Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Football Manager 2005 - poradnik do gry

Football Manager 2005 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Transfery, informacje, finanse | Gra w FM poradnik Football Manager 2005

Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016

Transfery, informacje, finanse

Część poświęcona transferom, to po prostu kolejne okno informacyjne. Nie jest to bynajmniej miejsce, gdzie przeprowadzamy transfery czy podobne temu rzeczy. Tutaj możemy jedynie sprawdzić nasze "zakupy", wypożyczenia, itp.

Przyglądając się dokładniej, szybko można się zorientować, że do dyspozycji mamy dziesięć różnych opcji związanych z transferami do/z naszego klubu. Wystarczy skorzystać z przycisku View [Tryb ], by sprawdzić jakich zawodników kupiliśmy, jakimi jesteśmy zainteresowani, kto odszedł z naszej drużyny, kogo sprowadziliśmy na testy, a także kto przybył do naszego sztabu szkoleniowego. Analogicznie, druga piątka opcji to sprzedani, wypożyczeni, itd. Zakładka spełnia funkcję czysto informacyjną, uzupełniana jest na bieżąco po każdym transferze, a wszystkie zakupy dotyczą jednego sezonu. Po rozpoczęciu kolejnego dodana zostaje następna podstrona z na nowo uzupełnianymi transferami.

Informacje o klubie grającego menedżera - Transfery, informacje, finanse - Gra w FM - Football Manager 2005 - poradnik do gry
Informacje o klubie grającego menedżera

Ekran poświęcony informacjom związanym z naszym klubem. Począwszy od góry możemy dowiedzieć się jaki kraj reprezentuje nasz klub. Jego status (czy jest to zespół zawodowy, czy może amatorski). Następnie sprawdzamy reputację (może być lokalna, jak również kontynentalna czy światowa) i ewentualnych ulubieńców danego zespołu. Status finansowy (życzę każdemu, aby był bogaty!). Kolejne elementy związane są ze stadionem. Najpierw nazwa i lokalizacja, w dalszej kolejności informacje o liczbie miejsc i ewentualnych dodatkach, jak ogrzewana płyta boiska czy zadaszenie. Ważnym elementem jest baza treningowa. Można ją rozbudować (o tym w dalszej części poradnika). Na zakończenie informacja o rozgrywkach w jakich uczestniczy klub oraz prognozie mediów na dany sezon (jeśli sprawdzamy dane na początku rozgrywek). Poniżej przedstawione mamy koszulki w jakich występuje nasz zespół (zarówno w meczach u siebie, jak i na wyjeździe).

"Kasa misiu, kasa! Bo bez niej ciężko..." - słyszeliście takie stwierdzenie zapewne nieraz w swoim życiu. Nie inaczej sprawa ma się w FM. Kasa przydaje się na wszystko. Płacimy za transfery, opłacamy trenerów, zawodników, możemy zaoferować parę groszy za rozegranie sparingu, itd. Zakładka z finansami pozwoli nam śledzić na bieżąco stan naszych funduszy. Oprócz bycia menedżerem, w wolnych chwilach dorobicie jako księgowy. Okno główne Summary [Podsumowanie ] przedstawia najważniejsze sprawy finansowe. Informacje na temat budżetu transferowego jaki posiadamy na dany sezon, a także ilości pieniędzy, jakie możemy wydać na owe transfery (przeważnie do dyspozycji mamy do wydania cała kwotę, aczkolwiek nie jest to regułą). W dalszej kolejności bardzo ważna dla nas informacja - dowiadujemy się bowiem jaki procent kasy z transferów klub przeznacza dla nas, abyśmy mogli wydać ją w celu zakupu nowych zawodników. Oczywiście, im procent ten jest większy, tym lepiej. W słabszych klubach (zwłaszcza tych z ubogim budżetem) szybko można zyskać pieniądze na transfery sprzedając kilku zawodników (o ile procent ze sprzedaży jest wystarczająco wysoki). Zaznaczyć warto, że na konto wpływa tylko kasa, którą uzyskujemy bezpośrednio za zawodnika (jest to dochód, który nie podlega umowie o sprzedaży w systemie ratalnym, bądź na zasadzie dopłat bonusowych. W skrócie są to pieniądze, które bezpośrednio płaci nabywca). Sponsorzy oraz pożyczki, to w FM sprawa, którą się osobiście nie zajmujemy. Zarząd sam ustala sponsora i ewentualnie zaciąga długi. Poniżej tego wszystkiego mamy tabelę przedstawiającą nasze dochody, wydatki oraz bilans w danym okresie (poprzedni miesiąc i sezon oraz bieżący miesiąc i sezon).

