Valheim - poradnik do gry

Valheim - poradnik do gry

Valheim: Najlepsza broń - która? Jak wybrać? Valheim poradnik, porady

Na tej stronie poradnika Valheim dowiesz się jakie rodzaje broni występują w Valheim oraz jakie są ich mocne i słabe strony. Mimo survivalowego charakteru, Valheim kładzie dość duży nacisk na bezpośrednią konfrontację ze środowiskiem, w związku z czym system walki jest nieco bardziej rozbudowany niż w przypadku większości produkcji tego gatunku. Wybór odpowiedniego oręża stanowi zatem jedną z kluczowych decyzji jakie będziesz podejmować podczas gry.

Statystyki

Zanim przejdziemy do omówienia poszczególnych archetypów broni, warto zapoznać się ze statystykami, które je opisują oraz co one dokładnie oznaczają. Valheim nie tłumaczy w jaki sposób należy interpretować pojawiające się w opisie broni liczby ale na szczęście poniżej znajdziecie szczegółowe wyjaśnienie każdej z nich.

W przypadku statystyki obrażeń mamy podany ich rodzaj oraz trzy wartości w formacie xx (yy - zz) - Valheim: Najlepsza broń - która? Jak wybrać? - Valheim - poradnik do gry

Obrażenia

W przypadku statystyki obrażeń mamy podany ich rodzaj oraz trzy wartości w formacie xx (yy - zz).

  1. Rodzaj obrażeń jak np. "Cięcie" (Slash) czy "Przebicie" (Pierce) wpływa na skuteczność naszych ataków na dany rodzaj przeciwnika. Przykładowo szkielety będą lepiej znosić obrażenia od przebicia czy cięć, będą natomiast wrażliwe na obrażenia obuchowe. Wskazówką dotyczącą odkrywania słabych i mocnych stron istot w Valheim jest kolor w jakim wyświetlane są wartości zadawanych przez nas obrażeń. Szary oznacza, że przeciwnik jest odporny na dany rodzaj obrażeń, biały informuje o braku modyfikatora, natomiast kolor żółty mówi o tym, że wróg jest wrażliwy na dany rodzaj ataku.
  2. Wartość "xx" wskazuje na maksymalną wartość obrażeń, jaką można uzyskać walcząc danym rodzajem oręża (UWAGA - chodzi o POTENCJALNĄ wartość jaka jest możliwa do uzyskania, a nie FAKTYCZNĄ jaką nasza postać będzie uzyskiwać).
  3. Wartość "(yy - zz)" to przedział w jakim losowane są obrażenia zadawane przez naszą postać przy uwzględnieniu poziomu umiejętności władania danym rodzajem oręża. Im wyższy poziom umiejętności tym bliższa ona będzie wartości "xx".

Siła blokowania (Block Power)

Wartość przedstawiona w formacie xx (yy).

  1. "xx" to podstawowa wysokość obrażeń, jaką dana broń lub tarcza jest w stanie wchłonąć podczas bloku (PPM)
  2. "(yy)" to faktyczna wysokość obrażeń jaką nasza postać wchłonie blokując, ponieważ uwzględnia ona poziom zaawansowania w umiejętności "Blok"
  3. Siła parowania (Parry Force): to liczbowa reprezentacja siły, z jaką przeciwnik zostanie odrzucony do tyłu po udanym parowaniu. Parowanie polega na podniesieniu bloku w momencie, w którym nasza postać zostałaby trafiona atakiem przeciwnika. Parować można zarówno ataki w zwarciu jak i na dystans.
  4. Premia za parowanie (Parry bonus): to wartość przez którą należy przemnożyć Siłę blokowania (Block Power) aby uzyskać wartość obrażeń, jaką postać może wchłonąć podczas udanego manewru parowania.
  5. Odrzut (Knockback): liczbowa reprezentacja siły uderzenia bronią - im wyższa wartość, tym większa szansa na to, że przeciwnik zostanie ogłuszony (jak przy parowaniu) i odrzucony w tył. Ogłuszeni przeciwnicy otrzymują również zwiększone obrażenia.
  6. Dźgnięcie w plecy (Backstab): jeżeli uda Wam się zaatakować nieświadomego zagrożenia przeciwnika w plecy, to zadane obrażenia zostaną przemnożone przez tę wartość. Dźgnięcia w plecy można dokonać tylko raz, nawet jeżeli przeciwnik przestanie nas gonić i ponownie uda się nam do niego zakraść.

Broń do walki w zwarciu

Zdecydowanie najobszerniejszą grupą broni w Valheim są te przeznaczone do walki w zwarciu - Valheim: Najlepsza broń - która? Jak wybrać? - Valheim - poradnik do gry

Zdecydowanie najobszerniejszą grupą broni w Valheim są te przeznaczone do walki w zwarciu. Większość z nich może zostać wykonana z różnych rodzajów materiału - im rzadszy surowiec tym lepsze statystyki (których znaczenie objaśniono powyżej).

Co ważne, każdy archetyp broni ma swoje mocne oraz słabe strony i wybór odpowiedniego oręża nie polega jedynie na dostosowaniu rodzaju obrażeń do przeciwnika. Poniżej znajdziecie krótki opis każdego rodzaju broni, co pomoże Wam podjąć decyzję, w korzystaniu z której chcecie się specjalizować.

Broń jednoręczna

Cechą wspólną wszystkich broni z tej kategorii jest oczywiście fakt, że można z niej korzystać razem z tarczą lub np. pochodnią.

