Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Recenzja gry 9 marca 2015, 14:00

autor: Przemysław Zamęcki

Gra we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonuje.

Recenzja gry Assassin's Creed: Rogue na PC - całkiem udany port

Koncern Ubisoft podpadł w 2014 roku wielu graczom z powodu wypuszczenia na rynek gier, które nie miały prawa przejść testów jakościowych. Szczególnie w przypadku PC, dlatego sprawdzamy, jak prezentuje się Assassin’s Creed: Rogue po konwersji.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

Nasze wrażenia dotyczące właściwej zawartości gry Assassin’s Creed: Rogue szczegółowo opisaliśmy kilka miesięcy temu w recenzji wersji konsolowej, dlatego nie zamierzamy się w tym miejscu powtarzać. W niniejszym tekście skupiamy się wyłącznie na aspektach technicznych pecetowej konwersji. Wszystkie zarzuty pod adresem przygód Shaya Cormaca pozostają aktualne, ze względu na lepszą grafikę końcowa ocena została nieznacznie podniesiona o pół punktu.

Trzy miesiące po premierze na konsolach siódmej generacji przygody Shaya Cormacka trafiają w końcu na nasze pecety. Ubisoft, jak to czynił zwykle w przypadku wcześniejszych części, pozwolił najpierw pograć w swoją sztandarową serię na konsolach, czy to z obawy przed nasyceniem rynku przez komputerowych piratów, czy też faktycznie z konieczności wydłużenia czasu niezbędnego do lepszej optymalizacji, jednak w takim przypadku zazwyczaj otrzymywaliśmy grę pozbawioną większych błędów. Pierwsze oznaki tego, że francuska firma działa w zbyt dużym pośpiechu, pojawiły się przy okazji premiery Assassin’s Creed III. Był to pierwszy z serii tytuł korzystający po części z nowego silnika graficznego AnvilNext, słabo zoptymalizowany, który nawet dzisiaj, mimo kolejnych łatek, może sprawić wiele problemów. Także Assassin’s Creed IV: Black Flag ukazywało się na raty i najpierw trafiło do posiadaczy Xboksów 360 i PlayStation 3, by później, wraz z debiutem nowych platform Microsoftu i Sony, pojawić się również na PC. Przy Assassin’s Creed: Unity wydawca pokusił się o jednoczesną premierę i jak to się skończyło, wszyscy pamiętamy. Produkt był bardzo słabo zoptymalizowany, a swemu niezadowoleniu co do jego działania dało wyraz wielu użytkowników. Szczególnie tych, którzy liczyli na porządną rozrywkę na komputerach osobistych. Ubisoft najprawdopodobniej postanowił wyciągnąć wnioski z zaistniałej sytuacji i na przygotowanie pecetowej edycji Assassin’s Creed: Rogue przeznaczył znacznie więcej czasu. Czy wystarczająco wiele? Czas spędzony z asasynami i templariuszami pozostawia po sobie dobre wrażenie, choć z jednego powodu mam poczucie ogromnego niedosytu.

Recenzja gry Assassin's Creed: Rogue na PC - całkiem udany port - ilustracja #1
Dostępne opcje w menu ustawień grafiki.

Testowana przez nas wersja została przez Ubisoft udostępniona na kilka dni przed premierą i do czasu napisania tego tekstu nie pobierała żadnych łatek. Trzeba więc liczyć się z tym, że pojawi się jakaś poprawka i główny zarzut zawarty w niniejszym tekście przestanie mieć znaczenie.

W menu gry nie znajdziemy żadnych ustawień pozwalających wybrać niską jakość generowanego obrazu. Najniższe albo są opisane jako normalne (np. jakość otoczenia, jakość tekstur czy jakość oceanu), albo istnieje możliwość ich wyłączenia (jakość antyaliasingu, jakość cieni, jakość odbić, rozmycie przy ruchu czy ambient occlusion). Niektóre z opcji oferują ustawienia bardzo wysokie (jakość otoczenia, jakość cieni, jakość oceanu), a niektóre jedynie możliwość włączenia i wyłączenia efektu (światło przez chmury, mgła wolumetryczna, synchronizacja pionowa). Jedynym sposobem wygładzenia krawędzi, czyli antyaliasingu, w Rogue jest FXAA. Wydaje się to trochę dziwne, przynajmniej z punktu widzenia posiadaczy kart GeForce z serii 6XX i wyższych, którym można by dać także wybór częściowo sprzętowego TXAA. Co zresztą miało miejsce zarówno w Assassin’s Creed III, jak i Assassin’s Creed IV: Black Flag.

