autor: Borys Zajączkowski
Klasyfikacja gier (część druga)
Oto przed Wami druga cześć klasyfikacji gier GRY-OnLine. W artykule znajdują się wszystkie te gatunki gier, których nie zmieściły się w części pierwszej. Zapraszamy do lektury.
Spis treści
- Klasyfikacja gier (część druga)
- a. Tekstówki (gry tekstowe).
- b. Przygodówki (klasyczne gry przygodowe).
- c. Gry przygodowo-zręcznościowe.
- 3. Gry fabularne.
- b. Hack’n’slash (action-RPG).
- d. cRPG (Computer Role Playing Games).
- f. MUD’y (Multi User Dungeon/Dimension/Domain).
- 4. Gry strategiczne.
- b. RTS’y (Real Time Strategies, strategie czasu rzeczywistego).
- d. MMORTS (Massively Multiplayer Online RTS).
- f. Strategie ekonomiczne (tycoony i simy).
- g. Godsimy.
- 5. Gry logiczne.
- b. Gry karciane.
- d. Gry logiczno-przygodowo-zręcznościowe.
- 6. Gry symulacyjne.
- b. Gry symulacyjno-zręcznościowe (w tym rajdy).
- 7. Gry sportowe.
- 8. Gry edukacyjne.
Oto ciąg dalszy klasyfikacji gier według serwisu GRY-OnLine (pierwsza część znajduje się pod tym adresem ).
2. Gry przygodowe.
Gry przygodowe można w przybliżeniu określić jako interaktywne książki. Taki też jest ich rodowód, gdyż pierwsze powstałe tytuły stanowiły dokładne przełożenie z utworów literackich poszerzone o danie graczowi możliwości podejmowania decyzji. Tak powstały pierwsze tekstówki. Z czasem przybrały one formę podróży po przygotowanym dla gracza świecie, a postęp w grze wymagał od gracza inteligencji, pomysłowości i poszukiwań mających jak najmniej wspólnego ze zręcznością.
W praktyce rozwiązanie większości problemów zawartych w grze przygodowej sprowadza się do znalezienia odpowiednich przedmiotów i użycia ich zgodnie z zamysłem autorów gry. Często jest to użycie nieprawdopodobne i humorystyczne. Drugim nieodłącznym elementem rozgrywki jest prowadzenie rozmów z napotkanymi w grze postaciami, dzięki czemu gracz uzyskuje niezbędne mu informacje i wskazówki.