Hardware Tanie i polecane Porady PC Windows Konsole Telefony Technologie
Wiadomość sprzęt i soft 25 września 2013, 12:07

autor: luckie

Graficznie konsole nigdy więcej nie prześcigną PC – twierdzi wiceprezes Nvidii

Tony Tamasi z firmy Nvidia wyraził przekonanie, że konsole nie są w stanie wyprzedzić PC w kwestii grafiki. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest szybki rozwój komputerów osobistych oraz ograniczenia konsol pod względem poboru mocy.

GeForce GTX Titan – obecnie najmocniejsza karta grafiki w katalogu Nvidii - Graficznie konsole nigdy więcej nie prześcigną PC – twierdzi wiceprezes Nvidii - wiadomość - 2013-09-25
GeForce GTX Titan – obecnie najmocniejsza karta grafiki w katalogu Nvidii

Tony Tamasi, starszy wiceprezes działu technologii w firmie Nvidia, stwierdził w wywiadzie dla serwisu PCPowerPlay, że konsolom już nigdy nie uda się prześcignąć pecetów pod względem grafiki. W przeszłości było to możliwe z kilku powodów. Gdy na rynku pojawiło się PlayStation 2, prawdziwe 3D w grach pecetowych dopiero raczkowało. W rezultacie produkt firmy Sony oferował lepszą grafikę niż komputery osobiste. U świtu obecnej generacji, Xbox 360 i PlayStation 3 były na równi z najnowocześniejszymi ówcześnie pecetami.

Od tamtego czasu sporo się zmieniło. Tamasi zdradził, że Nvidia każdego roku wydaje 1,5 miliarda dolarów na rozwój technologii graficznych, co łącznie daje ponad 10 miliardów w ciągu cyklu konsoli. W przeciwieństwie do Nvidii, która co roku sprzedaje miliony podzespołów, firmy Sony i Microsoft nie mogłyby sobie pozwolić na taki wydatek.

High-endowe pecety są sporo mocniejsze od nowych konsol - Graficznie konsole nigdy więcej nie prześcigną PC – twierdzi wiceprezes Nvidii - wiadomość - 2013-09-25
High-endowe pecety są sporo mocniejsze od nowych konsol

Innym czynnikiem ograniczającym konsole jest moc. Szybkość jednostek obliczeniowych zależy od ich wydajności oraz pobieranej energii. Choć architektura PlayStation 4 i Xboksa One jest zbliżona do PC, urządzenia te pobierają standardowe 200-300 watów, podczas gdy sama karta grafiki w nowoczesnych komputerach może ciągnąć 250 W. Jak mówi Tamasi: „nie ma mowy, żeby 200-watowy Xbox pobił 1000-watowego peceta”. Nawet gdyby wypuszczono konsolę wykorzystującą najnowocześniejszą technologię, po roku powstałoby coś jeszcze lepszego, a to, co wcześniej było sprzętem z górnej półki, stałoby się dostępne dla przeciętnego Kowalskiego.

Z kolei zaletą konsol jest stabilność sprzętowa. Dzięki temu, deweloperzy mogą dużo lepiej optymalizować gry, niż w wypadku pecetów, które występują w najróżniejszych konfiguracjach sprzętowych. Niektórzy uważają, że dzięki temu pod względem wydajności konsola jest w stanie nawet trzykrotnie przebić peceta o porównywalnych podzespołach. Tamasi twierdzi jednak, że obecnie przepaść ta została znacznie zredukowana przez najnowsze biblioteki Direct X, które potrafią wycisnąć z blaszaków ostatnie soki. Ponadto zbliżona do pecetowej architektura urządzeń nowej generacji znacznie ułatwi przenoszenie konsolowych gier na komputery osobiste.

GOL Newsroom

Zapraszamy Was do polubienia profilu Newsroomu na Facebooku. Znajdziecie tam nie tylko najciekawsze wiadomości, ale i szereg miłych dodatków.