  1. Miecz: najbardziej wszechstronny rodzaj broni. Charakteryzuje się wysoką wytrzymałością, niską wagą oraz co istotne - dostępem do obrażeń zarówno ciętych jak i przebijających. Podstawowe ataki zadają obrażenia cięte, jednak pod atakiem specjalnym (domyślnie ŚPM) kryje się pchnięcie, które oprócz obrażeń przebijających powoduje ogłuszenie przeciwnika, jednak ten manewr wymaga trochę więcej czasu niż zwykłe cięcie. Ataki mają średni zasięg oraz zużywają średnią ilość kondycji. Gorzej sprawdza się w walce z dużą ilością wrogów na raz.
  2. Buława: wolniejsza od miecza, ale zadająca nieco większe obrażenia obuchowe broń. Wykonanie ataku specjalnego podobnie jak w przypadku miecza wymaga więcej czasu, ale zadaje znacznie więcej obrażeń. Fantastyczna broń przeciwko np. szkieletom i innym wrażliwym na obuchy przeciwnikom. Jest też trochę cięższa od miecza ale za to ma większą wartość odrzutu, co pozwala częściej ogłuszać przeciwników co czyni z niej świetną broń podczas gry wieloosobowej.
  3. Toporek: Technicznie rzecz biorąc wciąż pełni rolę broni, ale z uwagi na dość wysoką wagę, zauważalnie mniejszą wytrzymałość oraz praktycznie identyczne obrażenia co miecz przy wolniejszych atakach i braku ataku specjalnego raczej nie jest on najlepszym wyborem. Wciąż jej wszechstronność polega na tym, że pozwala ścinać drzewa co może być atutem np. podczas wypraw zwiadowczych, gdzie na pewnym etapie gry ilość miejsca w ekwipunku jest istotniejsza niż jego waga a możliwość pozyskania drewna jest na wagę złota. Poza tym - co to za wiking bez topora!
  4. Sztylet: Broń przeznaczona głównie do ataków skrytobójczych a to za sprawą połączenia ogromnego mnożnika obrażeń od dźgnięcia w plecy, rodzaju obrażeń (przebijające) oraz braku kary do prędkości poruszania się. Może stanowić świetne uzupełnienie uzbrojenia dedykowanego łucznika. Mają też wyjątkowo wysoką premię za parowanie, co oznacza, że wprawny gracz będzie mógł uzyskać efekt zbliżony do tego jaki oferuje gra z tarczą (zakładając, że będzie polegać na parowaniu a nie blokowaniu).

Broń dwuręczna

Za cenę możliwości korzystania z tarczy czy pochodni oręż dwuręczny oferuje większy zasięg i obrażenia oraz możliwość atakowania kilku przeciwników jednocześnie. Ataki są jednak wolniejsze, wymagają zatem przyjęcia właściwej pozycji oraz wybrania odpowiedniego momentu na przeprowadzenie ataku.

  1. Topór: Duże obrażenia oraz ataki obszarowe. Atak specjalny to szybkie, zużywające mniej kondycji pchnięcie, które stanowi dobrą alternatywę do walki z pojedynczym przeciwnikiem. Ponadto dysponuje on dość wysoką jak na broń dwuręczną wartością siły bloku, parowania oraz premią za parowanie, co pozwoli przyjąć trochę więcej ciosów w kontrolowany sposób.
  2. Młot: Ogromne obrażenia i ataki obszarowe o dużym promieniu działania wokół gracza. Pozwala zadawać obrażenia przez ściany, co okazuje się diabelnie skuteczne np. w lochach i kryptach. Jedynym istotnym minusem jest ilość czasu niezbędna do przeprowadzenia ataku oraz jego koszt w kondycji.
  3. Atgeir: Dwuręczna broń drzewcowa o dalekim zasięgu i ataku specjalnym zadającym obrażenia wokół gracza oraz ogłuszającym przeciwników. Pozwala skutecznie atakować np. zza pleców wyposażonego w tarczę towarzysza. Czyni to z Atgeiru dobry wybór do gry zespołowej.

Broń dystansowa

Bardzo wąska, lecz przydatna grupa broni dostępnych w Valheim - Valheim: Najlepsza broń - która? Jak wybrać? - Valheim - poradnik do gry

Bardzo wąska, lecz przydatna grupa broni dostępnych w Valheim. Jak nazwa wskazuje pozwalają one atakować przeciwników trzymając bezpieczny dystans. Wszystkie zadają obrażenia przebijające co można uznać za atut w większości przypadków.

  1. Łuk: broń wymagająca amunicji w postaci strzał. Wyrób strzał zużywa surowce ale duża ilość rodzajów tychże pozwala dodatkowo dostosować wyposażenie do sytuacji. Z powodzeniem mogą pełnić rolę broni dodatkowej jak i głównej. Ogromny zasięg, który w rękach wprawnego wikinga pozwala razić wrogów z dystansu większego niż zasięg wyświetlania zadawanych obrażeń.
  2. Włócznia: choć technicznie jest to również broń do walki w zwarciu, to podstawowe ataki charakteryzują się wręcz zwodniczo niewielkim zasięgiem wbrew temu, co sugeruje nazwa oraz do czego przyzwyczaiła nas większość gier. Jednakże pod atakiem specjalnym kryje się możliwość ciskania włócznią co stanowi jej główną zaletę. Wysokie obrażenia przebijające i możliwość podniesienia jej po rzucie sprawia, że na dłuższą metę jest bardziej ekonomicznym rozwiązaniem od łuku. Dostęp do ataków w zwarciu jak również fakt, że jest to broń jednoręczna sprawia, że jest to najbardziej wszechstronny oręż w grze, pozwalający skutecznie walczyć w zwarciu, na dystans oraz korzystać z tarczy lub pochodni. Ceną za to są dość przeciętne statystyki.