Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Forum: 41 Pytań o Gothic Remake

15.09.2023 12:50
Apsik
1
Apsik
12
Pretorianin

GRYOnline.pl

41 Pytań o Gothic Remake

Karol Laska z naszej redakcji miał okazję uczestniczyć w zamkniętym pokazie wersji demonstracyjnej Gothic Remake. Niedawno podzielił się on swoimi wrażeniami w tekście, a także odpowiedział na Wasze pytania podczas wydarzenia AMA, które odbyło się 14 września.
Poniżej znajdziecie transkrypcję tego wydarzenia.

Możliwe, że jeszcze nie każdy czytał twój artykuł, więc opowiedz o tym, co widziałeś w specjalnym prologu.

Karol Laska: Spotkanie wyglądało w taki sposób, że byłem tam ja sam oraz reżyser gry, który pokazał już przygotowany materiał określany przez niego jako „specjalny prolog”. Ten materiał był ciekawy, ponieważ nie sterowało się w nim Bezimiennym, tylko Nyrasem.
Nie wiem, czy ktoś tu jest na tyle zatwardziałym fanem Gothica, że kojarzy Nyrasa. W każdym razie jest to NPC z jedynki i w specjalnym prologu można poznać jego przeszłość tuż przed akcją samej gry.
Sam pokaz trwał około pół godziny, ale w ciągu tych trzydziestu minut reżyserowi nie udało się pokazać całej wersji demonstracyjnej, więc osobiście jestem ciekaw, czy ten prolog będzie w grze, czy jest przygotowany jednak tylko jako demo.
Nie otrzymałem żadnego potwierdzenia w tej sprawie, więc akurat tego tutaj nie sprecyzuję. Osobiście uważam, że samo sterowanie NPC z oryginału to bardzo fajne mrugnięcie okiem do graczy. Twórcy wiedzą, gdzie mogą zaskoczyć graczy i gdzie rozwinąć, powiedzmy, fabułę, czy też lore świata.

Firma, która robiła nowego Gothica, wypuściła też grywalny teaser, po którym była ankieta. Czy to, w co grałeś, jest jego kontynuacją? Czy raczej to ten sam materiał?

To, co ja widziałem, to był tzw. hands-off. Polega on na tym, że widać tylko materiał gameplayowy. Nie mogę zagrać, więc nie jestem w stanie powiedzieć wiele na temat np. feelingu walki czy poruszania.
Widziany przeze mnie materiał jest już kompletnie inną grą niż ten dostępny kilka lat temu teaser. Mamy do czynienia z zupełnie innym systemem walki, gra też wygląda ładniej. Także nie zwracałbym już uwagi na to, co było kiedyś.
Wydaję mi się, że ten grywalny teaser był raczej takim sondowaniem rynku, sprawdzaniem reakcji graczy.

Czy było czuć klimat gry, czy to jest dalej ten Gothic, który znamy sprzed tych 20 lat?

Tak, jest w tym duch starego Gothica, ale w bardzo odświeżonym wydaniu. I to na tyle odświeżonym, że ja się aż takiej nowości technologiczno-graficznej nie spodziewałem. Wydawało mi się, że to nie będzie miało zapachu gier AAA, a to naprawdę wygląda znakomicie.
Da się jednak zauważyć drobne minusy, ale to może być wina tego nowego silnika Unreal. Mimo wszystko widać, że nawet gra o mniejszym budżecie może wyglądać jak prawdziwy AAA.

Czy ten NPC ma jakąś historię? Kim jest i czy ma jakieś umiejętności? Czy zaczyna od zera, czy jednak już coś znaczy?

Zaczyna całkowicie od zera. Jest postacią na pierwszym levelu – nic nie potrafi, nawet walka ze ścierwojadami wygląda u niego topornie, jak nie ma rozwiniętych umiejętności fechtunku. Przez to też jego ruchy będą mniej profesjonalne i wolniejsze.
Jeśli chodzi o jej background, to jak wspomniałem. Głównym bohaterem specjalnego prologu jest Nyras, ale nie będzie nim w pełnej grze – będzie nim Bezimienny. Nyras w specjalnym prologu jednak ma mieć, powiedzmy, „łuk” postaci, który wytłumaczy, dlaczego ten bohater został akurat tak potraktowany przez Śniącego.
Nie wiem, czy specjalny prolog będzie częścią głównej gry, ale mogę powiedzieć na pewno, że nie jest jakiś wielki w skali całej produkcji.

