Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS
Słownik gracza 17 stycznia 2018, 11:03

loot box

lootbox

Skrzynia zawierająca przedmiot (lub przedmioty) do wykorzystania w grze. Lootboksy można otrzymać za postępy w rozgrywce oraz kupować za wirtualne lub prawdziwe pieniądze (w ramach mikrotransakcji), a ich zawartość ma losowy charakter – gracz nie ma pewności, co znajduje się w takiej paczce, dopóki jej nie otworzy.

Lootboksy mogą zawierać tak elementy kosmetyczne (a co za tym idzie – niewpływające na rozgrywkę), jak i elementy wyposażenia pokroju broni lub pancerza, dające posiadaczom przewagę nad pozostałymi. Ich zawartość jest najczęściej zróżnicowana pod kątem stopnia rzadkości.

Skutkiem afery związanej z lootboksami w grze Star Wars: Battlefront II z 2017 roku był drastyczny spadek cen akcji jej wydawcy. W wyniku kryzysu wizerunkowego firma Electronic Arts w szybkim tempie straciła na wartości niemal trzy miliardy dolarów. - 2018-01-17
Skutkiem afery związanej z lootboksami w grze Star Wars: Battlefront II z 2017 roku był drastyczny spadek cen akcji jej wydawcy. W wyniku kryzysu wizerunkowego firma Electronic Arts w szybkim tempie straciła na wartości niemal trzy miliardy dolarów.

Początkowo lootboksy można było znaleźć przede wszystkim w produkcjach dystrybuowanych w modelu darmowym z opcjonalnymi mikropłatnościami (free-to-play). Z czasem jednak zaczęły przenikać do tytułów z segmentu AAA, nastawionych na multiplayerową rozgrywkę. Obecnie coraz częściej spotyka się je także w tytułach opracowanych z myślą o zabawie w trybie single player.

Śródziemie: Cień Wojny to przykład produkcji nastawionej na zabawę w pojedynkę, w której pojawiły się lootboksy. - 2018-01-17
Śródziemie: Cień Wojny to przykład produkcji nastawionej na zabawę w pojedynkę, w której pojawiły się lootboksy.

Rosnąca popularność lootboksów przynoszących deweloperom i wydawcom coraz większe zyski popycha niektórych do implementacji mechanizmów pay-to-win. W przypadku pozycji sprzedawanych za pełną cenę stały się one przedmiotem licznych kontrowersji, a zjawisko przybrało na sile w 2017 roku. W związku z rosnącym niezadowoleniem graczy oraz podejrzeniem, że „skrzynie z łupami” powinny podlegać regulacjom prawnym związanym z hazardem, sprawie coraz uważniej przyglądają się organizacje rządowe z całego świata.