Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Recenzja gry 31 sierpnia 2006, 13:12

autor: Gajos

Sid Meier's Civilization IV: Warlords - recenzja gry

Warlords są bez wątpienia produktem udanym – umiejętnie rozszerzającym bogactwo podstawowej wersji Cywilizacji 4 o nowe możliwości. Unikalne budynki i nowe cechy przywódców czynią poszczególne nacje jeszcze bardziej wyjątkowymi.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

Branża gier komputerowych rządzi się pewnymi prawami. Jednym z nich jest wydawanie dodatków do każdej dobrze sprzedającej się produkcji. Cywilizacja 4 sprzedaje się znakomicie, zbiera (zasłużenie) entuzjastyczne recenzje – nikogo nie zaskoczyło więc, iż Firaxis ogłosił przed kilkoma miesiącami rozpoczęcie prac nad rozszerzeniem o wdzięcznej nazwie Warlords. Zaskakujące mogło być jednak tempo produkcji i szybka premiera – 10 miesięcy od pojawienia się na rynku podstawowej wersji gry.

Co nowego proponuje dodatek?

Po pierwsze pojawili się tytułowi Warlords (Wielcy Generałowie). To nowy rodzaj Wielkich Ludzi, którzy w przeciwieństwie do znanych z podstawowej wersji gry powstają dzięki wojnom, jakie prowadzimy a nie miastom, jakie posiadamy. Każdy punkt doświadczenia zdobyty przez nasze oddziały przybliża nas do narodzin kolejnego Warlorda, a każdy kolejny wymaga dwukrotnie większej liczby punktów do narodzin.

Wielki Generał może być wykorzystany na cztery sposoby. Po pierwsze można go dołączyć do jednej z jednostek – daje w ten sposób 20 punktów doświadczenia do podziału między wszystkie obecne na polu. Co ważniejsze, również daje dostęp oddziałowi, którym teraz osobiście dowodzi, do kilku unikalnych i bardzo potężnych promocji.

Drugie rozwiązanie to wybudowanie za jego pomocą dowolnie wybranym naszym mieście akademii wojskowej przyspieszającej o 25% produkcję wszystkich jednostek wojskowych.

Trzecie to dołączenie go do miasta jako doradcy wojskowego dodające +2 doświadczenia wszystkim wybudowanym tam jednostkom.

Czwarte to wynalezienie za jego pomocą jednej technologii – a więc zastosowanie podobne jak u innych Wielkich Ludzi.

Graficznie wiele się nie zmieniło – zwracam uwagę jednak na jeden z bardziej widowiskowych nowych cudów – Mur Chiński.

Muszę przyznać, iż ze wszystkich nowych elementów dodatku ten przypadł mi chyba najbardziej do gustu. Każde zastosowanie (no, może poza akademią wojskową, +25% do produkcji wojskowej rzadko kiedy jest warte wykorzystania Warlorda) otwiera bardzo ciekawe możliwości. Stworzenie jednej (bo rzadko kiedy ma sens dzielenie 20 xp na kilka jednostek) super elitarnej jednostki nie tylko daje sporo radości, ale i potrafi znacząco wpłynąć na losy wojny. Najbardziej przydatnym zastosowaniem jest jednak wykorzystanie Generała jako źródła dodatkowego doświadczenia. Co ciekawe, umieszczenie w mieście kilku doradców wojskowych sumuje zapewniane przez nich bonusy. Odrobina wysiłku i mamy miasto zapewniające 15 xp wszystkim wybudowanym tam oddziałom. Wystarczy West Point + koszary + 2 doradców wojskowych (bez większego wysiłku możemy tylu zdobyć w każdej grze) + teokracja + ustrój feudalny. Łatwo wyobrazić sobie, co się stanie, gdy w tym mieście wybudujemy jeszcze Heroic Epic (przypominam cud ten zapewnia +100% do budowy wszystkich jednostek wojskowych).

Recenzja gry SpellForce 3 – jedna gra, dwa gatunki
Recenzja gry SpellForce 3 – jedna gra, dwa gatunki

Recenzja gry

Ponad 10 lat od wydania poprzedniej części, jeden z najbardziej interesujących eksperymentów z łączeniem gatunków powraca w nowej odsłonie. Czy SpellForce 3 powtarza sukces poprzedniczek i dowodzi, że w świecie gier jest miejsce na ryzykowne hybrydy?

Recenzja gry South Park: Phone Destroyer – zniszczenia umiarkowane
Recenzja gry South Park: Phone Destroyer – zniszczenia umiarkowane

Recenzja gry

Serial South Park niedawno bezlitośnie wyśmiewał komórkowe gry typu freemium. Teraz słynna marka posiada w swoich zbiorach świeżutki, mobilny i darmowy tytuł, który musi zmierzyć się z rynkową rzeczywistością i oczekiwaniami fanów.

Recenzja gry Total War: Warhammer II – Nowy Świat, stary Warhammer
Recenzja gry Total War: Warhammer II – Nowy Świat, stary Warhammer

Recenzja gry

Wojna totalna wróciła do uniwersum Warhammera. Druga odsłona serii Total War w klimatach mrocznego fantasy nie wprowadza rewolucji w sprawdzonej formule, ale za to usprawnia wiele elementów z „jedynki”. Witajcie w Nowym Świecie.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
31.08.2006 19:07
koobon
82
Legend

Jeśli dodatek nazywa się Warlords, to uznawanie za minus tego, że koncentruje się głównie na wojnie jest trochę bez sensu.

31.08.2006 19:50
odpowiedz
Azazell3
107
Legend

dodatek moze za duzo nie wnosi .. a mowiac prawde jako wielki fan Sida Meiera to troszke zawiedziony jestem bo dodatek powinien wnieść o wiele więcej nowych elementów i urozmaiceń a tak to hm no ale to wkoncu wielka Ciwilizacja 4 :) .. po mimo tego i tak zakupie originał ale jak będzie tanszy do 40zł bo tyle jest wart ..

zapewnie będzie tak samo jak było w 3 czesci 1 dodatek wprowadzał mało nowości a 2 dodatek był wyśmienity :) i mysle ze tutaj będzie podobnie ..

Pozdrawiam wszystkich maniaków i fanatyków Civ !!

10.03.2007 19:41
odpowiedz
Metalomaniak
1
Junior

znowu powrócą nieprzespane noce