Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 21 lutego 2014, 14:25

Jak naprawić strzelaniny? Tworzymy Call of Duty nowej generacji

Czy powrót do tematu drugiej wojny światowej to rzeczywiście najlepszy sposób, by ożywić skostniały gatunek strzelanin FPS i zapewnić sukces nowemu Call of Duty?

Spis treści

Wiarygodny konflikt

Powrót do czasów Zimnej Wojny? - 2014-02-21
Powrót do czasów Zimnej Wojny?

Wydarzenia powinny być oparte na w miarę realistycznym konflikcie. Najbardziej oczywiste wydają się prawdziwe wojny, o których dysponujemy sporą wiedzą; te jednak wzbudzają jeszcze sporo kontrowersji, czego najlepszym dowodem było fiasko projektu Six Days in Fallujah. Twórcy mogą próbować ominąć ten problem, nie akcentując w grze żadnych autentycznych nazw miejsc czy operacji, a zachowując specyfikę terenu, wygląd i wyposażenie jednostek, a także rodzaj przeprowadzanych działań. Całkiem nieźle wyszło to w dodatku do ARMA II - Operation Arrowhead i we Full Spectrum Warrior, gdzie walczymy w fikcyjnych arabskich krajach: Takistanie i Zekistanie. Z małymi kontrowersjami w Medal of Honor (2010) przedstawiono konflikt afgański. Oprócz rzeczywistych wojen można się też oprzeć na konfliktach hipotetycznych. W tym przypadku jednak scenarzyści muszą albo bardziej się wysilić, by całość nie wydawała się zbyt fantastyczna, albo sięgnąć do najnowszej historii. Rewelacyjnym i kompletnie zapomnianym tematem wydaje się być napięcie pomiędzy Układem Warszawskim, a NATO. Obecna kiedyś w licznych grach strategicznych i symulatorach lotu, doczekała się tylko jednego sensownego FPS-a: Operation Flashpoint: Cold War Crysis, do dziś szanowanego za jedną z najlepszych kampanii w pierwszoosobowych strzelaninach. Fikcyjny, a jednocześnie realistyczny konflikt pomiędzy dwoma mocarstwami, z całkiem nowoczesnym sprzętem z lat dziewięćdziesiątych, jest prawdziwą kopalnią pomysłów na różnorodne zadania czy lokacje, a gotowe scenariusze, na których można się oprzeć, czekają w książkach Toma Clancy’ego.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej