Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość List otwarty do polskich deweloperów ws. niepełnosprawnych

24.07.2019 16:24
Butryk89
2
11
odpowiedz
14 odpowiedzi
Butryk89
151
Senator

Wszystko fajnie, ale w tym punkcie "niemożność wyłączenia QTE, brak stopniowania poziomu trudności;" to co by się stało z takimi grami jak Asura's Wrath, czy Fahrenheit, gdzie głównie QTE są podstawą gry? A jeśli chodzi o stopniowanie trudności - czemu Dark Souls miałoby wprowadzić coś takiego? Nie każda gra jest dla każdego, czy to dla niepełnosprawnych, czy pełnosprawnych i nie każda musi być dla każdego. ;) Co innego jeśli chodzi o kolorystykę (chociaż i tutaj jest trochę tytułów, które opierają się na twórczej stylistyce), czy skalowanie interfejsu lub zmiana sterowania. To powinna być norma.

post wyedytowany przez Butryk89 2019-07-24 16:29:33
25.07.2019 08:37
McPatryk1995v2
22
5
odpowiedz
2 odpowiedzi
McPatryk1995v2
43
Umbrella Corporation

To może ja się wypowiem jako brat osoby niepełnosprawnej. Mój brat może nie jest ciężko niepełnosprawny, ale ma problemy ze wzrokiem, troszkę wolniej myśli i ma wolniejsze reakcje, a także nie tak sprawne ręce jak zdrowi ludzie, ale za to lubi gry. Stara się grać głównie na konsoli, ponieważ ma mniej przycisków i nie musi przyglądać się za bardzo w kontroler, na PC jak już to grywa tylko w Minecrafta. Idzie mu bardzo powoli, grając na najłatwiejszym, ale ma spore problemy z walkami z bossami i elementami skradankowymi, dlatego też nie jest w stanie ukończyć The Last of Us, mimo że uwielbia tę grę. Aktualnie pozostało mu głównie oglądanie let's play'ów i później dyskutowanie o grach ze mną.
Myślę, że nie trzeba jakoś szczególnie zmieniać rozgrywki, ale wystarczy dodać coś takiego jak "super easy mode" w którym to auto aim będzie większy, prawie jak cheaty, bohater będzie miał sporo więcej życia, prawie god mode, no i wyłączy to wszelkie qte. Oczywiście nie do wszystkich gier by to pasowało, jak chociażby Soulsy, ale sporo gier tak można byłoby przerobić i dać też szansę niepełnosprawnym graczom dać się bawić przy grach jak robimy to my, zdrowi gracze.
To też sprawia, że w tym przypadku Microsoft jest według mnie lepszą firmą od Sony, bo wprowadza kontrolery, które mogą pomóc takim osobom. Wbrew pozorom, to właśnie MS jest bardziej przyjazne graczom.

24.07.2019 16:18
topyrz
👍
1
3
topyrz
77
O_O
Wideo

W większości te zmiany wyjdą na dobre też dla pełnosprawnych graczy, a nawet mogą przedłużyć żywotność gry (jak skalowanie interfejsu).

Spot jest świetny, więc bezpośrednio go zlinkuję. Warto obejrzeć.
https://www.youtube.com/watch?v=_YISTzpLXCY

post wyedytowany przez topyrz 2019-07-24 16:18:15
24.07.2019 16:24
Butryk89
2
11
odpowiedz
14 odpowiedzi
Butryk89
151
Senator

Wszystko fajnie, ale w tym punkcie "niemożność wyłączenia QTE, brak stopniowania poziomu trudności;" to co by się stało z takimi grami jak Asura's Wrath, czy Fahrenheit, gdzie głównie QTE są podstawą gry? A jeśli chodzi o stopniowanie trudności - czemu Dark Souls miałoby wprowadzić coś takiego? Nie każda gra jest dla każdego, czy to dla niepełnosprawnych, czy pełnosprawnych i nie każda musi być dla każdego. ;) Co innego jeśli chodzi o kolorystykę (chociaż i tutaj jest trochę tytułów, które opierają się na twórczej stylistyce), czy skalowanie interfejsu lub zmiana sterowania. To powinna być norma.

post wyedytowany przez Butryk89 2019-07-24 16:29:33
24.07.2019 16:35
2.1
TobiAlex
193
Legend

Nie każda gra jest dla każdego - co innego, gdy po prostu nie lubisz danego typu gry (np. Assassin’s Creed Odyssey, bo otwarty swiat itp.) a co innego, gdy dana gra nie jest dla Ciebie, bo jest za trudna (DarkSouls). W pierwszym przypadku nic nie zrobisz, drugi to widzimisię twórców. Dodanie latwiejszego trybu do DS to nie problem.

24.07.2019 16:38
Butryk89
2.2
5
Butryk89
151
Senator

Ale zamysł twórców to stworzenie trudnej gry, oparcie się o technikę i nauczanie zachowań wrogów. To nie tylko wymysł, ale fundament, który twórcy gier mają prawo użyć. Easy Mode Dark Souls spłyciłoby ten tytuł.

24.07.2019 16:56
2.3
wojtek750
57
Pretorianin

@TobiAlex Nie, to nie jest widzimisię twórców. To taka sama twórcza decyzja związana z wizją danej gry, jak jej konstrukcja, lore, styl artystyczny itd.

24.07.2019 17:20
Zdzichsiu
2.4
Zdzichsiu
134
Ziemniak

Tu chodzi o normalną grę akcji, w której jest może z pięć QTE na krzyż, a uniemożliwiają one dalszy postęp. Nie wiem, przykładowo Wiedźmin 2 i walka z Kejranem. Osoba normalnie gra, nie ma większych problemów, a tu bum, dostaje ścianę, której nie może przezwyciężyć z powodu głupiego mashowania przycisków. No zawsze może poprosić kogoś, żeby powciskała za niego X na padzie, ale nie zmienia to tego, że taka opcja byłaby przydatna.
Nikt nie zamierza zabraniać tworzenia gier opartych w całości o QTE. W nich od razu jest wiadome, że rozgrywka będzie wyglądała w taki, a nie inny sposób (np. gry muzyczne).
W Soulsach spokojnie dałoby się stworzyć easy mode. Nawet bez skalowania obrażeń/zdrowia. Na przykład wyłączenie ataków, które zabijają jednym trafieniem, zwiększenie obrębu czasu w ledwo unikalnych atakach itd.

24.07.2019 17:55
Kashim 25
2.5
Kashim 25
77
Centurion

@Zdzichsiu No właśnie w Soulsach nie specjalnie by zadziałał easy mode. Soulsy polegają na tym, że są wyzwaniem. Nie mają alternatywy w postaci łatwego poziomu, więc albo podejmujesz wyzwanie albo nie. Gdyby był easy mode to pozbawiłby (o ironio) duszę soulsów.

24.07.2019 17:59
Zdzichsiu
2.6
Zdzichsiu
134
Ziemniak

@Kashim 25
A kto mówi, że easy mode pozbawiałby wyzwania?

24.07.2019 18:20
Garruk_Wildspeaker
2.7
Garruk_Wildspeaker
1
Konsul

'A kto mówi, że easy mode pozbawiałby wyzwania?'

Dokladnie. Ludzie zapominaja ze mowimy tutaj o niepelnosprawnych. Pewnie nawet 'super easy mode' bedzie wyzwaniem.

Pozatym... w Soulsach jest sporo wiecej oprocz poziomu trudnosci. Samo skladanie do kupy 'fabuly' mogloby byc fajnym cwiczeniem umyslowym, dla osob np. lekko 'opoznionych' (czy jak to tam sie fachowo nazywa).
Ba.. przeciez wiekszosc 'normalnych' tego nie ogarnia, bo filmkow nie ma.

24.07.2019 18:31
2.8
6
Demilisz
193
Generał

@TobiAlex
Czyli jak twórcy mają widzimisię, że walną otwarty świat i gra przez to gra jest nie dla mnie, to jest mój problem i mogę grać w co innego. Ale już już uznają, ze zrobią grę wymagającą i ktoś przez to się od niej odbije, to już problem twórców i powinien być easy mode, żeby każdy mógł grać.

Urocze.

@Garruk_Wildspeaker
Są za to filmiki, na których osoby z niepełnosprawnościami sobie spokojnie z Soulsami radzą. Dziwnym trafem najwięcej o te easy mode płaczą ci, którzy akurat są w pełni zdrowi.

post wyedytowany przez Demilisz 2019-07-24 18:32:26
24.07.2019 18:41
2.9
TobiAlex
193
Legend

Tak, bo to dwie różne rzeczy. W Dark Souls nie gram, bo gra jest trudna. Dodanie łatwego poziomu trudności w Dark Souls nie zaszkodzi tym, co w to grają. Po prostu wybiorą sobie trudny poziom. I tyle. Otwarty świat zamień sobie na cokolwiek innego - np. znajdźki. Tych po prostu nie będziesz zbierał i tyle. Ja nadal nie mogę grać w DS, bo dalej jest trudny.

@Kashim 25
Nieprawda. Przykład? Sekiro. Gra trudna. Wystarczy wgrać moda, który zmienia poziom trudności. Gra nic nie straciła! I fajnie mi się w nią grało. Ukończyłem.

post wyedytowany przez TobiAlex 2019-07-24 18:43:27
24.07.2019 19:55
Kashim 25
2.10
Kashim 25
77
Centurion

@TobiAlex Cieszę się że Ci się podobało. Gra na czymś jednak straciła, na tym że nie musiałeś poświęcać tyle czasu na przyswajanie jej systemu. To jeden z aspektów tej gry by opanować ten system i pokonać to wyzwanie. Prawdopodobnie nie musiałeś np. tak często powtarzać walk z bossami. Wiadomo, co kto lubi, ale mam obawy że jeśli From Software zadecyduję kiedyś by następne soulsy/soulsbourny były łatwiejsze to może skończyć jak seria Dead Rising.

post wyedytowany przez Kashim 25 2019-07-24 19:59:51
24.07.2019 21:11
Zdzichsiu
2.11
Zdzichsiu
134
Ziemniak

@Kashim 25
Skąd wiesz, w jaki sposób grał? Może nawet na easy miał typowo soulsowe doświadczenie? W końcu wypadkowa doświadczenia wynika z umiejętności gracza i poziomu trudności, a nie samego poziomu trudności. Ktoś grający na easy może zaznać dokładnie tego samego doświadczenia, co ktoś na hardzie. Jeśli jakaś osoba ukończy grę soulsopodobną na bazowym poziomie trudności bez umierania na żadnym z bossów, to co, nie doświadczył magii tej gry? Z drugiej strony inna osoba grająca na easy w Sekiro pada jak mucha, ale gra z modem, więc się nie liczy?

jeśli From Software zadecyduję kiedyś by następne soulsy/soulsbourny były łatwiejsze
Skończcie zmieniać sens czyichś wypowiedzi. Obecność easy mode =/= cała gra jest łatwa.

post wyedytowany przez Zdzichsiu 2019-07-24 21:12:36
24.07.2019 21:36
2.12
TobiAlex
193
Legend

Nic nie straciła. Farmować bosów to ja mogę w jakimś h&s w celu otrzymaniu odpowiedniej nagrody w postaci lootu a nie lania jednego bosa przez 3 dni tylko dlatego, żeby fabułę dalej pchnąć. Pominę taki fakt, jak to, że swoje lata już mam i zręczność / refleksu już nie ta, co w wieku 20-30 lat. Wspomniałeś też o Bloodborne - ta gra jest bez porównania o wiele łatwiejsza (wszystkich bosów przechodziłem z marszu). I pamiętaj - Ty grając w DS wybierasz sobie tryb hardkorowy i tyle - nic nie tracisz. Prawda jest też taka, że gdyby dać easy do DS itp. to okazałoby się, że to są gry na parę godzin. Zresztą ktoś policzył na ile byłoby Sekrio (4h bodajże).

- mamy grę, ale jest problem
- jaki?
- to gra na 4h
- hmm, dajcie bosom milon życia,
- ok, jest 8h
- hmm, to niech gracz ginie na jeden hit
- jest 14h!
- to niech jeszcze powtarza całe fragmenty po śmierci!
- hurraa, mamy grę na 30h!

post wyedytowany przez TobiAlex 2019-07-24 21:50:27
25.07.2019 09:02
2.13
zanonimizowany307509
99
Legend

Co innego jeśli chodzi o kolorystykę (chociaż i tutaj jest trochę tytułów, które opierają się na twórczej stylistyce), czy skalowanie interfejsu lub zmiana sterowania. To powinna być norma.

Nie wspominając o napisy. Też powinna być norma, czego nie wszyscy potrafią o to zadbać. Nie wyobrażam sobie granie w Blade Runner bez napisy... Albo nie rozumiem, o czym mówią niektórzy w Thief 1-2, albo w Prince of Persia: Piaski Czasu, brak napisy od poboczne ludzie w Metro 2033 i Last Light (nie dotyczy to kluczowe ludzie)...

Wymarzone gry bez napisy dla kogoś takiego jak ja to kolejny punkt smutek i tyle.

Na szczęście prawie wszystkie gry mają napisy, więc nie jest tragedia. A jeszcze lepiej, jak coraz więcej filmy-klasyki w formie DVD Video otrzymali napisy i za to wydawcy mają u mnie plusy.

post wyedytowany przez zanonimizowany307509 2019-07-25 09:10:35
25.07.2019 13:40
Offika
2.14
Offika
46
Pretorianin

Ale tu przecież nie chodzi wcale aż tak bardzo o to, by takie Soulsy były koniecznie łatwe. Chodzi o dostosowanie do możliwości manualnych danego gracza. Czyli np. możliwość ustawienia prostszego schematu sterowania. Konieczności naciśnięcia nie 4 przycisków w danej sekwencji, a dajmy na to 2 w przypadku QTE. Produkcji też różnych kontrolerów, dla różnych graczy. Mi np. przydałby się mały kontroler, ze zwykłym sobie nie radzę. Niepełnosprawni często mają refleks podobny jak i gracze sprawni, potrafią ogarnąć schemat, a przeszkadzają im jedynie problemy manualne różnej natury. Sama jestem osobą niepełnosprawną i np. swoje problemy rozwiązałam kupując klawiaturę z możliwością mapowania klawiszy. Nagle coś trudnego stało się łatwe, tylko dlatego że usprawniłam sobie w pewnych grach sterowanie. Niestety mapowanie klawiszy w samych grach nadal (coraz rzadziej na szczęście) nie zawsze jest dostępne lub jest dość ułomne, bo np. nie można ustawić danego przycisku pod dwoma klawiszami. W kontrolerach przy sterowaniu jest jeszcze gorzej. To takich ułatwień chcemy.

24.07.2019 16:39
Cziczaki
3
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
Cziczaki
183
Renifer

"brak możliwości zmiany klawiszologii"
Kiedyś coś normalnego, a teraz? Wchodzisz w opcje sterowania a tam ci jakiś kontroler z konsoli wyskakuje i tylko wibracje można wyłączyć lub zmienić wzory sterowania z 1 na 2. Ja nie wiem co Ci "tfórcy" gier myślą, że ludzie na komputerach nie grają na klawiaturze i myszce tylko na padach.

24.07.2019 18:44
3.1
TobiAlex
193
Legend

Niektóre gry lepiej gra się na padzie. I nie ma co zaklinać rzeczywistości - klawiatura jest cyfrowa i ma dwa stany (np. nie obrócisz płynnie postaci o 360 stopni).

24.07.2019 22:22
Cziczaki
3.2
2
Cziczaki
183
Renifer

Ale nie w każdej grze jest to potrzebne, a problem przypisanych klawiszy do przycisków na padzie jest. Ostatnio nawet spotkałem się z takim przypadkiem, że remaster gierki z ps2 nie obsługuje padów innych jak od x360. Więc choćbym chciał na padzie pograć to nie mogę. : P

24.07.2019 16:40
👍
4
odpowiedz
zanonimizowany387644
6
Pretorianin

Super inicjatywa. Popieram!
Wnioskuję, żeby w Fifię wprowadzili ułatwienia dla mniej sprawnych graczy.
Na przykład brak możliwości odebrania piłki jeżeli gracz gra jedną ręką.
Strzał z połowy boiska vide Kane dla niedowidzących.

