Przydatne komendy CSGO - warto je znać
CSGO to produkcja oferująca mnóstwo opcji personalizacji. Pomagają w tym m.in. specjalne kody, które gwarantują lepsze wrażenia z rozgrywki. My z kolei je zebraliśmy i opisaliśmy dla Was ich działanie.
Counter-Strike: Global Offensive to produkcja, której nie trzeba specjalnie reklamować. Tytuł studia Valve Software mimo upływu lat, pozostaje w ścisłej czołówce najpopularniejszych sieciowych strzelanek. Jednakże – choćby nie wiadomo jak wciągająca była rozgrywka – po jakimś czasie do zabawy wkrada się szczypta rutyny (piszę z własnego doświadczenia). Lekiem na ową nudę i przewidywalność mogą być natomiast specjalne komendy wprowadzane w czasie zabawy. A jest ich sporo.
O ile fascynaci CS-a potrafią wyrecytować listę kodów w samym środku nocy, tak zdaję sobie sprawę, że są wśród naszych czytelników osoby, które dopiero wchodzą w rozległy świat strzelanki. Właśnie dla nich skierowana jest poniższa instrukcja.
Uruchomienie konsoli
Pierwszym, niezbędnym krokiem w zabawie komendami jest aktywowanie ekranu konsoli, w którym wprowadzimy odpowiednie kombinacje. Aby tego dokonać, należy znaleźć zakładkę „gra”. Tam z kolei znajduje się pozycja: „włącz konsolę”. Rzecz jasna, musimy aktywować tę opcję. Dzięki temu konsola będzie gotowa do użycia w trakcie rozgrywki.
Cała operacja wygląda tak:
- Włącz możliwość wywoływania konsoli w ustawieniach gry (Ekran główny > Menu ustawień > Gra > Włącz konsolę – TAK) – czynność jednorazowa;
- Uruchom konsolę wciskając klawisz tyldy na klawiaturze (~);
- Wpisz w konsoli interesującą Cię komendę i zatwierdź ją wciskając klawisz Enter.
Ot cała filozofia. Jak widzicie, proces ten jest niezwykle prosty, dlatego każdy z Was bez problemu powinien dać sobie z nim radę.
Nie przedłużając, poniżej znajdziecie zestawienie komend do CS:GO wraz z opisem każdej z nich (zostały one odpowiednio posegregowane). Co więcej, wszystkie kody są przetestowane, więc macie pewność, że działają poprawnie.
Komendy na FPS
Każdy, kto choć raz zakosztował spadku fps-ów w Counter-Strike: Global Offensive, zdaje sobie sprawę, że płynność w grze jest na wagę złota. Dlatego w nasze ręce oddano komendy, które mogą znacznie poprawić wydajność rozgrywki.
Oto kilka z nich:
- r_drawtracers_firstperson 0 – w lewym górnym rogu ekranu pojawia się licznik klatek na sekundę. Możemy w ten sposób kontrolować liczbę FPS-ów.
- net_graphpos – pozwala na ustalenie pozycji net graph.
- net_graphproportionalfont 0.5-1.0 – daje możliwość ustalenia wielkość fontu dla net graph (im wyższa wartość, tym większy font).
- r_drawtracers_firstperson 0 – wyłącza animację pocisków, które wylatują z broni palnej.
- mat_queue_mode 2 – daje możliwość przypisania większej liczby rdzeni procesora dla gry, a tym samym wpływa na poprawę wydajności.
- bind „Ctrl” „+duck;r_cleardecals” – komenda sprawia, że późniejsze wciśnięcie klawicza Ctrl usuwa rozbryzgi krwi oraz ślady po kulach.
- net_graphheight – pozwala na ustawienie wysokości net graph.
- muzzleflash_light „0” – daje możliwość wyłączenia rozbłysków flasha przy wybuchach i wystrzałach.
Komendy na audio
Zanim jeszcze przejdziemy do istoty CS-a czyli broni, to zatrzymajmy się chwilę przy sferze dźwiękowej. Ta również jest bardzo ważna w ogólnym odbiorze gry. Musimy przecież doskonale słyszeć naszych partnerów, prawda? W odpowiednim ustawieniu audio również pomogą nam komendy.
- cl_voice_filter steamids: X – pozwala na ustalenie, których graczy chcemy słyszeć. Filtrujemy ich po ID na Steamie i to właśnie je należy wpisać w miejsce „X”.
- volume – dzięki niej możemy ustawić ogólną głośność w grze.
- voice_scale – pozwala ustawić głośność czatu głosowego.
- snd_mixahead – możemy włączyć lub wyłączyć dźwięk HRTF.
- voice_mixer_volume – komenda, dzięki której można ustawić głośność mikrofonu gracza, który jej użył.
- lobby_voice_chat_enabled – możemy włączać lub wyłączać rozmowy, które odbywają się w lobby.
- voice_loopback 1 – daje możliwość usłyszenia samego siebie (świetnie sprawdza się w testach mikrofonu).
