Przy okazji swojej corocznej konferencji w San Jose firma NVIDIA zapowiedziała przepotężną kartę grafiki z o nazwie GeForce GTX Titan Z. Ponadto ujawniono nową architekturę układów graficznych o nazwie Pascal, które będą cechowały się znacznie mniejszym rozmiarem i większą wydajnością niż dotychczasowe urządzenia.
Zważywszy na coroczną Game Developers Conference, marzec to miesiąc, w którym zapowiada się wiele nowości w dziedzinie sprzętu i oprogramowania poświęconego grom. Również NVIDIA wybrała ten czas na przedstawienie swoich innowacji, choć zrobiła to nie na GDC, a przy okazji własnej imprezy – GPU Technology Conference, która odbywa się w dniach 24-27 marca w kalifornijskim San José. Wśród pokaźnej liczby nowości ujawnionych do tej pory przez amerykańskiego potentata warto wymienić kartę grafiki GeForce GTX Titan Z – najpotężniejszy jak dotąd sprzęt w dorobku tego producenta – oraz całkiem nową architekturę układów, nazwaną Pascal, która ma stanowić rewolucję w stosunku do dotychczasowych linii produktów.
GeForce GTX Titan Z, opracowany w oparciu o architekturę Kepler GK110, stanowi niejako następcę karty GeForce GTX Titan, która trafiła na rynek w ubiegłym roku. Tym razem mamy do czynienia z urządzeniem wyposażonym w dwa procesory graficzne (GPU). Twórcy chwalą się, że oba układy będą pracowały z jednakowym taktowaniem zegarów, korzystając z mechanizmu dynamicznego równoważenia ich mocy. Obiecano również wydajne chłodzenie karty i nie wytwarzanie przez nią nadmiernego hałasu. Titan Z będzie posiadał 12 GB pamięci oraz 5760 rdzeni CUDA (po 2880 na GPU), co przełoży się na wydajność rzędu 8 teraflopów. Najpotężniejsza karta grafiki w kolekcji NVIDII trafi na rynek na początku kwietnia bieżącego roku. Jej sugerowana cena to 2999 dolarów (w przeliczeniu nieco ponad 9 tys. złotych bez podatku VAT).

Przejdźmy do układów z serii Pascal. Będzie to architektura nowej generacji, która ma zaoferować lepsze osiągi i większą wydajność w stosunku do dotychczasowych urządzeń, przy jednoczesnym znacznym zmniejszeniu rozmiarów kart. Efekty te mają zostać zapewnione przez trzy główne innowacje:
Premierę kart grafiki opartych na architekturze Pascal zapowiedziano na rok 2016. Więcej informacji na temat nowinek technologicznych ujawnianych przy okazji GPU Technology Conference poznacie chociażby dzięki oficjalnej stronie internetowej imprezy:
0

Autor: Krzysztof Mysiak
Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.