24.07.2019 16:49
adam607a
5
odpowiedz
adam607a
50
Centurion

Dobra alternatywa dla niepełnosprawnych? Niech deweloperzy zacną produkcje gier na smart fony dla pojedynczego gracza takie same gry jak na komputerze-konsole. Pod jednym warunkiem, że sterowanie będzie dobrze dostosowane pod nasze palce i poziom trudności w grach będzie bardzo łatwy.

24.07.2019 16:56
6
1
odpowiedz
4 odpowiedzi
marian123123
19
Centurion

Powiedzmy szczerze: tak jak osoby niepełnosprawne nie mogą wykonywać pewnych czynności bo "nie są w pełni sprawne" tak i w pewne gry nie mogą zagrać. A cała ta akcja obróci się przeciw nim, bo gracze zaczną ich nienawidzieć za ograniczenia doświadczeń growych.

24.07.2019 17:14
XboxOneS
6.1
XboxOneS
56
RE FAN

Przecież oni nic ci nie będą ograniczać tylko poszerzy się pasek opcji w menu.

24.07.2019 17:17
voagar
6.2
voagar
18
Legionista

Gdzie tu ograniczanie doświadczeń growych graczy? To apel o wdrażanie >opcjonalnych< ułatwień dla graczy z niepełnosprawnościami. I to często tak banalnych, jak umożliwienie gry w oknie czy możliwość ustawienia wielkości tekstów. Jasne, dla twórców to więcej roboty, ale czemu twoje doświadczenie miałoby ucierpieć?

24.07.2019 17:26
Zdzichsiu
6.3
Zdzichsiu
134
Ziemniak

Bzdury. Mnóstwo tych postulatów przyniesie korzyści również pełnosprawnym graczom, np. dostosowywanie wielkości czcionek, skalowanie i personalizacja interfejsu, konfigurowanie sterowania nawet w grach konsolowych.
Czy Pillars of Eternity jest ograniczone, bo ma opcję włączenia interfejsu dla daltonistów? Czy Uncharted 4 ssie, bo ma wiele opcjonalnych udogodnień dla niepełnosprawnych? Czy Celeste było badziewną grą, bo miało wbudowany tryb asysty?

25.07.2019 10:14
AccKid
6.4
AccKid
46
Konsul

Nie "gracze zaczną ich nienawidzić", tylko "zawistne gnojki", i nie za "ograniczenia", bo mowa cały czas o opcjach, tylko za "urojone ograniczenia".

24.07.2019 17:26
7
2
odpowiedz
13 odpowiedzi
drokz909
24
Chorąży

Nie wierze co tu widze czytajac komentarze. Gosc pisze :"Powiedzmy szczerze: tak jak osoby niepełnosprawne nie mogą wykonywać pewnych czynności bo "nie są w pełni sprawne" tak i w pewne gry nie mogą zagrać." Wstyd mi jest za was,zamiast tworzyc swiat bez barier dla takich ludzi staracie sie ich jeszcze bardziej napietnowac,nawet w wirtualnym swiecie. Hurr durr nie dotykajcie mojej gry bo jest trudna i taka ma byc,a niepelnosprawni niech graja w chinczyka. Zwatpilem w Polskie spoleczenstwo,zero empatii.

24.07.2019 18:03
DiabloManiak
7.1
4
DiabloManiak
230
Karczemny Dymek

To nie empatia - to myślenie.
Tak jak współczuje ślepej osobie - tak nie oszukuje się że nadaje się na kierowcę (chyba że za kilkadziesiąt lat z w pełni automatycznym aucie).
Tak jak osoba bez nogi czy na wózku nie pobiegnie (czy pojedzie) z normalnym sportowcami na równych zasadach tak i niepełnosprawna ruchowo czy intelektualnie nie zagra na tych samych zasadach. Gdzie to możliwe bez strat można to zrobić (i nawet dorzucić znaczek ułatwiania dla osób niepełnosprawnych) to w niektórych przypadkach to wylewania dziecka razem z kąpielą

24.07.2019 18:45
7.2
TobiAlex
193
Legend

Nie współczujesz niewidomej osobie choćby z tego względu, że nazwałeś ją "ślepą".

24.07.2019 19:31
DiabloManiak
😂
7.3
2
DiabloManiak
230
Karczemny Dymek

Od kiedy słowo ślepy jest obraźliwe? :D
To kurde taki Erazm z Rotterdamu obrażał wszystkich przecież jedno z jego sławniejszych zdań to "W królestwie ślepców - jednooki królem" (co jest nawet przysłowiem) a taki Herbert George Wells to też musiał być ostatnim chamem przecież napisał „Krainy ślepców"

to może słownik uznaje jakoś coś złego?
https://sjp.pl/%C5%9Blepy

Moderator: Prosimy o uspokojenie emocji i zaprzestanie wzajemnego się obrażania. W przypadku niedostosowania się do tej prośby Administracja lub Moderacja podejmie przewidziane Regulaminem Forum -> https://www.gry-online.pl/regulamin.asp?ID=2 działania.

post wyedytowany przez Admina 2019-07-24 20:53:43
24.07.2019 19:43
7.4
1
Demilisz
193
Generał

Po pierwsze - akurat niepełnosprawni sobie z tymi nieszczesnymi Soulsami (bo przecież wiadomo, ze ten punkt o poziomie trudności jest wycelowany w tą serię) radzą.
Po drugie - nikt nie wysyła niepełnosprawnych do "grania w chińczyka". Nie hiperbolizuj, bo Twojej wypowiedzi to nie pomaga, wręcz przeciwnie. Mamy rok 2019, nie 1999. Zdecydowana większość gier jest projektowana pod to, by być "dla wszystkich" i skalowanie poziomu trudności ma. To, że jest garstka gier, które tego nie mają to takie straszne? Zresztą patrz punkt pierwszy.

24.07.2019 19:47
Garruk_Wildspeaker
7.5
Garruk_Wildspeaker
1
Konsul

''Slepy'' jest niepoprane politycznie. Diablo musisz pisac ''wizualnie alternatywny''.

'' Nie hiperbolizuj''

Mocne slowa jak na kolezke, ktory pisze, ze ''niepelnosprawni sobie z Soulsami ''radza'', na podstawie tych paru filmikow z neta, ludzi ktorzy spedzili pewnie przy tym po kilkaset (jak nie po kilka tysiecy) godzin (co ma zero wspolnego z ''graniem dla funu'' czy np jako terapia).

Czlowieku masz taka spine o glupia gierke, ze nie wiem czy smiac sie czy plakac. 99% ludzi ma *** na ''poziom trudnosci'' gry video i twoje wirtualne osigniecia i chca sie po prostu dobrze bawic. BAWIC, bo gry (soulsy tez, wiem runal swiatopoglad) to ZABAWKI. Niepelnosprawni tez.

post wyedytowany przez Admina 2019-07-24 20:54:29
24.07.2019 19:55
Garruk_Wildspeaker
7.6
Garruk_Wildspeaker
1
Konsul

No i juz to gdzies pisalem ale napisze jeszcze raz. Dodanie takiego opcjonalnego/standalone 'easy mode' do Soulsow (czy jakiejkowiek innej gry), nie odbiera samej grze absolutnie nic. Odbiera 'osiagniecie' Demiliszom tego swiata? Moze.
Ale gra zostala taka jak byla.
Ba! Moglbys sie chwalic ze skonczyles Soulsy na HARDZIE! Wszystkie kobiety kladly by sie przed toba, jak przed Conanem Barbarzynca.

post wyedytowany przez Garruk_Wildspeaker 2019-07-24 19:56:54
24.07.2019 22:12
7.7
3
wojtek750
57
Pretorianin

Dodanie takiego opcjonalnego/standalone 'easy mode' do Soulsow (czy jakiejkowiek innej gry), nie odbiera samej grze absolutnie nic. Odbiera 'osiagniecie' Demiliszom tego swiata? Moze. Ale gra zostala taka jak byla.

Oczywiście że odbiera i oczywiście że gra nie byłaby taka sama. W obecnej sytuacji w soulsbornach masz dwa wyjścia: albo staniesz się lepszy na zasadach gry, korzystając z jej mechanik i własnej determinacji, albo odpadasz. Gdyby była możliwość zmiany poziomu trudności, to by całkowicie zmieniało doświadczenie, o które w soulsbornach chodzi. Gracz grający na najwyższym poziomie miałby cały czas świadomość, że zamiast męczyć się z danym bossem może po prostu zmienić poziom trudności. W większości gier to norma - i to jest ok, większość gier inaczej rozkłada gejmplejowe akcenty niż soulsborny. Dark Soulsom czy Bloodbornowi odebrałoby to sens.

post wyedytowany przez wojtek750 2019-07-24 22:14:36
24.07.2019 22:18
7.8
1
Demilisz
193
Generał

@Garruk_Wildspeaker
Oho, jak ja lubię mastahów wiedzących o innych wszystko na podstawie postów na forach. Czapki z głów. Numery lotka też podajesz?

NIGDY nie twierdziłem, ze przejście DS to jakieś mega osiagnięcie i należy się za to medal. N-I-G-D-Y. Jasne, skończyłem pierwszą część. Pograłem, skończyłem, wyłaczyłem. 2 miesiace temu. Znajdź gdziekolwiek na tym forum jak się tym chwalę i uważam za coś wielkiego. Wchodzisz na mój profil, możesz wyświetlić sobie komentarze, więc to żaden problem. Czekam, dam ci jakieś 2 godziny, powinno wystarczeć na sprawdzenie moich komentarzy od 18 maja włacznie (wtedy ostatni raz uruchomiłem Dark Souls) do dzisiaj. Znajdź i zacytuj albo przeprosisz, o ile masz takie małe coś nazywane honorem. Masz?

post wyedytowany przez Demilisz 2019-07-24 22:20:36
24.07.2019 22:46
7.9
TobiAlex
193
Legend

@DiabloManiak
Chłopie, o czym Ty mówisz, o jakiej poprawności politycznej??? Po prostu mnie rodzice wychowali i mówienie, na osobę niewidomą, że jest "ślepy" jest po prostu po chamsku i niegrzeczne.

24.07.2019 23:00
DiabloManiak
7.10
1
DiabloManiak
230
Karczemny Dymek

@TobiAlex - to może posłużmy się blogiem dla osób niedowidzących i właśnie ślepych?
https://elten-net.eu/blogs.php?post=13997
gdzie osoby jakoś nie mają z tym problemu, ba sami na siebie używają tego określenia?

Ale jak zwykle ktoś musi być świętszy od papieża ;)

post wyedytowany przez DiabloManiak 2019-07-24 23:01:24
25.07.2019 06:49
Matysiak G
7.11
Matysiak G
154
bozon Higgsa

Przeczytałeś ten wpis?

Zaczyna się od tego, że są ludzie, których "ślepy" obraża.

A po drugie to jak ze słowem "nigger". Bracia tak do siebie gadają, ale spróbuj go użyć nie będąc bratem.

post wyedytowany przez Matysiak G 2019-07-25 06:50:27
25.07.2019 09:05
JohnDoe666
7.12
JohnDoe666
55
Legend

To nie empatia - to myślenie.
Zgodzę się że to nie empatia, ale z myśleniem to również niewiele ma wspólnego.

Tak jak osoba bez nogi czy na wózku nie pobiegnie (czy pojedzie) z normalnym sportowcami na równych zasadach tak i niepełnosprawna ruchowo czy intelektualnie nie zagra na tych samych zasadach
Nie wiem skąd ta z dupy wyjęta analogia do sportowców? Nikt nie mówi że osoby niepełnosprawne chcą grać w CS-a na IEMie, chcą się bawić grami w domowym zaciszu. Od dziesiątek lat budujemy podjazdy w szkołach, urzędach, kinach, galeriach żeby osoby niepełnosprawne mogły sobie sensownie poradzić w codziennym życiu i skorzystać z takich zdobyczy kultury jak kino czy teatr na normalnych zasadach.
Gaming od wielu lat jest pewną dziedziną sztuki jak wyżej wymienione więc nie widzę powodu dla którego mielibyśmy go pomijać w ułatwianiu dostępu.

25.07.2019 13:19
DiabloManiak
7.13
1
DiabloManiak
230
Karczemny Dymek

Matysiak G - a jak należę do tej grupy? To mam prawo używać czy nie? (podpowiem że pytanie jest wredne i tendencyjne)

JohnDoe666 - dostosowuje się miejsca publiczne a i to nie z powodu dobrej woli a warunków zawartych w ustawie.
Ile znasz telewizji dla głuchych? Ile kin nadaje stale filmy z audiodeskrypcją?
Nie wszystko da się zrobić - są gry których dobrze nie da się przerobić - dwa gry to produkt prywatny i wizja kogoś.

Plus czy nie jest to ciut śmieszne że materiały TVGRY jakoś nie mają ułatwień dla osób niepełnosprawnych a podpisują list żeby inni wprowadzali ? :D

post wyedytowany przez DiabloManiak 2019-07-25 13:24:55
24.07.2019 17:47
DiabloManiak
8
1
odpowiedz
3 odpowiedzi
DiabloManiak
230
Karczemny Dymek

O ile akcje pomagania niepełnosprawnym są dobre, tak ten list trochę nieprzemyślany.
O ile zgadzam się nie wrzucenie do gry grania w oknie czy brak zmiany klawiszologii to tylko ordynarne lenistwo twórców to niektóre gry po prostu nie nadają się dla niepełnosprawnych z racji choćby innych graczy.
Przecież przeciwnika po drugiej stronie nie da się zeskalować, możliwość wyłączania choćby błyskających świateł i jaki skutek będzie miał taki grant błyskowy w strzelance multi skoro go wyłączymy? No chyba że będą serwery tylko dla niepełnosprawnych i rejestrując się w grze wybierasz czy idziesz na normalny serwer czy serwer bądźmy mili "ułatwieniowy" ( a i tak pewno kilku graczy zwykłych wejdzie żeby rozwalać łatwiejsze cele)

Dokopywanie zdrowym graczom w imię równości? ;P
Przecież wszyscy zaczną z tego korzystać jako legalny czit - coś jak np tryb obsługi starych kart w War Thunderze - gdzie można kilka razy lepiej wypatrzeć czołg wroga bo usuwa zasłaniające tekstury i krzaczki bo co z tego ze jesteś lepszy jak przeciwnik ma mega ułatwienia.

A co z kosztem przepisania całej grey od nowa - wszelki swordsy, soulsy, sekiro i inne gry z walkami z bossami maja całą mechanikę dostosowaną pod normalnych graczy - wrzucanie ułatwień dla niepełnosprawnych będzie oznaczało przepisywanie całej mechaniki ( i skalowanie całej gry po raz nty) od nowa - jakaś fundacja się do tego dorzuci czy będzie tylko presja społeczna

25.07.2019 10:15
AccKid
8.1
1
AccKid
46
Konsul

Wprowadzą ogólnoświatową ustawę i za brak dostosowania deweloperzy zostaną wysłani do łagrów.

25.07.2019 13:51
Offika
8.2
Offika
46
Pretorianin

Bzdury Waść piszesz, nie mając pojęcia, o czym w ogóle piszesz. Niepełnosprawność nie oznacza braku refleksu i możliwości nabycia biegłości w danej grze. Wszystko zależy od typu niepełnosprawności. Chodzi o ułatwienia w interfejsie, mechanicznej obsłudze gry, odpowiednie kontrolery i możliwość dostosowania klawiszologii, które zdrowym graczom to mogą raczej grę utrudnić nawet (jak np. dostosowany kontroler, już to widzę, jak zdrowi takiego używają do czitowania albo używają mojego układu klawiszy dostosowanego pod lewą rękę na mechaniku). Samej istoty gry online nikt ruszać nie będzie, bo i po co. Nie wszyscy sprawni mają wyśrubowane wyniki w strzelankach online. Nie wszyscy dobrzy w strzelanki są świetni w skradankach. Każdy jednak powinien mieć możliwość zagrania w daną grę i wybrania tej, którą lubi i która sprawia mu frajdę. Można dodawać bardzo łatwe stopnie trudności w grach singlowych i już często się to robi na szczęście (ot Wiesiek choćby), bo w nich ważna jest fabuła, a nie sprawność. I tyle.

post wyedytowany przez Offika 2019-07-25 13:57:20
25.07.2019 14:53
DiabloManiak
8.3
DiabloManiak
230
Karczemny Dymek

Offika - nie, ja się odniosłem do trzech środkowych punktów.
Jakbyś łaskawie przeczytała początek mojej wypowiedzi to jest że brak zmian sterowania to że jest to lenistwo.
Większość mojej wypowiedzi dotyczy gier multi i grania z innymi. A typu zmiany barw już będą mocno dyskusyjne - tu posłużmy się epilepsja fotogenna - jak wyobrażasz sobie przerobienie szybkich błyskających gier jak choćby Overwatch? Czy taki Rage 2 ?

