Data wydania: 19 października 2010
Przygotowana przez studio PlatinumGames futurystyczna strzelanka z widokiem TPP. Akcja gry Vanquish toczy się w odległej przyszłości, kiedy zasoby naturalne Ziemi są na wyczerpaniu, a dwa główne światowe mocarstwa rywalizują o dostęp do kurczących się zapasów. W odpowiedzi na atak Rosji na amerykańską stację kosmiczną Stany Zjednoczone wysyłają do walki specjalny oddział marines, w członka którego wciela się gracz.
GRYOnline
Gracze
Steam
Vanquish to efektowna, futurystyczna strzelanina TPP, opracowana przez japońskie studio deweloperskie PlatinumGames, znane m.in. za sprawą świetnie przyjętego slashera Bayonetta. Jednym z producentów gry jest zaś Shinji Mikami, czyli ojciec takich marek, jak Resident Evil oraz Dino Crisis. Tytuł zadebiutował jesienią 2010 roku na konsolach siódmej generacji.
Fabuła gry Vanquish osadzona została w odległej przyszłości, w której zasoby naturalne Ziemi są już na wyczerpaniu, a dwa największe światowe mocarstwa zaciekle rywalizują o dostęp do tego, co z nich zostało. W tym swoistym wyścigu po energię Stany Zjednoczone budują nowoczesną stację kosmiczną – podniebne miasto, które może pozyskiwać energię Słońca. Siłom rosyjskim udaje się jednak przejąć kontrolę nad stacją, a skumulowaną energię solarną przekształcić w potężną broń, która całkowicie niszczy San Francisco. W ten właśnie sposób Rosjanie chcą zmusić swych wrogów do całkowitej i bezwarunkowej kapitulacji.
W odpowiedzi na atak Stany Zjednoczone wysyłają swoje wojska z misją odbicia stacji, zanim przeciwnikowi uda się zniszczyć kolejny cel – miasto Nowy Jork. Jednym z członków oddziału specjalnego United States Marine Corps jest pracujący dla rządu USA agent imieniem Sam, w którego rolę wciela się właśnie gracz. Wyposażony w ultranowoczesny, zapewniający nadludzką siłę i szybkość kombinezon (tzw. Augmented Reaction Suit), ma on za zadanie odeprzeć siły wroga, używając do tego całego arsenału broni – w tym także własnych umiejętności walki wręcz.
Pod względem mechaniki w Vanquish mamy do czynienia z niezwykle dynamiczną i efektowną trzecioosobową strzelaniną, w której podstawę rozgrywki stanowią liczne starcia z rosyjskimi oddziałami militarnymi. Podczas zabawy możemy również wchodzić w interakcje z różnymi przedmiotami, otwierając drzwi czy uruchamiając windy i inne mechanizmy. Prócz wspomnianego wyżej kombinezonu, nasz protagonista jest w stanie nosić jednocześnie trzy egzemplarze broni, a dodatkowo trzymać w kieszeni granaty oraz ładunki wybuchowe.
W trakcie potyczek przydatny okazuje się także system osłon, dzięki któremu ściany budynków, pojazdy lub inne większe obiekty mogą służyć nam za naturalną osłonę (choć część z nich na skutek długotrwałego ostrzału ulec może również całkowitej destrukcji). Prócz tego, gra wykorzystuje znany m.in. z serii Call of Duty system samoregenerującego się zdrowia. Kiedy Sam odniesie cięższe obrażenia, włącza się tryb spowolnienia czasu, dający mu szansę na zabicie wrogów lub schowanie się za osłonę i odzyskanie energii.
Twórcy ze studia PlatinumGames zdecydowali się oddać do dyspozycji gracza wyłącznie tryb jednoosobowy, rezygnując całkowicie z jakichkolwiek opcji rozgrywki multiplayer.
Vanquish odznacza się efektowną, trójwymiarową oprawą graficzną w mocno futurystycznym stylu i czyni użytek ze sporej liczby nowoczesnych filtrów oraz efektów graficznych.
