków na starym sprzecie. Jestes PCMR to wydajesz i nie czekasz na wymagania "czy pójdzie".
Chyba że jesteś PCMR z Gola, wtedy piszesz w kółko że GTX1060 jest super, a poza tym to najpopularniejsza karta, tylko gry mają skopaną optymalizację xD
Poprawie cię kolego bo o czymś bardzo ważnym zapomniałeś.
Wtedy piszesz w kółko że i7 4790k i GTX 1060 jest super, a poza tym to najpopularniejsza karta i bardzo dobry procesor, w końcu i7, to tylko gry mają skopaną optymalizację xD
Zapomnieliście o RAMie.
Jak wymaga więcej niż 8GB to optymalizacja skopana na 100%
Ja zawsze byłem biednym pcmr. ale w końcu doszedłem do momentu w którym nawet ekonomiczne podejście do pc było nieopłacalne. koszt nie jest rekompensowany.
Jak ktoś ma stary pc i wyśmiewa konsole to jest głupcem.
Problem w tym, że postęp technologiczny nie nadąża za tymi wodotryskami. Zaraz skończy się na tym, że będziemy mieli wyścig o to kto ma mocniejszą grzałkę w obudowie, bo moc obliczeniowa zaczyna rosnąć niemal w tym samym tempie co wzrost zużycia energii, czyli po prostu upychamy więcej tych samych rdzeni w CPU/GPU.
Jak ludzie nie będą kupować tych dużo droższych podzespołów, to twórcy gier nie będą mieli wyboru jak tylko optymalizować kod, inaczej będą robić gry tylko dla garstki entuzjastów sprzętu.
Ja mogę używać mojego GTX 1070Ti nawet i 10 lat grając w starsze gry - wisi mi to, bo mam w co grać. Zaoszczędzone pieniądze lepiej zainwestować na przyszłość niż marnować na technologię, która się zatrzymała w miejscu.
To prawda. Ten cały Ray tracing to jest pic na wodę fotomontaż. Marnowanie mocy.
Czyli konsolowcy mogą się pożegnać z graniem w 60 FPS. Kończy sie cross-gen, wchodzi prawdziwy next-gen w 30 FPS. To było do przewidzenia.
Z drugiej strony, wielu gry na konsoli już oferują opcji graficzne do wyboru. 60 FPS albo lepsza grafika albo wyższy rozdzielczość. Zawsze masz jakiś wybór.
60 FPS u nowsze gry AAA? Raczej nie. Ale 30 FPS to już jak najbardziej możliwe, jak obniżysz parę opcji graficzne i to na 1080p. Ale ray tracking można już zapomnieć.
Dlatego oszczędzam pieniędzy na najpierw nowy CPU, a potem nowy GPU. Mój i5-3570 to już wąskie gardło dla nowsze gry, a szczególnie dla karty graficzne RTX 3000.
Ale masz rację. Piękniejsza grafika, wyższy rozdzielczość i 60 FPS nie zawsze idą w parze dla niektórych tytułów, co jest standard dla konsoli. Ale to właśnie dlatego, że konsoli są dużo tańsze, a komputery PC są droższe (jak chcesz mieć ponad 60 FPS i ładniejsza grafika jednocześnie). Coś za coś. Nie można mieć wszystkiego.
Na 1060 UE ma 10fps w full hd w tym demie wiec szału bym się nie spodziewał xD
Chłop martwi się o nowe konsole, a sam siedzi już na leciwym, i znacznie mniej wydajnym od konsol 1060. Komentarze pcmr są przezabawne. Lepiej zajmij się modernizacją swojego podwórka, i nie martw się sąsiadem, bo masz u siebie większy syf.
Nawet na RX 570 4GB pograsz ze wszystkim na low (bodaj opcje na 1) i 50% skalowania 1080p. Były spadki do nawet 20 FPS podczas jazdy, ale typ miał starego Haswela i7, może też dlatego. Poza tym gra nadal wyglądała super, pomimo gorszej ostrości.
Właściwie to DF zasugerowało, że wydajność demka nie będzie miała nic wspólnego z ukończonymi grami. Dobra robota, "redakcją" w cytowaniu filmiku którego się nawet nie widziało.
Osobiście uważam, że w przypadku gier z otwartym światem, wydajność może być jeszcze gorsza, bo siłą rzeczy, gotowe gry będą musiały być jeszcze bardziej rozbudowane niż symulacja miasta. I raczej optymalizacja nie zasypie dziury przez to wytworzonej. Przynajmniej nie w całości.
Jeśli będą tworzyć nowe gry AAA oparte na technologii ray tracking i inne rzeczy, to wiadomo, że będą wyższe wymaganie sprzętowe.
"z jakiegoś powodu Unreal Engine 5 mocniej korzysta z pojedynczego rdzenia i to właśnie CPU było głównym czynnikiem limitującym wydajność"
Czyli problemem nie jest zbyt mała wydajność sprzętu, tylko słabo napisany kod, wydadzą poprawkę i jak UE5 zacznie korzystać z wszystkich rdzeni równomiernie, będzie 100 fps. Można się rozejść.
