ocena redakcji
3.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry The Walking Dead: Survival Instinct - tego trupa kijem nie tykać

Po sukcesie The Walking Dead poprzeczka w kategorii opowieści o zombie została zawieszona wysoko. Niestety, nowa gra The Walking Dead: Survival Instinct nawet nie zbliża się do tego poziomu, z produkcją studia Telltale dzieląc co najwyżej niedociągnięcia.

28 marca 2013 3.5/10
• strony :123
PLUSY:
  • próba wyjścia poza liniową strzelankę;
  • dobrze oddane ryzyko używania broni palnej.
MINUSY:
  • krótka, bezsensowna i niepotrzebna opowieść;
  • beznamiętne postacie i brak jakichkolwiek emocji;
  • toporny system poruszania się i walki;
  • zombie przegrywają z quick-time eventami;
  • niewykorzystanie potencjału motywu podróżowania, zarządzania drużyną i walki o przetrwanie;
  • pośpiech w wykonaniu, powtórki i błędy.

Studio Telltale pokazało w swoim The Walking Dead, że nie potrzeba wybuchów, widowiskowych scen akcji czy zaawansowanego silnika graficznego, aby trzymać gracza w napięciu i zawładnąć jego wyobraźnią. Mając to na uwadze, wziąłem się za The Walking Dead: Survival Instinct, pierwszoosobową grę przygotowaną przez studio Terminal Reality, która była mocno krytykowana przed premierą w związku z filmem, jaki wyciekł do sieci. Po dwukrotnym przejściu kampanii mogę powiedzieć, że Survival Instinct rzeczywiście przypomina The Walking Dead studia Telltale. Właśnie tym, jak brzydko wygląda i topornie radzi sobie ze scenami akcji. Problem polega na tym, że w Survival Instinct bardziej dynamiczne momenty stanowią sedno rozgrywki, a nie tylko dodatek do ciekawie napisanych postaci. Bo takowych w ogóle tutaj nie ma. Oto gra o przetrwaniu pozbawiona polotu, emocji i szlifu przynależnego wysokobudżetowym tytułom.

Smutne, ile bzdur musieli nagadać aktorzy o Survival Instinct.

Smutne, ile bzdur musieli nagadać aktorzy o Survival Instinct. [3:02]

Patrzcie, to aktorzy z serialu!

The Walking Dead: Survival Instinct to prequel serialu emitowanego przez stację AMC, koncentrujący się na rodzeństwie Dixonów: Darylu i Merle’u. Wcielamy się w pierwszego, znacznie bardziej rozsądnego z braci, aby stanąć w obliczu wybuchu epidemii zombie, tutaj zwanych „szwendami” (z ang. „walkers”). Daryl wyrusza na poszukiwanie Merle’a, a później przedziera się do punktu ewakuacyjnego w Atlancie. I to w zasadzie wszystko, co musicie wiedzieć o fabule. Nie dlatego, że chcę uniknąć zdradzenia nagłych zwrotów akcji. Chodzi o to, że scenariusz Survival Instinct jest kompletnie beznamiętny i pozbawiony jakichkolwiek emocji, cechujących większość opowieści z uniwersum Żywych trupów. Zamysł był chyba taki, by historia pokazała umocnienie więzi między obydwoma panami. Na przykład to, że nieobliczalny Merle mimo wszystko troszczy się o brata. Trzeba to sobie jednak wydedukować, bo narracja w grze nasuwa skojarzenia z telewizyjnymi programami śniadaniowymi – terkocze sobie w tle bez ładu i składu.

Merle nie pojawia się zbyt często, ale zawsze rozrabia. - 2013-03-26
Merle nie pojawia się zbyt często, ale zawsze rozrabia.