Autor opisu gry: Retromaniak
Platformy:
PC Windows 25 maja 2017
Xbox 360 19 października 2010
PlayStation 3 19 października 2010
PlayStation 4 18 lutego 2020
Xbox One 18 lutego 2020
Producent: PlatinumGames
Wydawca: Sega
Gry podobne:
Recenzja GRYOnline
Vanquish to najsłabsza gra, jaką można zrobić, dysponując tak utalentowanym zespołem jak Hideki Kamiya i Shinji Mikami. Świetne momenty w krótkiej, wtórnej i nudnej produkcji to zbyt mało, żeby zachować kult marki Platinum Games nienaruszonym.
3 sierpnia 2010
Bayonetta na nowo zdefiniowała gatunek slasherów. Czy Vanquish – nowe dzieło Platinum Games – dokona tego samego w przypadku strzelanin TPP?
Dzięki sklepowi Microsoft Store dowiedzieliśmy się, że studio PlatinumGames ma w planach remastery gier Vanquish oraz Bayonetta. Nowe wersje mają zaoferować rozdzielczość 4K i 60 klatek na sekundę.
gry
Adrian Werner
9 grudnia 2019 17:28
Microsoft ujawnił gry na konsole Xbox One i Xbox 360, które otrzymają w maju abonenci Xbox Live Gold. Pogramy w Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, Vanquish, Sega Vintage Collection: Streets of Rage oraz Super Mega Baseball 2.
gry
Adrian Werner
22 kwietnia 2018 11:09
Vanquish to jeden z najbardziej efektownych shooterów na konsole poprzedniej generacji, który jednak nie osiągnął zbyt dobrych wyników finansowych. Wiele wskazuje jednak na to, że mimo umiarkowanego sukcesu tego tytułu, trwają prace nad jego kontynuacją.
gry
Amadeusz Cyganek
26 lutego 2018 20:19
Studio PlatinumGames udostępniło pecetowe wydanie gry Vanquish. Port radzi sobie dobrze na Steamie, a grupa Digital Foundry przygotowała jego analizę.
gry
Jakub Błażewicz
26 maja 2017 09:22
Od jakiegoś czasu firma SEGA zwiastowała nadejście PC-towej wersji gry Vanquish. Dziś zapowiedziano ją oficjalnie, zdradzając przy okazji termin premiery. Tytuł ukaże się 25 maja.
gry
Kamil Zwijacz
10 maja 2017 17:47
Wszystko wskazuje na to, że pecetowa wersja strzelanki Vanquish, za której produkcję odpowiada studio PlatinumGames, ukaże się jeszcze w tym roku. Taką informacją podzielił się europejski oddział firmy Sega.
gry
Michał Kułakowski
8 maja 2017 20:42
Pojawiły się nowe pogłoski związane z PC-tową wersją strzelanki Vanquish. Studio PlatinumGames zaktualizowało grę Bayonetta dostępną na Steamie, umieszczając w folderze „Extras” małą niespodziankę.
gry
Kamil Zwijacz
24 kwietnia 2017 18:52
Atsushi Inaba, współzałożyciel studia PlatinumGames, podczas rozmowy z dziennikarzem serwisu Kotaku został zapytany o PC-tową wersję strzelanki Vanquish, znanej z konsol PlayStation 3 i Xbox 360. Deweloper nie zaprzeczył, ale też niczego nie potwierdził, ograniczając się jedynie do krótkiego zdania: "Hmm… jeżeli przestaniecie nagrywać, to możemy o tym pogadać".
gry
Kamil Zwijacz
5 sierpnia 2016 10:47
W sieci pojawiły się plotki, według których firma Sega chce przenieść na pecety pięć kolejnych konsolowych produkcji, czyli Vanquish, Resonance of Fate, Hatsune Miku: Project Diva F, Virtua Fighter 5 oraz Valkyria: Azure Revolution.
gry
Adrian Werner
2 stycznia 2016 12:39
Studio PlatinumGames, znane jest z takich tytułów jak Bayonetta, Vanquish i Metal Gear Rising: Revengeance, chce rozpocząć tworzenie gier pecetowych. Zespół rozważa sfinansowanie produkcji z własnych środków, jak również skorzystanie z pomocy Kickstartera.
gry
Adrian Werner
26 września 2012 10:47
Popularne pliki do pobrania do gry Vanquish.
