Data wydania: 30 czerwca 1996
Świrus to gra przygodowa z interfejsem typu point'n'click, wyprodukowana przez studio Crazy Computer Confederation. Gracz wciela się w rolę śmiałka, który próbuje powstrzymać szalonego naukowca przed wywołaniem światowego chaosu. Smaczku zabawie dodaje fakt, że akcja toczy się głównie w Polsce lat 80. ubiegłego stulecia.
Gracze
Świrus uznawany jest za pierwszą polską grę przygodową stworzoną z myślą o komputerach osobistych pracujących pod kontrolą systemu operacyjnego Windows. Tytuł wyprodukowany został przez ekipę deweloperską Crazy Computer Confederation, a wydaniem zajęła się firma Mirage Interactive.
Fabuła gry koncentruje się wokół wątku szalonego naukowca, który grozi zniszczeniem świata. Niestety, jego żądania pozostają bez odpowiedzi ze strony władz, co prowadzi do tragedii. Wiele lat później niedobitki ludzkości wynajdują technologię podróży w czasie, dzięki czemu udaje się przekazać ostrzeżenie.
Gracz wciela się w rolę mieszkańca niewielkiego, polskiego miasta z lat 80. ubiegłego stulecia, który odebrał wiadomość z przyszłości. W jego rękach leży uratowanie świata. Nie jest to jednak łatwe zważywszy na fakt, że sposobu na zażegnanie niebezpieczeństwa trzeba będzie poszukać w przeszłości odległej o wiele wieków.
Jak przystało na klasyczną przygodówkę z interfejsem typu point'n'click gracz odwiedza kolejne lokacje, rozmawia z postaciami niezależnymi, poszukuje rozmaitych przedmiotów oraz rozwiązuje mniej i bardziej skomplikowane problemy logiczne.
Oprawa wizualna Świrusa bazuje na dwuwymiarowej grafice utrzymanej w komiksowym stylu. Mocno ograniczoną paletę barw (tylko 256 kolorów) oraz niewielką ilość animacji rekompensują humorystyczne nawiązania do polskich realiów lat 80. i 90. XX wieku.
Autor opisu gry: Aleksander Kaczmarek
Platformy:
PC Windows
Producent: Crazy Computer Confederation
Wydawca: Mirage Interactive
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń
Gry podobne:
Popularne pliki do pobrania do gry Świrus.
Średnie Oceny:
Średnia z 10 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
zanonimizowany622647 Legend
Kupię Świrusa! Może być wydanie z PC Games CD 4/99. Jeśli ktoś ma niech pisze na [email protected]
zsylam Chorąży
Grałem w demo tego z 16 lat temu u rodziny na wsi :P
zanonimizowany622647 Legend
The Wanderer----> a jaka to różnica? I tak trzeba klikać i tak, dla mnie w zasadzie każda przygodówka to point & click.
Swoją drogą szkoda że gra jest tak trudno dostępna. Udało mi się kupić jewel case od autora gry (różne jednak od wydania premierowego) oraz drugi egzemplarz w wydaniu z czasopisma PC Games CD bo tam gra była pełniakiem.
zanonimizowany1111819 Pretorianin
Również miałem demko tej gry, bodajże z jakichś płytek z grami (głównie demami) Albiona. Ktoś jeszcze to pamięta? ;)
zanonimizowany622647 Legend
Stworzony w 1996 roku Świrus, wyróżnia się na tle polskich gier i przygodówek kilkoma cechami. Po pierwsze, został stworzony w zasadzie przez cztery osoby (programista, który z jeszcze jedną osobą tworzył scenariusz, grafik i muzyk - później Crazy Computer Confederation nie stworzyło już żadnej gry ), nie licząc betatesterów. W tamtym czasie gry tworzyły wielkie teamy, także w Polsce. Po drugie: jest pierwszą polską przygodówką napisaną dla systemu Windows. Po trzecie zaś, korzysta z systemu interfejsu SCUMM (podobnie jak np. gry Lucas Arts), więc gra nie jest typową przygodówką point & click. Gracz musi wybrać czynność (Zbadaj, Użyj, Mów do, Weź, itd.) i dopiero kliknąć na przedmiot lub osobę. Cóż, dla mnie to też jest point and click, ale niech będzie. Przejdźmy do rzeczy istotniejszych.
Fabuła Świrusa jest dosyć...prosta. Oto nasz bohater, Filip, musi, czy mu się to podoba czy nie, uratować ludzkość, przed straszliwym wirusem stworzonym przez szalonego naukowca. W tym celu będzie musiał pogadać z paroma osobami i pokombinować - jak to w przygodówce - z wykorzystaniem przedmiotów, które wpadną mu w ręce. Zazwyczaj owe wykorzystywanie przedmiotów albo jest jak najbardziej logiczne, a jeśli się zdarza że nie do końca, to jest to świadomy zamysł twórców gry i wtedy owe wykorzystanie przedmiotu jest po prostu śmieszne. Co do napotkanych postaci to nie ukrywam, że są ciekawe i zabawne. Na naszej drodze spotkamy m.in. Beavisa i Butt-heada, sołtysa z Wąchocka a nawet Franko, bohatera innej polskiej gry z tytułowym bohaterem w tytule:) Twórcy gry jeszcze kilka razy w ten sposób puszczają oko do graczy i na pewno dodaje to jej pewnego uroku.
Gra jest prosta, zagadek jako takich (np. jakieś układanie puzzli czy coś w tym stylu) brak. Także jej długość pozostawia trochę do życzenia, bo jest do przejścia w kilka godzin intensywnego grania.
Co do grafiki to jest ona...No, powiedzmy że zabawna (czytaj: prosta, rysunkowa); taki typowy standard dla polskich produkcji tamtego okresu. Muzyka jest w porządku, ale w kółko się powtarza więc po pewnym czasie gracz ma dosyć i trzeba wyłączyć. Inna sprawa że zagłusza kwestie wypowiadane przez postacie (całkiem dobrze podłożone głosy przez aktorów Teatru Roma). Szkoda tylko że czasem pojawiają się bugi w wyniku czego w pewnym momencie nie mogłem ukończyć gry (musiałem grać z solucją i dojść do momentu w którym utknąłem, robiąc w zasadzie to samo tyle że w innej niż moja kolejności).
Pomimo pewnych błędów ja osobiście polecam Świrusa fanom przygodówek, ale że gra jest prosta powinni z łatwością skończyć ją fani starych gier, którzy za tym gatunkiem nie przepadają. A zagrać warto, choćby dla pokręconej fabuły i humoru.