Jak prezentuje się system walki?

Widziałem tylko jedno starcie – to początkowe ze ścierwojadami (wspomnę tylko, że reżyser potwierdził mi więcej redesigne’ów przeciwników) i tak jak wcześniej powiedziałem: wygląda to nieco topornie, ale tak ma wyglądać, aby podkreślić słabość postaci, którą trzeba później „dopakować”.
Dowiedziałem się, że walka będzie wymagała wskazania drążkiem analogowym (nie wiem, jak to będzie wyglądało na klawiaturze) kierunek zamachu bronią, czyli będziemy mieli do wyboru kilka różnych stron.
Twórca zapewnił mnie również, że po walce mogę zmyć krew z postaci, wchodząc do wody. Fajnie, że dbają nawet o takie szczegóły. Widać, że Gothic Remake będzie grą action RPG dającą nieco więcej swobody we władaniu bronią.

Czy widziałeś, jak otwiera się zamknięte skrzynie? I jak wygląda system otwierania zamków?

Widziałem otwieranie niezabezpieczonej skrzyni, samego otwierania zamkniętych skrzyń nie widziałem. Zapewniono mnie jednak, że skrzynie będzie się otwierało w jakiś specyficzny sposób. Reżyser powiedział także, że wiele chatek do okradzenia będzie należało do konkretnych NPC, którzy się do nas „przyczepią” w trakcie kradzieży.

Czy widziałeś, jak wygląda crafting, tworzenie mieczy, mikstur?

Widziałem, jak postać podchodzi do ogniska i kraftuje sobie jakieś jedzonko. Reżyser gry powiedział mi, że rozbudowują ten system gotowania i będzie można tworzyć konkretne potrawy wedle dostępnych, bądź odkrytych przepisów.

Twórcy gry wspominali, że chcą dodać jakiś content, którego nie było w klasycznym Gothicu. Wiesz coś może na ten temat?

Oprócz tego, co dostajemy w oryginale, ma być dodane również około 20% nowego contentu. Usłyszałem m.in., że są to jakieś pomniejsze obozowiska. Pewnie w tym znajdą się też jakieś jaskinie.
W specjalnym prologu, który był mocno zbliżony do oryginału, spotkaliśmy też NPC zlecającego quest, a tego na 100% nie było w starszym Gothicu, więc na pewno możemy spodziewać się wiele więcej rzeczy niż w pierwowzorze.
Jeśli chodzi o stan techniczny - to, co zobaczyłem, stanowi około 90-95% tego, co chcą nam zagwarantować na premierę. Gra może nie jest gotowa, jeżeli chodzi o content, ale jest już w takim stanie, który jest docelowy dla twórców.

Czy jakieś bugi widziałeś? Śmieszne albo nieśmieszne?

Jakieś pojedyncze bugi były, ale naprawdę małe. Podczas jednego z dialogów główny bohater zniknął na ułamek sekundy. Animacje były też trochę koślawe, na przykład animacja podniesienia bochenka chleba ze stołu wyglądała tak jakby była wyjęta ze starego Gothica. Wchodzenie po drabinie też wyglądało tak, jakby główny bohater wypinał tyłek, a nie wchodził po tej drabinie.

Jak myślisz, w której połowie 2024 roku wyjdzie gra?

Wydaje mi się, że skoro już chcą, żebyśmy pisali o grze, to raczej nie jest kwestia kilkunastu miesięcy. Raczej widziałbym pierwszą połowę następnego roku jako potencjalny termin premiery. Być może tegoroczny The Game Awards pokaże nam już zwiastun Gothica zawierającego termin premiery.

W tekście pisałeś też o voice actingu. Może coś jeszcze byś o tym tutaj powiedział?

