Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Publicystyka

Publicystyka 23 maja 2019, 14:46

autor: Michał Wysocki

Steam – wszystko, co musisz wiedzieć o regulaminie platformy

Kto czyta regulaminy wszystkich usług, z którzy korzysta? Mało kto. Dlatego przyjrzeliśmy się regulaminowi Steama i tłumaczymy co i jak.

Konia z rzędem temu, kto przed rejestracją przeczytał od deski do deski regulaminy Steama, GOG.com lub Origina. Ogromne bloki prawniczego tekstu skutecznie odstraszają graczy, czemu zresztą trudno się dziwić.

O ile jednak Origin i GOG.com posiadają polskie wersje regulaminu (czy też – mówiąc precyzyjniej – umowy użytkownika), Steam do dzisiaj nie zapewnił tłumaczenia w naszym rodzimym języku. Produkt Valve nie ma nawet krótkiego wyciągu najważniejszych informacji, jaki znajduje się chociażby na platformie spółki CD Projekt.

Z tych powodów prezentujemy poniżej zestawienie kluczowych informacji występujących w umowie użytkownika Steama – po polsku i, mamy nadzieję, zrozumiałym językiem. Część angielskich zapisów można tłumaczyć na kilka sposobów, dlatego ten artykuł traktujcie raczej jako zbiór podpowiedzi, a nie sztywnych reguł.

Czym jest umowa użytkownika Steama?

Zanim przejdziemy do analizy samej umowy, należy wyjaśnić, czym ona właściwie jest. Umowa użytkownika czasami określana jest jako regulamin – nazewnictwo nie ma znaczenia z punktu widzenia mocy prawnej zapisów. Reguluje ona całokształt stosunków pomiędzy dostawcą jakiejś usługi a jej użytkownikiem. Najczęściej zaczyna obowiązywać od momentu jej akceptacji i rejestracji. Dlatego właśnie zaznaczenie pola „Zapoznałem się z regulaminem i akceptuję jego postanowienia” jest niezbędne, by rejestracja dobiegła końca.

Dlaczego Valve nadało swojemu sklepowi nazwę „Steam”, czyli „para”? Trudno powiedzieć, może Gabe Newell lubi parowozy? - 2019-05-23
Dlaczego Valve nadało swojemu sklepowi nazwę „Steam”, czyli „para”? Trudno powiedzieć, może Gabe Newell lubi parowozy?

Choć inna w formie, z prawnego punktu widzenia umowa użytkownika nie różni się bardzo od umowy sprzedaży samochodu lub wzięcia kredytu w banku. We wszystkich tych przypadkach dokument wskazuje prawa i obowiązki stron, które muszą być przestrzegane. Za złamanie tych postanowień grożą sankcje wskazane w umowie oraz odpowiedzialność odszkodowawcza, którą regulują krajowe przepisy dotyczące zobowiązań. Dlatego tak ważne jest, by przed rejestracją (a w ostateczności nawet po) zapoznać się z jej treścią. To z niej wynika bowiem, co właściwie kupujemy na Steamie, jakie mamy możliwości reklamacji oraz co Valve ma prawo zrobić z naszym kontem.

GDY CZĘŚĆ REGULAMINU OKAŻE SIĘ NIEZGODNA Z PRAWEM

Regulamin Steama posiada tzw. klauzulę salwatoryjną, zgodnie z którą, jeśli dowolne z postanowień umowy okaże się nieważne lub niewykonalne, strony będą egzekwować je do maksymalnie dopuszczalnego poziomu, a reszta umowy pozostanie w mocy. Przykładowo, jeżeli prawo jakiegoś kraju umożliwia korzystanie z takich usług jak Steam dopiero po skończeniu 15 lat, zapis o ukończeniu lat 13 nie jest w ogóle nieważny, a jedynie zostaje zmodyfikowany zgodnie z prawem tego hipotetycznego państwa.

Subskrypcje i konto użytkownika Steama

Jak wynika z pierwszego rozdziału umowy (dalej będę używać tego określenia zamiennie z regulaminem), Steam jest usługą sieciową, a wszystkie czynności prawne z nim związane wykonuje spółka Valve z siedzibą w Bellevue, w stanie Waszyngton. Użytkownikiem może zostać wyłącznie osoba, która zarejestrowała się na Steamie, zaakceptowała warunki umowy i skończyła 13 lat.

