ocena redakcji
8.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Titanfall - dynamicznego FPS-a twórców serii Call of Duty

Rewolucji w gatunku shooterów oczekiwaliśmy od dawna. Dzięki Titanfall od studia Respawn Entertainment, bieganie z karabinem w dłoni znów przyprawia o dreszcze, a szereg innowacji sprawia, że nawet poza kokpitem Tytana, nie sposób się nudzić.

14 marca 2014 8.5/10
• strony :12345
PLUSY:
  • niespotykana do tej pory mobilność postaci;
  • rewelacyjny balans rozgrywki;
  • efektowne walki Tytanów;
  • doskonale zaprojektowane mapy.
MINUSY:
  • chwilami zbyt nieruchome boty;
  • nieliczne i mało oryginalne tryby rozgrywki.

Kiedy w połowie zeszłego roku, podczas targów E3, gracze po raz pierwszy ujrzeli zwiastun FPS-a z mechami w roli głównej, panujące na sali nastroje można było określić co najwyżej jako „życzliwą ciekawość”. Świat, mocno skupiony na mających za chwilę nastąpić premierach Call of Duty: Ghosts, Battlefielda 4 oraz nachodzących konsolach nowej generacji, kolejną futurystyczną strzelaninę przyjął z zainteresowaniem, ale bez nadmiernego szału. Jednak już w kilka dni później, kiedy studio Respawn Entertainment, zaczęło odkrywać coraz więcej tajemnic związanych ze swoim dziełem, oczekiwania wobec tytułu rosły w zawrotnym tempie. Docierające do nas szczątkowe informacje nastrajały optymistycznie, jednak wielu wciąż podchodziło do tytułu z pewną dozą ostrożności. Gdy ogłoszono otwartą betę, wszelkie hamulce jednak puściły i większość fanów dynamicznych strzelanin oddali się mechowemu szaleństwu. Choć sceptycy od samego początku, widzieli w tej pozycji jedynie kolejnego, generycznego przedstawiciela gatunku, świeże podejście do tematu oraz doświadczenie zespołu wyniesione z prac nad seriami Call of Duty i Medal of Honor, zaowocowały czymś z goła odmiennym. Po kilkudziesięciu godzinach spędzonych z tytułem, nie mamy żadnych wątpliwości – Titanfall to świetna gra.

Gramy w Titanfall - tryb kampanii multiplayer

Gramy w Titanfall - tryb kampanii multiplayer [23:45]

Titanfall oficjalnie ruszył, a wielkie mechy spadają z nieba. Wreszcie dobraliśmy się do hucznie zapowiadanego trybu kampanii online. Przedstawiamy dwie misje z tego trybu oraz omawiamy system rozwoju postaci i specjalnych kart. Jest dynamicznie, efektownie i piekielnie szybko. Zapraszamy!

Czy leci z nami pilot?

Od strzelanin nastawionych na tryb multiplayer, nikt nie oczekuje oscarowych scenariuszy, jednak spore zaniepokojenie wywołały wieści, jakoby dzieło Respawn Entertainment było całkowicie pozbawione kampanii. Już na samym początku pragnę wszystkich zatroskanych uspokoić – Titanfall kampanię ma. I to nawet dwie. Fakt, są one ściśle oparte o zmagania w sieci i niezbyt ambitne, ale jednocześnie pełne przerywników filmowych, zwrotów akcji oraz nienajgorszych, aktorskich kreacji. Zwolennicy naciskania na spust, z pewną intrygą w tle, mogą więc spać spokojnie.

Opowiedziana historia skupia się w głównej mierze na konflikcie pomiędzy potężnym Interstellar Manufacturing Corporation oraz ludźmi zamieszkującymi odległe zakątki kosmicznej przestrzeni, która właśnie znalazła się w orbicie zainteresowań kompanii. Z jednej strony mamy, więc gigantyczną korporację, chcącą położyć chciwe łapsko na zasobach niewyeksploatowanych jeszcze planet, z drugiej zaś społeczność banitów, którzy zaszyli się z dala od centrum w poszukiwaniu przygód oraz „drugiej szansy”. Sytuacja szybko wymknęła się spod kontroli, co zaowocowało batalią na nieznaną do tej pory skalę - i to właśnie w tej kombatanckiej zawierusze, przyjdzie wziąć udział naszym dzielnym pilotom.

