„Polscy twórcy dostarczają fantastyczne treści” - rozmawiamy z Guyem Richardsem z ID@Xbox
W trakcie EMEA Developer Sessions jeden z naszych redaktorów miał okazję porozmawiać z Guyem Richardsem z ID@Xbox. Nie zabrakło ciepłych słów pod adresem polskich producentów oraz pytań w kwestii gier niezależnych.

Przy okazji wydarzenia zorganizowanego przez firmę Xbox – EMEA Developer Sessions – miałem okazję zobaczyć jedną z nadchodzących gier, polskie The Alters, które przedstawi nam losy Jana i jego klonów. Porozmawiałem także z Guyem Richardsem oraz Tomaszem Kisilewiczem.
Guy Richards to dyrektor ID@Xbox, który opowiedział mi trochę o rynku gier oraz współpracy z niezależnymi deweloperami. To ważna kwestia, ponieważ usługa Xbox Game Pass coraz częściej pozwala zaistnieć mniejszym produkcjom w świadomości graczy. Można je bowiem przetestować w ramach subskrypcji, którą i tak już posiadamy – więc czemu by tego nie zrobić, a przy okazji może odkryć jakąś perełkę?
Czym jest ID@Xbox?
ID@Xbox to zapoczątkowany w 2013 roku program Microsoftu skierowany do niezależnych twórców gier, którzy dzięki niemu mogą wydać swoje produkcje na platformach należących do ekosystemu giganta z Redmond, również z wykorzystaniem takich usług jak Xbox Game Pass czy Xbox Play Anywhere.
To dzięki ID@Xbox w Game Passie można ograć takie tytuły jak Another Crab’s Treasure, Neva czy Animal Well – i mnóstwo innych „indyków”.
Wywiad z Guyem Richardsem z ID@Xbox
Drugi z moich rozmówców jest reżyserem gry The Alters i zdradził, czego możemy się spodziewać po tej produkcji. Jeśli jesteście ciekawi wywiadu z Kisilewiczem, znajdziecie go w serwisie Gry-Online.pl. Poniżej z kolei możecie przeczytać krótką rozmowę przeprowadzoną z Richardsem.
Krzysztof Lewandowski: Jak zmienia się dzisiejszy rynek gier? Czy era kupowania gier się kończy?
Guy Richards: Powstaje gier więcej niż kiedykolwiek wcześniej. To świetna wiadomość dla graczy, bo mają dzięki temu ogromny wybór. A my lubimy dawać graczom wybór — czy to w formie gier, czy urządzeń, na których mogą grać.

Z punktu widzenia dewelopera oznacza to też większą konkurencję, a więc trudniej się wyróżnić. Właśnie dlatego organizujemy wydarzenia takie jak sesje dla deweloperów z regionu EMEA. Pokazujemy w nich świetne gry, jak The Alters od 11 bit studios, i dajemy twórcom platformę, by mogło je poznać więcej mediów, influencerów, dziennikarzy i społeczności.
To nie jedyne nasze wydarzenia, bo w lutym współpracowaliśmy z IGN-em i zaprezentowaliśmy 22 nadchodzące niezależne gry. Do tego dochodzi Xbox Game Showcase i Partner Previews. Tak więc mamy wiele sposobów, by promować świetne produkcje, które trafią na Xboxa – no i mamy też programy takie jak Game Pass, które ułatwiają samym graczom odkrywanie nowych gier.
K.L: Jak wygląda Wasza współpraca z niezależnymi deweloperami? Czy Polska ma szczególne miejsce w tej współpracy?
G.R: Współpracujemy z twórcami z całego świata; jako globalny zespół mamy ludzi w całej Europie, w Azji Południowo-Wschodniej, a nawet w Afryce. To pozwala nam wprowadzać na rynek gry z różnych kultur — i to jest coś, na czym bardzo nam zależy.
Jeśli spojrzysz na większość naszych pokazów i gier wchodzących do Game Passa, zobaczysz, że mamy naprawdę silny związek z polskim przemysłem gier. Bardzo blisko współdziałamy z 11 bit studios – The Alters ma świetne pomysły z gatunku science fiction, porusza temat klonowania i wiele innych interesujących kwestii.
Wcześniejszy wydawany przez nich tytuł –The Thaumaturge – bardzo silnie odnosi się do polskiej kultury i historii. Wspieraliśmy też The Last Case of Benedict Fox od Plot Twist i mamy świetne relacje z Bloober Team – polscy twórcy dostarczają fantastyczne treści i jesteśmy dumni, że możemy je wspierać.
K.L.: Które technologie w największym stopniu zmieniają dziś sposób tworzenia gier?
G.R: Zawsze współpracujemy z naszymi partnerami, żeby być na bieżąco z technologiami i przewidywać, dokąd zmierza branża. Jedną z rzeczy, które obecnie naprawdę nas ekscytują w Xboxie, jest możliwość grania na różnych urządzeniach.
Współpracujemy z twórcami, by pomóc im wydawać gry dostępne na konsolach, PC i w streamingu – chociażby przez telewizory Samsung czy Amazon Fire Stick. To ogromnie poszerza sposób, w jaki gracze mogą doświadczać gier.
Skupiamy się na technologiach, które ułatwiają twórcom tworzenie takich gier, a graczom – korzystanie z nich. Sam gram teraz w Balatro – jestem jej wielkim fanem. Gram na moim ROG Ally X, korzystając z wersji z PC Game Pass, a że tytuł wspiera funkcję Xbox Play Anywhere, to mój zapis gry i postępy przenoszą się ze mną między konsolą a PC.
Mogę więc dalej grać bez przerw — mam te same talie i wszystko, co odblokowałem. I to naprawdę daje poczucie, że przyszłość już tu jest, jeśli chodzi o doświadczenie gracza — wszystko działa płynnie i bezproblemowo.
ID@Xbox w liczbach
Xbox rozwija ekosystem gier niezależnych, umożliwiając twórcom dotarcie do szerszej publiczności. Tylko w zeszłym roku w ramach programu ID@Xbox premierę miało już ponad 1 000 gier. Developer Acceleration Program oferuje wsparcie finansowe i organizacyjne dla ponad 200 zespołów na całym świecie, wspierając rozwój innowacyjnych projektów.
Od początku działania programu ID@Xbox w 2013 roku, niezależni twórcy otrzymali ponad 5 miliardów dolarów finansowania. W nadchodzących miesiącach w ramach ID@Xbox pojawią się kolejne tytuły, takie jak Clair Obscur: Expedition 33, Descenders Next oraz Hollow Knight: Silksong.