Cześć, laik z przychodzi z pytaniami.
Aktualnie mam Windows 11 na swoim Huawei Matebook 14. Fanem systemu nie jestem, ale jest potrzebny do kilku rzeczy, w tym gier i niektóre narzędzia dla tłumaczy jak MemoQ.
Przesiadka na Linux (po głowie chodzi mi elementaryOS/Ubuntu) wydaje mi się spoko. Przede wszystkim: prywatność i uniezależnienie się od amerykańskich korporacji. Po drugie: produktywność. W swej mądrości chcę wykorzystywać Linux w pracy (uczę i tłumaczę angielski, piszę bloga, montuję wideo na YT), a Windows to gier i zastosowań, które na Linux nie są możliwe.
Jednak zamiast instalować Linux na dodatkowej partycji, chciałbym kupić (dobry) dysk zewnętrzny i zainstalować go na nim. Windows by został tak jak jest - part. C na dysku wewnętrznym. Wydaje mi się tak bezpieczniej na wypadek problemów z którymś z systemów. Ależ jestem laikiem, stąd moje pytania: czy podczas uruchamiania komputera będę miał wybór z którego dysku startuje komputer? Jakie są wasze doświadczenia z takim układem?
Pytanie ekstra dla tłumaczy: jak tam z Trados/MemoQ na Linuxie? Jak wasze doświadczenia zawodowe z Linuxem?
Jak masz zewnetrzny czytnik CD to teraz prawie kazda dystrybucja Linuxa umozliwia zbootowanie z CD i sprawdzenie sobie czy ci pasuje. Na 100 % ma tak Ubuntu. No i prawde mowiac dzisiaj wydzielenie dysku wspolnego dla Windy i Linuxa jest mega latwe. Dzieki tez programom do partycji dyskow nie trzeba reinstalowac Windowsa. Nie wiem czy dysk zewnetrzny to taki dobry pomysl. Moim zdaniem lepiej na 1 dysku 2 systemy. Dysk zewnetrzny na backup danych i moze obrazy systemow.
Po co czytnik CD, system z płyty długo się doczytuje i miewa przycięcia. Wrzuca się takiego na pendrive i ma się pełną płynność, no może nie taką jak SSD. Nie ma co doradzać wersji CD, bo takich dinozaurów jak ja co mają jeszcze napędy w PC jest garstka.