Recenzja gry Titanfall - dynamicznego FPS-a twórców serii Call of Duty - ilustracja #2
Egzotyczne wakacje muszą niestety poczekać – wojna sama się nie wygra.

W trakcie kampanii mamy okazję stanąć po obu stronach, a tym samym bliżej poznać kluczowe postacie dowodzące rywalizującymi stronnictwami. Każda z wykonywanych w ten sposób misji, ma charakter tradycyjnego meczu multiplayer, w którym towarzyszą nam jednak odpowiednie filmowe wstawki oraz przewijający się w tle głos dowódcy, przypominający o tym, że na polu bitwy jesteśmy w konkretnym celu. Wszystko wydaje się być złożone w jedną sensowną całość, w ferworze walki trudno jednak nadążyć za dialogami, przez co spora część historii po prostu nam umyka. Co ciekawe, porażka wcale nie oznacza konieczności „powtarzania” zadania, a stanowi jedynie prolog do kolejnej misji. Ukończenie obydwu wątków, wbrew pozorom nie jest jedynie tanią sztuczką na nadanie rozgrywce odrobiny głębi – to jedyny sposób na stałe odblokowanie dwóch, nowych Tytanów, ale do nich jeszcze wrócimy.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Sniper Elite III: Afrika - hitlerowcy do piachu!

Recenzja gry Sniper Elite III: Afrika - hitlerowcy do piachu!

Sniper Elite III stara się połączyć elementy skradanki i strzelaniny rzucając nas na mniej znany front II wojny światowej. Sprawdzamy, czy północna Afryka to strzał w dziesiątkę.  recenzja gry

Grand Theft Auto IV - recenzja gry

Grand Theft Auto IV - recenzja gry

Tej gry po prostu nie trzeba przedstawiać. Konsolowy hit nareszcie trafia na komputery stacjonarne, niosąc ze sobą zarówno mnóstwo frajdy, jak i sporo uchybień.  recenzja gry

Recenzja gry Wolfenstein: The New Order - nowy porządek w FPS-ach

Recenzja gry Wolfenstein: The New Order - nowy porządek w FPS-ach

Wolfenstein: The New Order otrzymał kilka świetnych zwiastunów, sugerujących, że gra będzie wyrazista, mięsista i w inteligentny sposób zabawna. Czy za tak dobrym marketingiem stoi równie dobra gra?  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Titanfall w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

8.2

ocena czytelników

555 ocen czytelników

8.7

oczekiwania przed premierą

634 głosów czytelników

Titanfall - screen - 2014-07-16 - 286296Titanfall - screen - 2014-07-16 - 286295Titanfall - screen - 2014-07-16 - 286294Titanfall - screen - 2014-05-06 - 281988Titanfall - screen - 2014-05-06 - 281987Titanfall - screen - 2014-05-06 - 281986Titanfall - screen - 2014-05-06 - 281985Titanfall - screen - 2014-05-06 - 281984Titanfall - screen - 2014-04-25 - 281656Titanfall - screen - 2014-04-25 - 281655

komentarze czytelników (59)


koshmar  2014-03-14 - 21:08

Takie se.

Marder  2014-03-14 - 21:27

Nie wiem jak jest teraz ale w becie kiedy doszło do tzw ewakuacji to nie były już zaliczane punkty za zabijanie. Moim zdaniem następny babol bo można było docierając do statku załatwić po drodze jeszcze kilku pilotów ale i tak nie miało to żadnego sensu bo twórcy sobie wymyślili że tylko udana ewakuacja daje kilka dodatkowych punktów. Tak wysoka nota na GOL-u mnie nie dziwi. Już od E3 podjarówa redaktorów GOL-a była niesamowita.

