Data wydania: 5 lutego 2016
Turowa strategia taktyczna w realiach science-fiction, stanowiąca bezpośrednią kontynuację gry XCOM: Enemy Unknown z 2012 roku. Za oba tytuły odpowiada doświadczone studio deweloperskie Firaxis Games, założone przez legendarnego Sida Meiera. Akcja gry toczy się 20 lat po wydarzeniach ukazanych w pierwowzorze.
GRYOnline
Gracze
Steam
XCOM 2 to turowa gra strategiczno-taktyczna na PC, która jest bezpośrednim sequelem wydanego w 2012 roku XCOM: Enemy Unknown. Za produkcję obu tytułów, opartych na kultowej serii X-COM z lat 90., odpowiada firma 2K Games oraz studio Firaxis, świetnie znane dzięki pracom nad cyklem Civilization.
Akcja XCOM 2 rozgrywa się w dwadzieścia lat po wydarzeniach ukazanych w poprzednim XCOM, w którym desperacko staraliśmy się odeprzeć inwazję obcych. Zgodnie z założeniami deweloperów Firaxis, ponieśliśmy w tej walce klęskę i najeźdźcy z kosmosu ostatecznie zniewolili ludzkość pod przykrywką międzyrasowej współpracy. Nadzieja na wolność jednak całkiem nie zginęła. Nadal istnieją ludzie, którzy nie mogą pogodzić się z tą sytuacją, zaś resztki oryginalnych sił paramilitarnej organizacji XCOM działają w ukryciu i przy pomocy partyzanckiej taktyki starają się odzyskać kontrolę nad planetą.
Podobnie jak w poprzedniej części serii, rozgrywka prowadzona jest na dwóch płaszczyznach - warstwa strategiczna, w której zarządzamy rozwojem bazy i technologii bojowych, toczy się w czasie rzeczywistym, natomiast bezpośrednie starcia z obcymi odbywają się w turach. Organizacja XCOM, na czele której stajemy, dysponuje ograniczonymi środkami i musi pozostawać w ukryciu. Zadaniem graczy jest rozwój siatki ruchu oporu oraz odkrycie przed opinią publiczną prawdziwych zamiarów kosmitów. Dokonujemy tego, wyruszając na specjalne misje – podczas nich nie tylko eliminujemy kolejne zagrożenia, ale wspomagamy także lokalne ruchy oporu. Rozgrywka uległa pewnym modyfikacjom – drużyna rozpoczyna w ukryciu, a pole widzenia przeciwników jest obecnie wyraźnie zaznaczane na mapie. To pozwala na dokładne rozplanowanie pierwszego starcia i zaskoczenie przeciwników bez ponoszenia strat własnych.
W trakcie zabawy dowodzimy oddziałem podwładnych należących do jednej z pięciu klas postaci, które dodatkowo możemy różnicować dzięki drzewkom umiejętności. Grenadier, specjalista, strzelec wyborowy, łowca oraz agent psi różnią się nie tylko dostępnym pakietem zdolności, ale także wyposażeniem, z jakiego mogą korzystać. Skład zespołu oraz jego wyposażenie zależy od naszych decyzji. Gracze otrzymują szeroką paletę technologii oraz ekwipunku, które mogą modyfikować według własnych potrzeb. Sporą nowością w grze są losowo generowane mapy (układ, przeciwnicy oraz sceneria), co niweluje znużenie wywołane powtarzającymi się lokacjami. Poprawiony został również system walki i wydawania rozkazów, a do naszej dyspozycji oddano także nowe pomieszczenia, które możemy zbudować w obrębie naszej bazy. Ciekawostką jest także konieczność wykonywania zadań pobocznych, co wpływa na siłę i rodzaj napotykanych przeciwników w głównych misjach.