To jest dosyć ciekawe. Reżyser wiedział, że jestem z Polski, więc od razu zauważył, że mają rosyjski voice acting, ale mi go nie pokażą. Miałem takie... ok? albo pomylił mnie jako Polaka z Rosjaninem, albo po prostu, nie wiem, uznał, że mi, Polakowi, bliżej do rosyjskiego języka niż angielskiego.
W każdym razie ten angielski brzmi dobrze, brzmi profesjonalnie, jest taki ochrypły i też mocno brytyjski. Dosyć sporo przekleństw było na te kilkadziesiąt minut gameplayu.
W prologu były rozmowy z trzema NPC-ami i każdy z tych bohaterów, no może poza Diego, miał takie typowe brytyjskie zaciągnięcia. Zobaczymy, czy wszystkie postacie będą mówić takim akcentem, czy też będzie to bardziej zróżnicowane etnicznie i akcentowo.
Wiadomo, polski dubbing, każdy by tego chciał, ale nic na ten temat nie wiem.

Czy był pokazany nowy obóz, albo obóz na bagnie?
Nie, tylko stary obóz widniał na horyzoncie i wyglądał tak monumentalnie, jakbym oglądał Hogwart z Hogwarts Legacy, serio.

Czy istniejące miejscówki zostaną rozszerzone, czy zostaną dodane nowe? Czy po miejscówkach, które widziałeś i znasz z oryginalnego Gothica, widać, że te w remake''u są większe?

Tak. Ta początkowa lokacja, którą znamy z oryginalnego Gothica, w demie była wyraźnie większa i jakaś taka gigantyczna. Szło się pokręcić w kółko i chwilę tam połazić. Widać, że te lokacje są nieco rozwinięte, jeżeli chodzi o wielkość. Albo po prostu sprawia to takie wrażenie, no bo wiecie, w oryginale jednak to wszystko było takie dość kanciaste graficznie, więc też bardziej czytelne. A tutaj macie do czynienia z grafiką dość realistyczną.
Ta natura jest bardzo żywa. Jakiś wodospad jest z tyłu, więc nawet jeżeli nie można w niego wejść, to jednak widzisz ten wodospad, widzicie dookoła te drzewa, więc macie wrażenie, że funkcjonujecie z czymś żywym.
Otrzymałem też potwierdzenie, że będą nowe miejscówki, a te, które już istnieją i mogłyby zostać rozszerzone – zostaną rozszerzone.

W tekście napisałeś, że twórca powiedział o etapie ukończonym pod względem technicznym w 90-95%. Czy to znaczy, że są już na ukończeniu prac?

Nie. Jeżeli chodzi o jakieś technikalia, to jest to 90-95% tego, co ma być. Z tego, co czytałem, to mówili, że są dopiero w kilkudziesięciu procentach postępów nad contentem fabularnym, więc akurat ten tutaj czeka jeszcze trochę pracy.

Jak wygląda animacja twarzy i system dialogów? Mamy zbliżenie jak u Bethesdy, czy bardziej coś na wzór oryginalnego Gothica?

Coś pomiędzy. To nie jest zbliżenie się do twarzy, jak w grach Bethesdy. To też nie jest taki plan amerykański. Jak następuje zbliżenie np. na twarz Diego, to widać było jego blizny, zmarszczone czoło, jakieś tam piegi na policzkach, zarost. To jest fajne, bo tak naprawdę eksponuje to, na co pozwala silnik Unreal Engine 5.
Jeżeli chodzi o system dialogów, to już na samym początku mieliśmy decyzję, czy posłuchać Diego i być wobec niego grzecznym oraz uszanować jego wysoką pozycję w hierarchii więziennej, czy też powiedzieć mu wprost: ej Diego, nie będę się ciebie słuchał, ja tu jestem teraz nowy bossem.
W tym materiale postać wybrała tę negatywną opcję, która pyskuje do Diego i wtedy zapytał się on wprost: naprawdę chcesz wejść na taką brutalną ścieżkę? Zastanów się dwa razy, zanim udzielisz odpowiedzi. I wtedy raz jeszcze można było powiedzieć coś w stylu „haha, żartowałem” lub „ja tutaj jestem bossem”.
Widać, że gra będzie stawiała na takie wybory w dialogach, których w oryginale nie widzieliśmy.

