Metro: Last Light - poradnik do gry

Poradnik do gry Metro: Last Light to kompletny opis przejścia wszystkich rozdziałów gry, a także zestawienie sekretów (strony dziennika Artema), podpowiedzi dotyczące między innymi staczania walk, ulepszania i dobierania broni oraz lista osiągnięć.

3 stycznia 2014Autor solucji: Stranger (gry-online.pl) - dotyczy wersji PC, X360, PS3
Nieoficjalny poradnik do gry Metro: Last Light zawiera przede wszystkim bardzo szczegółowy opis przejścia wszystkich rozdziałów kampanii dla pojedynczego gracza - Metro: Last Light - poradnik do gry

Nieoficjalny poradnik do gry Metro: Last Light zawiera przede wszystkim bardzo szczegółowy opis przejścia wszystkich rozdziałów kampanii dla pojedynczego gracza. Omówienia poszczególnych etapów skupiają się w głównej mierze na rozwiązywaniu otrzymywanych zadań, choć dużo uwagi poświęcono też walce oraz skutecznemu pozostawaniu w ukryciu, zwłaszcza że unikanie podnoszenia alarmów jest przez grę odpowiednio nagradzane (między innymi zdobywaniem dodatkowych osiągnięć).

Poradnik do Metro: Last Light to:

  • kompletny, bogato ilustrowany opis przejścia wszystkich rozdziałów gry
  • zestawienie wszystkich dostępnych sekretów (strony dziennika Artema)
  • zestawienia wszystkich instrumentów muzycznych, skrzynek na bagnach oraz wizji w Martwym Mieście, pomocne w zaliczeniu powiązanych z nimi osiągnięć
  • szereg podpowiedzi dotyczących staczania walk, ulepszania i dobierania broni, handlu oraz pozostawania w ukryciu
  • pełna lista osiągnięć/trofeów
W niniejszym poradniku zastosowane zostały oznaczenia kolorystyczne - Metro: Last Light - poradnik do gry

W niniejszym poradniku zastosowane zostały oznaczenia kolorystyczne. Kolor zielony wykorzystany został do wskazywania miejsc, w których główny bohater może odnaleźć standardowe interaktywne przedmioty, jak na przykład nowe bronie, amunicję czy apteczki. Kolor pomarańczowy użyty został z kolei do oznaczenia lokacji, w których do zabrania są sekrety (kolejne strony dziennika Artema). Pełna lista dostępnych sekretów zamieszczona została ponadto na samym końcu poradnika, pomagając w szybkim zlokalizowaniu pominiętych znajdziek.

Jacek "Stranger" Hałas (www.gry-online.pl)

Informacja o aktualizacjach poradnika

Na dzień dzisiejszy prace nad poradnikiem Metro: Last Light - poradnik do gry zostały zakończone.

Ze względu na możliwe aktualizacje gry (patche), mogą wystąpić pewne różnice w zawartości gry i poradnika. Data ostatniej aktualizacji poradnika: 3 stycznia 2014.

Komentarze Czytelników (31)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
14.05.2013 16:19
odpowiedz
Stranger.
126
Spookhouse

Tak, pod koniec prac nad poradnikiem dodamy też rozdział o osiągnięciach.

14.05.2013 19:00
odpowiedz
Soplic
88
Generał

Proponowałbym używać terminu "maska przeciwgazowa" bo służy ona do ochrony przed gazem, a nie do zagazowywania.

