Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość Świat w STALKER 2 od teraz żyje własnym życiem, nawet gdy nie patrzysz. System A-Life 2.0 przeszedł rewolucyjne zmiany

25.06.2025 15:24
TraXsoN
1
TraXsoN
131
Generał

O proszę a ktoś tu ostatnio się pocił i pisał że nie wprowadzą alife rozszerzonego bo coś tam coś

25.06.2025 16:47
2
1
odpowiedz
szpen
91
Pretorianin

Jak dla mnie ciągle mało na powrót. Przeszedłem już 2x i teraz to poczekam jak wydadzą jakieś DLC.

25.06.2025 17:48
Sebo1020
3
2
odpowiedz
Sebo1020
186
Generał

W marketingowy bełkot widać już co poniektórzy uwierzyli, szkoda, że już są wpisy na forum steama, które udowadniają, że system życia dalej nie działa tak jak powinien, jakoś tez nie specjalnie poprawiono sztuczną inteligencję wrogów, bo dalej czują nas na kilometr i potrafią nas ustrzelić z kilkunastu metrów, szczerze jakoś mnie to specjalnie nie dziwi, zwłaszcza jak sam z ciekawość uruchomiłem tą technicznie niedorobioną kupę, tyle miesięcy po premierze a gra dalej chodzi jak rozmydlony trup, zwłaszcza jak gracz wejdzie do jakiegokolwiek obozu to ręce opadają kiedy widzi te kosmiczne spadki klatek heheheh

post wyedytowany przez Sebo1020 2025-06-25 17:53:15
25.06.2025 18:31
Szefoxxx
4
odpowiedz
7 odpowiedzi
Szefoxxx
88
Doradca

A skąd wiadomo, że symuluje poza zasięgiem wzroku gracza, jak nie da się tego zobaczyć? xD

Żaden z takich systemów nie symuluje wszystkiego cały czas, bo by cpu nie starczyło, gdy gracz nie widzi to takie systemy w danej chwili symulują najmniej jak się da, bo to tylko zbędna strata wydajności, więc to co napisali to bardzo duże uproszczenie, stan npc i świata jest wczytywany i symulowany na żywo nadal tylko w pewnej odległości od gracza lub gdy widzi, inaczej się nie da, nie da się symulować całej gry z wszystkimi npc na raz.

A i tak nadal, to coś nie ma startu do legendarnych poprzedniczek i ich AI, więc z czym do ludzi.

25.06.2025 20:29
4.1
Ali Wlaborg
92
Mordęga

A skąd wiadomo, że symuluje poza zasięgiem wzroku gracza

a to łatwo sprawdzić, to co w zasięgu wzroku podczas ładowania mapy zostaje
wiec jak po save spotkasz coś lub kogoś, wyczytaj jeszcze raz (o ile nie jest to za daleko) ostatni save i biegnij spotkać to co ostatnio spotkałeś, jak nie ma po nich śladu, to scam nie upgarde

Żaden z takich systemów nie symuluje wszystkiego cały czas, bo by cpu nie starczyło, gdy gracz nie widzi to takie systemy w danej chwili symulują najmniej

to by nie istniały gry strategiczne, system po prostu by przetwarzał daną grupkę bez tekstur i tyle, to nie jest niewykonalne, ale tez nie jest łatwe, a ja wiem ze raczej A-life jest... spierdolone

25.06.2025 22:11
Kwisatz_Haderach
4.2
Kwisatz_Haderach
18
GIT GUD or die trying

A skąd wiadomo, że symuluje poza zasięgiem wzroku gracza, jak nie da się tego zobaczyć? xD

Komendy konsoli.

Naprzyklad wlaczasz "przezroczystosc" gracza (w sensie wylaczasz reakcje otoczenia, nie wizualna) i latasz po mapie patrzac czy coskolwiek sie dzieje samo z siebie, czy dopiero zaczyna po ponownym uczynieniu postaci gracza "widzilana" dla swiata gry i NPcow.
Naprzyklad.

To akurat bedzie bardzi latwo sprawdzic majac dostep do konsoli, ewentualnie cheatow. Czyli na PC.

25.06.2025 23:29
Szefoxxx
4.3
Szefoxxx
88
Doradca

No to myślę, że nie macie pojęcia zbytnio jak takie systemy działają, bo nic z tego co piszecie nie daje żadnego pewnego potwierdzenia.

Ani wczytywane zapisów, bo to nadal jest iluzja i to, że czegoś nie był co było przed chwilą po wczytaniu nie znaczy, że system nie działa, ani konsola, takie systemy nie patrzą na gracza tak jak gracz patrzy na świat wizualnie, one wiedzą gdzie jest gracz, nawet jeżeli jest niewidoczny, ale i tak załadują, bo gracz się zbliżył.

Oczywiście da się mieć w konsoli opcję taką co działa w ten sposób, ale gracz nigdy nie może do końca wiedzieć jak działa dana komenda.

Ja się oczywiście naśmiewałem z uproszczenia, bo system na 100% nie symuluje całej gry, cały czas, nawet jak nie patrzycie, to jest całkowicie niemożliwe, a gry strategiczne działają w zupełnie innej skali i inaczej, więc to też nie jest dowód.