Recenzja gry Assassin's Creed: Rogue na PC - całkiem udany port - ilustracja #2
Recenzja gry Assassin's Creed: Rogue na PC - całkiem udany port - ilustracja #3
Wieczorny widok na zatoczkę przy maksymalnych i minimalnych ustawieniach grafiki.

Nieco większą dowolność oferuje ambient occlusion – efekt odpowiedzialny za realistyczny wygląd powierzchni różnych modeli. Jak już wspomniałem, można go zupełnie wyłączyć lub zastosować SSAO albo bardziej zaawansowane HBAO (niskie i wysokie). Opcji konfiguracyjnych jest więc sporo, nie dają one jednak poczucia panowania nad każdym aspektem grafiki. Jak zwykle w tej serii służą raczej wrażeniu „ogarnięcia” ustawień.

Recenzja gry Assassin's Creed: Rogue na PC - całkiem udany port - ilustracja #4
Spojrzenie w kierunku słońca generuje efekt flary na soczewce obiektywu.

Assassin’s Creed: Rogue było testowane na komputerze o przeciętnej konfiguracji (maszyny takie zapewne stoją w wielu domach): płyta główna MSI P67A-GD55 z procesorem Intel i5-2500 taktowanym zegarem 3.30 GHz, pamięcią RAM o pojemności 8 GB, kartą graficzną GeForce GTX 660 Ti i system operacyjny Windows 7 64-bit. Jest to więc sprzęt o wydajności znacznie przewyższającej minimalne wymagania gry, jakie kilka tygodni temu ogłosił francuski koncern. Czy jednak wystarczający, by udźwignąć produkcję w rozdzielczości 1080p i sześćdziesięciu klatkach na sekundę?

Recenzja gry Assassin's Creed: Rogue - zmarnowana szansa templariuszy
Recenzja gry Assassin's Creed: Rogue - zmarnowana szansa templariuszy

Recenzja gry

Pierwsza gra poświęcona templariuszowi mogła wnieść mocny powiew świeżości do serii Assassin’s Creed. Niestety, odpowiedzialni za jej przygotowanie Bułgarzy sromotnie polegli w tej kwestii.

Recenzja gry Just Cause 4 - zapraszamy do piaskownicy
Recenzja gry Just Cause 4 - zapraszamy do piaskownicy

Recenzja gry

Rico Rodriguez powraca, by wyzwolić kolejne państwo i obalić kolejny zbrodniczy reżim. Czas rozliczyć Avalanche Studios z przedpremierowych obietnic i sprawdzić, czy nowa gra uniknęła błędów poprzedniczki.

Wrażenia z bety Red Dead Online – chaos i drożyzna
Wrażenia z bety Red Dead Online – chaos i drożyzna

Recenzja gry

Wersja beta sieciowej zabawy w kowboja to na razie głównie symulator ciułania centa do centa, choć z dużymi perspektywami na przyszłość.

Komentarze Czytelników (33)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
09.03.2015 14:20
odpowiedz
Bezi2598
89
Legend

Jak Ubi chce to potrafi. To jest ten sam zbugowany silnik z trójki. Czwórka i Rogue chodzi bardzo dobrze. Wniosek? Jak Ubi przechodzi na nowy silnik to powinien dać rok więcej czasu na produkcję gry.

Chodź nie zmienia to faktu, że Unity jest dużo lepsze pod względem gameplayu.

09.03.2015 14:25
👍
odpowiedz
kęsik
86
Legend
8.5

Nie tnie w Nowym Jorku, to olbrzymi progres od czasów ACIII.
Naprawdę dużo lepiej się w to gra niż w Unity.
Reasumując, Rogue > Unity

09.03.2015 14:53
odpowiedz
szaki666
59
Pretorianin

Całkiem ??? Uważam że w porównaniu z Unity to o Niebo Lepsze !!!!!!!! i super że wyszło Wreszcie na PC!