Bezel600  2014-03-15 - 04:03

Niestety udało mi się spotkać trochę oszustów używających speedhack-ów oraz aimbotów podczas gry w Titanfall. Ich czas reakcji i celność (+ fakt, że byłem w locie i miałem włączone maskowanie) były niemożliwe dla człowieka.

Luc.Golabiowski  2014-03-15 - 08:05

@Bezel600 - niestety, poza wszystkimi usprawnieniami i modyfikacjami Source Engine, jedno pozostało bez zmian - wciąż jest szalenie podatny na oszustwa. Dobra wiadomość jest taka, że Respawn Entertainment jest tego świadome i pierwsza fala banów miała miejsce już w kilkadziesiąt godzin po premierze. Hakowania to nie wyeliminuje wprawdzie, ale miejmy nadzieję, że chociaż ograniczy do tego stopnia, że rozgrywka wciąż będzie sprawiała przyjemność :)

PLATO  2014-03-15 - 19:10

jak dlamnie kolejny cod niestety juz mi sie przejadly i jak znam cody mozna sie spodziewac zalewu hackow

9.0

Franusss  2014-03-16 - 09:26

Gra jest rewelacyjna, szybka rozgrywka akcja cały czas po prostu miód. Warto zagrać bo gra ma coś w sobie :). Daję 9/10 zamiast 10/10 ponieważ nie ma balansowania graczy. Ci z 1 LVL grają na tych z 45 LVL, uzbrojenie tego z 45 LVL jest takie, że tego z 1 LVL zabije kilkoma strzałami (mówię tutaj o tytanach).

Love&Pain...  2014-03-16 - 14:48

Szacowany czas pobierania plików jakieś 3 godziny...niezłe

rpbk  2014-03-17 - 09:01

Co do hacków i aimbotów - nie spotkałem się jeszcze z nimi. Dzięki temu, że jest killcam, to doskonale widać jak wróg nas zabił i ani razu nie zdarzyło mi się, by ktoś zrobił to nienaturalnie dobrze. Ja już byłem dwukrotnie oskarżony o aimbota, ale to raczej sprawa ludzi, którzy oskarżają o to każdego gracza, który ich zabije dwa razy pod rząd. Wyobrażacie sobie nie zginąć ani razu podczas rozgrywki w CoD/BF? Bo ja nie, a w Titanfallu to jest cholernie przyjemne uczucie. Nie ma killstreaków? Przecież są. Jednym wielkim killstreakiem są Tytany. Za każde wykonanie objective'a, za każde zabójstwo bota lub gracza skraca się czas odnowy Tytana, co powoduje, że im więcej i szybciej zabijasz, tym efektywniej szybciej wzywasz Tytana i szybciej regeneruje Ci się jego moc rdzenia. I to jest najlepsza gratyfikacja dla gracza. Poza tym, to właśnie takie rzeczy jak killstreaki są poniekąd odpowiedzialne za to, że w CoDzie istnieje wyraźna różnica w mocy gracza, który ma pierwszy lvl a tego, który ma 50lvl. W Titanfallu różnica lvl jest pomijalna. Owszem, gracz, który gra dłużej i lepiej szybciej odblokuje sobie większy wybór opcji, jednak każda z broni, nawet te dostępne na samym pocz ...

Lookash  2014-03-17 - 13:52

rpbk -- W tej grze nie ma matchmakingu. Koniec kropka. Nie ma też głupiej mapy, bo po co.

Marder  2014-03-17 - 15:08

Wyobrażacie sobie nie zginąć ani razu podczas rozgrywki w CoD/BF? Bo ja nie, a w Titanfallu to jest cholernie przyjemne uczucie. Nie dziwię się. Jak na mapie masz więcej botów jak graczy to rzeczywiście można nie zginąć ani razu.

JudgeHolden  2014-03-18 - 15:54

@Marder: LOL, chyba nie grałeś (jeszcze) w Titanfalla. Idąc twoim tokiem myślenia, mniej botów niż graczy to więcej śmierci (najwyraźniej), a więcej graczy niż botów to także więcej śmierci. Innymi słowy, liczy się dla Ciebie ilość graczy, nie ich skill. A kolega @rpbk miał na myśli skill. Jeśli zamiast 6v6 w walce bierze udział 20v20 graczy przy proporcjonalnie większych mapach, nic to nie zmienia. Twój argument jest nietrafiony, sorry.