16.05.2013 13:09
odpowiedz
dawid1110
14
Legionista

nawiazujac do wypowiedz Soplica
zgadzam sie z tym
zmiencie maska gazowa na maska przeciwgazowa

17.05.2013 21:07
odpowiedz
tomzkat
52
Konsul

w tych katakumbach jest ciężko jak mnie obskoczą te włochate gnoje to jest masakra -wieksza jatka niż na polskich stadionach

18.05.2013 01:19
odpowiedz
shadowwolfys
1
Junior

12 rozdziałów za mną... troche szybciej niż sie spodziewałem.... ale oprawa graficzna piękna :D Przecieranie ręką maski... miły akcent... i wreszcie zegarek dzieki, któremu wiem ile filtr mi dokładnie podziała :D

18.05.2013 14:11
odpowiedz
Wismerin
56
Generał

Jakie są wymogi do dobrego zakończenia?

spoiler start

Starałem się, nie zabijać ludzi i działać jako ten dobry a na końcu i tak wyjebało całe D6 w kosmos. :P

spoiler stop

18.05.2013 20:26
odpowiedz
rieper18
17
Legionista

..oj dobry klimat, te wlochate oangutany sa w tej czesci bardziej wymagajace precyzyjnego odstrzalu.. nie daj jak podleci obok ciebie to juz kaplica.. trzeba ladowac na slepo heh.. szczegolnie na wysokim poziomie ;] trzeba bedzie przejsc poraz kolejny gry i sprawdzic scenariusz gry poniewaz za kazdym razem nie bylem litosciwy i zabijalem przy egzekucji.. a musze sprawdzic jak ich zaoszczedze czy to cos zmieni ;]

18.05.2013 22:35
odpowiedz
tomzkat
52
Konsul

no nie znam lepszej strzelanki . Do czasu jak nie zagrałem w Metro linczowałem liniowe gry... Ale co jest najważniejsze? KLIMAT , KLIMAT ,KLIMAT

18.05.2013 22:50
odpowiedz
Mashroo
24
Chorąży

@Wismerin

Wymogi do "good ending'u" nie zmieniły się bardzo od pierwszej części. Pokrótce - interakcja z dużą ilością postaci niezależnych i przedmiotami. Ogólnie staraj się być bardziej takim "true hero", ale też nie przesadzaj np.

spoiler start

W ostatnich misjach (przed wejściem do polis) możesz pozabijać wszystkich czerwonych i nikt ci tego nie będzie miał za złe (oczywiście pod warunkiem, że wcześniej będziesz miał dużo dobrych punktów karmy).

Staraj się jednak wykonywać polecenia npc (jeśli mówi ci, żebyś uważał i się ukrył bo obok was przelatuje demon - zrób to, jeśli chan mówi ci żebyś coś zrobił - rób to tym bardziej bo to głównie w misjach z jego udziałem zdobywasz duże ilości good moral points).
W misji, w której prowadzisz pojazd wejdź w każdy odłam napotkanego korytarza (tak, te po bokach metra) i postaraj się uratować przynajmniej dwoje ludzi z bazy bandytów. W Wenecji zdobądź miśka dla dzieciaka (strzelnica), daj trochę kasy biedakom, zrób rozróbę w barze i daj właścicielowi 100 naboi na naprawę.
W innych lokacjach (jakieś większe osady czy duże ilości przeciwników) podsłuchuj rozmowy npc'tów czy to wrogich czy neutralnych.
Nie wykonuj też wyroków (zamiast zabicia wybierz opcję ogłuszenia i pomocy) i przede wszystkim - staraj się nie ograbiać trupów (możesz poległych przeciwników, ale nie przegniłe już trupy czy martwych stalkerów) i nie okradaj npc (np. tego w łódce w Wenecji).
Na koniec (gdyby to nie wystarczało) takie dwa smaczki - w misji z katakumbami odnajdź ołtarz świętej trójcy i zapal wszystkie świeczki, natomiast w misji z wielką zmutowaną niedźwiedzicą, kiedy już ucieknie robiąc dziurę w płocie (po walce z nią) zaatakują ją te włochate bestie. Zestrzel je z jej grzbietu nie postrzeliwszy przy tym niedźwiedzicy.

spoiler stop

To tyle, mam nadzieję że pomogłem. Gdyby coś było nie tak, zawsze chętnie pomogę.