09.03.2015 15:16
odpowiedz
legolas93
45
Konsul
8.5

Ta gra fabularnie bije Unity niemiłosiernie. No i technicznie :D

09.03.2015 15:41
odpowiedz
KUBAA@^
41
Pretorianin

Niewiem co trzeba miec w głowie zeby graficznie porównac to do Unity.To nawet do Unity sie nie umywa,Unity technologicznie 20 lat do przodu.Pra stary silnik,pra stara technologia,a wy sie dziwicie ze chodzi to w 60 fps na złomach.

09.03.2015 15:45
odpowiedz
konikos
7
Chorąży
5.0

sorry ale ten kto to napisał jest chyba nie teges JAK MA CHODZIC JAK TA GRA WYGLADA GORZEJ NIZ AC3????

JAJA SOBIE ROBISZ???

kotlet

09.03.2015 15:55
odpowiedz
dmcNero92
86
Konsul
8.0

Po fali hejtu Ubi ogarnęło termin: Optymalizacja :)
https://www.youtube.com/watch?v=rdibBSzi7Ws

09.03.2015 17:35
odpowiedz
dishar
81
Konsul

Nic nie ogarnęło...W szoku jestem jak łatwo niektórym oczy zamydlić prostymi trikami...

09.03.2015 17:49
😃
odpowiedz
A.l.e.X
118
Alekde

nie wiem po co pisać takie głupoty ? - technicznie Unity jest poza zasięgiem obecnie dla większości deweloperów, silnik użyty w Unity to przepaść względem tego z Rogue tak samo technicznie jak i możliwościami graficznymi, więc nie wiem co tutaj porównywać.

Rogue musi działać dobrze na komputerze z mocą smartphone bo i taki poziom prezentuje jak i wymagania, ale widzę że niektórzy nie mogą w to jakoś uwierzyć że takie to może być proste :)

09.03.2015 18:02
😐
odpowiedz
Dym14
109
Senator

...gra zawieszała się w losowych momentach i na tyle rzadko (na kilka godzin trzy czy cztery razy)
To jakiś żart? Przecież to mała masakra, grając powiedzmy 6 godzin wykrzacza się 4 razy...
Co dla autora jest "średnio"? Raz na godzinę?
A "często"? Raz na 30 minut?

Czy można też prosić o odblokowanie recenzji? Wtedy nie czytałem bo mnie nie interesowała wersja na konsole a teraz trzeba abonament.

09.03.2015 18:06
odpowiedz
Bezi2598
89
Legend

Dym14
Raczej nie chodzi wywalenie do pulpitu tylko o ścinki. Przynajmniej tak mi się wydaje.

09.03.2015 18:13
odpowiedz
FanGta
105
Generał

Co wy pieprzycie że komp z gtx660ti to przeciętny, stojący w większosci domów? Przeciez to droga, wydajna grafa na której mi Unity lata

09.03.2015 18:14
odpowiedz
dishar
81
Konsul

@Alex
Ja porównuję tylko do Black Flag (nawet do głowy by mi nie przyszło stawiać to obok Unity) i jak napisałem wcześniej chodzi to tak świetnie bo wykastrowali większość efektów które były w BF.

09.03.2015 22:15
odpowiedz
facebookToScierwo
1
Pretorianin

szkoda ze tego nie zaniechali z pracami a Unity placilo dopracowaniem przez co wyszly 2 nie za mocne premiery zamiast jedna zajebista druga scierwo ja bym tak wolal

09.03.2015 22:34
odpowiedz
m_valentino
1
Legionista

Przecież ta gra jest brzydka nawet na max ustawieniach, nic dziwnego skoro jest jedynie trochę podrasowanym portem z PS3. Ubi niczym się tutaj nie popisało, z taką grafiką Rogue powinno śmigać nawet na ośmioletnich pecetach. Ciekawe czy śmiga?

09.03.2015 22:52
odpowiedz
Nicollo
23
Lord Protektor

"Dotrzyj na Morrigan", dotarłem już w Dragon Age'u :D

10.03.2015 09:48
odpowiedz
Aldarar
30
Chorąży

Może i nie grałem za długo w Rogue'a, ale uważam, że wygląda i tak bardzo ładnie, co jest chyba ważniejsze, niż to, że silnik z Unity jest o wiele lepszy? Najważniejsze, że więcej graczy w niego pogra. Historia też jest lepsza no i sam protagonista wydaje się o wiele lepiej zarysowany niż nijaki Arno.

