Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Publicystyka Ustawienia grafiki - co powinieneś wiedzieć o antyaliasingu, teselacji i innych opcjach graficznych

19.02.2015 17:37
claudespeed18
1
claudespeed18
145
error

Nienawidzę rozmyć(Blur/MB) i głębi ostrości(DoF) i to są jedyne opcje które zawsze wyłączam. Rozmyte krajobrazy w grach RPG to paskudna sprawa(podczas rozmów to jeszcze ma jakiś sens) a rozmycie przy ruchu to totalne nieporozumienie. Obraz musi być 'czysty, ostry i płynny' :)

19.02.2015 17:42
2
odpowiedz
stolek1234
31
Centurion

Dobrym pomysłem byłoby umieszczenie informacji z jakiej gry pochodzi dany screen.

19.02.2015 17:45
Sir Xan
👍
3
odpowiedz
Sir Xan
94
Legend

[Jestem niesłyszący]

Choć znam wszystkie opcje na rzeczy, ale to dobry pomysł o stworzeniu poradnik dla "zieloni" gracze, co są uzależnione od GeForce Experience albo podobne programy. :)

19.02.2015 18:12
Planetar
4
odpowiedz
Planetar
49
Pretorianin

Czasem różnice są minimalne, ale jak się te wszystkie opcje wyłączy to się zbiera do kupy i wtedy wygląda really BAD.

19.02.2015 18:17
FanGta
5
odpowiedz
FanGta
110
Generał

Co wy pleciecie, że trzeba miec 2gb grafiki? Przeciez taki gtx260 z niecałym GB o wiele lepiej poradzi sobie niz taki GT 740 z tymi 2gb. Najwieksze znaczenie ma model, a nie GB

19.02.2015 18:23
6
odpowiedz
Audioslaver
10
Legionista

Największe znaczenie to ma to, żeby każdy podzespół ze sobą współgrał - co z tego że masz karte za 2000 zł jak robote Ci spie...li procesor za 300 zł. Tak jakbyś miał malucha ze skrzynią biegów od ferrari.

19.02.2015 18:42
Kettger
😜
7
odpowiedz
Kettger
105
Red

Filtrowanie anizotropowe ma już chyba ponad dekadę, a i tak nieźle się sprawdza. ;]

19.02.2015 19:45
8
odpowiedz
zanonimizowany1060995
3
Chorąży

A gdzie physx ? ;D

19.02.2015 20:45
coll123
9
odpowiedz
coll123
11
Legionista

Rozdzielczość: 1080p,
Cienie: Średnie,
Oświetlenie: Najniższe,
Tekstury: Wysoke,
Pozostałe efekty: Średnie,
Jakość obiektów/terenu: Wysokie,
post-processing: Wyłączony,
V-Sync: Wyłączony,
Antyaliasing: FXAA
Ambient Occlusion: Wyłączony,
Teselacja: Włączona,
Głębia ostrości: Wyłączona
Motion Blur: Wyłączony

Na podstawie waszego poradnika dobrałem swoje ustawienia, co o nich myślicie? Wysokie mam wymagania? Na poziomie jakiej klasy sprzętu? :)

19.02.2015 20:46
10
odpowiedz
XearoTHC
18
Legionista

@claudespeed18 - a ja np. właśnie uwielbiam dobry DOF, blur mniej choć to też fajny efekt jak dla mnie.. Co kraj to obyczaj ;)

19.02.2015 21:11
11
odpowiedz
facebookToScierwo
1
Pretorianin

zgodze sie ale w grach typu need for speed przy 300km/h obraz nie powinien byc ostry wiec rozmycie tego typu jak najbardziej zaliczam na +PLUS+

