
4 sierpnia 2015
Przygodowe, Eksperymentalne/artystyczne, Eksploracyjne, Indie, Singleplayer, TPP.
Nietypowa gra przygodowa autorstwa niezależnego, holenderskiego studia tiger & squid. Bohaterką Beyond Eyes jest dziesięcioletnia dziewczynka imieniem Rae, która w dzieciństwie utraciła wzrok w wyniku wypadku przy odpalaniu fajerwerków. Od tego momentu spędza ona większość czasu w przydomowym ogrodzie, gdzie towarzyszy jej nieodłączna kotka Nani. Kiedy pewnego dnia zwierzę znika, Rae postanawia po raz pierwszy od dłuższego czasu opuścić dom, by odnaleźć swoją pupilkę. Rozgrywka polega na przemierzaniu obcego i nieprzyjaznego środowiska w poszukiwaniu śladów zaginionego kota. Ponieważ jednak kontrolujemy niewidomą dziewczynkę, całość mocno odbiega od utartych schematów gier przygodowych. Nasza bohaterka musi bowiem umiejętnie wykorzystywać docierające do niej bodźce – głównie dźwiękowe – celem orientacji w terenie i wizualizacji otaczającego ją świata. Z całością współgra zaś nietypowa oprawa wizualna – bezkresna biel i wyłaniające się z niej schematyczne kształty.
Zobacz Grę
OpenCritic
Steam
Grę należy ocenić na dwa sposoby - Historia, pomysł i grafika są świetne (a biorąc pod uwagę fakt, że to indie, to już w ogóle kosmos przy tych wszystkich pikselowanych pseudo-retro grach), natomiast mechanika gry, o ile na początku powoduje opad szczęki (percepcja otoczenia zmienia się w miarę podchodzenia do kolejnych przedmiotów), o tyle chodzenie chyba 3 godziny niewidomą dziewczynką "prędkością patrolową" jest nużące i człowiek chce, żeby gra się skończyła, a nie tak powinno być. Moim zdaniem miejsca raz odwiedzone nasza postać powinna pokonywać nieco szybciej, niż te nieznane. A historia brzmi bardzo prosto i ciekawie, jednak końcówka nie jest do końca jasna - mam pewne wytłumaczenie, ale wiąże się ono wyłącznie z przeczytaniem kiedyś ciekawostki o kotach.
++ Wykorzystanie dźwięku i „zapachu” do kierowania uwagi gracza
+ Lekko wzruszające zakończenie
+ Styl artystyczny
+ Poruszenie tematu niepełnosprawności
- - Poruszanie się jest tak powolne, że przejście gry wymaga sporo cierpliwości
- - Nuda. Większość gry polega na chodzeniu, które zyskałyby na odrobinie narracji w tle, albo przyspieszeniu postaci, gdy chodzi po już poznanych terenach
- - Główna postać i jej problemy zupełnie nie są przedstawione w tej grze
- Mapy składają się z elementów kopiuj-wklej