10.03.2015 14:04
odpowiedz
kaszanka9
96
Bulbulator

A.l.e.X [12] https://www.gry-online.pl/S043.asp?ID=13623753&N=1#post0-13623970

Rogue musi działać dobrze na komputerze z mocą smartphone

Żaden smartfon nie jest tak wydajny jak rekomendowane rogue czy nawet minimalne.

Notabene o jakiej optymalizacji wy tutaj piszecie, AC4 miał niższe wymagania, wyglądał lepiej.

10.03.2015 20:35
odpowiedz
FanBoyFrytek
15
Konsul
8.5

Weż redakcjo goń się :) nic dodać nic ująć .

11.03.2015 10:14
odpowiedz
Sebo1020
108
Generał

dishar-> W 100% racja, trzeba jeszcze dodać brak wsparcia od zielonych i ich "pomocy" w przygotowaniu portu

11.03.2015 18:42
odpowiedz
tosiekkeisot
71
MiśUszatekWielkiCham
10

Jedna z lepszych części w jakie grałem. Dość że optymalizacja niczego sobie, to jeszcze fabuła naprawdę dobra.
Wiem że wiele ludzi się ze mną nie zgodzi, ale mi podobają się najbardziej takie zimowe klimaty. Przeszedłem tylko 11% (bo ogrywam jeszcze Cities Skylines) ale wydaje się już na początku dobra. Akcja w misji "Panie, zmiłuj się" wymiata ;) . Jak na Ubisoft to im wyszła gra. 10/10. Jedyny minus to problemy na eyefinity i te czarne paski na bocznych monitorach :| ale ogólnie OK.

11.03.2015 21:27
odpowiedz
Dragon_666
63
Get Twiztid

Jaka ocena... haha nie wierze!

11.03.2015 22:27
odpowiedz
barnej7
105
Generał

Oho nie zesrajcie się z radości ta gra to port z 10letniej konsoli

11.03.2015 23:40
odpowiedz
tosiekkeisot
71
MiśUszatekWielkiCham

@barnej7 no i co z tego?

@Dragon_666 no to uwierz.

12.03.2015 10:12
odpowiedz
Undeath1988
5
Junior

Super ocena gry na podstawie optymalizacji! Nic a nic nie pomogła ta recenzja, jak fabuła jak grywalność? Nowości itp? To nie jest recenzja tylko ocena silnika graficznego gry i płynności na złomach nie tego oczekuję od recenzji.

12.03.2015 11:48
odpowiedz
karvimaga
99
Generał

Recenzja była już kilka miesięcy po premierze na PSx i Xboxa. wystarczy poszukać.

21.03.2015 22:25
odpowiedz
speedy72
16
Chorąży

Litości.
Koleś przeszedł 11 % i daje ocenę 10.
Masakra...Do szkoły GIMBUSY

23.03.2015 19:29
odpowiedz
Nolifer
112
The Highest

Jak Ubisoft chce, to potrafi stworzyć całkiem w porządku port... ale właśnie najpierw musi chcieć.

01.05.2015 13:58
odpowiedz
Matekso
96
Generał
9.5

Misja "Zmiłuj się Panie!" - totalnie zrywa beret- To jest ten element destrukcji budynków, otoczenia; który zaledwie w trójce muśnięto- a miał to być jej popisowy element!- wyszło jak wiemy mizernie (oblężenie miasta, gdzie Connor pędzi na koniu, w śród kul i moździeży), a optymalizacja całej gry kulała. AC Rouge śmiga asz miło! - mi na Core2duo (żadne tam i5 i7) daje radę na wysokich, bez zbędnego badziewia od envidii. Ocena gry 9,5 zasłużone (bez grania w Black Flag; gdyż pirackie klimaty mi nie leżą zupełnie!

11.05.2015 16:53
odpowiedz
D4n10
2
Junior

Masakra. Ja przy i3-4130K i GTX 650 mam lagi na średnich ustawieniach, a GeForce Experience wywala mi przy unity że mój komp nie spełnia minimalnych wymagań. Dla porównania Cod:AW na średnich nie ma najmniejszych lagów, a grafikę ma jak z filmu!

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze