Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

The Walking Dead: A Telltale Games Series - Season Two Recenzja gry

Recenzja gry 5 marca 2014, 13:29

Recenzja gry The Walking Dead: A House Divided - wysoka forma utrzymana

Choć wyraźnie krótszy od epizodu pierwszego, drugi odcinek drugiego sezonu The Walking Dead po raz kolejny przewyższa oczekiwania fanów. A House Divided może bez wstydu stawać w szranki o tytuł najlepszego rozdziału serii.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

Podobnie jak w przypadku The Wolf Among Us – kolejnej produkcji studia Telltale Games – postanowiliśmy wystawić ocenę przygodom Clementine dopiero po publikacji ostatniego, piątego epizodu gry. Nasze spostrzeżenia publikujemy na bieżąco – po premierze każdego odcinka.

Chyba wszyscy fani gry The Walking Dead obawiali się, że po fenomenalnym pierwszym sezonie, utrzymanie tego samego poziomu w drugim może okazać się zbyt ciężkim zadaniem dla studia, które równocześnie przygotowuje trzy inne tytuły. Wydany w połowie grudnia odcinek All That Remains rozwiał te wątpliwości, doskonale wprowadzając nas z powrotem do mrocznego, przygnębiającego świata po apokalipsie zombie. I o ile początkowy epizod godnie odegrał niewdzięczną rolę zarysowania nam nowej rzeczywistości, w jakiej musi odnaleźć się młodziutka Clementine, tak w A House Divided historia zaczyna nabierać tempa. I powiem szczerze: jeżeli utrzyma je przez cały sezon, już wkrótce zapomnimy o pierwszym. Drugi odcinek nie tylko przyćmiewa swojego poprzednika – to po prostu jeden z najlepszych epizodów w krótkiej historii wirtualnego serialu.

Poprzedni odcinek skończył się z przytupem, więc i ten zaczyna od mocnego uderzenia.

Telltale Games podtrzymuje tradycję z All That Remains i od samego początku stawia nas w nieciekawej sytuacji. Clementine, odosobniona i przytłoczona przez napierające zewsząd zombie, musi nie tylko wymyślić sposób na wydostanie się z opresji, ale też na zmobilizowanie do pomocy swego towarzysza. To swoista zapowiedź roli, jaką dziewczyna odegra przez następne dwie godziny. O ile w pierwszym epizodzie czasami jeszcze widać w niej było przejawy naiwności i bezradności, tutaj szybko okazuje się, że w nowej grupie ocalałych sterowana przez gracza postać nie będzie kulą u nogi, a w pełni wartościowym członkiem zespołu. Jedenastolatka nie boi się stawiać na swoim, czym budzi szacunek jednych, a odpycha drugich. Dość powiedzieć, że często to właśnie na barkach Clementine spocznie ciężar bycia decydującym głosem w burzliwej dyskusji. Doświadczona przez długi pobyt najpierw z Lee, a później z Christą, dziewczynka momentami bywa wręcz zuchwała wobec dorosłych, a zabijanie żywych trupów przychodzi jej z łatwością, której nie powstydziłby się żaden z jej starszych towarzyszy. Nadal ogranicza ją wiek i niewielka w porównaniu do swych kompanów siła, ale jak na dłoni widać, że od jedenastolatki przerażonej widokiem pojedynczego szwendacza dzielą ją już lata świetlne.

Po trudnych początkach Clementine zaczyna przywiązywać się do nowych towarzyszy.

Clementine to oczywiście postać, wokół której kręci się cała opowieść, ale Telltale nie byłoby sobą, gdyby nie zaserwowało nam paru interesujących postaci drugoplanowych. Pierwszy epizod, służący jako wstęp do nowej historii, nie zdołał wytworzyć więzi pomiędzy graczem a kimkolwiek ze znalezionej grupy, drugi jednak w pewnym stopniu nadrabia te zaległości. Kilku bohaterów nadal pozostaje na razie wyłącznie szkicami, które muszą uzupełnić kolejne trzy odcinki, ale co najmniej trójkę ocalałych da się już poznać lepiej. Inna sprawa, że twórcy w moim odczuciu powielają w pewnym stopniu postaci poznane w pierwszym sezonie. U członków nowego zespołu nie sposób nie zauważyć podobieństw do Lee, Bena czy nawet Lily. Nie są to oczywiście kalki wymienionych osób, ale brakuje w nich czegoś zupełnie świeżego. Na plus warto zaliczyć, że ponownie brak tu charakterów czarno-białych: napotkani ludzie mają swoje ciemne i jasne strony. Ponadto drugi odcinek prezentuje nam kilku kompletnie nowych bohaterów (co najmniej jeden z nich ma spory potencjał, by mocno namieszać w kolejnych trzech rozdziałach...), a także parę znajomych twarzy z pierwszego sezonu oraz 400 Days.

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

Oceny redaktorów, ekspertów oraz czytelników VIP ?

DM Ekspert 27 sierpnia 2014

(PC) Wrażenia na gorąco po zakończeniu i podsumowanie drugiego sezonu gry The Walking Dead od Telltale Games

8.5
Recenzja gry The Walking Dead: Season Two - Clem kontra żywe trupy
Recenzja gry The Walking Dead: Season Two - Clem kontra żywe trupy

Recenzja gry

Clementine w grze The Walking Dead przestała być naiwnym, bezbronnym dzieckiem z pierwszego sezonu. Natomiast to, czym się stanie, w dużej mierze zależy od nas samych i naszych decyzji.

Recenzja The Walking Dead: All That Remains - mocny epizod na początek drugiego sezonu
Recenzja The Walking Dead: All That Remains - mocny epizod na początek drugiego sezonu

Recenzja gry

Kontynuacja jednej z najlepszych gier 2012 roku nie rozczarowuje. The Walking Dead: Season Two rozpoczął się mocnym uderzeniem.

Recenzja gry The Inquisitor. To nie obroniłoby się nawet w 2005 roku
Recenzja gry The Inquisitor. To nie obroniłoby się nawet w 2005 roku

Recenzja gry

Czy to się mogło udać? Czy mimo wszystkich znaków na niebie i ziemi The Inquisitor na motywach cyklu o Mordimerze Madderdinie Jacka Piekary mógł ostatecznie okazać się porządną grą? Niestety nie mam dobrych wieści.