Co do dostosowanego kontrolera - nawet nie pisałem bo uznałem ze będzie na równi z zwykłym padem - którego samo wprowadzenie do gier pc przyniosło znaczące zmiany (często na gorsze) w interfejsach gry - wystarczy spojrzeć na Deus Ex i Deus EX: IW ..
Tylko co zrobić np z takim Forager-em który Poczałkowo wymusza smashowanie przycisków i szczytowym momentem rozgrywki jest ja wszystko zaczyna działać samo (za to wtedy zaczyna tak błyskać że epilepsja puka do drzwi) a zmniejszające się smashowanie pokazuje przyrost siły naszego bohatera? Rozwalenie tej mechaniki rozwali całą grę - dodajmy ze robioną przez jednego osobnika wiec wchodzi sprawa kosztów i czasu produkcji

Dodajmy że przynajmniej na pc w singlu 99,99% gier masz jeszcze opcję pod nazwą trainery które np. zamrożą np twój pasek hp :P

post wyedytowany przez DiabloManiak 2019-07-25 15:02:29
24.07.2019 17:58
Garruk_Wildspeaker
9
odpowiedz
9 odpowiedzi
Garruk_Wildspeaker
1
Konsul

Za obowiazkowe windowed mode, wylaczenie QTE, meczacych oczy flashy na ekranie czy skalowanie calego interfejsu to sam bym sie nie obrazil. Podpisuje sie rekami i nogami, nawet pod 'easy mode' w Soulsach (wizja tworcow lol).

24.07.2019 18:41
Sir klesk
9.1
2
Sir klesk
250
...ślady jak sanek płoza

nawet pod easy mode w Soulsach (wizja tworcow lol)

Moglbys rozwijac dlaczego ten fragment Cie rozbawil? Bez uszczypliwosci pytam - byl o tym artykul na GOLu (chyba przy okazji Sekiro) i obszerna dyskusja w komentarzach. Sam sie tam udzielilem uzywajac argumentu, ktory wysmiewasz i podtrzymuje, ze obnizenie poziomu trudnosci w takich grach jak Soulsy czy Sekiro to po prostu umozliwienie pominiecia bardzo waznej skladowej tych gier, czego jak widac tworcy sobie nie zycza i ja to rozumiem. Fabule mozna obejrzec na youtube, a chec jej poznania nie powinna dyktowac autorom jak ma wygladac ich wizja gry.

post wyedytowany przez Sir klesk 2019-07-24 18:42:37
24.07.2019 18:47
9.2
TobiAlex
193
Legend

Napisałem parę postów wyżej - Sekiro gra trudna. Olałem. Ale pojawił się mod ułatwiający grę. Grę przeszedłem. Jestem zadowolony. Świetna gra. I gra kompletnie nic na tym nie straciła, NIC!

24.07.2019 19:11
Sir klesk
9.3
1
Sir klesk
250
...ślady jak sanek płoza

Z tym, ze ja nie twierdze ze gra moze w ten sposob jakos realnie stracic na jakosci. Chodzi o to, ze tworcy chcieli zrobic gre taka, a nie inna i jezeli od poczatku mieli w swoich planach gre trudna i wymagajaca to troche glupio miec do malarza pretensje, ze akurat ten obraz namalowal farbami olejnymi, a nie akwarelami. Podtrzymuje pytanie - co jest takiego zabawnego w tym, ze autor tworzy swoje dzielo (tutaj gre) tak jak ma na to ochote? Nie wszystko musi byc dla kazdego - ja tez nie gram w niektore tytuly bo nie chce mi sie ich uczyc.

Moznaby pokusic sie o jeszcze pare argumentow i tak gdybac do wieczora... ale w sumie to chodzilo mi o ten jeden fragment, ktory imo dotyczy wolnosci tworczej i ciezko go podwazac, tym bardziej wysmiewac. :)

post wyedytowany przez Sir klesk 2019-07-24 19:12:32
24.07.2019 19:37
Garruk_Wildspeaker
😐
9.4
Garruk_Wildspeaker
1
Konsul

Chodzi o to, ze po pierwsze to jest gra AAA od gigantycznego wydawcy, imho tutaj nie ma 'wizji tworcow', tylko jest to na co wydawca pozwala (imho gdyby Soulsy byly indie bylyby jeszcze bardziej idiotycznie trudne, bo (patrzac na to jak potrafia byc 'zaprojektowane' niektore gry indie) to co jest wedlug mnie jest i tak 'ugrzecznione').
Po drugie, jesli wydawca i dzial marketingu sobie obliczy, ze implementacja easy mode pod niepelnosprawnych zapewni im dodatkowe kilkaset tysiecy kopii Sousow 4 (ktore mimo zapewnien ze nie, napewno sie ukaza zaraz po tym jak From Software zrobi jedna slabsza/gorzej sprzedajaca sie gre), to 'easy mode' w tej 'wizji tworcow' pojawi sie szybciej, niz co poniektorzy tu na forum zdaza napisac "przeszedlem Dark Souls, jestem hardcorem, sram na casuali". Dodatkowo beda ja implementowac do poprzednich tytulow za frajer, po godzinach.

Dlatego wysmiewam 'wizje tworcow'. MIalem 'x' ulubionych gier (glownie online, przez co zmienialy sie w czasie), w ktorych rowniez byla 'wizja tworcow'. Ale sie skonczyla. :/
Cyniczne? Moze. Tak w tym momencie wyglada ta branza. Nie moja wina.

Pomijam juz fakt, ze implementacja 'easy mode' pod niepelnosprawnych nie odbiera absolutnie nic calej grze. Moze odebrac godnosc coniektorym tu na forum, to widac nawet w tym temacie, ale napewno nie zabierze nic z samej gry. Zreszta, moglby to byc, naprzyklad opcjonalny download/addon.
Wilk syty, owca cala.

post wyedytowany przez Garruk_Wildspeaker 2019-07-24 19:40:41
24.07.2019 21:05
Sir klesk
9.5
1
Sir klesk
250
...ślady jak sanek płoza

Czyli gdybamy?
Jak narazie formula, ktora sobie wypracowali musi im sie sprawdzac bo od 10 lat niebardzo chca ją zmienic -pomimo tego, ze jak sam piszesz wydawca non stop dyszy nad karkiem i trzyma reke na pulsie. Zgodze sie, ze marketing musial juz przed Sekiro wyliczyc to o czym wspominasz, bo dostalismy w grze opcje wskrzeszania sie po smierci (czyt. darmowy Continue po porazce). Udostepniono grapling hook, ktory pelni funkcje nielimitowanego guzika "panika-ucieczka". No i uwaga: zaczynamy gre w opcji easy mode. Tak jest, blok niweluje 100% otrzymywanych obrazen i mozna go naduzywac do granic przyzwoitosci. Dodatkowe utrudnienia (posazek Kuro i Przeklety Dzwon) sa opcjonalne, a tak naprawde dopiero z nimi (a szczegolnie z posazkiem) gra zaczyna karać. Do tego otrzymalismy duzo bardziej oczywisty sposob prowadzenia fabuly. Takze tak - FS ewidentnie uczynilo swoja ostatnia gre bardziej przystepna jednak nadal trzymaja sie corowych zalozen takich jak: musisz nauczyc sie naszych mechanik, musisz pamietac ze gra ma wysoki prog wejscia i ze bedzie Cie karala za bycie pazernym, musisz troche poginąć zanim to zalapiesz.
Co do osob, ktore tak kwieciscie opisujesz - ja na forum jednego dure12 kojarze, ktory to lubi pochełpić się skillem (ktorego nie mozna mu odmowic) i popodpuszczac innych w tematach zwiazanych z soulsborne. W tym wątku to juz kompletnie nie wiem, o kogo moze Ci chodzic... ale slabo wyglada jak Ty Takeshi wytykasz innym elitaryzm i pozowanie na hardkorowcow. Szczegolnie po Twoich dyskusjach w tematach cRPG bo wiedza i ogranie to jedno, a sposob w jaki sie tym dzielisz z nami na forum to juz niestety inna para kaloszy. Mialo nie byc prywaty a jednak sie wslizgnela. ;)