19.05.2013 09:59
odpowiedz
Wismerin
56
Generał

W zasadzie robiłem mniej więcej tak jak napisałeś oprócz:

spoiler start

Nie sprawdzałem bocznych wejść w etapie kiedy trzeba pchać wagon i gonią nas mutki. Na etapie bandytów uratowałem wszystkich, miśka nie udało mi się znaleźć. :P
Biedakom zawsze dawałem trochę grosza, świeczki jednej nie udało mi się zapalić :P a niedźwiedzice uratowałem.

Tylko teraz takie pytania, trupy pod żadnym względem nie można grabić? Grałem na trybie ranger i leciałem z tym koksem równo. :P
I o co chodzi z tą rozróbą i naprawieniem knajpy? Jedynie na co tam natrafiłem to możliwość zalania się w trupa. ;]

spoiler stop

19.05.2013 17:55
odpowiedz
Mashroo
24
Chorąży

@Wismerin

Tak, tak jak napisałem powyżej :

spoiler start

Nie ograbiaj trupów przesadnie (od czasu do czasu możesz jedynie jakiś filterek czy maseczkę przeciwgazową, ale nic poza tym).
W Wenecjańskiej knajpie po schlaniu się i wylądowaniu koło świń, wróć się do baru. Zobaczysz totalny rozpiździel i będziesz mógł dać barmanowi 100 naboi na naprawy.
Wejścia jak najbardziej sprawdzaj, nawet te, kiedy pchasz pociąg - staraj się to robić na zasadzie "jedziesz, zabijasz podczas jazdy potwory, po zabiciu potworów cofasz się o przejechaną odległość od ostatniego spotkania mutków i szukasz bocznych wejść.
Miśka dostajesz od kierownika strzelnicy w Wenecji za przejście wszystkich trzech etapów strzelania do szczurów.

spoiler stop

21.05.2013 19:42
odpowiedz
bullgod
22
Chorąży

No tak, poradnik przejścia najbardziej liniowej gry na świecie... gratuluję.

21.05.2013 20:00
odpowiedz
Sir Xan
62
Senator

@bullgod Owszem, solucja przejścia gry nie jest potrzebna, ale lokalizacje dokumentów i przedmioty z pewnością się przydały. Bo przecież z taka grafika w Metro oraz ciemności w tunele sprawią, że niektóre przedmioty są dobrze zamaskowane i mogą zostać ominięte, że gracz nie będzie miał pewności, czy zbierał wszystkie dokumentów. Grafika w Metro jest po prostu cudnie!

21.05.2013 20:51
odpowiedz
Laki1231
5
Legionista
23.05.2013 00:23
odpowiedz
shadowwolfys
1
Junior

Hehehe... widze że poradnik dalej w tyle za mną :D a ostatnio zbyt zmęczony jestem żeby grać cay wieczór XD

23.05.2013 08:45
odpowiedz
bullgod
22
Chorąży

@Sir Xan
Do zlokalizowania przedmiotów i dokumentów, jesli komuś by to było potrzebne, wystarczyłyby mapki, czyli parę plików jpg. Po co komuś informacja, że ma się czołgać przed siebie, wysłuchać dialogu, a potem czołgać dalej, skoro generalnie czołgać się może tylko przed siebie, a słuchać dialogu naprawdę nie musi? W tej grze nie można się zgubić, a jak ktoś ma problem z jej przejściem, to poradnik mu i tak nie pomoże, tylko ćwiczenia z koordynacji ręka-oko :)
Jak dla mnie kompletna strata czasu.

23.05.2013 14:46
odpowiedz
Stranger.
126
Spookhouse

Soplic --> Dzięki za spostrzegawczość. Naniesiemy poprawki przed "zamknięciem" poradnika. :)
shadowwolfys --> No niestety nigdy nie jest tak, że poradnik powstaje w tyle godzin, ile zajmuje przejście gry. ;) Kolejna część będzie jutro, a z ostatnią będziemy celować w pierwszą połowę przyszłego tygodnia.