Czy była sakiewka Diego na placu wymian?

Nie mam pojęcia.

Czy polski dubbing ma szansę zdążyć na premierę, skoro nie mamy żadnych informacji, że taki powstaje?

Miałem tylko zapewnienie, że zarówno twórcy, jak i wydawcy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że Gothic jest wielką marką w Polsce. Między innymi też dlatego byliśmy po niemieckich i brytyjskich portalach jako pierwsi, jeżeli chodzi o możliwości obejrzenia tego dema. Zatem mimo że nie mamy żadnych oficjalnych potwierdzeń, ja jednak w głębi duszy wierzę, że ten polski dubbing będzie.

Czy aktor Diego był taki sam jak w oryginale w angielskiej wersji?

Niestety, ale ja oryginał grałem tylko po polsku, angielskiego nawet nie tykałem.

Czy w remake’u będzie content, który był w modyfikacjach do Gothica?

Raczej wątpię, ale kto wie? Może coś z modyfikacji, co się sprawdziło, zostanie zaimplementowane przez twórców.

Czy było widać jakąkolwiek magię, albo została wspomniana przez reżysera?

Nie, ani nie została wspomniana, ani nie było jej widać.

Akcja dema podobno dzieje się pół roku przed głównym wątkiem. Czy kopalnia jest aktywna? Może były tam jakieś postacie?

Postać pominęła tę kopalnię. Nie widziałem zawalonej kopalni w demie. To, co widziałem, to początek w tym dole wraz z wodospadem i terenami zielonymi.

Co myślisz o nowym wyglądzie ścierwojadów?

Nie podoba mi się. Uważam, że akurat tutaj twórcy nieco przesadzili. Chcieli postawić na bardziej złożone detale. Prawda jest taka, że klasyczny ścierwojad to było coś i fajnie, gdyby jednak został tym czymś pomiędzy ptaszyskiem a jakimś gadem.

Czy będzie można w jakiś sposób wpływać na wygląd Bezimiennego?

Nie wiem. Na pewno będzie można wpływać na jego wygląd przez wybór ubrań, tak jak to było w oryginale, ale nie wiem nic o tym, czy będzie można zmieniać jego wygląd zewnętrzny.

Czy w dialogach był humor? Czy same ponuraki tam chodziły?

Jak wspominałem o tym brytyjskim akcencie i różnych wulgaryzmach, to nie były one rzucane z taką powagą na twarzy, były one wymawiane z luzem. Dialogi prezentowały się dość żwawo, dynamicznie i fajnie się ich słuchało.
Bez obrazy, ale polski dubbing, mimo że kultowy, to on jednak był dość stonowany. W demie widać, że jest to bardziej aktorsko, nieco teatralnie, przeciągnięte. Trochę się bawią tym tekstem, który dostali.

Czy to oznacza, że nowa wersja faktycznie nie będzie drewnem?

Nie jestem w stanie tego stwierdzić. Na pewno będzie mniejszym drewnem. Dostałem zapewnienie, że na przykład animacje poruszania dostosowują się do elementów otoczenia, do przeszkód. Na 100% będzie mniej drewniana, ale jednak będzie też miała swoją specyfikę – tego jestem pewien.

Czy było pokazane starcie z magiczną barierą?

Nie. Nikt się nie wpierdzielał w magiczną barierę, a szkoda.

Czy Bezimienny będzie podobny do tego w oryginale?

Patrząc na to, jak wygląda Diego, no to myślę, że tak. Myślę, że akurat tutaj nie będą jakoś eksperymentować z wyglądem postaci.

Czy będzie możliwość grania innymi postaciami?
Gra się tym Nyrasem w prologu. Nie mam pojęcia, czy będą inne perspektywy. Wydaje mi się jednak, że nie. Inne postacie będą raczej ograniczone do roli towarzyszy broni. Ale zobaczymy. Może nas zaskoczą.

Czy postać zostawia za sobą ślady?

