Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Forum: Regrywalność miodność RM

10.08.2025 12:01
1
trejangry
88
Pretorianin

Regrywalność miodność RM

Brakuje mi w ocenach gier pewnej cechy, dlatego postarałem się ją zdefiniować:

Regrywalna miodność RM

Definicja:
Regrywalna miodność to cecha gry opisująca, jak bardzo kolejne sesje rozgrywki dostarczają świeżych, angażujących i satysfakcjonujących doświadczeń, eliminując zjawisko znużenia i monotonii. Oznacza, że niezależnie od gatunku czy mechaniki, gra zachowuje swoją atrakcyjność na wielu poziomach, przez długi czas i przy wielokrotnym powtarzaniu.
Ta cecha jest niezależna od aktywnego dodawania nowego, atrakcyjnego kontentu przez twórców gry po premierze (np. DLC, aktualizacje, eventy). Takie sztuczne „wspomaganie” może czasowo podnieść postrzeganą regrywalną miodność, jednak prawdziwa wartość tej cechy polega na obiektywnej ocenie gry w oderwaniu od bieżącego wsparcia i nowości.
Dzięki temu, współczynnik Regrywalnej miodności może być bardzo wysoki nawet w 20-letniej grze z archaiczną grafiką i bez jakiegokolwiek aktualnego wsparcia — jeśli sama rozgrywka i jej mechanizmy naturalnie zachęcają do wielokrotnych, satysfakcjonujących powtórek.

Scenariusz użycia dla skali procentowej do 100%

Gra 1
- Grafika 10%
- RM - 90%

Gra 2
- Grafika 100%
- RM - 0 %

I już wiem że gra 1 jest na wiele razy np. jakiś klasyk, a Gra 2 to korporacyjny fajerwerk graficzny, który wygląda ładnie ale jest pustakiem. Brakuje mi w ocenach takiej cechy, owszem w samych recenzjach Ci uczciwi krytycy potrafią przemycić że o tej grze zapomnisz i nigdy do niej nie wrócisz bo jest pustakiem choć ładnie wygląda. Tak było np. ze wszystkimi "filmowymi" grami, których RM było prawie zerowe a całość bazowało tylko na lore. I uwaga - niskie RM nie oznacza złej gry. Świetna, liniowa przygodówka może od strony wizualnej i technicznej być dobrą grą ale tylko na raz - RM ma niskie.

10.08.2025 12:19
PersonifikacjaCienia
2
odpowiedz
PersonifikacjaCienia
30
Brat

A mógłbyś wrzucić tu jakąś listę gier, które ograłeś, która reprezentowałaby jakoś ten "twój współczynnik" oceny? Bo ten przykład (scenariusz użycia), który dałeś sugeruje uzależnienie oceny od grafiki stąd ostatecznie nie rozumiem o co Ci tak na prawdę chodzi, bracie?

Oznacza, że .. gra zachowuje swoją atrakcyjność na wielu poziomach, przez długi czas i przy wielokrotnym powtarzaniu
Wypadałoby dopracować, definicję, bo stwierdzenia "atrakcyjność na wielu poziomach" czy "długi czas" zupełnie nic mówią :P

Forum: Regrywalność miodność RM