Filip550  2014-03-19 - 12:23

Czemu nie ma w minusach ze gra nie ma podstawowych funkcji takich jak prywatne lobby, kickowanie z lobby, prywatne mecze Kampania tez jest tragiczna i nie powinno jej w ogle byc w tej grze a tak pozatym to gra jest swietna

Marder  2014-03-19 - 16:46

JudgeHolden --- Dla mnie się liczy jakość graczy. Żaden bot nie jest tak dobry jak żywy przeciwnik. Dlatego jest duża szansa że uda się ukończyć cały mecz bez zgonu. W BF czy CoDzie w trybie deadmatch 16v16 jak będziesz kończył rundę bez żadnego zgonu to masz mój szacun. Tutaj to żaden wyczyn. Filip550 ---- Czegoś nie rozumie. W becie można było utworzyć poczekalnię i zaprosić znajomych (można było grać w tej samej drużynie). To co w pełnej wersji już tego nie ma ?

Luc.Golabiowski  2014-03-19 - 18:17

@Marder - opcja gry w jednym zespole ze znajomymi cały czas jest dostępna :) Nie ma jednak możliwości stworzenia poczekalni dla 12 osób i grania przeciwko sobie. Przynajmniej na razie. Respawn Entertainment zapewnia, że tryb gier niestandardowych zostanie wprowadzony w przyszłym patchu, ale ile przyjdzie nam na to czekać - nie wiadomo ...

Love&Pain...  2014-03-19 - 19:54

Gra sie przyjemnie i chociaż tryb fabularny istnieje to nie jestem w stanie nadążyć w ferworze akcji Sama gra będzie robiła dobre wrażenie przez tydzien,miesiąc może dwa potem pokryję ją kurz :)

Marder  2014-03-20 - 16:11

Luc.Golabiowski ----- Rozumiem. Dzięki za wyjaśnienie.

8.0

Kacak  2014-03-24 - 14:05

grałem w betę i pierwsza rzecz jaką poczułem to podobieństwo starć do Quake 3, bardzo dynamiczne polegające w znacznym stopniu na unikaniu trafień niż celności poprzez skakanie itp.

yadin  2014-03-25 - 03:44

Panowie z tego studia stracili kontakt z rzeczywistością. Jeszcze więcej, jeszcze szybciej i jeszcze głupiej.

9.0

Wons  2014-03-31 - 15:55

Gra jest genialna akcja niesamowita, po kilku godzinach grania niektóre rzeczy robisz z automatu i nagle lepsi gracze wcale nie są tacy lepsi. Gra zasługuje na 9 co najmniej. Jedyna jej wada to mało trybów rozgrywki, ale akcja to rekompensuje.

Gathor  2014-05-23 - 01:51

Calkiem milo, ze stworzyli gre kompatybilna rowniez ze slabszymi kompami, ale skoro na moim to sie instaluje godzine, to wole nie instalowac tej gry na kompie z 2rdzeniowym procem. Motherboard: CPU Type QuadCore Intel Core i5-3470, 3500 MHz (35 x 100) Motherboard Name Asus P8H61-MX R2.0 (2 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 2 DDR3 DIMM, Audio, Video, Gigabit LAN) Motherboard Chipset Intel Cougar Point H61, Intel Ivy Bridge System Memory [ TRIAL VERSION ] DIMM1: A-Data 4 GB DDR3-1333 DDR3 SDRAM (9-9-9-24 @ 666 MHz) (8-8-8-22 @ 609 MHz) (7-7-7-20 @ 533 MHz) (6-6-6-17 @ 457 MHz) (5-5-5-14 @ 380 MHz) DIMM3: Kingston ACR256X64D3U1333C9 [ TRIAL VERSION ] BIOS Type AMI (10/26/2012) Display: Video Adapter AMD Radeon HD 6900 Series (2 GB) Video Adapter AMD Radeon HD 6900 Series (2 GB) Video Adapter ...