Swoją drogą w czasach wprowadzenia procesorów i3/i5/i7, developerzy jeszcze przez kilka lat wypuszczali gry wykorzystujące jeden rdzeń, przez co bywały sytuacje, że gra działała lepiej na Core2Duo podkręconym na 4-4,5 GHz, niż na nowym "mocniejszym" i5 2,3 GHz, bo miał lepszą wydajność na pojedynczym rdzeniu.
Wydawałoby się, że te czasy już minęły, ale widać w 2022 mamy powtórkę z rozrywki.
RTX-y 4xxx na horyzoncie, spokojniutko damy radę, bagatelka.
W tym demie większym problemem wydaję się być CPU nie GPU, RTX 3090 nie przekraczał 45% użycia.
Ale jak to, przecież miała być super optymalizacja, dostosowywanie geometrii modeli w czasie rzeczywistym, nanite, software'owy ray-tracing, wielkie interaktywne miasta na PS5!
He he "eksperci" z DF.
Tylko co oni oceniają, demo miasto z edytora bez wielkiej optymalizacji czy chociaż zadali sobie trud zrobić z tego release build i wtedy testować?
A wystarczyło przeczytać dokumentację.
LUMEN to RT, zawsze, więc czego się spodziewali, sprzętowy lub nie, bo rt programowy jest wbudowany, ale to znaczy, że jak nie masz RT będzie jeszcze gorzej, epic tak zrobił, bo nigdy nie pójdzie nic do przodu jak twórcy cały czas będą musieli robić 2 wersje gier, z RT i bez, a tu kosztem wymagań, nie trzeba się męczyć, bo jak ktoś nie ma karty z RT to nie trzeba nic zmieniać.
Zresztą znośne RT ma tylko NV, amd to ma namiastkę, wiec nawet nowe gpu nie zawsze pomoże.
Z kolei prawdziwy ekspert na YT już to sprawdził i wyłączając globalną iluminację wydajność znacznie wzrasta, jednoczenie nic się nie popsuło, wygląda gorzej, ale i tak dobrze i da się grać komfortowo.
Tak czy siak pełna gra w takiej skali jak to demo to za parę lat. Na konsoli to demo działało w mniej niż 30 fps (celowo) i było wydaniem retail zoptymalizowanym.
Ale on powiedział, że na potrzeby testów musiał wykompilować uboższą wersję z software Lumen, z gorszymi odbiciami.
Nawiasem to zjada nawet 30 klatek.
I użył słowa wykompilować na 100 procent.
Co prawda nie powiedział, czy porównywał z też wykompilowaną wersją.
A ustawienie globalnej iluminacji na 1 zamiast domyślnie 3 jeszcze wygląda jako-tako, a nie zabiera tyle wizualnie.
Co do tej namiastki z użycia RT na AMD, w materiale poza brakują postacią w odbiciu w wersji hardware nie odnotował żadnych większych różnic poza ciut większym narzutem wydajnościowym.
Po prostu może trzeba będzie pograć na średnich detalach, które będą i tak ładniejsze niż Ultra w starszych grach. Duże miasta poza tym są zmorą dla wszystkiego i podobnie jak w przypadku cyberpunka niekoniecznie technologiczne osiągnięcia wiążą się z przekładem na oceny. Proste pustynie, trawiaste pejzarze - FarCry/Assasin balans gęstości detali jest mniej ryzykowny.
Ja czegoś chyba nie rozumiem. Komentarz, że z wydajnością na pecetach będzie lipa, a na konsolach to już w ogóle prze***ane. Ale czy to demo nie wyszło wcześniej na konsole i nie działało normalnie? Czy na PC jest jakieś inne?
Digital Foundry poruszyło tę kwestię, polecam rzucić okiem do ich artykułu. W największym skrócie: Epic po prostu poszedł na kompromisy w kwestii skalowania (lub rozdzielczości), jakości pewnych elementów etc.
Czyli znając silnik można zastosować optymalizacyjne sztuczki, dzięki którym jakość ucierpi w małym stopniu, ale wydajność wzrośnie niebagatelnie, nawet na tym początkowym etapie, na którym obecnie znajduje się UE5? Tak na chłopski rozum.
Sporo wskazuje na to, że gra przez skalowanie na PS5 śmiga w 30 FPS ze spadkami w 720p. Co za tym idzie, po zrównaniu ze sobą detali, dostajemy porównywalną wydajność, acz jest kilka efektów na PS5, które co co ciekawe, nie występują na PC.
PC dadzą rade ale PS5 ... no cóż granie w 6ofps nie ma szans, ledwo dźwignie 30 ... xD
Z jednej strony - to początki, a historia z poprzednimi wersjami tego silnika pokazuje, że Epic ekspresowo poprawia bolączki i "choroby wieku dziecięcego".
Z drugiej, to jednak lekko przerażające, że obecnie najmocniejsze pecety na rynku, nie dają rady i to w starożytnej, przedpotopowej rozdzielczości 720 p.....
W 30 klatkach gra pełno graczy pecetowych wystarczy cofnąć się parę miesięcy wstecz kiedy ceny podzespołów szalały i poczytać komentarze. Gracze pecetowi śmieją się sami z siebie.
Chyba na GOL'u GTX 1060 to standard, bo w innych częściach świata wśród graczy pecetowych przeciętne GPU to RTX 2060 w górę
Dane steam'a temu przecza https://store.steampowered.com/hwsurvey/Steam-Hardware-Software-Survey-Welcome-to-Steam