Podobnie jak poprzednia część serii XCOM, „dwójka” poza kampanią single-player oferuje także możliwość rozgrywki wieloosobowej, podczas której na mapie ściera się dwójka graczy, dowodzących niewielką drużyną. Przed meczem gracze dostają określoną ilość punktów-zasobów, za które mogą wybierać żołnierzy do drużyny, zarówno ludzi, jak i obcych. Punktów zawsze jest za mało, przez co nie da się stworzyć ekipy składającej się z najmocniejszych wojaków i trzeba dobrze się zastanowić.
Prócz konfiguracji drużyny, można także dostosować sam tryb rozgrywki. Do wyboru jest tutaj opcja automatycznego połączenia z innym graczem, możliwość rozegrania gry rankingowej, po której wrzucani jesteśmy na konkretną pozycję tablicy wyników, czy też opcja założenia własnego pokoju, do którego dołączyć może nasz znajomy. Same starcia są identyczne jak podczas kampanii – gracze zaczynają w różnych miejscach losowo generowanych map, a ich celem jest po prostu wybicie drużyny przeciwnika.
Z uwagi na olbrzymią popularność modyfikacji Long War do pierwszej części XCOM, a także wsłuchując się w opinie i prośby graczy, studio Firaxis postanowiło udostępnić rozbudowane narzędzia moderskie. Do rąk graczy trafiło więc 50 gigabajtów danych, oferujących te same funkcje, z których korzystali twórcy podczas produkcji najnowszej odsłony serii. Dzięki temu, już w kilka dni po premierze w Internecie znaleźć można było modyfikacje usprawniające działanie gry, jak np.: możliwość obracania kamery w pełnych 360 stopniach, czy dodające całkowicie nową treść, nowe typy uzbrojenia, czy likwidujące największe zarzuty wobec gry (jak limit tur, w których trzeba zmieścić się, by ukończyć zadanie).
Autor opisu gry: Michał Kułakowski
Platformy:
PC Windows 5 lutego 2016
PlayStation 4 27 września 2016
Xbox One 27 września 2016
Producent: Firaxis Games / Blind Squirrel Entertainment (PS4) / Blind Squirrel Entertainment (XONE)
Wydawca: 2K Games
14GRY
Utrzymany w realiach science-fiction cykl taktycznych strategii. Marka wykreowana została przez studia Mythos Games i MicroProse. Aktualnie stanowi ona własność intelektualną koncernu Take-Two Interactive i rozwijana jest przez podległe mu ekipy deweloperskie (w tym Firaxis Games, 2K Marin i Irrational Games).
Recenzja GRYOnline
XCOM 2 prezentuje bezpieczny wariant tworzenia kontynuacji. Gra to sprawdzone rozwiązania, które zostały delikatnie odświeżone. I tak naprawdę nie jest to złe podejście. Na większe zmiany przyjdzie zapewne pora w zapowiedzianych dodatkach, ale już teraz da się przy XCOM 2 doskonale bawić. Jeśli lubicie strategiczno-taktyczne klimaty, grzechem byłoby produkcję tej klasy pominąć.
Aktualizacja: 10 sierpnia 2018
Z poradnika do gry XCOM 2 dowiesz się wszystkiego co jest potrzebne, żeby powstrzymać inwazję obcych, również w War of The Chosen. Opisaliśmy m.in. wszystkie klasy postaci, sposób rozwoju bazy, proces pozyskiwania zasobów czy strategie dotyczące walk.
31 sierpnia 2022
Kosmitów w grach spotykamy naprawdę sporo. Mają też wiele różnych form, począwszy od uroczych i zabawnych, a na okrutnych i przerażających kończąc. Zebraliśmy dla Was najlepsze z nich.
8 listopada 2020
Rewolucja i zmiana władzy siłą to wydarzenie, które powtarza się w historii ludzkości od pokoleń. Ludziom mieszkającym na terenach dawnego obozu socjalistycznego nie trzeba tłumaczyć, jak to działa. A jak to wygląda w grach?