19.02.2015 21:13
12
odpowiedz
facebookToScierwo
1
Pretorianin

i wyjazd z tym brzydkom cesem w dniu premiery

19.02.2015 21:52
13
odpowiedz
zanonimizowany579358
105
Senator

@claudespeed18 - A ja tam lubię rozmycia czy głębię ostrości. Inna sprawa, że w takich erpegach rzadko można je spotkać. W Two Worlds II było zarówno rozmycie odległych obszarów, podczas dialogów jak i podczas ruchu. Na początku wyglądało to troszkę dziwnie, ale szybko się przyzwyczaiłem. W takim Skyrimie czy Morrowind z modem Overhaul 3.0 też to nieźle wygląda. Zależy co kto lubi, ja lubię pstrykać screeny w grach z rozmyciami prezentują się o wiele lepiej. :)

19.02.2015 22:10
MichałPolak
14
odpowiedz
MichałPolak
86
Generał

Bardzo dobry pomysł. Sam jestem zielony jeśli chodzi o komputery i często jak chcę ustawić grafikę w grze to nie mam pojęcia nawet co tam jest napisane.

19.02.2015 22:18
15
odpowiedz
studentinio
42
Centurion

"Warto też podkreślić, że karta graficzna z 2 GB pamięci to w najnowszych i najbardziej wymagających grach klasy AAA absolutne minimum dla wysokiej jakości tekstur, a do najwyższych ustawień przyda się zdecydowanie 3-4 GB." Ja gram w większość najnowszych tytułów (jeśli nie w każdy) z teksturami ustawionymi na maksimum. Używam karty GF 650 Ti z 1GB pamięci. Dajcie spokój z tymi 4 GB. Chyba że chodzi wam o granie na monitorze 24 calowym w rozdzielczości 1920x1200 i naiwnym ustawieniem wszystkich opcji graficznych (nawet zbędnych i szpecących grę) na full.

20.02.2015 06:21
Sir Xan
16
odpowiedz
Sir Xan
94
Legend

@i5_4690_Asus_760_OC -> Cytat: "A gdzie physx?" -> Jest przecież napisany na stronie 4 - "Jakość pozostałych efektów". Po prostu przeczytaj uważnie.

@studentinio -> Może do tej pory 1 GB VRAM pamięci jest wystarczający dla większości gry w biblioteki PC. Ale niestety od roku 2015 może to zmienić, odkąd na rynku ukazały się karty graficzne z 3-4 GB VRAM pamięci. Już się ukazały gry, gdzie wymagają pamięci 2 GB VRAM dla ustawienie full np. Wiedźmin 3 czy Evil Within. A to dlatego, że do ładowanie zaawansowane tekstury pamięci VRAM jest dużo szybszy od tradycyjny RAM. Czas jakoś leci. :P

20.02.2015 08:49
17
odpowiedz
zanonimizowany115388
76
Centurion

Dzięki za artykuł. Pewnie wiele osób jak ja, czekało na to.

20.02.2015 08:58
n0rbji
18
odpowiedz
n0rbji
64
Siedzący Byk

Ja wolę grać na niższych ale żeby płynnie chodziło

20.02.2015 09:00
sirczarny
19
odpowiedz
sirczarny
8
Legionista

panowie co to za gra z 4 strony , ta druga gdzie jest pani w białych włosach :)

20.02.2015 10:22
Verminus
20
odpowiedz
Verminus
182
Senator

sirczarny --->
Dragon Age: Inkwizycja :)

20.02.2015 12:02
21
odpowiedz
Marassex
63
Centurion

Świetnie rozwiązano konfiguracje w Max Payne3
Ne pamiętam innej gry o takich możliwościach konfiguracyjnych.

20.02.2015 13:48
Albi07
22
odpowiedz
Albi07
39
Chorąży

Fajny poradnik. Wiem teraz nieco więcej, ale w info o motion blur nie ma żadnej wzmianki o tym jaki może mieć wpływ na fps'y (czy wgl. może mieć).

20.02.2015 14:34
Matysiak G
23
odpowiedz
Matysiak G
130
bozon Higgsa

Marassex

Seria Serious sam. Tam można ustawić tyle opcji i suwaków, co w żadnym kreatorze postaci.