26.06.2025 00:56
4.4
Ali Wlaborg
92
Mordęga

ale szczerze, wybrew opinii wielu marud, ja nie zawsze stwierdzam ze wróg mnie widzi na wylot, od czasu do czasu udaje mi sie zgubić trop w budynku czy miasteczku, nawet wlazłem na silos, gdzie można było zabrać swoja pierwszą snajperkę, jak próbowałem kogoś dorwać, wielu sapnikowało i kryło się po złej stronie, problem jest dopiero wtedy, jak.... mogą mnie rozstrzelić z odległości nawet shotkugnem, po prostu zbyt dobrze obliczają odległość, celność itp, nie mają wad w broniach jakie spotyka gracz

26.06.2025 08:50
4.5
Dante_0
38
Chorąży

Szefoxxx Paradoksalnie systemy offline AI nie są aż tak zasobożerne bo nie muszą renderować animacji, modelu postaci itd. To nie jest czarna magia i przecież takie mechaniki posiadał już pierwszy STALKER więc o czym my tu mówimy. Silnik UE5 również nie jest przeszkodzą jak się co niektórym wydaje, a przykładem jest np. Way of the Hunter gdzie masz cały ekosystem, w którym zwierzęta mają swoje rutyny, reagują na zmieniające się warunki pogodowe lub zmieniają swoje położenie w zależności od działań gracza. Twórcy Stalkera 2 to po prostu kłamcy i tyle bo jakby chcieli to ten system bezproblemowo by działał.

post wyedytowany przez Dante_0 2025-06-26 09:00:25
26.06.2025 13:02
Szefoxxx
4.6
Szefoxxx
88
Doradca

No tak, ale gdy gracz nie widzi, to główny koszt to jest symulowanie co dany npc "robi" w tym czasie, zazwyczaj robi się tak, że taki system nic wtedy nie oblicza, a z góry generuje "plan dnia" dla npc i sobie go zapisuje, by go wczytać i symulować na żywo tylko gdy gracz się zbliża.

Choć oczywiście to nie takie proste, to właśnie od tego jak taki system obmyślą zależny jego wydajność, ale wydaje mi się, że tej grze większym problemem jest, że to AI jest często za głupie albo za "dobre", super celność itp. pojawia się znikąd, generalnie odczucie jest, że jest coś nie tak, bardzo sztuczne.

27.06.2025 10:49
4.7
1
Akuzativ1994
22
Konsul

powiedział co wiedział xdd

post wyedytowany przez Akuzativ1994 2025-06-27 10:49:31
25.06.2025 19:41
5
odpowiedz
3 odpowiedzi
rumpel99
46
Pretorianin

karabin trzyliniowy? ŻE CO?

25.06.2025 21:01
😜
5.1
1
SylwesterZ
73
Konsul

Taki Adadis, tylko karabinowy.

25.06.2025 22:00
Bonk
5.2
Bonk
15
Legionista

Mosin. Pod takim oznaczeniem był wprowadzony do armii carskiej. Trzy linie to jego kaliber - linia to 1/10 cala

post wyedytowany przez Bonk 2025-06-25 22:02:33
25.06.2025 22:03
5.3
1
stud3nciq
82
Pretorianin

Te artykuły naprawdę tłumaczy bot albo pisze ChatGPT.

Chodzi o karabin Mosin-Nagant, obecny w wielu pierwszo- i drugowojennych FPSach. Karabin czterotaktowy, który był używany również w USA pod nazwą "russian three-line rifle".

Dlaczego "three-line"? Bo "linia" była kiedyś popularną jednostką określania kalibru broni w krajach anglosaskich. Jedna "linia" była równa 1/10 cala, czyli 2,54 mm. Ponieważ Mosiny miały kaliber 7.62 mm, to przekładało się na 3/10 cala (.30) - czyli "karabin trzyliniowy".

BTW: tak, dobrze przeczytaliście: USA też używało tej broni, chociaż nie z własnej woli. Kiedy Rosja carska dołączała do pierwszej wojny światowej, jej wojska tradycyjnie były słabo wyposażone w nowoczesną broń. Wtedy naprawdę trafiały się sytuacje jak z "Wroga u bram" gdzie połowa oddziału biegła z karabinami, a reszta w ślad za nimi, podejmując broń po zabitych. Ew. wysyłano całe oddziały uzbrojone tylko w granaty z zadaniem zasypania wroga tym elementem wyposażenia, ale już bez zawleczek (kończyło się masakrami).

Kacapy starali się jak najszybciej zasypać te braki w uzbrojeniu. A ponieważ rodzime fabryki nie wyrabiały się z produkcją, to złożyli w USA zamówienie na 3,5 miliona karabinów w fabrykach Remingtona i Westinghouse. Niestety, w 1917 roku władzę w Rosji przejęli bolszech#je, a pierwsze co zrobili to przestali spłacać wszelkie zobowiązania oraz zaczęli układać się z Niemcami. W tej sytuacji rząd USA musiał sam wykupić wyprodukowane karabiny. Wysyłano je potem np. do czechosłowackich legionów na Syberii, uzbrajano w nie Gwardię Narodową i sprzedawano prywatnym obywatelom.