Podróż Daryla została przedstawiona w dość ciekawy sposób – przynajmniej na papierze czy raczej mapie. Przemierzając Stany Zjednoczone, wybieramy bowiem, jakimi drogami pojedziemy, co przekłada się na ilość zużytego paliwa czy ryzyko zepsucia się pojazdu. Pusty bak lub uszkodzenie wozu nie oznaczają porażki – gra oferuje wtedy możliwość poszukania w okolicy kanistrów z benzyną czy płynu chłodzącego. Do Atlanty da się dotrzeć kilkoma trasami, odwiedzając po drodze różne miejsca i trafiając na inne wątki fabularne. Wariantów jest jak na lekarstwo, ale i tak stanowi to miłe urozmaicenie dla statycznych kampanii solowych. Dodatkowo po drodze zdarzają się opcjonalne przystanki, podczas których znajdujemy jakieś przedmioty lub spotykamy pewne postacie. W każdym z dostępnych samochodów jest kilka miejsc, które mogą zająć bohaterowie niezależni. Przed właściwymi misjami fabularnymi wydajemy im zresztą rozkazy, dozbrajając i wysyłając na poszukiwanie zasobów.

Przyznacie, że od strony pomysłów i założeń tytuł wykazuje ciekawe podejście do tematu i wydaje się nie najgorszym symulatorem podróży przez ziemie, na których królują zombie. Niestety, wszystko to, co brzmi tak fajnie w powyższym opisie, kompletnie nie sprawdza się we właściwej grze.

Gorące powitanie w The Walking Dead: Survival Instinct. - 2013-03-26
Gorące powitanie w The Walking Dead: Survival Instinct.

Walka o przetrwanie (ochoty do grania)

The Walking Dead studia Terminal Reality jest siermiężną graficznie pierwszoosobową pozycją akcji z topornym sterowaniem, nieudolnym zachowaniem przeciwników i kiepsko zaprojektowanymi poziomami. Długo trwało, zanim przyzwyczaiłem się do stylu tej produkcji – premiującej nie tyle skradanie się, co po prostu bieganie po poziomach od jednego do drugiego celu. Szwendy oczywiście przeszkadzają w szukaniu leków, ratowaniu ocalałych i ściganiu Merle’a, ale robią to bardziej nieporadnie niż kiedykolwiek. Blokują się na prostych elementach, nie radzą sobie w ciasnych pomieszczeniach, szybko przestając się nami interesować. Późniejsze etapy po prostu przebiegłem, lekceważąc przeciwników i kompletnie nie czując wobec nich respektu. Tym bardziej że w sytuacji krytycznej (kiedy pozwolimy się podejść), gra raczy nas serią quick-time eventów, dzięki którym można dosłownie położyć kilkunastu zombie i wyjść z tego bez szwanku. Chciałbym powiedzieć, że to próba oddania brawurowości Daryla, ale niestety jest to raczej dowód słabości samej gry. Okazuje się ona łatwa, „kanciasta” i przeważnie nudna, bo bardzo rzadko rzuca nam jakiekolwiek wyzwania, przy okazji łamiąc kilka z żelaznych zasad uniwersum. Na przykład to, że ze szwendami nie uprawia się zapasów.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC. Dotyczy również wersji X360, PS3
inne
Recenzja gry LEGO The Hobbit - wyraźnie słabszej od Władcy Pierścieni

Recenzja gry LEGO The Hobbit - wyraźnie słabszej od Władcy Pierścieni

Po krótkim eksperymencie z LEGO Przygoda Traveller’s Tales za sprawą LEGO The Hobbit wraca do klasycznej, wzorującej się na filmie konwencji. Sprawdzamy, czy Thorin i spółka poradzili sobie w klockowym Śródziemiu równie udanie, co Drużyna Pierścienia.  recenzja gry

Duchy w sieci - recenzja gry Tom Clancy's Ghost Recon Online

Duchy w sieci - recenzja gry Tom Clancy's Ghost Recon Online

Firma Ubisoft próbuje swoich sił w segmencie free-to-play, serwując darmową strzelaninę Tom Clancy's Ghost Recon Online. Sprawdzamy jak ta gra prezentuje się na tle silnej konkurencji.  recenzja gry