Trudno powiedzieć, czy zostawia za sobą ślady, bo postać nie chodziła ani po śniegu, ani po błocie. Chodziła przeważnie po kamiennych podłożach. Natomiast można było wejść jakąś mgłę i ją rozproszyć. Także to jest pewien sposób interakcji postaci z otoczeniem.

Czy wiesz może, jak wygląda pozbycie się przedmiotu z ekwipunku?

Ekwipunek nie jest tak toporny. Nie widziałem ogólnego okna ekwipunku, zostałem tylko zapewniony, że nie będzie on pauzował gry, więc będziemy płynnie nim operować w trakcie zabawy.
Widziałem jeden z pomniejszych ekwipunków. Coś w rodzaju „koło wyboru”. To był interfejs, gdzie mogliśmy przypisywać różne bronie, przedmioty i tak naprawdę drążkiem wybierać sobie szybko, co chcemy wyposażyć.

Jak myślisz, do kogo ta gra jest skierowana? Czy starzy fani będą zadowoleni?

Widać, że ta gra jest skierowana do ludzi, którzy też Gothica nie znają, bo jest jednak nowoczesną grą RPG.
Jeżeli chodzi o tych starych wyjadaczy, to tak, jak mówiłem już na samym starcie – jesteśmy w prologu, w którym sterujemy postacią z oryginału, więc już na samym początku mamy mrugnięcie okiem do starszych fanów.
Jestem pewien, że ludzie, którzy Gothica kojarzą od wielu, wielu lat, też znajdą tutaj sporo smaczków dla siebie i będą mogli poznawać tę grę na nowo.

Czy przeciwnicy lepiej telegrafują swoje ataki? Czy walka nadal jest tak chaotyczna?

Biorąc pod uwagę, że postać z dema nie potrafiła walczyć, a jednak walczyła ze ścierwojadami, to na podstawie tego starcia mogę powiedzieć, że wrogowie nie telegrafują lepiej swoich ataków. Jest to jednak za mała próbka, aby wyciągać jakieś szersze wnioski w tym temacie.

Czy będą jakieś nawiązania do Kronik Myrtany?

Wątpię. Kroniki Myrtany są dziełem autonomicznym i to na bazie Gothica 2. Ale kto wie, może jakiś pojedynczy easter egg?

Czy będzie limit udźwigu?

Reżyser też nie wspominał nic na ten temat.

Czy walka z bossami będzie bardziej zróżnicowana?

Nic o walkach z bossami nie wiem.

Czy wiadomo coś o szybkim zapisie?

Nie mam pojęcia, jak to wygląda z szybkim zapisem. Tym bardziej że nic tam w trakcie pokazu nie było zapisywane. To był gotowy fragment rozgrywki, który leciał od początku do końca.

Czy była pokazana mapa?

Nie było pokazanej mapy. Szybkiej podróży też nie widziałem, także to są rzeczy, które jeszcze nam przyjdzie odkryć.

Czy twórcy gry konsultują pracę ze studiem Piranha lub innymi twórcami oryginalnego Gothica?

Nie, nic o tym nie wiem. Materiały źródłowe mówią, że twórcy remake’u bardzo poważnie mają podchodzić do każdego elementu gry. Na pewno do jakichś konsultacji doszło, ale na ile one są głębokie, nie wiem.

Czy strzelanie z łuku wygląda jak w Gothic 3 czy klasyku? Czy w grze występują kusze i tarcze?

Nie było tam strzelania z łuku. Była tylko walka kilofem, ona była jedyna. Reżyser gry nie wspominał nic o walce dystansowej, więc nie jestem w stanie nic o niej powiedzieć.

Czy demo, które widziałeś, rozgrywało się na placu wymian? Czy plac jest taki sam jak z oryginału?

Plac wymian był wymieniany tylko w dialogach. Na pewno nie jest taki sam. Wspominałem już, że każda lokacja wygląda nieco inaczej, bo jest dopieszczona graficznie i lekko rozbudowana.

Czy gra nastawiona jest na single player, czy reżyser coś napomknął o rozwinięciu dodatkowym dla wielu graczy?