25.06.2025 19:46
baltazar1908
6
odpowiedz
baltazar1908
39
Generał

tak jak ten system był krytykowany to żaden. gra ma 8 msc wiec lepiej późno niż wcale.

25.06.2025 21:40
WolfDale
7
odpowiedz
WolfDale
88
~sv_cheats 1

Ktoś już testował? Mogę w końcu kupić czy nadal czekać? Bo korci mnie ta zona niemiłosiernie, ale pewien kawałek mózgu odpowiedzialny za rozsądek nadal mi mówi żebym się wstrzymał.

25.06.2025 21:59
😐
8
odpowiedz
serek25
117
Pretorianin

U mnie STALKER 2 tak żyje, że aż zmarł. Po aktualizacji 1.5, gra na Epicu ma natychmiastowego crasha podczas uruchamiania. Dziękuję, ale mam już dość. Kilkadziesiąt godzin poszło w diabły. Fabuły nie dokończyłem.

25.06.2025 22:49
9
odpowiedz
Felipesku
73
Konsul

No, to teraz na wakacje się zagra. Warto bylo poczekac.

26.06.2025 11:33
xandon
👎
10
odpowiedz
xandon
49
Generał

Musztarda po obiedzie. Gra dawno skończona. Nie zachwyciła. Mit Stalkera prysnął. Nie sądzę aby przez te zmiany warto było grać ponownie. Nauczcie się kończyć gry na premierę, pociąg odjechał, teraz są ciekawsze rzeczy do robienia.

26.06.2025 14:06
amfa24
11
odpowiedz
amfa24
86
Pretorianin

Premium VIP

Gdyby nie to , że nie da się jej po tym 1.5 włączyć , to bym coś Wam powiedział o tych "nowościach"...

26.06.2025 19:05
😐
12
1
odpowiedz
5 odpowiedzi
openforu0
75
Pretorianin

To powinno być na premierę, a nie jak już wszyscy przeszli grę.

26.06.2025 22:11
Maverick0069
12.1
1
Maverick0069
110
THIS IS THE YEAR

Ja czekam...

26.06.2025 22:23
retruśgejmer
😂
12.2
retruśgejmer
40
Konsul

Tak to teraz obecnie wygląda. Wydaje się niedorobionego crapa na premierę, by go potem przez kolejne miesiące lub lata naprawiać XD

26.06.2025 22:35
😂
12.3
Akuzativ1994
22
Konsul

Też czekam. Wy to szaleni jesteście, co druga gra jest niedorobiona, a ci dalej kupują na premierę za pełna cenę xD

27.06.2025 10:59
Herr Pietrus
😉
12.4
Herr Pietrus
234
Jestę Grifterę

Niby tak, ale ktoś musi te crapy testować :) Tak zwani dziennikarze już tego nie robią, więc może to dobrze, że jakaś część graczy kupuje... Gorzej że potem też chwalą, tak przynajmniej było ze Stalkerem.

post wyedytowany przez Herr Pietrus 2025-06-27 11:01:07
27.06.2025 15:12
Matsuke
12.5
Matsuke
2
Junior

Twórcy liczą na fanów, którzy pierwszego Stalkera zdążyli już przejść milion razy ;-)
A drugiego tysiąc.

post wyedytowany przez Matsuke 2025-06-27 15:16:01
27.06.2025 14:58
13
odpowiedz
2 odpowiedzi
Benekchlebek
28
Senator

Dzis a-life, jutro lektor. Wreszcie mozna w to grać

post wyedytowany przez Benekchlebek 2025-06-27 14:58:55
27.06.2025 18:21
retruśgejmer
😂
13.1
retruśgejmer
40
Konsul

To jednak lektor pojawi się w grze? Pan Mirosław Utta ponownie użyczy swojego głosu, co?

27.06.2025 20:37
13.2
Benekchlebek
28
Senator

Już jest od godzony lektor. Nie Utta, ale gra sie rownie dobrze pomimo, iż to AI. Wiecej szczegółów w moim trmacie GRANIE Z LEKTOTEM - TEMAT GŁÓWNY.. Masz na forum. Od razu mowie. Do wymagan sprzetowych dolicz +65% czyli jak gra wymaga RTX'a 2060, to potrzebujesz 3080 i przede wszystkim minimum 8 rdzeni na CPU, najlepiej 16 wątków

post wyedytowany przez Benekchlebek 2025-06-27 20:40:42
03.07.2025 14:40
😂
14
odpowiedz
bartek21
9
Legionista

Jasne może tak już jest ale na pewno tak nie jest w prypeci bo przeciwnicy nadal tam respią się na oczach gracza

post wyedytowany przez bartek21 2025-07-03 14:41:46
Wiadomość Świat w STALKER 2 od teraz żyje własnym życiem, nawet gdy nie patrzysz. System A-Life 2.0 przeszedł rewolucyjne zmiany