Recenzja gry Thief - restart kultowej skradanki słabszy od Dishonored

Recenzja gry Thief - restart kultowej skradanki słabszy od Dishonored

Wszyscy fani składanek czekali na ten dzień – król gatunku powraca. Czy Garrett wciąż jest tak intrygującą postacią w nowej grze Thief? W recenzji przenikamy mrok, by odkryć prawdę.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
The Walking Dead: Survival Instinct - screen - 2013-03-25 - 258438The Walking Dead: Survival Instinct - screen - 2013-03-25 - 258437The Walking Dead: Survival Instinct - screen - 2013-03-25 - 258436The Walking Dead: Survival Instinct - screen - 2013-03-25 - 258435The Walking Dead: Survival Instinct - screen - 2013-03-25 - 258434The Walking Dead: Survival Instinct - screen - 2013-03-25 - 258433The Walking Dead: Survival Instinct - screen - 2013-03-25 - 258432The Walking Dead: Survival Instinct - screen - 2013-03-25 - 258431The Walking Dead: Survival Instinct - screen - 2013-03-25 - 258430The Walking Dead: Survival Instinct - screen - 2013-03-25 - 258429

komentarze czytelników (33)


hedasw  2013-03-28 - 21:12

TobiAlex - też mam ZombiU, ale przyznam, że dużo nie pograłem. Po zderzeniu z TWD: SI chyba wrócę do tego, bo teraz bardziej doceniam grę Ubisoftu. inmix - ten odpowiednik "walkers" jest oczywiście wykorzystywany w polskiej wersji komiksu i serialu. W ogóle w uniwersum raczej unika się słowa "zombie". Także może do autorów serii/tłumaczeń prześlij uwagi.

leem230698  2013-03-28 - 21:15

A TEGO TO SIĘ NIE SPODZIEWAŁEM...

A.l.e.X  2013-03-29 - 00:06

Gra trzyma poziom serialu, więc dla fanów na pewno się spodoba. Czy jest gorsza od Snipera 2, no nie wiem :]

TomK  2013-03-29 - 08:17

Więc poczekam na obniżki, tak samo jak z Aliens. Swoją drogą na PS TWDSI jest w cenie nowego Bioshock'a.

sir Qverty  2013-03-29 - 09:06

hedasw---> nie wiem gdzie ty ogladasz serial ale nigdzie sie nie spotkalem z okresleniem "szwendy"...Na Foxie mowią "sztywni", "zimni" albo po prostu zombie. Na stronach na ktorych ogladalem z napisami pojawialo sie okreslenie "szwendacze" ale nie "szwendy"

Tregorh  2013-03-29 - 09:34

Activision? To bylo pewne, ze wyjdzie lipa... Oni od paru lat robia jedna gre:/ Calkiem zapomnieli jak zrobic gre bez RPG na srodku ekranu...

DogGhost  2013-03-29 - 10:26

BloodPrince -> Ta scena z początku recenzji faktycznie bezcenna - gorzej niż Postal 2 xD Nawet jeśli potem gra wygląda znacznie lepiej to ja po tych 20 sekundach podziękuję. :P

5.5

kong123  2013-03-29 - 10:37

Mi serial się podoba dlatego też w grę musiałem obowiązkowo zagrać. W sumie to nie do końca mi się podobała ale dla miłośnika tego uniwersum to całkiem niezła ciekawostka. Po THW: SI mało kto spodziewał się czegoś dobrego - zapowiedzi w sumie nie zostawiały żadnych złudzeń. Produkt finalny wszedł słaby (dla mnie przeciętny) no ale w sumie nie obiecywano mi Bóg wie czego. Zobaczyłem, zagrałem i git. Natomiast co do wspomnianego Snajpera GW2. tutaj było nieco inaczej. CI games stawało niemal na głowie reklamując i promując swoją grę, ludzie spodziewali się produkcji na światowym poziomie a dostali zwyczajnego bubla. Wiem, że to trochę głupie oceniać właściwie dwie różne gry ale dla mnie TWD SI jest znacznie lepszą grą od S GW2 i znacznie lepiej się przy niej bawiłem. Zresztą wątpię czy rok 2013 przyniesie coś gorszego niż Ghost Warrior 2...

kęsik  2013-03-29 - 10:52

Na stronach na ktorych ogladalem z napisami pojawialo sie okreslenie "szwendacze" ale nie "szwendy" Dokładnie takie samo określenie jest chociażby w spolszczeniu The Walking Dead od Telltale.

Ishimura12  2013-03-29 - 11:18

Gra trzyma poziom serialu, więc dla fanów na pewno się spodoba. Hehehe. Subtelna krytyka.Poza tym trzeba sobie coś wyjaśnić : The Walking Dead - na podstawie komiksu Roba Kirkmana Survival Instinct - na podstawie serialu. Efekty jakie są, każdy widzi :)

TobiAlex  2013-03-29 - 11:43

A.l.e.X tyle, że serial bardzo fajny. Ishimura12 no tak, ale w Survival Instinct to chociaż gram. Nie można tego samego powiedzieć o samograju od TG...

Ishimura12  2013-03-29 - 12:19

Ishimura12 no tak, ale w Survival Instinct to chociaż gram. Nie można tego samego powiedzieć o samograju od TG... Pierwszy raz na oczy przygodówkę widziałeś ? Jeśli nie, to chyba powinieneś wiedzieć, że są to jak je określiłeś - "samograje", więc nie rozumiem oburzenia. Są różne typy gier, z tym że niektóre słabe same w sobie vide SI. A.l.e.X tyle, że serial bardzo fajny. Jak dla kogo.

Irek22  2013-03-29 - 13:09

Pytanie czy ktoś naprawdę spodziewał się czegoś dobrego? Przecież ta gra już od momentu zapowiedzi zapowiadała się tragicznie.

TobiAlex  2013-03-29 - 19:37

Ishimura12 to sobie zagraj w gry przygodowe sprzed 10 lat i wtedy pogadamy.

beowulf117  2013-03-29 - 23:31

tego się nie spodziewałem,a rzadko się mylę jeśli chodzi o gry

Eunuj  2013-03-31 - 16:29

Lol redakcja spodziewała się gry AAA? Bo co, bo znaczek Activision to do czegoś zobowiązuje? Ja czekałem na łatwą, lekką i przyjemną grę w klimatach survivalu, z dekapitacją zombiaków soczystym pier*olnięciem z młotka. Klimat troszkę kuleje ale są lokacje jak np. szpital, laboratorium badawcze, zajazd motelowy/obozowisko, gdzie naprawdę go nie brakowało. Grając na najwyższym poziomie trudności, wystrzał z broni w niektórych lokacjach był wyrokiem śmierci, a gdy leciało na ciebie więcej niż 4 zombiaków mogłeś odmawiać pacierz. Aspekt survivalu został troszkę potraktowany po macoszemu, widać że pomysły były ale realizacja wyszła troszkę średnio, bo np. takie rzeczy jak wybór pojazdu jest tutaj totalnie liniowy, tj. związany z postępem w grze.Przydałby się system craftingu, np. tłumik z butelki po coca coli, czy też kij baseballowy z kolcami a'la morgenstern. A co do postępu w grze, nie sposób nie powiedzieć o fabule. Tutaj no cóż...może warto to przemilczeć.Tutaj spoiler! Co prawda rozumiem to bo chcą najpewniej wydać drugą część, więc takie otwarte zakończenie jest jak najbardziej na miejscu. A druga część na pewno powstanie, jest to idealny zapychacz dla fanów serialu, rozrywka ...

Scorpi_80  2013-04-02 - 11:05

Nie spodziewałem się wiele po tej grze i jak widać słusznie. Szkoda mi aktorów bo lubię ich.

dj_sasek  2013-04-02 - 11:35

O ile serial, komiks i gra od Telltale były świetne o tyle ta gra jest tak beznadziejna... że normalnie szkoda gadać. Kolejna padaka na dobrej marce.

Nolifer  2013-04-09 - 23:36

Najzwyklejszy skok na kasę , chcieli opchnąć taki shit fanom serii... Profanacja .

EG2006_49740221  2013-04-17 - 14:35

świetne spolszczenie znajdziecie na http://www.portal24h.pl/pobierz/detale/spolszczenie-do-gry-t-w/1397-walking-dead-the.html