Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 14 września 2002, 08:50

Requiem dla MicroProse

Master of Orion, Master of Orion 2: Battle at Antares, Sid Meier's Civilization, X-COM: UFO Defense, Sid Meier's Pirates!, Master of Magic, Darklands, Dragonsphere, B-17 Flying Fortress, F-15 Strike Eagle, Falcon 3.0: Operation Fighting Tiger, Falcon 4.0, Fields of Glory i jeszcze dziesiątki innych sławnych tytułów – z czym się kojarzą? Otóż są to dawne dzieła, lub raczej arcydzieła legendy branży rozrywki komputerowej, firmy MicroProse. Sam grałem w niemal wszystkie te tytuły i tym bardziej jest mi przykro patrzeć jak ta niegdyś godna podziwu firma przestaje istnieć i pamięć o niej zanika. W tym tygodniu powiadomiono, bowiem o zamknięciu przedostatniej już cząstki dawnego potentata – brytyjskiego oddziału MicroProse.

Master of Orion, Master of Orion 2: Battle at Antares, Sid Meier's Civilization, X-COM: UFO Defense, Sid Meier's Pirates!, Master of Magic, Darklands, Dragonsphere, B-17 Flying Fortress, F-15 Strike Eagle, Falcon 3.0: Operation Fighting Tiger, Falcon 4.0, Fields of Glory i jeszcze dziesiątki innych sławnych tytułów – z czym się kojarzą? Otóż są to dawne dzieła, lub raczej arcydzieła legendy branży rozrywki komputerowej, firmy MicroProse. Sam grałem w niemal wszystkie te tytuły i tym bardziej jest mi przykro patrzeć jak ta niegdyś godna podziwu firma przestaje istnieć i pamięć o niej zanika. W tym tygodniu powiadomiono, bowiem o zamknięciu przedostatniej już cząstki dawnego potentata – brytyjskiego oddziału MicroProse.

Zatrudniał on 27 ludzi i jego ostatnim wyczynem było współtworzenie z firmą Simergy, gry Geoff Crammond's Grand Prix 4. Obecnie został już tylko jeden odział MicroProse znajdujący się w Stanach Zjednoczonych, w Hunt Halley w stanie Maryland. A jak było kiedyś…oj to były czasy.

MicroProse od początku swego istnienia uważany był za firmę nietuzinkową, a było to bodajże, (choć mogę się mylić) w pierwszej połowie lat 80-tych. Prawdziwe sukcesy MicroProse rozpoczęły się w roku 85, kiedy to wydane zostały takie tytuły jak F-15 Strike Eagle, czy Silent Service. Później przyszła kolej na Gunship (1986), Sid Meier's Pirates! (1987), F-19 Stealth Fighter (1988), F-15 Strike Eagle II, (1989) M1 Tank Platoon (1989), Railroad Tycoon (1990), Silent Service 2 (1990), Gunship 2000 (1991), Knights of the Sky (1991), Sid Meier's Civilization (1991), Falcon 3.0: Operation Fighting Tiger (1992), Rex Nebular and The Cosmic Gender Bender (1992), Task Force 1942 (1992) i jeszcze dziesiątki innych wyśmienitych gier, które można by wymieniać jeszcze długo. Firma ugruntowała sobie bardzo mocną pozycję na rynku i rozwijała się prężnie do połowy lat 90-tych, kiedy to zaczęły się problemy finansowe spowodowane przeinwestowaniem i dosłownie utopieniem ogromnych pieniędzy w nowych projektach, które w efekcie nie zwróciły się. Dobrym przykładem jest tu Falcon 4.0, do dziś uważany za najlepszy symulator lotu myśliwcem wojskowym. Niestety ilość pieniędzy, jaką pochłonął jego proces produkcyjny okazała się nie być nieadekwatna do kwot pochodzących z jego sprzedaży. W końcu w roku 1998 MicroProse zostało wykupione przez firmę Hasbro, która całkowicie zaprzepaściła potencjał MicroProse i dosłownie zabiła jej dobrą markę. Później to, co zostało z dawnego MicroProse dostało się ostatecznie pod skrzydła firmy Infogrames, gdzie jak widać dopełnia się tragiczne przeznaczenie niegdyś lidera rynku gier komputerowych.

Wracając do brytyjskiego oddziału MicroProse, to zostanie on zamknięty 20 września b.r. Nie wiadomo też jak fakt ten wpłynie na dalszy suport do już wydanych gier.

Oficjalna strona Geoff Crammond's Grand Prix 4.

Przemysław Bartula

Przemysław Bartula

W 2000 roku dołączył do ekipy tworzącej serwis GRYOnline.pl i realizuje się w nim po dziś dzień. Zaczął od napisania kilku recenzji, a potem płynnie poszły newsy, wpisy encyklopedyczne i cała masa innych aktywności. Na przestrzeni 20 lat uczestniczył w tworzeniu niemal wszystkich działów i projektów firmy; przez lata piastował stanowisko szefa encyklopedii gier i szefa newsroomu, a ostatecznie trafił do zarządu firmy GRY-OnLine S.A. Obecnie jest dużo bardziej zaangażowany w aktywności zarządcze aniżeli redaktorskie. Posiada dyplom technika elektrotechnika i inżyniera budownictwa wodnego.

więcej