28 lipca 2018
Przepytaliśmy redakcyjnych fanów gier strategicznych o ich ulubione tytuły i na tej podstawie stworzyliśmy listę świetnych strategii na PC. Która rządzi w 2018 roku na redakcyjnych dyskach? Przekonajcie się sami.
3 maja 2018
W skrzynkach z losową zawartością nie znajdziemy niczego, co zmieniłoby nasze życie na lepsze. Mimo to miliony graczy je kupują. To nie przypadek, lootboxy odwołują się do pierwotnych instynktów i stymulują nasze mózgi dokładnie tak, jak to lubimy.
25 stycznia 2017
Trofea i osiągnięcia w grach potrafią zarówno wydłużyć przyjemność obcowania z danym tytułem, jak i skutecznie uprzykrzyć życie. Oto lista najtrudniejszych platyn do zdobycia.
Abonenci Amazon Prime Gaming od dzisiaj mogą sprawdzić dwie gry. Pierwsza to polska produkcja z wampirami w roli głównej, natomiast druga to strategia turowa science fiction, reprezentująca kultową serię.
gry
Krystian Pieniążek
9 października 2025
Amazon opublikował listę gier dostępnych w październikowym Prime Gaming. Tym razem obierzemy 14 pozycji, wśród których znajdziemy m.in. dwie odsłony serii Fallout.
gry
Agnieszka Adamus
2 października 2025
Ktoś wreszcie znalazł sposób na naprawienie modów do XCOM 2 popsutych przez niedawne usunięcie launchera 2K Games.
Pliki do gier
Adrian Werner
18 stycznia 2025
Modyfikacja Long War of the Chosen do strategii XCOM 2: War of the Chosen otrzymała ogromną aktualizację. Twórcy wprowadzili liczne zmiany oraz nową zawartość.
gry
Maciej Gaffke
19 grudnia 2024
Firma Take-Two Interactive zdecydowała o porzuceniu aplikacji 2K Launcher. Została ona usunięta ze wszystkich gier wydawcy na Steamie i w Epic Games Store.
gry
Adrian Werner
26 listopada 2024
Paradox widzi szansę na rzucenie wyzwania Cywilizacji studia Firaxis Games, ale na rynku taktycznym XCOM jest zbyt mocną konkurencją nie tylko dla wydawcy Stellaris i Crusader Kings.
gry
Jakub Błażewicz
15 października 2024
Jake Solomon, reżyser najnowszych odsłon serii XCOM i Marvel's Midnight Suns, opuścił Firaxis Games, ale nie żegna się z branżą. Deweloper planuje założyć własne studio. Wiemy, jaką grę pragnie stworzyć.
gry
Hubert Śledziewski
21 marca 2023
Studio Firaxis Games potwierdziło, że trwają prace nad kolejną grą z serii Sid Meier's Civilization. Jednocześnie poinformowano o odejściu z firmy Steve'a Martina oraz Jake'a Solomona.
gry
Jakub Błażewicz
17 lutego 2023
Jake Solomon z Firaxis Games uspokoił fanów, że marka XCOM nie zostanie porzucona.
gry
Adrian Werner
10 czerwca 2022
Dziś o godzinie 17:00 czasu polskiego na platformie Epic Games Store udostępnione za darmo zostaną dwie pozycje - Insurmountable oraz XCOM 2. Obie będzie można odebrać do 21 kwietnia.
promocje
Miłosz Szubert
14 kwietnia 2022
Popularne pliki do pobrania do gry XCOM 2.