20.02.2015 15:12
CheshireDog
24
odpowiedz
CheshireDog
76
Desk jockey

Dzięki za ten artykuł. Byłem raczej zielony w tych sprawach, a teraz chociaż podstawy zrozumiałem. Jak dal mnie częściej możecie poruszać takie tematy.

20.02.2015 15:53
A.l.e.X
25
odpowiedz
A.l.e.X
123
Alekde

no takie podstawy, podstaw, jednak może byś tak
--->qjin - napisał coś więcej o TXAA (bo zapomniałeś dodać najważniejszego), TXAA to AA które dzięki swojej metodzie dla przezroczystych powierzchni sprawia, że wszystkie elementy bliskie i dalekie przezroczyste i półprzezroczyste zapewniają brak przekłamania obrazu, głównie dlatego TXAA to najlepsze AA jakie jest dostępne i nic tego nie zmieni. Odczucie czy obraz jest rozmyty czy nie jest sprawą głównie rozdzielczości i plamki.

20.02.2015 19:22
26
odpowiedz
dawidfranek
61
ILoveBoobies

A.l.e.X pytanie do Ciebie: jaki trzeba mieć monitor FHD żeby TXAA nie wprowadzało rozmazu? Proszę o konkretny model, wnioski ze specyfikacji już będę potrafił wyciągnąć sam :)

20.02.2015 19:53
A.l.e.X
27
odpowiedz
A.l.e.X
123
Alekde

--->dawidfranek - napisałem ci powyżej, odczucie rozmycia jest tym bardziej widoczne czym jest niższa rozdzielczość i większa plamka.

20.02.2015 21:22
28
odpowiedz
zanonimizowany971161
19
Konsul

Gdyby tak każda gra posiadała wszystkie te opcje. Niektóre z tych efektów są niekiedy rozdzielane, np. jakość wody, jakość roślinności, jakoś ognia itd., ale to rzadkość. Najlepiej jest sobie ustawić rozdzielczość natywną i wszystkie opcje na najniższe/najwyższe możliwe i stopniowo testować wydajność. Mi zawsze zależy tylko na tej rozdzielczości i teksturach na max, a reszta opcji może być nawet wyłączona.
Motion Blur pobiera około 5-10 FPS. Różnie bywa z grami. DoF natomiast, zdarza się, że nieco zwiększa wydajność, bo gra nie musi renderować całego krajobrazu w wysokiej jakości. Przynajmniej w moim odczuciu tak jest. Nie w każdej grze, ale w niektórych.

20.02.2015 23:32
29
odpowiedz
poke_mon11
39
Pretorianin

powiedzcie mi co to za gra na ostatniej stronie przed cs-em ? :)

20.02.2015 23:34
Verminus
30
odpowiedz
Verminus
182
Senator

poke_mon11 --->
Ryse.

21.02.2015 00:27
31
odpowiedz
olo1045
1
Junior

całkiem fajny artykuł ale mogliście dać lepsze screenshoty, tak wiem takie się trafiły ale jest mnóstwo gier w których zmiana ustawień powoduję widoczną różnice :)

21.02.2015 01:33
Patryx0
32
odpowiedz
Patryx0
130
Look for the Light

Motion Blur i Depth of Field to dla mnie najważniejsze rzeczy.

21.02.2015 03:32
yadin
33
odpowiedz
yadin
102
Legend

Cytat: "(...) w odróżnieniu od konsolowców, którzy mają ten problem z głowy (...)" No właśnie. Po co więc się spinać i kombinować? Wyjątkiem są gry, które mogą być zrobione tylko na pecety.

22.02.2015 17:39
Grooby_BCN
34
odpowiedz
Grooby_BCN
86
Konsul

Dobry artykuł, dzięki!

22.02.2015 21:06
Mastyl
35
odpowiedz
Mastyl
161
Za godzinę pod Jubilatem

Stary albo jestem albo mało bystry, ale na prawdę większości tych efektów albo nie widzę, albo widzę słabo.

