Zaprezentowano nowe materiały z Anno 117. Dzięki nim mamy wgląd w to, jak prezentuje się drugi z regionów dostępnych w grze. Wkrótce sprawdzimy go w demie.
gry
Agnieszka Adamus
21 sierpnia 2025
Czytaj Więcej
Znowu ten wkurzający brytyjski lektor, ależ on jest denerwujący.
W Anno 1800 musiałem go wyciszyć, bo nie dało się grać.
Bardzo ładna grafika. Jak zwykle będę poszuiwał i kupię Artbooka.
Pięknie to wygląda, ta druga wyspa ala moczary czy bagna:
https://www.youtube.com/watch?v=bFTtniojIq4
Nowy układ siatki sprawił, że miasta nareszcie mogą wyglądać dużo bardziej naturalnie i to na ogromny plus. Oby tylko nie było budynków "zasięgowych", z obszarem oddziaływania mierzonym za pomocą okręgu, bo one wymuszają powtarzalność zabudowy, która strasznie zaburza wizualną naturalność krajobrazu.
Jak najbardziej wszystkie budynki są zasięgowe i dają dla mieszkańców plusy i minusy np: piekarnia daje szczęście ale podwaja ryzyko pożaru w obszarze. Natomiast chlewik musi być budowany poza miastem ponieważ zaburza spokój w mieście. I takie plusy i minusy ma w zasadzie kazdy budynek. Ale czy ten obszar działania ogranicza budynek do działania tylko w jego obszarze tego nie wiem?
Tak czy siak powiązań jest pełno a twórcy poszli dalej. Teraz mamy dwa rodzaje żywności która wpływa na różne rzeczy: wystarczy że damy ryby lub ser kozi (jedno z dwóch) i potrzeby zaspokojena głodu są wystarczające ale ryby dają np: więcej zdrowia mieszkańców a kozi ser daje np: szczęście. Oczywiście możemy dostarczyć mieszkańcom dwa produkty ale nie musimy.
Idąc dalej jak mamy Celtów i awansujemy ich na drugi poziom to wybieramy czy to mają być Rzymienie skupieni na nauce czy Celtowie skupieni na Religii. Pamiętacie Anno 2070 i dwie frakcje ? Tylko że tam można było grać oboma na raz a tutaj wybierzemy w którą stronę awansować Rzymian na obcym terenie czy to będą Celtowie czy dalej Rzymienie?
Gra zapowiada się fajnie.
Ja rozumiem działanie gospodarki w Anno, ale mi chodzi bardziej o to, że w starszych odsłonach zawsze było tak, że określone potrzeby mieszkańców zaspokajało się poprzez rozlokowanie ich w określonym promieniu od danego obiektu, np. kościoła czy stacji metra. Tyle tylko, że ten promień był zawsze nierealistycznie mały, więc zagęszczenie obiektów "emitujących" zaspokojenie danej potrzeby, z czasem tylko rosło i to zawsze psuło wizualny aspekt miasta, dodając mu sztuczności i makietowości. Tym bardziej, że te gry zawsze nagradzały min-maxowanie produkcji zasobów i optymalizację przestrzeni pod kątem wydajności, a niekoniecznie wygląd krajobrazu, więc gracze szybko opracowali efektywne wzorce zabudowy, zupełnie jednak pozbawione waloru estetycznego. I ja wiem, że te "przestrzenne puzzle" zawsze były częścią zabawy, ale szczerze, ja bym je poświęcił w zamian za bardziej realistycznie miasta. Jak? Np. wprowadzając ulepszanie budynków, zamiast ich mnożenia. Typu stawiasz świątynię i ona zapewnia potrzebę wiary na obszarze koła o promieniu 100 metrów. Potem ulepszasz i promień rośnie do 200, następnie do 300, 400 itd. Czyli nadal musisz inwestować zasoby w rozbudowę, ale nie musisz już szukać miejsca na kolejne kopie tego samego budynku.
Rozumiem o co ci chodzi ale dokońca nie jestem w stanie odpowiedzieć na twoje pytanie :-)
Jestem po południowym godzinnym panelu UBI z gry Anno 117 i mogę powiedziec tyle:
nie tylko budynki usługowe ale również produkcyjne będzie trzeba budować w miastach ponieważ dają różne boosty dla mieszkańców np: Piekarnia itd. Budynki zazwyczaj dają od jednego do czterech bonusów dla mieszkańców np: więcej złota, szczęścia, zdrowia, bezpieczeństwa, czy poulacji itd. Inaczej mówiąc, budynki działają na mieszkańców powodując więcej mieszkańców lub sprawiając, że więcej złota trafia do skarbca.
I to są moje pierwsze spostrzeżenia odnośnie działania budynków i rozwoju społeczeństwa. Napewno będzie ciekawie i napewno nie nużąco a przynajmniej tak się zapowiada budowanie bo widać, że UBI Mainz (dawny BlueByte) chce wprowadzić dużo świeżości i zroibić z gry konkretny CityBulider gdzie nie tylko liczy się to co budyjemy ale gdzie budujemy.
Myliłem się co do gałęzi rozwoju populacji: można iść w Celtów i Rzymian jednocześnie spełniajac przy tym różne dobra dla każdej z klas społecznych tylko nie wiem czy tak się da zrobić na jednej wyspie czy każda z nacji rozwija się na innej wyspie.
Zachęcam do obejrzenia prezentacji z twórcami, na końcu prezentacji można wysłuchać kilku utworów ze ścieżki dźwiękowej w klimatach celtyckich.
Twórcy tej serii muszą mieć naprawdę mało wspólnego z Ubisoftem albo niemiecki oddział ma po prostu dużo swobody w tym co robi. Jedno szczęście, że po felernych 2070 oraz 2205 zrobili dwa kroki w tył i Anno nadal żyje.
Jaram się strasznie, lubię ten setting, więc jak nie wyjdzie kwas, to biorę na premierę :)
Fajnie, że dali demko, słabo, że ograniczone czasowo.