Czapki i kapelusze do Team Fortress 2 zostały wrzucone do kategorii „zawartość i usługi”. - 2019-05-23
Czapki i kapelusze do Team Fortress 2 zostały wrzucone do kategorii „zawartość i usługi”.

Steam udostępnia subskrypcję na określone usługi, programy, gry i inne treści. Każdy program lub inne dane, wliczając w to wirtualne przedmioty czy zawartość poszczególnych gier i dodatki do nich, zostały zdefiniowane jako „zawartość i usługi”, do których dostęp umożliwia właśnie subskrypcja. Oprócz omawianej umowy użytkownika obowiązują także regulaminy poszczególnych produktów, zasady dotyczące postępowania w sieci, zasady zwrotów i polityka prywatności. Wreszcie wiążące dla użytkownika są wszystkie dodatkowe reguły, które zostaną opublikowane na stronie www.steampowered.com.

Po ukończeniu rejestracji powstaje konto użytkownika. Umowa zakazuje ujawniania albo współdzielenia hasła oraz samego konta, chyba że Valve zdecydowało inaczej. Całą odpowiedzialność za ujawnienie hasła, nawet przez przypadek, ponosi użytkownik. Dopóki przejęcie naszego konta przez kogoś innego nie wynika z niedbalstwa lub winy Valve, spółka nie odpowiada za ewentualne szkody. Każdy użytkownik ma obowiązek niezwłocznego zgłoszenia sytuacji, w której podejrzewa naruszenie prywatności konta.

Umowa jednoznacznie zakazuje sprzedawania konta, udostępniania go za opłatą albo innego przenoszenia jego własności lub poszczególnych elementów, chyba że taką możliwość przewidziano w samej umowie (spoiler: nie przewidziano) lub zgodę na to wyraziło Valve.

UKRADLI MI KONTO NA STEAMIE – CO ROBIĆ?

Procedura odzyskiwania konta na Steamie została opisana na stronie pomocy technicznej portalu. Steam sugeruje przeskanowanie dysku programem antywirusowym, zmianę hasła do skrzynki mailowej, do której przypisane jest nasze konto, a następnie skorzystanie z procedury zmiany hasła. W niektórych przypadkach wymagany jest kontakt bezpośrednio z działem pomocy. W takim wypadku musimy udowodnić, że konto należy do nas – poprzez podanie danych o metodach płatności, których używaliśmy do dokonywania zakupów w sklepie.

TWOIM ZDANIEM

Czytasz regulaminy, zanim je zaakceptujesz?

Nie
55,9%
Zdarza mi się, jeśli to ważne
40,9%
Tak
3,2%
Zobacz inne ankiety
Gry na PC niemal za darmo – 30 ofert ze Steam Summer Sale do 10 zł
Gry na PC niemal za darmo – 30 ofert ze Steam Summer Sale do 10 zł

Specjalne zestawienie gier, przez które nie zbankrutujecie, a równocześnie zapewnicie sobie kilka godzin dobrej zabawy. Po co przepłacać, skoro można mieć za pół darmo?

Czy Steam jest monopolistą na rynku PC?
Czy Steam jest monopolistą na rynku PC?

W ostatnich tygodniach nie milkną dyskusje o rywalizacji Steama z Epic Games Store, a na głowę tego ostatniego lecą gromy za dążenie do stworzenia monopolu. Pytanie brzmi: czy sklep Valve na pewno jest lepszy?

Czy gry kupione na Steam, GOG lub PSN naprawdę są twoje? Możesz się zdziwić
Czy gry kupione na Steam, GOG lub PSN naprawdę są twoje? Możesz się zdziwić

Większość z nas ochoczo kolekcjonuje cyfrowe wydania gier, ale mało kto czyta regulaminy i wie, co posiadamy, a co jedynie wynajmujemy od sklepów. Przeczytaliśmy je za Was i nie mamy dobrych wiadomości.