Wymagania sprzętowe gry Vanquish:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i3 2.9 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce 460/Radeon 5670 lub lepsza, 20 GB HDD, Windows 7/8/10.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5 3.4 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce 660 Ti/Radeon R9 270 lub lepsza, 20 GB HDD, Windows 7/8/10.
Lista małych dodatków do gry Vanquish:
DLC Tri-Weapon Pack 16 listopada 2010
Średnie Oceny:
Średnia z 9 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 572 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 6430 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Krzysztof Gonciarz
Recenzent GRYOnline.pl
2010.11.05
Vanquish to najsłabsza gra, jaką można zrobić, dysponując tak utalentowanym zespołem jak Hideki Kamiya i Shinji Mikami. Świetne momenty w krótkiej, wtórnej i nudnej produkcji to zbyt mało, żeby zachować kult marki Platinum Games nienaruszonym.
mastarops
Ekspert
2019.05.13
Strzelanie całkiem ok, sporo fajnych momentów, ale dość szybko się nudzi. System rozwoju broni nie zachęca do eksperymentów. Grafika momentami mało czytelna. Fabuła średniawa. Ogólnie można pograć jak będzie w jakieś dużej promocji.
Vlad Tepes
Ekspert
2017.12.09
Grę właśnie skończyłem na normalu i pewnie do niej więcej nie wrócę, bo mimo krótkiej (ok. ośmiogodzinnej rozgrywki) już zacząłem się nudzić. Na początku strzelało się dość przyjemnie, fajnie że można bronie rozwijać, ale gorzej już, że ten rozwój się cofa po zgonach. Z czasem jednak, mimo różnorodnych misji wkradła się monotonia. Nie pomaga fakt, że grafika jest już leciwa. Nie odnotowałem, też trybu ng+ (z zachowaniem rozwoju broni), co uważam za spory minus. Generalnie polecam, ale raczej jest to gra na raz...
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2024.03.31
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2023.10.27
kęsik
Ekspert
2017.09.12
MarcinB323
Ekspert
2017.08.18
Maciej Tylski
GRYOnline.pl Team
2017.02.19
zvr
Ekspert
2016.03.18
Flooowerpoweired Legionista
Gdyby nie było Shinjiego Mikami i Kojimy to grywalność odeszłaby w zapomnienie.Gra bomba 8.6/10
zanonimizowany1339478 Chorąży
Jakim cudem ta gra pszeszła bez echa
Dla mnie to jedna z najlepszych gier
DalethTichy Chorąży
Vanquish to gra strategiczna z fasadą gry akcji typu TPS. Zryw i spowolnienie czasu to sposoby, dzięki którym takie rzutowanie staje się możliwe. Postać sterowana przez gracza to jednoosobow oddział w ścisłym znaczeniu. Zamiast rozstawiania wielu wojowników na placu boju używa się zrywu i spowolnienia czasu, aby osiągnąć efektywność całego zespołu. Planowanie przed podjęciem akcji, uwzględniające flankowanie wroga i wykorzystywanie jego słabości, to klucz do sukcesu.
Fabuła Vanquish to zbędny dodatek. Prawdopodobnie twórcy celowali w kamp, ale wyszła im niestrawna mieszanka struktury fabularnej starszych filmów o Bondzie (np. zimnowojenna dwubiegunowość), gloryfikacji macho i kojimowskiej perspektywy żabiej (worm's-eye view) skierowanej pod spódnicę. Mało tej fabuły, ale i tak za dużo.
Miodowy Generał
Wyśmienita gra akcji, mająca potencjał na znacznie więcej.