22.02.2015 21:22
Grucha
36
odpowiedz
Grucha
167
Extreme Lifestyle

Dzięki za artykuł! Bardzo się przyda.

22.02.2015 22:22
37
odpowiedz
zanonimizowany971161
19
Konsul

Mastyl, bo tak teraz podchodzą do tych detali. Różnica w wyglądzie - między low i ultra - jest znikoma. Jedynie tekstury robią różnicę, antyaliasing (tu różnie bywa), rozdzielczość i ewentualny brak cieni. Natomiast różnica w wymaganiach spora. Mało jest tytułów, w których widać jakiś większy skok w detalach.

23.02.2015 09:36
38
odpowiedz
Adams9422
41
Pretorianin

Dla mnie grafika to dodatek który powinien nadawać klimatu w grze

23.02.2015 09:42
Henrar
39
odpowiedz
Henrar
90
Generał Whiskas

@A.l.e.X
dlatego TXAA to najlepsze AA jakie jest dostępne i nic tego nie zmieni.
Bzdura. Najlepszą metodą anti-aliasingu jest super-sampling. TXAA wciąż ma efekty uboczne w postaci niewielkiego pogorszenia ostrości tekstur (ale nie aż tak jak FXAA). Supersampling nie ma takich wad - jest po prostu mega zasobożerny.

24.02.2015 19:21
A.l.e.X
40
odpowiedz
A.l.e.X
123
Alekde

--->Henrar - nie zgadzam się z tym co napisałeś m.in. z powodu takiego że Supersampling to nie jest typowe AA, tylko jest to metoda tożsama z DSR i nie rozwiązuje problemu błędów w wyświetlaniu obrazu, tak jak w TXAA.

24.02.2015 21:05
41
odpowiedz
krystynka1814
2
Junior

Poradnik na pewno się przyda bo nie we wszystkich grach są zawarte wyjaśnienia dotyczące poszczególnych parametrów ustawień graficznych. Przy premierze Wiedźmin 3: Dziki Gon z pewnością odświeżę sobie ten poradnik, żeby dopasować ustawienia w sposób optymalny.

04.03.2015 18:37
42
odpowiedz
Bloofire
1
Junior

jaka gra jest przedstawiona na screenach na drugiej stronie?

15.08.2015 19:53
43
odpowiedz
Dj_kabzaa
2
Junior

Haha to bardzo ciekawe osobiście na 1GB VRAM gram w GTA 5 na wysokich ustawieniach w tym tekstur i nigdy nie miałem spadków przycięć czy innych tego typu tak samo w Wolfenstein The New Order czy Battlefield 4 :p

25.02.2016 15:24
n0rbji
44
odpowiedz
n0rbji
64
Siedzący Byk

Pierwsze co robię włączając pierwszy raz jakąś grę - zmniejszam ustawienia graficzne. Chyba że są to 10 letnie gry to tam daje na maxa, ale już gry nowsze niż 5 lat wstecz od razu ustawiam na minimum. Czy coś w związku z tym tracę? Nie. Za to zyskuję na płynności i to jest ważniejsze :) Jestem z tych osób dla których grafika w grach ma drugo a nawet trzeciorzędne znaczenie. Przede wszystkim treść (fabuła, klimat, świat itp) + dobre audio. Potem dopiero grafika.

20.01.2019 08:02
/|\
45
odpowiedz
/|\
8
Konsul

Wszystko fajnie. Artykuł potrzebny a wszystko opisane bez zbędnego obciążania przeciętnego użytkownika danymi. Natomiast dlaczego w arcie brak informacji na temat wpływu na wydajność bądź jego braku jeśli idzie o: teselację, głębię ostrości czy rozmycie obrazu?

Rozumiem że dla sporej części użytkowników mogą być to sprawy oczywiste. Jednak czy nie dla tych którzy wiedzą mniej czyni się takie artykuły? ;-)

Publicystyka Ustawienia grafiki - co powinieneś wiedzieć o antyaliasingu, teselacji i innych opcjach graficznych