Nic nie wiem o multiplayerze.

Dziękujemy Wszystkim za udział w wydarzeniu! Przypomnę tylko, że Karol widział 30-minutową prezentację z Nyrasem w roli głównej, której akcja rozgrywała się na pół roku przed tym, jak Bezimienny trafił za Barierę. Stąd też niektóre z pytań pozostają bez konkretnych odpowiedzi :) Tak jak i Wy z niecierpliwością czekamy na więcej szczegółów :D

Czy taka forma zapisu tekstu Wam odpowiada, czy lepiej będzie coś zmienić? Dajcie proszę znać w komentarzach!

Link do naszego Discorda- https://discord.gg/cnAEcx3Yts

post wyedytowany przez Admina 2023-09-15 15:41:23
15.09.2023 13:32
Kwisatz_Haderach
😈
2
odpowiedz
1 odpowiedź
Kwisatz_Haderach
13
Blade of Miquella

Ja bym to podwiesil.

btw. podwieszajcie sobie co chcecie i nie zwazajcie na narzekanie. Kazde forum na swiecie uzywa podwieszania (i dobrze).
Szkoda tylko ze to jest tak archaiczne i zle skonstruowane, ale to temat na inna rozmowe.

15.09.2023 14:15
Apsik
😊
2.1
Apsik
12
Pretorianin

GRYOnline.pl

Podwieszone :)

15.09.2023 14:28
Sevek007
3
1
odpowiedz
Sevek007
79
Lost Heaven citizen

Raczej widziałbym pierwszą połowę następnego roku jako potencjalny termin premiery.

Jakoś w to nie wierzę. :D

Wiadomo, polski dubbing, każdy by tego chciał, ale nic na ten temat nie wiem.

A tu cyk, brak polskiego dubbingu na premierę. xD

Prawda jest taka, że klasyczny ścierwojad to było coś i fajnie, gdyby jednak został tym czymś pomiędzy ptaszyskiem a jakimś gadem.

+1

15.09.2023 14:43
4
odpowiedz
3 odpowiedzi
Lester53
44
Pretorianin

tl;dr
Nic nie widziałem, nic mi na ten temat nie wiadomo, nie jestem w stanie tego stwierdzić, reżyser nic o tym nie mówił.

spoiler start

szkoda że tak mało pokazali

spoiler stop

post wyedytowany przez Lester53 2023-09-15 14:43:38
15.09.2023 14:58
konewko01
4.1
1
konewko01
38
Monsignore Monokuma

Brakuje to nie byłem ja i ja niczego nie wiem.

15.09.2023 15:30
Apsik
4.2
Apsik
12
Pretorianin

GRYOnline.pl

Tak jak napisałam wyżej. Karol widział 30-minutową prezentację z Nyrasem w roli głównej, której akcja rozgrywała się na pół roku przed tym, jak Bezimienny trafił za Barierę. Dlatego też niektóre z pytań użytkowników pozostają bez konkretnych odpowiedzi :)

15.09.2023 18:02
konewko01
4.3
konewko01
38
Monsignore Monokuma

Karol potrzebuje adwokata, ok. Nie mam więcej pytań (hehe).

15.09.2023 14:51
5
1
odpowiedz
boy3
106
Senator

No niestety, za wiele to nie pokazali

15.09.2023 15:22
6
1
odpowiedz
zanonimizowany1376576
5
Generał

Ludzie to wstydu nie mają patrząc na to jak głupie są niektóre pytania.

15.09.2023 16:43
Arewar
7
2
odpowiedz
Arewar
10
Chorąży

Premium VIP

Dla każdego inne znaczenie ma słowo "głupie". Fajne G&A

15.09.2023 21:37
9
1
odpowiedz
Akuzativ1994
8
Centurion

Parę zastrzen. Nawiązanie do Kronik Myrthany jak najbardziej może być, co z tego, że został stworzony w technikach dwójki, jak sama akcja dzieje się przed jedynka.
Dwa, sakiewka Diego? Jak miałaby tam się znaleźć, jak szukamy jej w drugiej części?

Forum: 41 Pytań o Gothic Remake