Mysle, ze osoby ktore ukonczyly Soulsy czuja satysfakcje z tego, ze dolaczyly do grona osob, ktore przeszly te wymagajace gry na takich samych warunkach co inni. Nie chodzi o zadna godnosc lul. Nie ma podzialu na poziomy trudnosci, rozwoj postaci tez nie ma az takiego znaczenia... i dlatego rozmawiajac z kims odrazu wiesz, ze przeszliscie przez to samo. To jest bazowy poziom jaki wymyslili sobie tworcy i w sumie to kto ma decydowac o tym czy jest wysoki? Ja, Ty czy moze gosciu, ktory przeszedl trzy czesci DS w jednym posiedzeniu, bez otrzymania ciosu? Piekne jest wlasnie to, ze progress czujesz po sobie, a nie w zdobywaniu kolejnych leveli - w pewnym momencie easy mode wchodzi sam z siebie bo po prostu nauczyles sie gry i TO jest moim zdaniem "wizją tworcow", ich zamiarem, planem, zalozeniem - czy jak to sobie nazwiesz by Cie nie bawilo.

To za czyja wizja Twoim zdaniem powinni podarzac tworcy skoro nie za swoja? FS imho trafili w dziesiatke ze swoja i dobrze, ze moga nadal sie jej trzymac - tak, inni tez zdaja sobie sprawe z roli wydawcy, udzialowcow itd.

post wyedytowany przez Sir klesk 2019-07-24 21:07:41
24.07.2019 21:31
Garruk_Wildspeaker
9.6
Garruk_Wildspeaker
1
Konsul

Oczywiscie ze gdybamy. ;) Tylko temat troche zbacza z tematu newsa, czyli jak ulatwic i bardziej doslodzic zycie ludziom, ktorzy maja na co dzien prz...ane.

Ladnie napisane i moze nawet osobiscie bym sie z toba zgodzil, bo ja sam lubie gry 'ciezkie', takie przy ktorych trzeba przysiasc, czasem nawet pokombinowac, mimo ze np sam gameplay wydaje sie prostacki (np. moje ukochane HnS, np. Grim Dawn czy Path Of Exile. Uwielbiam RPGi, nie pogardze strategia turowa ala Herosy).
Tylko co zaimplementowanie takiego 'easy mode' (jako ze jestesmy w temacie o niepelnosprawnych, nazwijmy to nieladnie i niepoprawnie politycznie - 'handicap mode'), tak naprawde zmienia? Zalozmy ze taka opcja bedzie ukryta gleboko w opcjach gry, ewentualnie opisana w instrukcji i na okladce. Albo naprzyklad trzeba odznaczyc specjalna opcje, 'enable ease of access features' (jak np w Windowsie), w opcjach Steama.

Co to zabiera graczom? Co to zabiera pracownikom From Software? Co to zabiera samemu Miyazakiemu? Moim zdaniem, oprocz smiesznego (Bo mowimy o grach video. Ja wiem ze sie rozwinely jako medium, ale bez przesady) poczucia elitaryzmu, nic.

post wyedytowany przez Garruk_Wildspeaker 2019-07-24 21:34:25
24.07.2019 21:38
Garruk_Wildspeaker
9.7
Garruk_Wildspeaker
1
Konsul

Awesome GOL features, czyli 2 minuty na edit, sorki....

Taki mi wladl przyklad do glowy...
Amerykanie podobno jezdza z automatami i nie potrafia prowadzic samochodu z manualna skrzynia biegow (stereotyp wiem ale imho pasuje). Czy to ze istnieje amerykanska wersja Passata z automatem, odbiera naszym 'januszom-krolom szos' umiejetnosci, satysfakcje z jazdy naszymi wspaniale utrzymanymi drogami i mozliwosc nienawidzenia i czucia sie lepszym od kazdego innego uzytkownika drogi ;) ;) ;)? Nie. Bo o to sie tu w sumie rozchodzi Sir Klesku. Nie o jakies wyzsze wartosci, ktore ta branza i 99,99% populacji (bo sorki ale ludzie maja jednak w dupie to czy przeszedles Sekiro na hard czy nie) ma gleboko w........ powazaniu.

post wyedytowany przez Garruk_Wildspeaker 2019-07-24 21:41:08
24.07.2019 22:30
9.8
wojtek750
57
Pretorianin

Taki mi wladl przyklad do glowy...
Amerykanie podobno jezdza z automatami i nie potrafia prowadzic samochodu z manualna skrzynia biegow (stereotyp wiem ale imho pasuje). Czy to ze istnieje amerykanska wersja Passata z automatem, odbiera naszym 'januszom-krolom szos' umiejetnosci, satysfakcje z jazdy naszymi wspaniale utrzymanymi drogami i mozliwosc nienawidzenia i czucia sie lepszym od kazdego innego uzytkownika drogi ;) ;) ;)? Nie.

Mam pewną teorię dlaczego. Samochody różnią się od Dark Souslów.

24.07.2019 23:27
Sir klesk
9.9
Sir klesk
250
...ślady jak sanek płoza

Wiem, ze ludzie maja to w d_pie dlatego nawet nie napisalem czy mi sie udalo czy nie, a ten juz zaczyna! :P Po prostu poinformowalem, ze w grze istnieją dwa oddzielne utrudnienia, ktore mozesz dodatkowo na siebie nalozyc - kreujac w ten sposob poziom hard / very hard co automatycznie czyni ten defaultowy normalem lub nawet easy. Nie mnie oceniac czy on w rzeczywistosci jest za łatwy czy za trudny. To bylo tylko na potrzeby zobrazowania, ze FS dostrzeglo potrzebe jakiegos skalowania trudnosci. A to, ze zdecydowali sie na taki a nie inny bazowy poziom, ktory juz tylko mozna podkrecic tez jest raczej wymowne - chcemy zeby nasza gra byla/stwarzala pozory bycia trudną. Mysle, ze to chociaz czesciowo odpowiada na pytanie co taki tryb - wprowadzony pod presja - odebralby From Software i Miyazakiemu.
Co to zabiera graczom?
Graczom nic, chyba ze ten elitaryzm, ktory walkujemy ale z tego co widze Ty tez troche przeceniasz jego obecnosc wsrod soulsbornowego community albo z jakiejs innej niz ja strony patrzysz na to zjawisko. Ja to widze tak, ze blizej im (bo sam sie raczej nie zaliczam do tego grona majac na koncie tylko dwie gry FS) do wzajemnego poklepywania sie po pleckach w swoim kregu, niz do plucia na inne grupy. Po przejsciu pierwszej gry FS nie myslalem o tym by sie wywyzszac czy porownywac do innych - bylem zwyczajnie dumny z siebie, ze po poczatkowym przerazeniu i rezygnacji udalo mi sie opanowac mechaniki na tyle by przelamac krytyczny moment i w rezultacie dobrnac do konca. Mysle, ze to "przezycie" laczy w jakis sposob fanow FS, a ten elitaryzm miesza sie ze zwyczajna duma i satysfakcja (nie znam proporcji) ale na pewno nie chodzi o mozliwosc nienawidzenia i czucia sie lepszym od kazdego ;). A git gud i filthy casual traktuje jako memy a nie obelgi. :P dzl dobrze napisal pare postow nizej, ze Soulsy to troche inne buty niz wiekszosc gier.

ALE
masz racje, ze to jest off topic - fleszbeki z watku o easy mode w Sekiro sie odezwaly... jezeli chodzi o ulatwienie dostepu do gier osobom niepelnosprawnym to jestem jak najbardziej za tym pomyslem, tylko zastanawiam sie w jaki sposob mialoby to wygladac akurat w grach From. Jezeli rozchodzi sie o zwykly tuning obrazen/wytrzymalosci to imho mija sie z celem bo jezeli ktos odkryl patent na bossa i jest w stanie wprowadzic go w zycie to pokona go bez wzgledu na to czy potrzebnych bedzie 40 czy 20 atakow.

24.07.2019 18:01
10
3
odpowiedz
1 odpowiedź
MMAniac
12
Legionista

Jestem osobą niepełnosprawną i w imieniu swoim oraz wielu innych osób niepełnosprawnych lubiących grać w gry, dziękuję za tę inicjatywę.

