Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS

opinie - newsy i ciekawostki

Gdzie się podziały rowery w światach postapo? Przyglądamy się postapokalipsie na dwóch kółkach
Gdzie się podziały rowery w światach postapo? Przyglądamy się postapokalipsie na dwóch kółkach

Krystian Pieniążek, 25 lipca 2024, 15:18

Samochody i motocykle stanowią nieodłączny element postapokaliptycznego krajobrazu. Dlaczego jednak brakuje w nim rowerów? Co sprawia, że większość gier osadzonych w czasach po końcu świata pomija te jednoślady - i czy Fallout: London coś tu zmieni?

Ogranie wersji demo pokazało mi, że Tempest Rising nawet nie próbuje być czymkolwiek więcej niż wspomnieniem po C&C i Red Alercie
Ogranie wersji demo pokazało mi, że Tempest Rising nawet nie próbuje być czymkolwiek więcej niż wspomnieniem po C&C i Red Alercie

Maciej Pawlikowski, 24 lipca 2024, 17:25

Po zagraniu w demo Tempest Rising mam dwa wnioski: to dobrze wykonany RTS w starym stylu. To również świadectwo miłości jego twórców do serii C&C – do stopnia, w którym traci się własną tożsamość.

Kontrowersyjny dodatek do pierwszego Baldur’s Gate był lepszym RPG, niż to zapamiętaliśmy - wracamy do Siege of Dragonspear
Kontrowersyjny dodatek do pierwszego Baldur’s Gate był lepszym RPG, niż to zapamiętaliśmy - wracamy do Siege of Dragonspear

Hubert Sosnowski, 23 lipca 2024, 17:45

Baldur’s Gate 3 dzieli i rządzi, ale nim Larian ponownie wprowadził na salony tę zasłużoną sagę RPG, był ktoś jeszcze... Beamdog zaserwował odświeżone wersje poprzednich części oraz dodatek do pierwszego Baldur’s Gate – który okazał się lepszy, niż zapamiętałem.

W czasach ściemy i kłamstw ten szczery projekt zasługuje na uwagę. Echo of Prypiat to wycieczka do zony na silniku UE5
W czasach ściemy i kłamstw ten szczery projekt zasługuje na uwagę. Echo of Prypiat to wycieczka do zony na silniku UE5

Maciej Pawlikowski, 22 lipca 2024, 17:15

Dostanie się do Czarnobyla jest teraz jeszcze trudniejsze niż przed wojną. Możecie jednak zwiedzić Strefę Wykluczenia wirtualnie – mała grupa ludzi z Ukrainy opracowuje bowiem grę Echo of Prypiat, pieczołowicie odtwarzając Prypeć na silniku Unreal Engine 5.

Jedna nowa klasa, a może tak naprawdę cztery? Spirytysta w Diablo IV: Vessel of Hatred zapowiada się na największą atrakcję tego DLC
Jedna nowa klasa, a może tak naprawdę cztery? Spirytysta w Diablo IV: Vessel of Hatred zapowiada się na największą atrakcję tego DLC

Dariusz Matusiak, 18 lipca 2024, 21:00

Kiedy Blizzard zaprasza Cię do swojej siedziby w słonecznej Kalifornii, aby przetestować nadchodzące DLC do Diablo 4: Vessel of Hatred, nie odmawia się, tylko pakuje i leci. Grałem w nowy dodatek i testowałem nową klasę postaci - Spirytystę!

Enotria to soulslike z potencjałem, ale i z problemami - sprawdziłem, jak wypada włoski konkurent gier FromSoftware
Enotria to soulslike z potencjałem, ale i z problemami - sprawdziłem, jak wypada włoski konkurent gier FromSoftware

Hubert Sosnowski, 16 lipca 2024, 18:42

Ze Steama możecie za darmo pobrać demo włoskiego soulslike’a Enotria. Niby nic nie kosztuje, ale czas to pieniądz, więc sprawdziłem, czy w tego słonecznego krewnego Dark Souls warto zagrać.

Polska pani premier masakruje adwersarzy - grałem Lidią Sobieską w Tekken 8
Polska pani premier masakruje adwersarzy - grałem Lidią Sobieską w Tekken 8

Sebastian Kasparek, 12 lipca 2024, 15:35

Tekken 8 kontynuuje tradycję reprezentatywną serii i wprowadza do gry polską wojowniczkę. Lidia Sobieska raz jeszcze wkracza do walki, posługując się polskim karate. To druga postać z DLC, a my mieliśmy okazję przedpremierowo ją wypróbować.

Zebraliśmy plony informacji o Farming Simulator 25 prosto z FarmConu 24 - czy doczekamy się w końcu gleby 3D?
Zebraliśmy plony informacji o Farming Simulator 25 prosto z FarmConu 24 - czy doczekamy się w końcu gleby 3D?

Dariusz Matusiak, 10 lipca 2024, 17:00

Mało która gra ma taką społeczność i takie wsparcie zewnętrze jak Farming Simulator! Przekonałem się o tym osobiście na corocznej imprezie FarmCon, której głównym tematem był nadchodzący Farming Simulator 25. Padło nawet pytanie o ciągniki Ursus! Czy doczekamy się ich w grze?

Żałuję, że dałem tej grze 6/10. Cities: Skylines 2 po 8 miesiącach od premiery jest karykaturą city buildera
Żałuję, że dałem tej grze 6/10. Cities: Skylines 2 po 8 miesiącach od premiery jest karykaturą city buildera

Konrad Sarzyński, 9 lipca 2024, 18:00

W Cities: Skylines 2 tuż przed napisaniem recenzji bawiłem się całkiem nieźle. Grę trapiły absurdalne problemy techniczne, a jej mechaniki były dalekie od ideału, ale zabawa sprawiała frajdę. Teraz została tylko gorycz, a tytuł ten stał się absurdem za grube pieniądze.

Gdzie jest Forza Horizon 6? Wyczekiwałem zapowiedzi tej gry w czerwcu... i mimo wszystko cieszę się, że jej zabrakło
Gdzie jest Forza Horizon 6? Wyczekiwałem zapowiedzi tej gry w czerwcu... i mimo wszystko cieszę się, że jej zabrakło

Krzysztof Mysiak, 8 lipca 2024, 11:00

Tej jesieni od premiery Forzy Horizon 5 miną trzy lata, więc już czas najwyższy na wydanie sequela. Forzy Horizon 6 nie zapowiedziano jednak na Xbox Games Showcase, co oznacza, że musimy czekać kolejny rok. I wiecie co? Właściwie dobrze się stało.

Widziałem, słyszałem i czułem 50-tonowy dowód na pozytywny wpływ gier na świat - i długo tego nie zapomnę
Widziałem, słyszałem i czułem 50-tonowy dowód na pozytywny wpływ gier na świat - i długo tego nie zapomnę

Adam Zechenter, 7 lipca 2024, 16:30

Powiedzieć, że gry wideo są popularne, to nic nie powiedzieć. Ale są takie momenty, gdy ta popularność przynosi zaskakujące efekty. Jak wtedy, gdy zapełnia muzeum czy pomaga wyremontować zabytkowy czołg.

Zagrałem w najgorszą bijatykę pierwszego PlayStation - i bawiłem się lepiej niż we współczesnym hicie AAA
Zagrałem w najgorszą bijatykę pierwszego PlayStation - i bawiłem się lepiej niż we współczesnym hicie AAA

Michał Grygorcewicz, 4 lipca 2024, 17:05

Ostatnio irytowałem się, próbując nadrobić jeden z wielkich hitów 2021 roku. Monumentalny blockbuster, piękny, dopracowany... i rozwodniony tak, że mógłby trwać 10 godzin, ale jego ukończenie zajmuje 30. Musiałem odreagować przy czymś innym. A co jest najlepszym antidotum na rozmemłaną grę? Oczywiście najgorsza bijatyka na pierwsze PlayStation.