- voice_player_volume X X – pozwala na ustalenie głośności danego gracza. Pierwsze X odpowiada za ID gracza, a pod drugie X – głośność.
- snd_roundstart_volume – dzięki niej możemy ustawić głośność muzyki na początku rundy.
- snd_musicvolume – pozwala na ustalenie ogólnej głośności muzyki w grze.
- snd_roundend_volume – z kolei ta komenda pozwala ustawić głośność muzyki, która pojawia się pod koniec rundy.
- snd_deathcamera_volume – pozwala na ustawienie głośności muzyki, którą słyszymy po śmierci postaci.
- snd_mute_losefocus – daje możliwość włączania i wyłączania się muzyki po zminimalizowaniu gry.
- voice_show_mute – pozwala wyświetlić ID graczy i umożliwia uciszenie ich na podstawie numeru.
Komendy na bronie
Broń to jest to co CS-owe tygryski lubią najbardziej. Każda komenda daje nam możliwość wykorzystania różnych jej rodzajów. Aby operacja się udała, na początek należy wpisać: give weapon_xxx, przy czym pod xxx podstawiamy nazwę broni, która nas interesuje. Poniżej znajduje się obszerna lista dostępnych spluw.
- decoy – otrzymujemy granat decoy
- glock – otrzymujemy glocka
- molotov – otrzymujemy koktajl molotova
- fiveseven – otrzymujemy broń typu five seven
- hegrenade – otrzymujemy granat
- usp_silencer – otrzymujemy broń USP z tłumikiem
- deagle – otrzymujemy broń typu desert eagle
- tec9 – otrzymujemy broń typu Tec 9
- p250 – otrzymujemy broń typu P250
- hkp2000 – otrzymujemy broń P2000
- m4a1 – otrzymujemy broń typu M4A1
- m4a1_silencer – otrzymujemy broń typu M4A1 z tłumikiem
- xm1014 – otrzymujemy broń typu XM1014
- mac10 – otrzymujemy broń typu Mac–10
- aug – otrzymujemy broń typu AUG
- ump45 – otrzymujemy broń typu UMP–45
- galilar – otrzymujemy broń typu Gall AR
- ak47 – otrzymujemy broń typu AK47
- p90 – otrzymujemy broń typu P90
- bizon – otrzymujemy broń typu PP Bizon
- mag7 – otrzymujemy broń typu MAG7
- negev – otrzymujemy broń typu NEGEV
- sawedoff – otrzymujemy broń typu Obrzyn
- mp7 – otrzymujemy broń typu MP7
- mp9 – otrzymujemy broń typu MP9
- nova – otrzymujemy broń typu
- scar20 – otrzymujemy broń typu Scar20
- ssg08 – otrzymujemy broń typu Scout
- flashbang – otrzymujemy broń typu flashbang
- smokegrenade – otrzymujemy granat dymny
- famas – otrzymujemy broń typu FAMAS
- awp – otrzymujemy broń typu AWP
- mp5navy – otrzymujemy broń typu MP5
- m249 – otrzymujemy broń typu M249
- nova – otrzymujemy broń typu Nova
- g3sg1 – otrzymujemy broń typu G3SG1
- sg552 – otrzymujemy broń typu
Komendy na celownik
Skoro już wyposażyliśmy się bardziej niż sam John Rambo przed misją, należy zadbać o celność naszej giwery. Standardowy celownik CS:GO jest dość uniwersalny, ale niektórzy gracze decyduje się go zmienić. Oto komendy, które z pewnością Wam pomogą:
- cl_crosshairstyle 1-5 – pozwala ustalić jeden z pięciu rodzajów ceownika.
- hud_showtargetid 1 – pozwala usunąć nazwę wroga, która zazwyczaj pojawia się po najechaniu na niego celownikiem.
- cl_crosshairsize – daje możliwość wyboru wielkość celownika.
- cl_crossharithicknes – pozwala wybrać grubość celownika.
- cl_crosshairdot 1 – uruchamia kropkę na środku celownika.
- cl_crosshairdot 0 – wyłącza kropkę pośrodku celownika.
- cl_crosshair_t 1 – pozwala na ustawienie celownika w kształcie litery „T”.
- cl_crosshairalpha 0–255 – daje możliwość ustalenia przezroczystości celownika. 0 to najniższa wartość, a 255 najwyższa.
- cl_crosshair_sniper_width – komenda pozwala na ustalenie grubości linii celownika.
Komendy na zmianę pozycji broni (viewmodel)
Komendy na viewmodel pozwalają na zmianę pozycji broni. Jest to głównie zabieg czysto wizualny, bowiem nie wpływa w żaden sposób na jej celność. Warto jednak sobie poeksperymentować i dostosować tę opcję wedle własnego uznania.
- cl_righthand 0 – pozwala na ustawienie broni w lewej ręce.