23.05.2013 21:44
odpowiedz
shadowwolfys
1
Junior

Stranger... no niestety wiem... ale za poradnik do Metro 2033 należą się brawa :) Do tego zaglądam żeby sprawdzić czy może jest już opis do momentu w którym ja już jestem i czy może dowiem się czy przegapiłem gdzieś okazje by dorwać filtry do maski :/

24.05.2013 16:36
odpowiedz
Stranger.
126
Spookhouse

shadowwolfys --> Najwięcej filtrów odnajduje się przy ciałach i w sumie jeśli spełnisz wszystkie pozostałe wymagania (o nich będzie w ostatniej części) to ograbiając zwłoki nie powinieneś sobie zablokować dostępu do "dobrego" zakończenia. Ewentualnie możesz też obrać taką taktykę żeby zapoznać się wstępnie z okolicą, a następnie załadować ostatni punkt kontrolny i szybciej przejść przez daną lokację. :)

31.05.2013 14:38
odpowiedz
Rammi
70
Kontroler

@Stranger -> A czy te "czarno-białe" wizje nie zaliczają się na osiągnięcie łącznie z "kolorowymi"? Te 7 przedstawionych przez ciebie zaliczyłem a i tak osiągnięcia nie dostałem.

31.05.2013 15:15
odpowiedz
Stranger.
126
Spookhouse

Rammi --> Musiało ci jakąś nie zaliczyć (może bug?), bo na pewno wymaganych jest tylko siedem wizji.

01.06.2013 13:10
odpowiedz
tomzkat
52
Konsul

Z dzisiejszego pktu widzenia -ta gra była tak krótka ,ze już ją dawno zapomniałem

02.06.2013 18:14
odpowiedz
Hellboy08
3
Legionista

ile trwa przejście całej gry ???

05.06.2013 20:05
odpowiedz
Stranger.
126
Spookhouse

Zależy jaki wybierzesz poziom trudności i czy będziesz chciał się skradać bez zabijania innych osób. Jeśli się nie będziesz śpieszył to imo spokojnie wystarczy na 8-10 godzin.

27.06.2013 17:04
odpowiedz
wimper
3
Junior

Jeśli komyuś walka z mamuśką sie nie rozpoczynie niech nie bierze nic ze zwlok przed mostkiem (1 spotkanie z nią).
U mnie pomgło

Gra ogólnie zje....dwabista:)
Szkoda że krótka:(

08.02.2015 12:48
odpowiedz
canarrd
1
Junior

Kurde, właśnie skonczylem gre i miałem zle zakończenie. Czuje pewien niesmak, gdyż ksiazki obie przeczytałem i tam artem zyje, hajtnal się z Anną i nie było wybuchu :/

29.08.2015 15:16
odpowiedz
Elandiel
2
Junior

A ja mam takie pytanie... bo chyba z 10 min pakowalem w tego Pawla cala amunicje zuzylem a on dalej siedzi na tym balkoniku,podchodzilem do tej bramy i nic wszystkich zolnierzy wybilem tez nic.Ze 3x na nowo zaczynalem i dalej to samo.. Jakies sugestie?

31.08.2015 18:40
odpowiedz
legolas93
26
Konsul

Musisz się przemieszczać, to cię zauważą i będą się pojawiać, wybij wszystkich aż w końcu otworzy się brama i zostanie ci sam Paweł, a w niego ładuj granatami i po sprawie.

01.09.2015 16:15
odpowiedz
Elandiel
2
Junior

czyli dopoki nie rozwala bramy mam sie ciagle przemieszczac az sie beda pojawiac i brame rozwala? A zanim to nastapi w Pawla tylko granatami walic?

13.09.2015 14:41
odpowiedz
legolas93
26
Konsul

Chodzi o to, że musisz się im pokazywać to oni będą się pojawiać na dziedzińcu, wybijesz wszystkich to ci się otworzy przejście do Pawła, ta brama, wcześniej w Pawła nie wal niczym bo i tak go chyba nie widać z tego co pamiętam, jedynie go słychać. Za Pawła się weźmiesz dopiero jak wybijesz całą resztę żołnierzy, będziesz po schodach za nim gonił, i wtedy przy każdym winklu rzucaj granata i po sprawie.