Ciężkie życie recenzenta, czyli o Shadow of the Erdtree okiem fana FromSoftware
Ciężkie życie recenzenta, czyli o Shadow of the Erdtree okiem fana FromSoftware

Maciej Bogusz, 3 lipca 2024, 16:39

Gry studia FromSoftware od zawsze stały wysokim poziomem trudności. Nie inaczej jest w przypadku najnowszej produkcji tej ekipy, czyli dodatku do Elden Ringa zatytułowanego Shadow of the Erdtree. Ale czy tym razem Miyazaki i jego drużyna odrobinę nie przesadzili?

Co działo się w redakcji, gdy dzieci wesoło wybiegły ze szkoły? Felieton na koniec roku szkolnego
Co działo się w redakcji, gdy dzieci wesoło wybiegły ze szkoły? Felieton na koniec roku szkolnego

Maciej Pawlikowski, 30 czerwca 2024, 13:10

Jest gorąco, jest słonecznie, ale co najważniejsze, trwa sezon ogórkowy, więc jest nudno! Co działo się w redakcji, gdy dzieci wesoło wybiegły ze szkoły? Z pewnością lato to jeden z niewielu sposobów na ciszę w naszym biurze i niektórzy z nas w końcu mogą pracować.

Za mało mówi się o dobrych stronach Dragon Age 2 - czas to zmienić! Choć pomijana, ta gra zasługuje na więcej miłości
Za mało mówi się o dobrych stronach Dragon Age 2 - czas to zmienić! Choć pomijana, ta gra zasługuje na więcej miłości

Aleksandra Sokół, 27 czerwca 2024, 13:36

Dragon Age Origins miało niepowtarzalny klimat, Inkwizycja zachwycała grafiką – co w takim razie można powiedzieć o pomijanej przez większość fanów „dwójce”? Tym razem, dla odmiany, coś dobrego.

„Daj, ja ci przejdę” - obserwowanie redakcyjnych kolegów ogrywających Shadow of the Erdtree przekonało mnie, że Elden Ring to gra zespołowa
„Daj, ja ci przejdę” - obserwowanie redakcyjnych kolegów ogrywających Shadow of the Erdtree przekonało mnie, że Elden Ring to gra zespołowa

Anna Garas, 21 czerwca 2024, 10:00

Pewne zachowania są jak rytuał – należy podejść niby mimochodem, zerknąć przez ramię i skrzywić się, a potem zażądać pokazania statsów; należy – niezależnie od tych statsów – powiedzieć „do dupy build”. Fascynujące jest obserwowanie ludzi, którzy widzą, że ktoś tu gra w Elden Ringa.

Nietypowa gra wyglądająca jak bajka Disneya była dla mnie największym zaskoczeniem Play Days - Harmonium urzeka pomysłem
Nietypowa gra wyglądająca jak bajka Disneya była dla mnie największym zaskoczeniem Play Days - Harmonium urzeka pomysłem

Michał Mańka, 20 czerwca 2024, 16:08

Zespół The Odd Gentlemen opracował grę, której bohaterką jest osoba niesłysząca. Wizualia jak z bajek Disneya, zagadki oparte na języku migowym i pełni pasji twórcy – Harmonium: The Musical to był najbardziej nietypowy pokaz na Play Days.

Grałem w Tales of the Shire - najprzytulniejsze Stardew Valley w Śródziemiu ma tony uroku i jedną poważną wadę
Grałem w Tales of the Shire - najprzytulniejsze Stardew Valley w Śródziemiu ma tony uroku i jedną poważną wadę

Michał Mańka, 19 czerwca 2024, 15:00

Zagrałem w Tales of the Shire i nie mogę wyzbyć się wrażenia, że w ostatnim czasie jest to najlepsza gra w uniwersum Władcy Pierścieni, jaką dostaniemy. Nie spodoba się ona jednak wszystkim.

Ten boss broni dostępu do DLC do Elden Ringa. Zastanawiam się, czemu musimy pokonać akurat Radahna, by rozpocząć Shadow of the Erdtree
Ten boss broni dostępu do DLC do Elden Ringa. Zastanawiam się, czemu musimy pokonać akurat Radahna, by rozpocząć Shadow of the Erdtree

Hubert Śledziewski, 17 czerwca 2024, 17:07

Czuję, że dodatek do Elden Ringa mocno namiesza w fabule. Dość powiedzieć, iż rozpoczęcie Shadow of the Erdtree wymaga zabicia Radahna, który wydaje się niezwiązany z Miquellą i Messmerem. Obstawiam, że odegra on jeszcze rolę w tym DLC.

Wkrótce sezon ogórkowy, ale tym razem będzie inaczej i zagramy w wiele wspaniałych gier
Wkrótce sezon ogórkowy, ale tym razem będzie inaczej i zagramy w wiele wspaniałych gier

Maciej Pawlikowski, 16 czerwca 2024, 22:57

Wkrótce wakacje, a to oznacza sezon ogórkowy w branży. Niby premier mniej, ale tym razem czeka na nas kilka naprawdę niezłych gier, które umilą nam urlopy.

Heading Out to polskie samochodowe roguelike z pazurem, w którym nie „dowozi” najważniejszy element
Heading Out to polskie samochodowe roguelike z pazurem, w którym nie „dowozi” najważniejszy element

Hubert Sosnowski, 16 czerwca 2024, 12:28

Heading Out okazuje się prototypem, w którym czai się materiał na znakomite połączenie roguelike’a, RPG i gry wyścigowej. Niestety, studio Serious Sim za szybko wypuściło ten model z garażu. Gra ma potencjał, ale nie wszystkie jej elementy dobrze przymocowano.

Obsidian przywrócił mi w wiarę w Avowed pokazując, że to nie bieda-Skyrim, a RPG z krwi i kości
Obsidian przywrócił mi w wiarę w Avowed pokazując, że to nie bieda-Skyrim, a RPG z krwi i kości

Przemysław Dygas, 15 czerwca 2024, 12:17

Niemal pół roku temu po pierwszej prezentacji Avowed byłem załamany. Teraz jednak Obsidian przywrócił mi nadzieję, ponieważ w końcu widzę w tej grze prawdziwego RPG-a.

Temu systemowi walki warto dać szansę - Wuthering Waves to dla mnie coś więcej niż alternatywa dla Genshin Impact
Temu systemowi walki warto dać szansę - Wuthering Waves to dla mnie coś więcej niż alternatywa dla Genshin Impact

Gabriela Kobos, 14 czerwca 2024, 19:49

Klon Genshin Impact czy zupełnie oryginalny tytuł? Nastroje przed premierą Wuthering Waves były różne, ale teraz możemy to już ocenić sami.

Grałem w Astro Bota - platformówka z uroczym robocikiem to czysta radość nie tylko dla fanów PlayStation
Grałem w Astro Bota - platformówka z uroczym robocikiem to czysta radość nie tylko dla fanów PlayStation

Matthew Buckley, 13 czerwca 2024, 16:43

Astro Bot, czyli platformówka 3D z uroczym robocikiem w roli głównej, okazała się być jedną z najlepszych gier w jakie miałem przyjemność zagrać na Summer Game Fest.

Wypuszczenie dema TDU: Solar Crown było samobójstwem. To niezła gra, ale dwa ciężkie grzechy grzebią ją żywcem
Wypuszczenie dema TDU: Solar Crown było samobójstwem. To niezła gra, ale dwa ciężkie grzechy grzebią ją żywcem

Krzysztof Mysiak, 13 czerwca 2024, 15:16

Firma Nacon zdobyła się na zaskakujący i bardzo miły gest, wypuszczając obszerne demo Test Drive Unlimited: Solar Crown. Zastanawiam się jednak, czy twórcy byli przy zdrowych zmysłach, decydując się pokazać światu tę grę w tak katastrofalnym stanie...