To niezwykle ważne, że zauważa się ten problem z brakiem dostosowania gier dla ON. Dla sprawnych osób może się wydawać błahostką to, że w grze nie da się ustawić klawiszologii podczas gdy dla "nas" jest to niekiedy kwestia nie do obejścia przez co musimy rezygnować z wielu gier.

Wielokrotnie zastanawiałem się, czy istniałaby szansa na to, że gry będą w przyszłości jeszcze bardziej dostępne dla ON. Być może ta akcja w tym pomoże.

25.07.2019 09:16
10.1
zanonimizowany307509
99
Legend

Masz rację. Zmiana skróty klawiszowe powinno być standardem od dawna, czego wielu twórcy gier często to zaniedbują.

Życzę Ci szczęście i nadziei na lepszą przyszłość.

post wyedytowany przez zanonimizowany307509 2019-07-25 09:27:11
24.07.2019 18:28
pasza12
11
1
odpowiedz
3 odpowiedzi
pasza12
49
Pretorianin

W prawie wszystkich grach w których widziłem QTE wyłączenie go sprawiłony że gry praktycznie by nie było the walking dead, heavy rain, detroit become the human,a w grach takich jak god of war byłoby jeszcze gorzej bo każdego by podkusiło żeby kliknąć wyłączenie QTE i bossowie sami by się przechodzili a reszta spoko rzeczy ale te gry (typu interaktywne filmy) bez QTE to już lepiej na Y T obejrzeć bo bez nich tam nawet kropli gry

post wyedytowany przez pasza12 2019-07-24 18:34:03
24.07.2019 18:44
Flyby
😁
11.1
Flyby
235
Outsider

Bez QTE? Co za ulga by była.. Pamiętam kiedy wprowadzano ten wynalazek dla żyjących w wiecznym pośpiechu i łaknących utrudnień za wszelką cenę..
Wtedy jeszcze nie przypuszczałem że witam swoją niepełnosprawność ;(

24.07.2019 18:59
11.2
zanonimizowany1146443
59
Senator

Walki z bossami w God of War to nie tylko QTE. Trzeba ich najpierw osłabić.

24.07.2019 19:43
Garruk_Wildspeaker
11.3
Garruk_Wildspeaker
1
Konsul

Gdyby te smieszne QTE z GoW zamienic poprostu na animacje/filmiki odgrywane w okreslonych momentach, to gra nie stracila by doslownie nic. No chyba ze ktos uwaza mashowanie 'X', za super 'gameplay'.

post wyedytowany przez Garruk_Wildspeaker 2019-07-24 19:43:37
24.07.2019 20:37
dzl
12
2
odpowiedz
dzl
96
John Yakuza

Jestem jak najbardziej za. Wprowadzenie menu nazwijmy go "ułatwienia dostępu" naprawdę pomogło by wielu niepełnosprawnym osobom wkręcić się w to bardzo przyjemne hobby jakim są gry przy okazji sprawiając, że samo doświadczenie będzie o wiele bardziej przyjemne i dostosowane do ich potrzeb.

Jedno ale. Multiplayer. Tutaj niestety nie wszystko da się zaimplementować, a zdecydowanie nie poziomu trudności bo ten zależy od żywych oponentów. Można zrobić osobne serwery dla niepełnosprawnych ale i wtedy znajdą się trolle po prostu psujące zabawę innym graczom.

A propos Soulsów. Tutaj sprawa jest trochę bardziej skomplikowana. Gry FS opierają się w głównej mierze o gameplay, którego elementy bardzo dobrze ze sobą współpracują tworząc bardzo spójne doświadczenie. Trochę taki system naczyń połączonych. Tutaj "Easy Mode" zmienił by doświadczenie na tyle, że równie dobrze mogłaby to być inna gra.

24.07.2019 20:54
😐
13
odpowiedz
4 odpowiedzi
Malin_1988
21
Pretorianin

Te komentarze są po prostu smutne. Nawet jak ktoś popiera inicjatywę to tylko dlatego, że sam może na tym coś zyskać. Nie wiem czy można niżej upaść..

24.07.2019 22:24
Cziczaki
13.1
1
Cziczaki
183
Renifer

No dobrze, to bądźmy przeciwni bo jak to wejdzie to jeszcze ktoś z nas na tym forum skorzysta.

25.07.2019 09:57
13.2
zanonimizowany307509
99
Legend

Tylko czy czytałeś komentarzy dokładnie? To nie są nienawiści i pogardy, a raczej przemyślenie i dyskusji. Ty nic nie wprowadzisz nic, a tylko obrażasz innymi.

25.07.2019 11:13
13.3
Malin_1988
21
Pretorianin

Tak czytałem i zdania nie zmienię. To że są to komentarze, które nikogo nie obrażają dla mnie nie ma Żadnego znaczenia. Nikt nie odniósł się do sytuacji niepełnosprawnych, a człowiek z elementarna wrażliwością ta zarówno społeczna jak i osobista powinien widzieć coś oprócz czubka własnego nosa.

26.07.2019 12:36
13.4
Demilisz
193
Generał

@Malin_1988
No to odpowiedz na proste pytania dotyczące punktu o stopniu trudności gier (bo to jedyne faktyczne ognisko zapalne, reszta jest ok)

1. Gdzie jest granica inkluzywności? Do którego momentu jeszcze naciskamy na twórców o zmiejszenie stopnia trudności i "jeszcze większe easy mode", bo ciągle komuś jest za ciężko, a od którego odpuszczamy? I kto w ogóle jest władny, aby taką granicę ustalić?

Ja juz widziałem niejedną wojnę o te nieszczęsne stopniowanie trudnosci i w żadnej nikt na to pytania nie potrafił odpowiedzieć.

24.07.2019 22:33
👎
14
odpowiedz
1 odpowiedź
zanonimizowany1277705
9
Pretorianin

Osoby niepełnosprawne proszą o drobne usprawnienia... a w komentarzach większość o tym, że może to pogorszyć odbiór gier osobom zdrowym. Nieprawdopodobne dno.

25.07.2019 00:13
14.1
1
Demilisz
193
Generał

Przecież w tych komentarzach nie chodzi o te drobne usprawnienia, tylko część jednego, konkretnego punktu. Jest oczywiste, że wprowadzenie wiekszości z tych rzeczy nie jest ani kosztowne ani cokolwiek zmieniające. Nawet opcja wyłączenia QTE, chociaż tutaj trzeba sprecyzować, że chodzi nie o QTE w grach opartych głównie na tym tylko w grach, gdzie wiekszosć gameplayu jest standardowa, a tylko pewne fragmenty nagle odpalają QTE (we wspomnianym artykule z CDA jako przykład wskazano na serię Arkham i konieczość maszowania przycisku zeby Batman wyrwał kratkę wentylacyjną ze ściany). Te usprawnienia nie są problemem.

post wyedytowany przez Demilisz 2019-07-25 00:14:04
24.07.2019 22:35
Trygław
15
odpowiedz
Trygław
72
Pretorianin

Niech robią dwie wersje, jedną dla normalnych drugą dla niepełnosprawnych wtedy zarobią 2x bo przecież o to w tym chodzi w biznesie nie ma sentymentów tylko profity albo straty. Zrobienie jednej wersji dla wszystkich będzie dla wszystkich ch...we i nikt nie będzie zadowolony.

24.07.2019 23:08
16
odpowiedz
kriskow11
2
Generał

Forum nowobogackich obrażonych na cały świat studentów jestem magistrem i jestem lepszy od ciebie oraz jestem studentem i nie mam mercedesa .
Tak bo chyba nikt powyżej 30 który nie jest zakompleksiona osoba , nie pisze tych komentarzy że w gierce ktoś będzie mieć równe szanse .

24.07.2019 23:29
KUBA1550
👍
17
1
odpowiedz
1 odpowiedź
KUBA1550
57
Generał
Wideo

Ciekawe kto będzie im gry refundował po 200zł. Turnusy rehabilitacyjne, lekarstwa, fizjoterapeuci, dojazdy to wszystko to ogromne koszty. Mało kogo stać na gry po 200zł na komputer jak i sam komputer który udźwignie nowe gry. Niech korzystają z konsol i gier pod VR Gogle tam będą mieli więcej frajdy i radochy oraz przymusowy trening z konieczności machania rękoma w grach niż grając w gry typowo przystosowanych dla osób pełnosprawnych używających klawiatury i myszki.

