
Data wydania: 14 lipca 2014
Szesnasta odsłona cyklu Atelier, za którego produkcję odpowiada japońskie studio Gust. Produkcja kontynuuje wątki z poprzednich gier z serii (Atelier Ayesha i Atelier Escha & Logy), pozwalając graczom wcielić się w jedną z dwóch nowych bohaterek, rozpoczynających karierę alchemiczek oraz poszukiwaczek przygód.
Atelier Shallie: Alchemists of the Dusk Sea na konsoli PlayStation 4 to szesnasta odsłona serii Atelier, która narodziła się w 1997 roku na konsoli PlayStation. Produkcja jest klasycznym jRPG-iem z turowym systemem walki oraz charakterystyczną dla cyklu pełną humoru i uroku fabułą. Za stworzenie gry niezmiennie odpowiada japońskie studio Gust. Doświadczony deweloper funkcjonuje na rynku od 1993 roku i przez kolejne lata wyspecjalizował się produkcji gier RPG. Zespół znany jest również dzięki markom Ar tonelico oraz Surge Concerto. Atelier Shallie: Alchemists of the Dusk Sea to ostania część trylogii Dusk, w której skład wchodziły dwie poprzednie gry spod szyldu Atelier – Atelier Ayesha i Atelier Escha & Logy. Tytuł korzysta z systemów rozgrywki z obu tytułów, rozwijając je i wprowadzając do nich liczne poprawki.
Rozpoczynając grę wybieramy jedną z dwóch młodych protagonistek – Shallisterę Argo lub Shallotte Elminus. Decyzja ta pozwala poznać fabułę z dwóch różnych perspektyw. Shallistera jest reprezentantką małego klanu kultywującego starożytne tradycje alchemii i żyjącego z dala od cywilizacji Dziewczyna wyrusza w podróż, by pomóc rodzinnemu plemieniu, któremu grozi śmiertelne niebezpieczeństwo. Z kolei, Shallotte prowadzi odziedziczony po zmarłym ojcu warsztat alchemiczny, mieszczący się w małej oazie pośrodku wyschniętego morza. Niedoświadczona alchemiczka marzy przy tym o sławie poszukiwaczki przygód oraz bogactwie. Obie bohaterki spotykają się i postanawiają ze sobą współpracować, odkrywają przy tym tajemnice umierającego świata, w którym przyszło im żyć.
Atelier Shallie: Alchemists of the Dusk Sea odrzuca system ograniczeń czasowych znanych z poprzednich tytułów. Gracze nie muszą już przejmować się kalendarzem oraz terminami wykonania poszczególnych zleceń. Zamiast tego gracze wykonują misje stanowiące „cele życiowe” naszej postaci. Ich zrealizowanie skutkuje zmianami w świecie gry oraz zwiększeniem zdolności i statystyk bohaterów. Oczywiście nadal wykonujemy też liczne pojedyncze questy oraz zadania fabularne.
Eksplorując świat zbieramy materiały do syntez alchemicznych oraz walczymy z niebezpiecznymi stworami. Po raz pierwszy w serii gracze mogą swobodnie operować kamerą w trakcie zwiedzania lokacji. Turowy system walki pozwala na wykorzystanie przedmiotów oraz specjalnych ataków i zdolności postaci. W warsztacie tworzymy nowe przedmioty, korzystając z opracowanych, znalezionych lub kupionych przepisów, mieszając składniki i wybierając zapewniane przez nie cechy.
Autor opisu gry: Michał Kułakowski
Platformy:
PlayStation 3Angielskie napisy i dialogi
Producent: Gust
Wydawca: Koei Tecmo
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń



32GRY
Cykl japońskich gier RPG (jRPG) poświęconych tematyce alchemii, zapoczątkowany w 1997 roku. Marka została wykreowana i jest rozwijana przez japońskie studio Gust. Niemniej na przestrzeni lat na kartach jej historii zapisały się również inne zespoły, głównie odpowiedzialne za spin-offy.