Na zakończenie stan konta - Transfery, informacje, finanse - Gra w FM - Football Manager 2005 - poradnik do gry

Na zakończenie stan konta. Im wyższy stan konta, tym klub jest w stanie przeznaczyć więcej na transfery. Fundusz zmienić może się w następnym sezonie, gdy mieliśmy wystarczająco wysoki przychód (wygrane spotkania pucharowe, wysoka pozycja w lidze, dobre miejsca w pucharach, sprzedani zawodnicy).

Income [Dochody ]. Ulubiona tabelka wszystkich księgowych tego świata. Informacje na temat przychodów. Jej przeciwieństwem jest oczywiście zakładka Expenditure [Wydatki ]. Oba okna mają wartość czysto informacyjną. Trudno raczej doszukiwać się w nich jakiejś znaczącej pomocy, która pomogłaby nam w prowadzeniu zespołu bądź planowaniu strategii finansowej. Nie mamy wpływu na ustalanie cen biletów, czy inwestycje. Owszem, możemy w minimalnym stopniu wpływać na układ obu tabel. Na przykład w wydatkach mamy informacje na temat opłat za eksploatacje obiektu (Ground Maintenance ). Jeśli nie będziemy rozbudowywać obiektu, opłaty nie będą wzrastać, ale tu po pewnym czasie i tak nasza ingerencja zakończy się, bowiem obiekt rozbuduje... zarząd. Rubryki te radzimy przeglądać raczej w celach czysto informacyjnych.

Salary [Płace ] - tutaj natomiast sprawy mają się inaczej. W tej części poświęconej finansom, mamy możliwość sprawdzenia, ile wydajemy na naszych piłkarzy. Począwszy od góry widzimy dostępny budżet płacowy, który możemy przeznaczyć na zawodników. Poniżej aktualna suma, jaką na nich przeznaczamy. Nie trzeba być wybitnym znawcą, aby stwierdzić, że kwota całkowitego budżetu powinna być zawsze wyższa niż budżetu aktualnego. Zmiany zachodzą w momencie, gdy sprzedajemy bądź kupujemy zawodnika. Opisane tutaj kwoty, to nic innego jak popularne "tygodniówki" (standardowo ustawione są na tydzień, w opcjach możemy zmienić je na miesiąc bądź rok) wypłacane naszym zawodnikom. Zarząd sam ustala jakim zawodnikom ile możemy zaoferować. Najlepiej przy podpisywaniu nowych kontraktów nie ustalać najwyższego statusu dla piłkarza (szerzej omawiałem to przy zakładce Search ), ponieważ automatycznie wzrastają wydatki na niego, a my w perspektywie dalszej gry blokujemy sobie możliwość podniesienia mu statusu i ewentualnych zarobków. Zwracajcie uwagę, ile wydajcie kasy na daną grupę piłkarzy. Nie ma sensu, aby 20% budżetu szło na piłkarzy, którzy są Wam niepotrzebni (status Not Needed ).

Transfers [Transfery ] pozwala nam na śledzenie zobowiązań lub ewentualnych wpływów, które zostały ustalone podczas kupna/sprzedaży zawodnika. Informacje na temat kwot od procentu następnej sprzedaży, liczby rat do spłaty, premii za bonusy itd.

Finanse w grze nie są mocno rozbudowane. Większość ustaleń zapada "na górze". Zarząd podejmuje decyzje o budżecie, płacach dla zawodników. Wydatki i dochody następują w większości przypadków samoczynnie. Gracz może jedynie śledzić operacje finansowe zachodzące w klubie. Polecamy jednakże od czasu do czasu zerknąć na aktualny stan konta oraz wydatki jakie ponosimy na płace zawodników (czy nie wydajemy zbyt dużo na piłkarzy, którzy są nam niepotrzebni, bądź nie rozpieszczamy zbytnio naszych gwiazd).