Grałem w konsolowe Path of Exile 2 - ta gra tylko udaje, że jest dla casuali
Grałem w konsolowe Path of Exile 2 - ta gra tylko udaje, że jest dla casuali

Michał Mańka, 12 czerwca 2024, 16:30

Na pokazie w Los Angeles miałem okazję zagrać w konsolową wersję Path of Exile 2 i stwierdzam, iż konkurent Diablo dobrze udaje, że jest od niego przystępniejszy, bo nie brakuje w nim złożoności oryginału.

Gameplay z Dragon Age The Veilguard na powrót obudził we mnie nadzieję po fatalnym trailerze
Gameplay z Dragon Age The Veilguard na powrót obudził we mnie nadzieję po fatalnym trailerze

Michał Mańka, 11 czerwca 2024, 17:00

BioWare zmieniło ostatnio tytuł nadchodzącego Dragon Age’a na Straż Zasłony i zaprezentowało naprawdę okropny trailer. Na szczęście po godzinnym pokazie gameplayu całkowicie zmieniłem zdanie na temat ex-Dreadwolfa.

Po 40 minutach z Assassin’s Creed Shadows - gra zaskakuje brutalnością, a dwoje protagonistów faktycznie ma sens
Po 40 minutach z Assassin’s Creed Shadows - gra zaskakuje brutalnością, a dwoje protagonistów faktycznie ma sens

Michał Mańka, 10 czerwca 2024, 22:00

W trakcie zamkniętej prezentacji miałem okazję przyjrzeć się Assassin’s Creed Shadows w akcji i zobaczyć alternatywne opcje rozgrywki, jakie oferuje dwoje protagonistów. To może być najbrutalniejsza z dotychczasowych odsłon tego cyklu.

Star Wars Outlaws to niezła gra, która jednak nie dorasta do moich oczekiwań od Gwiezdnych wojen
Star Wars Outlaws to niezła gra, która jednak nie dorasta do moich oczekiwań od Gwiezdnych wojen

Michał Mańka, 10 czerwca 2024, 22:00

Miałem okazję spędzić godzinę z pierwszymi Gwiezdnymi wojnami z otwartym światem Ubisoftu. O ile nie mogę powiedzieć, że to zła gra, o tyle odnoszę wrażenie, że to za mało jak na tak potężną markę.

STALKER 2 to hardcore’owa wizja Zony, którą docenią głównie gracze ze wschodniej Europy
STALKER 2 to hardcore’owa wizja Zony, którą docenią głównie gracze ze wschodniej Europy

Michał Mańka, 10 czerwca 2024, 14:28

W trakcie Play Days miałem okazję zagrać w pecetową wersję S.T.A.L.K.E.R.-a 2: Heart of Chornobyl. Początek gry zapowiada się bardzo intrygująco, choć nie jestem pewien, czy sięgnie po nią ktoś poza fanami oryginału ze wschodniej Europy.

Widziałem Call of Duty: Black Ops 6 i wiem, że zatrze złe wrażenia po Modern Warfare 3, a jego dużym atutem będzie kampania
Widziałem Call of Duty: Black Ops 6 i wiem, że zatrze złe wrażenia po Modern Warfare 3, a jego dużym atutem będzie kampania

Dariusz Matusiak, 9 czerwca 2024, 20:45

Call of Duty: Black Ops 6 nie będzie dobrą grą o pierwszej wojnie w Zatoce, ale zapowiada się za to na świetny thriller szpiegowski z lat 90. oraz powrót CoD-a do formy po wpadce z ostatnim Modern Warfare 3.