mod XCOM 2 - Long War 2 v.1.5hf - 25 maja 2019
mod XCOM 2 - The Alternative Mod Launcher (AML) v.1.4.1 - 1 czerwca 2021
mod XCOM 2 - Stop Wasting My Time v.1.1.0 - 13 maja 2016
mod XCOM 2 - Capnbubs Accessories Pack v.2.4 - 25 maja 2019
mod XCOM 2 - Evac All v.1.9 - 28 maja 2017
mod XCOM 2 - X-Men Character Pool v.0.8.0 - 13 maja 2016
mod XCOM 2 - Commander's Choice v.1.2.4 - 20 lutego 2017
mod XCOM 2 - Increase default squad size v.1.0 - 20 lutego 2016
mod XCOM 2 - Free Camera Rotation v.2.1.1 - 18 lipca 2016
mod XCOM 2 - No Avatar Project Increase v.1.3 - 13 października 2018
Wymagania sprzętowe gry XCOM 2:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core 2 Duo E4700 2.6 GHz/AMD Phenom 9950 Quad Core 2.6 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 460/Radeon HD 5770 lub lepsza, 45 GB HDD, Windows 7 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Quad Core 3 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 770/Radeon HD 7970 lub lepsza, 45 GB HDD, Windows 7 64-bit.
Lista dodatków do gry XCOM 2:
Dodatek
29 sierpnia 2017
Strategiczne
Dodatek do gry XCOM 2 opracowany przez studio Firaxis Games. Fabuła koncentruje się na tytułowych Wybranych – nowym typie agentów na usługach ADVENT-u, którzy starają się schwytać dowódcę grupy XCOM. By zrealizować powierzone im zadanie, ci bezwzględni specjaliści porywają naszych podwładnych i poddają ich torturom, by wymusić na nich ujawnienie cennych informacji. Jakby tego było mało, ich skuteczność jest tak duża, że są w stanie przebić się na płaszczyznę strategiczną i niszczyć nasze globalne operacje. XCOM 2: War of the Chosen wprowadza trzy nowe frakcje rebelianckie (Reapers, Skirmishers oraz Templars), z którymi musimy utrzymywać dobre relacje, jeśli zamierzamy korzystać z ich pomocy. Posiłków doczekały się również siły Obcych – dołączyły do nich trzy śmiercionośne gatunki kosmitów. Ponadto w ruinach dawnych metropolii czają się członkowie frakcji Lost, powstali ze zmutowanych ludzi, nienawidzący zarówno nas, jak i żołnierzy ADVENT-u. Dzięki opisywanemu rozszerzeniu kampania wzbogaciła się o dodatkowe lokacje i cele misji. Add-on wprowadza także nowe zdolności dla żołnierzy oraz implementuje system SITREP, jaki losowo modyfikuje niektóre elementy misji celem zachowania większej różnorodności rozgrywki. Listę nowości zamyka natomiast specjalny tryb wyzwań, w ramach którego gracze realizują zadania zlecane regularnie przez samych autorów.
GRYOnline
Steam
Gracze
Lista małych dodatków do gry XCOM 2:
DLC Resistance Warrior Pack 22 listopada 2016
DLC Shen’s Last Gift 30 września 2016
DLC Alien Hunters 30 września 2016
DLC Anarchy’s Children 30 września 2016
Średnie Oceny:
Średnia z 18 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 1688 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 75809 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Luc
Recenzent GRYOnline.pl
2016.02.01
Strategiczno-taktyczna seria, w której walczymy z kosmitami, znów powraca. Po bardzo udanym Enemy Unknown i Enemy Within, XCOM 2 nie miał łatwego zadania, ale ze starcia z wysokimi oczekiwaniami wychodzi z podniesioną przyłbicą.
gutosaw
Ekspert
2023.01.13
+++Przywiązanie do swoich agentów ++Rozwój bazy i technologii, zarządzanie jednostkami ++Balans między klasami ++Sporo ciekawych, przydatnych zdolności ++Strategiczne ograniczenie czasowe ++Różnorodność kosmitów +Specjalne rodzaje amunicji +Strach o życie agentów +Kosmetyka --Brak balansu na początku --Zbytnia losowość --Błędy w elementach QoL -Zbyt dużo generowane jest proceduralnie -Opisy budynków, badań i misji są zbyt enigmatyczne -Zbyt wiele misji z ograniczeniem czasowym lub celem "zabij wszystkich" -Gra jest zbyt długa -Patetyczna fabuła -Nieciekawe zakończenie -Przerysowane postaci
czorny50
Ekspert
2022.10.26
Moja ocena 7.5 ----------------------------------------------------------------------------------- czas gry 84:08Jest to moje pierwsze spotkanie z tą serią i od razu miałem skojarzenie z Wings of Liberty. Mowa tu oczywiście o naszym statku do którego poprzez ciągłe zaszczucie wracamy z ulgą i naprawdę traktujemy jak bezpieczną przystań. Zresztą ta gra bierze wiele także z serii Mass Effect.Żołnierze których rekrutujemy są generowani proceduralnie, ale nic nie stoi na przeszkodzie byśmy ich całkowicie modyfikowali. Sam często zmieniałem biografie po misjach by jakoś nadąć im cech charakteru. Dzięki później wybudowanej Komnacie Cienia możemy podejrzeć z jakimi oponentami będziemy mieli do czynienia. To też należy się przygotować na ich kontrę specyficznym wyposażeniem ( którego musimy najpierw wymyślić na podstawie zebranych danych, mieć odpowiednie komponenty i poczekać parę dni zanim wolni technicy go stworzą – o ile ich oczywiście zrekrutowaliśmy/ uratowaliśmy ) Gra jest dość złożona, ale intuicyjna. Poruszanie się po globie Avengerm jest zbyt czułe przez co traciłem czasami parę godzin. Moim zdaniem jednym z najważniejszych zasobów jest tu czas, choć poziom projektu AVATAR na poziomie trudności weteran nie jest specjalnie trudne kontrolować. W kilku rodzajach misji także mamy ograniczą ilość tur co akurat nie przypadło mi do gustu, choć w pewnym sensie sprawia że się nie opierdalamy. Osobiście nie natrafiłem na żadną którą po kilkunastu wczytaniach z pojedynczymi bądź zerowymi stratami bym nie zrobił. Nie licząc misji z porwaniem lub unieszkodliwieniem VIP’a który respown’ował sie poza mapą i nie dało się tego ukończyć sukcesem. ( na zagranicznych stornach doczytałem iż jest to problem występuje tylko w Epicu ) Szkoda iż nie ma opcji powtórz misje – możemy wczytać lub ostatecznie dąć wyrżnąć cała swoją ekipę by taka opcja się pojawiła.Z mniejszych plusów zniszczenie otoczenia ma spory wpływ na walkę.Gra jest dobra i naprawdę godna polecenia. Gdybym miał ją na Steamie to pewnie kupiłbym dodatki, ale w Epicu mam dość ciągłych problemów z potrójną synchronizacją przez co uruchomienie produkcji trwa latami.
Legalizex
Ekspert
2021.04.14
Zacznę od tego, że grałem od razu z dodatkiem War of the Chosen, który dodaje do gry naprawdę sporo. Gra pod wieloma względami lepsza niż poprzedniczka. O wiele bardziej rozbudowana, wiele nowych mechanik. Tylko, że kiedy ukończyłem zawartość z dodatku WotC zdałem sobie sprawę jak krótka i płytka musiała być podstawka tej gry. Ci trzej główny bossowie z dodatku dodają do gry fabularnie bardzo dużo, a te trzy frakcje które nam pomagają to kolejna super nowość, bo gra się nimi naprawdę przyjemnie, szczególnie Templarami. Gra ma jednak bardzo nierówny poziom trudności w misjach, które generowane są losowo. Czasami dostaje się banalnie prostą misję, a czasami coś co jest wręcz niemożliwe do zrobienia (dostałem misję w której miałem 7 tur na zniszczenie jakiegoś nadajnika a w ogóle dobiegnięcie do niego zajmowało 5 tur, jeśli ignorowałbym wszystkich przeciwników po drodze). Gra na początku jest dosyć wymagająca, później, jak już ma się wyszkolonych żołnierzy i broń pozyskaną z zabitych Chosenów, robi się bardzo prosto, ostatnia misja w grze to formalność. Ogólnie bardzo przyjemnie się grało i wciągnąłem się, czekam na kolejną część.
Vlad Tepes
Ekspert
2018.04.01
Grę skończyłem na weteranie po kilkudziesięciu h. 2rd część bardziej podobała mi się chyba od 1st, chociaż pod koniec, to już wiało nudą. Nic oczywiście nie przebije Ufo z 1993 roku, ale to chyba banał. Przyznam, że trochę stresowały mnie na początku postępy projektu Avatar, ale kończąc grę miałem chyba tylko jeden blok. Na max rozwinąłem też żołnierzy, bazę, ukończyłem wszystkie badania, zająłem wszystkie placówki i postawiłem tam przekaźniki. Dodatek sobie chyba odpuszczę, bo jak rozumiem, żeby się nim nacieszyć powinienem grać od początku. Jak dla mnie gra na raz (Ufo z 1993 skończyłem chyba z 10x), ale za obniżoną cenę na Steam warto - daję 8/10.
zjazd
Ekspert
2016.02.07
Gra mało intuicyjna, gdzie wydaje się że mamy czysty strzał gra mówi o 50% odniesienia sukcesu. Trzeba czasu, żeby nauczyć się myśleć sposobem gry. Nie uświadczyłem bugów, ale na dość mocnej maszynie momentami widoczne spadki animacji. Całkiem fajna historia, podoba mi się w jakiej sytuacji znaleźli się ludzie w tej odsłonie XCOMa.
Llordus
Gracz
2016.02.14
Gra jest bardzo dobra od strony fabularnej, ale od strony technicznej to jest największy bubel jaki kojarzę z kilku ostatnich lat.Pomijam już momentami śmieszną ilość FPS przy R9 290X i 16GB RAM - bo gdyby mi się chciało przysiąść do opcji graficznych, to bym był w stanie to zniwelować. Ale regularne wywalanie do windows (wszystkie inne gry, wliczając ostatniego Rise of Tomb Rider chodzą stabilnie!) czy zwieszanie na niepoprawnie odpalanych eventach (np. gra stanęła i nic nie mogłem zrobić, bo nie odpalił się ekran hakowania, albo w ogóle w czasie tury obcych przestały się dziać jakiekolwiek akcje) są przy takiej produkcji niewybaczalne.Bardzo dobrze rozwinięto destrukcję otoczenia, jak również nowe taktyki obcych przypadły mi do gustu.Niektóre stwory nieco przegięte (pierwsze spotkanie z Avatarem będę długo pamiętać :)), ale całość daje radę.Jest też warsztat z modami - i bardzo dobrze, sporą część rzeczy można w ten sposób poprawić. Zarówno jeśli kogoś boli postęp projektu awatar, ilość tur na misję, czy tak jak mnie - randomowe efekty badań w oparciu u rzadkie rdzenie elerium. Podsumowując - bawiłem się wprost świetnie przy grze - ale niedociągnięcia techniczne i niektóre irytujące rozwiązania wpływają na to, że ocenę obniżam do 7,5.
Butryk89
Ekspert
2019.12.23
kęsik
Ekspert
2017.05.08
Janusz Guzowski
GRYOnline.pl Team
2017.02.24
Przemysław Bartula
GRYOnline.pl Team
2016.06.22
Adam Kusiak
GRYOnline.pl Team
2016.03.17
Mariusz Klamra
GRYOnline.pl Team
2016.02.21
pieterkov
Ekspert
2016.02.09
micin3
Ekspert
2016.02.09
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (75 809)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
czorny50 Konsul
Opinia do DLC – Łowcy Obcych
Moja ocena 3.0 ---------------------------------------------------------------------------------- czas gry 10:30
Analogicznie do Ostatniego daru od Shan, tym razem na jedną krótką misje dostajemy do zespołu John’a Bratford’a ( Łowce ) . DLC zawiera też trzy bronie - Pistolet, Topory ( bron biała ) Harpun ( karabin ). W porównaniu do pukawek Wybrańców raczej mało użyteczne. Zbroje pozyskane z trzech królów wyglądają groteskowo i psują imersje.
Wprowadzenie trzech silnych kosmitów z sporą ilością zdrowia daje trochę świeżości w rozgrywce zwłaszcza iż mogą wykonywać ruch po każdej naszej turze. Trzeba kombinować, ale przede wszystkim zanim zabierzemy się za pierwszą misje pasowałoby mieć sześcioosobowy skład i broń laserową.
I tu jest największy mój ból. DLC zaczyna się kilkudniowym skanowaniem. Wiele porad w Internecie wskazywało by dobrze się do tego przygotować wiec bardzo opóźniałem. Ostatecznie pierwsze skanowanie dotyczyło wyżej wspomnianych broni, a dopiero później miało wyskoczyć gniazdo obcych. No właśnie. Okazało się iź samo gniazdo na tak późnym etapie nie wchodzi i musiałem wywoływać go konsolą. Z@jebisty - dodatek w którego nie można odpalić.
Odnaleźć zaginionego naukowca oraz odkryć jego motywy też nie było przewidziane w toku tego dodatku.
Naprawdę zastanawiałem się dłuższa chwile który z tych dwóch dodatków jest bardziej słabszy. Ostatecznie gameplay’owo lepiej polowało mi się na obcych, niż rozwijało SPARK’i
czorny50 Konsul
Opinia do DLC – Ostatni podarunek od Shen
Moja ocena 3.0 ---------------------------------------------------------------------------------- czas gry 37:36
DLC dodaje jedną trzypoziomową misje, oraz nakaz uczestnictwa w niej Lily Shen. Niezaprzeczalnie ładnie prezentuje się jej model jako żołnierza XCOM, jednak jest to tylko jedna misja. Fabularnie nic oryginalnego - zbuntowana sztuczna inteligencja.
Główną nagroda jest nowy typ żołnierza. a mianowicie robot ( SPARK ) Jednego dostaniemy po misji, a kolejne można tworzyć dość drogo na poligonie. SPARK najbliżej do żołnierza w pancerzu wspomaganym. Może od razu nosić ciężką broń. Nigdy się nie meczy, a i można wysyłać go uszkodzonego na misje. Daje nam to dość sporą przewagę jeszcze przed połową gry.
I to jest w zasadzie wszystko. Dodatek nie oferuje niczego innego, a i możliwość modyfikacji wyglądu maszyny są też ubogie. Dla mnie bardzo słabe DLC z powodu tej ubogiej zawartości.
luckyluke88wwa Junior
Jestem fanem tej serii od lat '90, więc nie będę obiektywny, ale kto uwielbia turowe strategie ten się nie zawiedzie. W porównaniu do poprzednich części system kombinacji sprzętu, rozbudowy statku, badań na plus. Zaczynamy naprawdę przecietną ekipa, ale w miarę upływu czasu dostajemy pokaźny zastrzyk możliwości, dzięki czemu rozgrywka staje się naprawdę ciekawa.
Fabuła jest zdecydowanie ciekawsza od poprzedniej, chyba bardziej spójna. Nasi bohaterowie po założeniu pancerzy wyglądają imponująco.
Gorąco polecam fanom tej serii, bo rozrywka jest przednia, chociaż nie łatwa.
rziurziu Centurion
za duzo tam gadania, po 2h sie poddalem, niekonczacy sie tutorial, ktorego nie da sie ominac