Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 17 maja 2012, 10:08

autor: Jakub Kolano

Max Payne - przybliżamy fabułę pierwszych dwóch części (5)

Tuż przed premierą gry Max Payne 3 przypominamy wydarzenia z pierwszych dwóch części serii.

Payne udaje się do aresztu i rozmawia ze spanikowaną Moną, obawiającą się o swoje życie. Uważa ona, że macki Wewnętrznego Kręgu mogły dotrzeć nawet na posterunek, który nie jest dla niej bezpiecznym miejscem. Prosi Maxa o kontakt z Alfredem Wodenem. Chwilę później na komisariacie eksploduje bomba i do cel wdzierają się sprzątacze poszukujący Mony. Podczas gdy Max rozprawia się z napastnikami, dziewczynie udaje się uwolnić ze swojej celi i zbiec z aresztu. Opuszczając zdemolowany posterunek, Max natyka się na Vlada, który podrzuca go do lunaparku. Po drodze dowiaduje się o rzekomych powiązaniach Vinniego z Wewnętrznym Kręgiem i karierze Sax jako płatnej morderczyni.

Po dotarciu Payne’a na miejsce i krótkiej rozmowie z Moną spotkanie tej dwójki zostaje przerwane przez sprzątaczy. Po serii potyczek z napastnikami Max wskakuje do odjeżdżającej furgonetki, która – jak się spodziewał – dowozi go do siedziby przestępców. Samochód dociera na plac budowy towarzystwa ubezpieczeniowego Castling, będącego fortecą sprzątaczy. Przestępcy po zrzuceniu kombinezonów okazują się świetnie uzbrojonymi i wyposażonymi komandosami, dla których niedokończony budynek jest miejscem przechowywania dużych ilości broni i ukrywania ciał zlikwidowanych osób. W wyniku strzelaniny w pokoju wypełnionym materiałami wybuchowymi dochodzi do eksplozji, która doprowadza do zawalenia się kolejnych kondygnacji budynku. Na miejsce zostaje wezwana policja, której syreny słychać już w okolicy. Max spotyka się z będącą cały czas w pobliżu Moną na jednej z wyższych kondygnacji, jednak schadzkę tę przerywa Winterson z zamiarem aresztowania Sax. W wyniku sprzeczki dochodzi do strzelaniny, w której Payne zabija swoją partnerkę z policji, a sam, ranny, spada z rusztowania.

Kilka godzin później tej samej nocy Payne, wybudziwszy się z koszmaru na szpitalnym łóżku, stwierdza, że placówka jest dziwnie opustoszała. Chwilę potem natyka się na kontaktującego się przez radio komandosa, który otwiera do niego ogień. Wezwane posiłki rozpętują jatkę, zabijając postronnych ludzi i likwidując ochronę szpitala. Max, przedzierając się przez kolejne pomieszczenia, dociera windą na niższy poziom, gdzie spotyka Bravurę. Krótka kłótnia mężczyzn zostaje przerwana wtargnięciem napastnika, który rani porucznika. Payne toruje sobie drogę poprzez kolejne pomieszczenia i wydostaje się ze szpitala z zamiarem odwiedzenia willi Alfreda Wodena.

Schorowany, umierający na raka przywódca Wewnętrznego Kręgu twierdzi, że w organizacji nastąpił rozłam, a zbuntowana frakcja, która doprowadziła do wojny domowej, likwiduje wszystkich stawiających opór. Separatystami kieruje Vladimir Lem, wieloletni członek Kręgu, dla którego wojna z mafią Gognittiego jest preludium do likwidacji samego Wodena. Oszukany i zdradzony Max kieruje swoje kroki do siedziby Lema – klubu Vodka – gdzie znajduje dowody na dwulicową działalność Rosjanina. Furgonetki firmy sprzątającej wraz z kombinezonami jej pracowników i magazyn broni – wszystko to wskazuje jasno, że za całą intrygą stoi Vlad. Podczas przeszukiwania gabinetu szefa mafii detektyw znajduje dowód na zamieszanie Winterson w całą sprawę w postaci wiadomości na automatycznej sekretarce. Policjantka okazuje się kochanką Vlada, która obiecała mu pozbyć się węszącego Payne’a i Mony.

Śledztwo prowadzi detektywa do mieszkania Vinniego, niestety, po drodze wpada on w sam środek mafijnej wojny, prowadzonej w zrujnowanej dzielnicy Nowego Jorku, kilka przecznic od siedziby mafiosa. Gdy dociera na miejsce, znajduje Gognittiego ubranego w kostium kapitana pałkarza – komiksowej postaci – z bombą zamontowaną w wielkiej, uniemożliwiającej sprawne poruszanie się głowie. W zamian za obietnicę wskazania miejsca pobytu Vlada Max zabiera karykaturalnego przestępcę do Mony z zamiarem rozbrojenia bomby. Ponowna wizyta w Lunaparku okazuje się pułapką zastawioną przez Rosjanina, który przed egzekucją postanawia zdradzić Maxowi motywację Mony. Dziewczyna jest najemnikiem walczącym po stronie Wodena, zakontraktowanym zabójcą ze zleceniem na Vlada. Postrzelony w głowę Max pada na ziemię, a zdalnie odpalony ładunek rozrywa Vinniego i pół wesołego miasteczka na kawałki. Na szczęście dla rannego detektywa na miejscu zjawia się Sax i wyciąga go z płonącego kompleksu, po czym oboje udają się ponownie do willi Alfreda Wodena, żeby zakończyć porachunki ze zmierzającym w tym samym kierunku Vladem.

Nagrodą za przejście gry na najwyższym poziomie trudności jest nieco zmienione zakończenie, w którym Monie Sax udaje się przeżyć. Zgodnie z drogą obraną przez Rockstar kanoniczny jest jednak finał ze śmiercią płatnej zabójczyni.

Po wyeliminowaniu ufortyfikowanych sprzątaczy Payne zostaje obezwładniony przez Monę. Zabójczyni przyznaje się, że próbowała go odsunąć od sprawy i chronić dla jego własnego dobra. Jej kontrakt obejmował bowiem również Maxa, jednak ze względów osobistych nie potrafiła wykonać zlecenia. W tym momencie do sali wkracza Vlad i strzela dziewczynie w plecy. Rosjanina próbuje powstrzymać pojawiający się chwilę później Woden, który również zostaje zabity. Rozwścieczony Max kontynuuje swój pościg za uciekającym przestępcą i dopada go na dachu hallu, którego przestrzelone wsporniki kopuły uwalniają konstrukcję i spadając z ogromnej wysokości, pociągają za sobą rannego Vlada. Ponownie wszyscy bohaterowie dramatu są martwi. Jako jedyny pozostały przy życiu Max Payne zostaje znaleziony nad zwłokami Mony przez wkraczających do zdemolowanej willi policjantów.

W tym momencie historia się urywa. Co stało się z Maxem po wydarzeniach w willi Wodena, dowiemy się wkrótce. Godzina zero już 18 maja!

Jakub Kolano

Max Payne 3

Max Payne 3

Max Payne

Max Payne

Max Payne 2: The Fall Of Max Payne

Max Payne 2: The Fall Of Max Payne