Nobody Wants to Die chce być polskim Blade Runnerem, ale chyba przegapiło swoją szansę
Nobody Wants to Die chce być polskim Blade Runnerem, ale chyba przegapiło swoją szansę

Krzysztof Mysiak, 7 czerwca 2024, 23:09

Był czas, gdy efektowne wizualnie narracyjne przygodówki budziły dużo emocji – również polskie, takie jak Observer i Niezwyciężony. Twórcy Nobody Wants to Die próbują powtórzyć medialny sukces tych gier... jednak obawiam się, że przybywają za późno.

Zwłoki Overwatcha 2 ściągają głodne sępy - nastąpił prawdziwy wysyp hero shooterów
Zwłoki Overwatcha 2 ściągają głodne sępy - nastąpił prawdziwy wysyp hero shooterów

Patryk Manelski, 6 czerwca 2024, 17:32

Rok 2024 jest dla hero shooterów naprawdę owocny, bo do rywalizacji dołączyły nawet duże marki, jak Marvel czy Sony ze swoim Concordem. Pozostaje jednak trzymać kciuki, aby na polu bitwy ostały się same porządne gry - albo żeby Valve w końcu nauczyło się liczyć do trzech.

Solowałem bossa w Final Fantasy XIV Dawntrail - nie ma rewolucji, ale viper i pictomancer pokazują, że twórcy wciąż eksperymentują
Solowałem bossa w Final Fantasy XIV Dawntrail - nie ma rewolucji, ale viper i pictomancer pokazują, że twórcy wciąż eksperymentują

Zbigniew Woźnicki, 6 czerwca 2024, 12:00

Final Fantasy XIV Dawntrail podąża znanymi ścieżkami i jeśli ktoś oczekiwał rewolucji, to raczej może ostudzić swój zapał. Pokaz dodatku udowodnił jednak, że deweloperzy mają pomysły na eksperymenty, na co dowodami są viper i pictomancer.

Po ograniu The Rogue Prince of Persia zastanawiam się, czy wczesny dostęp to dobre miejsce dla tej gry
Po ograniu The Rogue Prince of Persia zastanawiam się, czy wczesny dostęp to dobre miejsce dla tej gry

Aleksandra Wolna, 5 czerwca 2024, 17:55

Chwilę temu, bo 27 maja, nowy roguelite w świecie Prince of Persia zadebiutował na Steamie we wczesnym dostępie. I jest to gra dobra - ale czy na tyle, by warto było poznawać ją w kawałkach?

Po 2 bossach i morzu łez wiem, że Shadow of the Erdtree będzie godnym dopełnieniem Elden Ringa
Po 2 bossach i morzu łez wiem, że Shadow of the Erdtree będzie godnym dopełnieniem Elden Ringa

Hubert Sosnowski, 4 czerwca 2024, 16:00

Przynoszę wieści po pokazie Elden Ringa: Shadow of the Erdtree. Złą wiadomość usłyszą tylko ci, którzy spodziewali się wielkich zmian na miarę Phantom Liberty. Cała reszta niech szykuje się na konkretną ucztę przygotowaną przez szefów kuchni z FromSoftware. Na kolejne dzieło sztuki.

Choć ja skończyłem z tą grą, ona ze mną nie - premiera na PC to dla mnie pretekst, by przejść Ghost of Tsushima po raz trzeci
Choć ja skończyłem z tą grą, ona ze mną nie - premiera na PC to dla mnie pretekst, by przejść Ghost of Tsushima po raz trzeci

Maciej Bogusz, 3 czerwca 2024, 17:37

Ostatni duży „ekskluzyw” Sony na PS4 zachwyca również na PC. Ghost of Tsushima: Director’s Cut to świetny port jeszcze lepszej gry, który zapewni Wam wiele godzin znakomitej zabawy. I bez cienia wątpliwości wart jest swojej ceny. I nigdy nie wyglądał lepiej!

Nowe State of Play to zaledwie przystawka przed SGF - w dodatku droga i niezbyt smaczna
Nowe State of Play to zaledwie przystawka przed SGF - w dodatku droga i niezbyt smaczna

Maciej Pawlikowski, 2 czerwca 2024, 21:20

Wśród zapowiedzi Sony trudno szukać czegoś, co wbije nas w ziemię. Trochę niepokoi, że obejrzałem ten pokaz z poczuciem znużenia, szerzej otwierając oczy tylko w nielicznych przypadkach. Czasami otwierałem je jednak z niedowierzania.

Homeworld 3 przekonał mnie, że kontynuacje tak starych marek to zły pomysł
Homeworld 3 przekonał mnie, że kontynuacje tak starych marek to zły pomysł

Filip Grabski, 30 maja 2024, 16:32

Tęsknimy za starymi, dobrymi markami sprzed lat, ale gdy ich kolejne odsłony wracają po tak długiej przerwie, często okazuje się, że te marki powinny zostać tam, gdzie im dobrze - w naszych wspomnieniach.

Maj przywrócił mi wiarę w branżę gier. W odstępie tygodnia wyszły trzy tytuły, które dały popis kreatywności
Maj przywrócił mi wiarę w branżę gier. W odstępie tygodnia wyszły trzy tytuły, które dały popis kreatywności

Krzysztof Mysiak, 29 maja 2024, 13:59

Też macie wrażenie, że gry stają się coraz bardziej wtórne, zachowawcze i nudne? W takim razie poznajcie trzy mniejsze premiery z początku maja, które pomogą Wam, tak jak mnie, odzyskać wiarę w tę branżę. Oto Cryptmaster, Heading Out i Indika.

Grałem w kampanię Frostpunka 2 - moje obawy z bety stopniały do zera
Grałem w kampanię Frostpunka 2 - moje obawy z bety stopniały do zera

Maciej Pawlikowski, 27 maja 2024, 15:00

Frostpunk 2 to tak samo mordercza gra jak oryginał, ale swoje cele osiąga innymi metodami. Zmierzymy się bowiem nie z mrozem, a z polityką, zaś skala budowania wykracza tu poza małą mieścinę wzniesioną wokół reaktora.

Wywiad, z którego jestem dumny, choć to nie ja go przeprowadziłem
Wywiad, z którego jestem dumny, choć to nie ja go przeprowadziłem

Maciej Pawlikowski, 26 maja 2024, 20:15

Za nami Digital Dragons, impreza, którą odwiedzamy co roku. Tym razem w czasie jej trwania udało nam poznać i porozmawiać ze Swenem Vincke, co przypomniało nam, dlaczego w ogóle robimy to, co robimy.

Wszyscy czekają na Frostpunk 2,  a to The Alters może być największym hitem 11 bit w tym roku
Wszyscy czekają na Frostpunk 2, a to The Alters może być największym hitem 11 bit w tym roku

Maciej Pawlikowski, 24 maja 2024, 15:00

Miałem przyjemność na zaproszenie 11 bit studios odwiedzić Warszawę i zagrać w The Alters. I choć nie spodziewałem się tego, tak po zabawie stwierdzam: to może być najważniejsza gra w portfolio tego studia w 2024 roku.

Polska język, trudna język - czy wspaniałe, duże lokalizacje i przekłady gier na język polski jeszcze powrócą?
Polska język, trudna język - czy wspaniałe, duże lokalizacje i przekłady gier na język polski jeszcze powrócą?

Maciej Pawlikowski, 19 maja 2024, 14:26

Coraz częściej piszecie na naszym forum o braku pełnej polskiej wersji językowej, a czasami nawet o braku napisów. Rzeczywiście, wydaje się, że pełnych lokalizacji jest coraz mniej, a te które są, pozostawiają wiele do życzenia. Zorganizowaliśmy tydzień tematyczny na GRYOnline.pl, aby bliżej pochylić się nad problemem tłumaczeń gier wideo.

Wyznania emerytowanego farmera z pulpitu - Rusty's Retirement sprawiło, że zapomniałem o grach AAAA
Wyznania emerytowanego farmera z pulpitu - Rusty's Retirement sprawiło, że zapomniałem o grach AAAA

Patryk Manelski, 16 maja 2024, 18:10

Prosta gra ze Steama sprawiła, że zapomniałem o tytułach AAAA. Zamiast grać w najnowsze produkcje z wysokiej półki, zajmowałem się farmą na swoim pulpicie. I to w pełni zautomatyzowaną, bo mówimy o gatunku idle! Czyżby nadeszła pora na grową emeryturę?

Jako gracz i jako tłumacz powiem: tworzenie polskich wersji gier się opłaca, choć jest to ciężka praca
Jako gracz i jako tłumacz powiem: tworzenie polskich wersji gier się opłaca, choć jest to ciężka praca

Maciej Bogusz, 13 maja 2024, 17:07

Na czym polega lokalizacja? Czy opłaca się tłumaczyć gry na język polski? Jakie są wzloty i upadki polskiej lokalizacji? Jako fan gier i tłumacz spróbowałem odpowiedzieć na te pytania oraz na kilka innych.

Nie tylko Manor Lords potrafi sprawić frajdę, Farthest Frontier niektóre rzeczy robi znacznie lepiej
Nie tylko Manor Lords potrafi sprawić frajdę, Farthest Frontier niektóre rzeczy robi znacznie lepiej

Konrad Sarzyński, 6 maja 2024, 17:28

Polska produkcja szturmem podbiła rynek i zwróciła uwagę wielu graczy na niszę spokojnych, średniowiecznych builderów. Nie jest to jednak jedyna warta uwagi tego typu gra w Early Accessie – Farthest Frontier również zapewnia sporo frajdy, a na niektórych polach wypada znacznie lepiej.

Monetyzacja przeprosin i roadmapa pokuty - jak zarabia się na błędach po nieudanej premierze gry?
Monetyzacja przeprosin i roadmapa pokuty - jak zarabia się na błędach po nieudanej premierze gry?

Maciej Pawlikowski, 5 maja 2024, 13:00

Przeprosiny po nieudanej premierze są już dziś normą, a stały się wręcz sposobem na monetyzację i podsycanie zainteresowania rozzłoszczonych graczy. Oto, jak roadmapa rozwoju gry zamienia się w roadmapę pokuty. A my się na te gesty zwyczajnie nabieramy.

Jak Alone in the Dark przebija czwartą ścianę i pisze nostalgiczny “list miłosny” do pierwszej części gry sprzed 30 lat
Jak Alone in the Dark przebija czwartą ścianę i pisze nostalgiczny “list miłosny” do pierwszej części gry sprzed 30 lat

Dariusz Matusiak, 4 maja 2024, 11:20

Nowa wersja Alone in the Dark nie jest survival horrorem. Jest grą przygodową, której największa siła tkwi w licznych nawiązaniach do oryginału, łącznie z burzeniem czwartej ściany. Twórcy chcieli napisać „list miłosny” do produkcji z 1992 roku i to zrobili, tylko zbyt wiele jego linijek skrzętnie poukrywali.

Wielka nostalgia i wielki ból zębów. „Słowackie GTA” to oldskulowy chłam, który ubawił mnie do łez
Wielka nostalgia i wielki ból zębów. „Słowackie GTA” to oldskulowy chłam, który ubawił mnie do łez

Krzysztof Mysiak, 2 maja 2024, 11:12

Zastanawiacie się, dlaczego powstaje tak mało produkcji w stylu GTA? Vivat Slovakia doskonale pokazuje, że lepiej nie porywać się na to, jeśli nie masz naprawdę dużego studia… które wie, jak w ogóle robić gry.