Makaveliii1994 Legionista
Dawno, dawno temu, w odległej Japonii, studio Platinum Games pod batutą Shinjiego Mikamiego, wpadło na genialny pomysł by stworzyć strzelankę z systemem osłon w stylu Gears of War ? wywalili prawie wszystko co amełykańskie i zastąpili to bardziej realną, japońską wizją świata :)
Wersja w którą grałem to Vanquish 10th Anniversary, zremasterowana wersja, wydana na dziesiątą rocznicę gry.
Fabularnie to typowe zwariowane, japońskie Sci-fi & Fantasy.
Zostajemy wrzuceni w kosmiczny konflikt, pomiędzy USA a zakonem Rosyjskiej Gwiazdy :) nic specjalnego ale... jak na grę która z założenia jest raczej odstresowywaczem, to jest ok.
W grze, wcielamy się w postać Sama Gideona ( który jest całkiem spoko ziomkiem ) agenta organizacji DARPA, odpowiedzialnej za nowe technologie wojskowe, zostajemy wyposażeni w prototypowy super kombinezon, za sprawą którego możemy np. zwalniać czas, ślizgać cię po podłożu wykorzystując dopalacze i wykonywać efektowne kopniaki z rozpędu, sam kombinezon jest super wykonany, a wszelkie animacje z nim związane cieszą oczy.
W związku z faktem, iż nasz bohater lubi popalać szlugi :) i robi to prawie w każdej scence przerywnikowej, twórcy dodali możliwość popalania również w trakcie walki, wydzielając do tego nawet osobny przycisk ( LB ), ale... nie jest to zwykła animacja, a bardzo przydatna funkcja, gdyż Sam kryjąc się za osłoną i będąc pod dużym ostrzałem, odpala szluga, ściąga kilka machów i wyrzuca niedopałek, który skutecznie odciąga uwagę robotów przeciwnika :) Mistrzostwo świata haha...
Standardowo, jak na Platinum Games przystało, rozgrywka jest bardzo szybka, dynamiczna i napakowana akcją.
Gra jest przeplatana sekcją strzelaną z wieloma wrogami, walką z bossami i sporadycznymi sekwencjami Quick time event.
Rozwałka jest dość spora i potrzeba chwili czasu by przyzwyczaić oczy do galimatiasu który dzieje się na ekranie.
( Przypuszczam że większość niedzielnych graczy, będzie miała problem z czytelnością gry )
Mimo iż stylistycznie i wizualne jest naprawdę ok, to sam gameplay niestety jest mocno powtarzalny, strzelanie jest mało mięsiste i mam wrażenie że z każdej broni strzela się tak samo, czyli jak z karabinków ASG na plastikowe kuleczki.
Wszystkie bajery związane z kombinezonem są mocno ograniczane, ze względu na szybkie zużywanie się energii, którą trzeba rozsądnie racjonować, by nie dopuścić do przegrzania się kombinezonu. Wszystko byłoby spoko, gdyby nie fakt, iż w momencie otrzymania obrażeń krytycznych, automatycznie i mimo woli, włącza się zwolnienie czasu, którego nie da się wyłączyć, co skutecznie doprowadza do całkowitego rozładowania się paska energii i przegrzania kombinezonu, jest to bardzo słabo zrealizowane, bo bez energii nie możemy nawet nikogo uderzyć i beznadziejnie dreptamy szukając osłony.
Plusy:
+ Remaster graficznie daje radę ( Na XONE-S 60fps )
+ Level design
+ Technicznie dopracowana ( Brak błędów )
+ Movement i animacje naszego bohatera
+ Scenki przerywnikowe
+ Kombinezon i jego bajery, dają sporo frajdy
Minusy:
- Wymuszone zwolnienie czasu w momencie otrzymania obrażeń krytycznych
- Słaby Gunplay
- Gra bywa chaotyczna i mocno nieczytelna
- Długość gry ( Niecałe 6h na poziomie Hard )
- Gra ma narzucone na ekran jakieś dziwne filtry rozjaśniające, wygląda to słabo, szczególnie w ciemniejszych lokacjach
Moja ocena - 7/10
(Ogrywana wersja płytowa na XONE-S)