[link]

post wyedytowany przez KUBA1550 2019-07-24 23:31:40
25.07.2019 14:36
Offika
17.1
Offika
46
Pretorianin

Ciekawe, że mnie stać na gry po 200 zł (ostatnio preorder Cyberpunka). Stać na kompa (choć tu uważam, często narzucane ceny obecnie są po prostu nieadekwatne do wartości takiej karty czy procka - mamy okropny rynek), a jestem osobą niepełnosprawną (pracującą na dodatek). Na dokładkę używam klawiatury (jednego z mechaników Corsaira) i myszy. Ergo - może Pan (czy kolega - formę proszę sobie wybrać) sam skorzysta ze swojej propozycji? Trochę pomacha w VR Google. Nie radzę się brać za gry wymagające rozwiązywania zagadek, przygodówki itd. itp. przeznaczone dla osób używających mózgu. ;)

post wyedytowany przez Offika 2019-07-25 14:37:58
25.07.2019 00:17
18
odpowiedz
4 odpowiedzi
inceltears
54
Konsul

Jak czytam komentarze, widzę jaką rację miał ten typ co powiedział, że gracze to socjopaci, co w swoim czasie wywołało lawinę oburzenia w tym mocno zaburzonym środowisku. Jeśli zapoznamy się z medyczną definicją zaburzeń określanych jako socjopatia, a następnie zestawimy to z podtekstem wypowiedzi "graczy" chociażby powyżej, no i dodamy do tego logiczne następstwo, że po prostu ludzie grający dużo w gry i nie mający dość intensywnego życia społecznego (a te dwie rzeczy najczęściej idą w parze) zaczynają po prostu przyjmować wzorce z gier i traktować te relacje w grach jako prawdziwsze, faktycznie wychodzi, że większość graczy to socjopaci. A to, że prawdopodobnie w większości z was moje stwierdzenie wywoła niezgodę, krytykę i poczucie "ocb typie wtf?" tylko potwierdza ten przykry fakt.

post wyedytowany przez inceltears 2019-07-25 00:20:46
25.07.2019 08:24
😐
18.1
2
taki ktoś
2
Legionista

No spoko misiu.

25.07.2019 11:16
18.2
Malin_1988
21
Pretorianin

Ważne, że ktoś to głośno powiedział.

26.07.2019 23:52
18.3
1
zanonimizowany1093938
67
Pretorianin

A to, że prawdopodobnie w większości z was moje stwierdzenie wywoła niezgodę, krytykę i poczucie "ocb typie wtf?" tylko potwierdza ten przykry fakt.

Aha, czyli albo siedzicie cicho bo mam rację, albo ktoś się nie zgadza bo mam racje.
Miło

27.07.2019 12:52
😒
18.4
1
zanonimizowany699497
105
Konsul

Gościu jest tutejszym trollem, co ciągle obraża ludzi. Nie warto się przejmować jego opinią.

Ciekawe, że nie dostał bana, inni za takie wyzwiska które lubi czasami rzucać już dawno by polecieli.

25.07.2019 03:56
😈
19
odpowiedz
Plan B
33
Centurion

Haha, komentarze pod tym artykułem są bardziej niepełnosprawne niż ludzie borykający się z tego typu problemami. Aby nie wdawać się w głębszą dyskusje napiszę tylko... BRAWO. Uważam, że każda próba walki w dobrej sprawie jest godna przybicia piątki i dołączenia się do boju. Inicjatywa rewelacyjna!

post wyedytowany przez Plan B 2019-07-25 03:56:25
25.07.2019 05:48
Raistand
20
odpowiedz
Raistand
172
Legend

Zadziwiające, że nawet tutaj pojawia się grono wszechwiedzących mędrców.

25.07.2019 07:52
21
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Pr0totype
161
Generał

Pytaniem kluczowym jest to, jakby wpłynęło na rozgrywkę. Bo nie wyobrażam sobie większości gier dostosowanych do nietypowych kontrolerów i samej konstrukcji swata gry. Musieliby pewnie albo zrezygnować, albo co gorsza, zupełnie przemodelować rozgrywkę, to by pewnie zniszczyło odbiór dla reszty. A że żadna firma raczej nie robi nic z dobrego serca, a wyłącznie zysku, to nie istnieje raczej szansa na takie pełne wsparcie.

25.07.2019 08:30
21.1
zanonimizowany307509
99
Legend

Dokładnie. To zależy od gatunku i założenie gry. Nie wszystko jest takie proste, jak nam się wydawało.

Dla starych gier jest już za późno, bo trzeba zrobić wszystko od nową, a to dużo kosztuje i nie zawsze są opłacalne.

"Stary" Resident Evil 2 nie ma napisy i nie da się to wprowadzić ze względu na silniku gry. Dopiero remake RE2 na nowym silniku gry otrzymało napisy i możliwość zmiany skróty klawiszowe.

post wyedytowany przez zanonimizowany307509 2019-07-25 09:21:20
25.07.2019 08:37
McPatryk1995v2
22
5
odpowiedz
2 odpowiedzi
McPatryk1995v2
43
Umbrella Corporation

To może ja się wypowiem jako brat osoby niepełnosprawnej. Mój brat może nie jest ciężko niepełnosprawny, ale ma problemy ze wzrokiem, troszkę wolniej myśli i ma wolniejsze reakcje, a także nie tak sprawne ręce jak zdrowi ludzie, ale za to lubi gry. Stara się grać głównie na konsoli, ponieważ ma mniej przycisków i nie musi przyglądać się za bardzo w kontroler, na PC jak już to grywa tylko w Minecrafta. Idzie mu bardzo powoli, grając na najłatwiejszym, ale ma spore problemy z walkami z bossami i elementami skradankowymi, dlatego też nie jest w stanie ukończyć The Last of Us, mimo że uwielbia tę grę. Aktualnie pozostało mu głównie oglądanie let's play'ów i później dyskutowanie o grach ze mną.
Myślę, że nie trzeba jakoś szczególnie zmieniać rozgrywki, ale wystarczy dodać coś takiego jak "super easy mode" w którym to auto aim będzie większy, prawie jak cheaty, bohater będzie miał sporo więcej życia, prawie god mode, no i wyłączy to wszelkie qte. Oczywiście nie do wszystkich gier by to pasowało, jak chociażby Soulsy, ale sporo gier tak można byłoby przerobić i dać też szansę niepełnosprawnym graczom dać się bawić przy grach jak robimy to my, zdrowi gracze.
To też sprawia, że w tym przypadku Microsoft jest według mnie lepszą firmą od Sony, bo wprowadza kontrolery, które mogą pomóc takim osobom. Wbrew pozorom, to właśnie MS jest bardziej przyjazne graczom.

25.07.2019 09:18
22.1
1
zanonimizowany307509
99
Legend

Masz rację. Życzę twój brat szczęście i nadziei na lepszą przyszłość.

post wyedytowany przez zanonimizowany307509 2019-07-25 09:22:11
25.07.2019 09:24
McPatryk1995v2
😊
22.2
1
McPatryk1995v2
43
Umbrella Corporation

Przekażę mu i dziękuję w jego imieniu ^^

25.07.2019 09:30
23
odpowiedz
zanonimizowany307509
99
Legend

Niektóre prośby da się zrealizować bardzo łatwo, a inne to już ciężki orzech do zgryzienie, bo to zależy od gatunku i założenie gry.

Wprowadzenie napisy do gry i filmy od dawna zmieniło świat niesłyszące osób na lepsze. To powinno być standardem od dawna, czego nie wszyscy producenci potrafią o to zadbać.

post wyedytowany przez zanonimizowany307509 2019-07-25 09:31:17
25.07.2019 11:04
24
odpowiedz
1 odpowiedź
Le Loi
60
Generał

Taki apel to sobie mógł być 10 lat temu, teraz gry robione są tak że nawet ślepy może je przejść przy odrobinie skupienia.

25.07.2019 11:18
24.1
Malin_1988
21
Pretorianin

Wyżej wspomniany apel oraz niektóre wypowiedzi wydają się temu przeczyc.

Wiadomość List otwarty do polskich deweloperów ws. niepełnosprawnych