- cl_righthand 1 – pozwala na ustawienie broni w prawej ręce.
- viewmodel_offset_x – daje możliwość ustawienia broni względem osi X.
- viewmodel_offset_y – daje możliwość ustawienia broni względem osi Y.
- viewmodel_offset_z – daje możliwość ustawienie broni względem osi X.
- cl_bobamt_lat – pozwala ustalić jak daleko broń wychyla się w lewo i w prawo podczas biegu
- cl_bobamt_vert – ta komenda pozwala ustalić jak daleko w górę i w dół broń porusza się podczas biegu.
- viewmodel_fov – ustala stopnień widoczności broni.
- cl_bob_lower_amt – pozwala na ustalenie stopnia widoczności broni podczas biegu.
- cl_bobcycle – daje możliwość ustalenia (zmniejszenie lub zwiększenie) trzęsienia się broni podczas biegu.
Komendy na boty
Boty okazują się być najbardziej przydatne podczas treningów. Przed walką z innymi graczami warto czasami obrać na cel kilku komputerowych jegomości. Te komendy pomogą nam w ich ustawieniu, wedle naszego widzimisię.
- bot_quota X – pozwala ustalić liczbę botów, które mają znajdować się na serwerze (w miejsce X wstawiamy liczbę botów).
- bot_add_ct – komenda dodaje bota, który jest po stronie antyterrorystów.
- bot_add_t – dodaje bota, który walczy po stronie terrorystów.
- bot_kick – wyrzuca wszystkie boty z serwera.
- bot_dont_shoot 1 – sprawia, że boty nie strzelają.
- bot_all_weapons 1 – botom możliwość korzystania ze wszystkich broni.
- bot_pistols_only 1 – daje botom możliwość korzystania jedynie z broni palnej.
- bot_snipers_only – daje botom możliwość korzystania jedynie z broni snajperskiej.
- bot_knives_only 1 – umożliwia botom korzystanie jedynie z noży.
- bind x bot_place – ta komenda daje możliwość wybrania klawisza, którym będziemy ustawiać boty (pod X podstawiamy dowolny klawisz).
- bot_place – możemy ustawiać boty w dowolnych miejscach na mapie.
- bot_difficulty 0–10 – pozwala ustalić trudność botów. 0 jest tutaj wartością odpowiadającą najłatwiejszym botom, a 10 najtrudniejszym.
- bot_crouch – sprawia, że boty kucają.
- bot_stop 1 – boty nie ruszają się z miejsca.
- bot_mimic – boty zaczynają odtwarzać ruchy gracza.
- bot_zombie – zmienia boty w zombie, które nie będą atakować.
- bot_kill – daje możliwość zabicia wszystkich botów.
Komendy na radar
Podobnie jak w przypadku celownika, w Counter–Strike: Global Offensive mamy do czynienia ze standardowym radarem. Istnieją jednak komendy, które pozwalają na jego spersonalizowanie.
- cl_radar_rotate – pozwala na możliwość obracania się radaru razem z graczem.
- cl_radar_scale – umożliwia ustawienia takiego pola widzenia radaru, jaki jest nam w danym momencie potrzebny.
- cl_radar_always_centered – wyśrodkowuje obraz mapy na radarze.
- cl_hud_radar_scale – ustawienia wielkość radaru w trakcie rozgrywki.
- cl_radar_icon_scale_min – ustala wielkość znaczników, znajdujących się na mapie.
Pozostałe przydatne komendy
- bind – pozwala na przypisanie danych czynności lub komend do konkretnego klawisza.
- buymenu – dzięki tej komendzie możemy szybko przenieść się do okna zakupu broni i równie szybko je zamknąć.
- disconnect – pozwala na rozłączenie z serwerem.
- cl_freezecampanel_position_dynamic – pozwala szybko włączać lub wyłączać efekt dynamicznego ruchu podczas śmierci postaci.
- cl_remove_all_workshop_maps – usuwa wszystkie mapy, które zostały wcześniej pobrane.
- engine_no_focus_sleep – możemy ustalić czas uśpienia, podczas minimalizowania gry.
- gameui_activate – pozwala na szybkie włączenie menu gry, które uzyskujemy także po naciśnięciu klawisza escape.
- gameui_hide – pozwala ukryć interfejs gry.
- mat_configcurrent – dzięki niej można wyświetlić aktualną konfigurację video.
- stats – uzyskujemy dostęp do statystyk wydajności serwera.
- status – możemy szybko uzyskać wiedzę na temat ilości graczy, IP serwera itd.
- version – możemy w szybki sposób sprawdzić wersję gry.
- teammenu – daje szybki dostęp do okna wyboru drużyny.
- screenshot – komenda, która pozwala na automatyczne wykonanie zrzutu ekranu
- users – możemy szybko sprawdzić ilu graczy aktualnie znajduje się na serwerze.
Więcej:Gracze CS2 są zirytowani, że konkurencyjna produkcja zgapiła mapę z ich gry