ocena redakcji
3.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry The Walking Dead: Survival Instinct - tego trupa kijem nie tykać

Po sukcesie The Walking Dead poprzeczka w kategorii opowieści o zombie została zawieszona wysoko. Niestety, nowa gra The Walking Dead: Survival Instinct nawet nie zbliża się do tego poziomu, z produkcją studia Telltale dzieląc co najwyżej niedociągnięcia.

28 marca 2013 3.5/10
• strony :123
PLUSY:
  • próba wyjścia poza liniową strzelankę;
  • dobrze oddane ryzyko używania broni palnej.
MINUSY:
  • krótka, bezsensowna i niepotrzebna opowieść;
  • beznamiętne postacie i brak jakichkolwiek emocji;
  • toporny system poruszania się i walki;
  • zombie przegrywają z quick-time eventami;
  • niewykorzystanie potencjału motywu podróżowania, zarządzania drużyną i walki o przetrwanie;
  • pośpiech w wykonaniu, powtórki i błędy.

Studio Telltale pokazało w swoim The Walking Dead, że nie potrzeba wybuchów, widowiskowych scen akcji czy zaawansowanego silnika graficznego, aby trzymać gracza w napięciu i zawładnąć jego wyobraźnią. Mając to na uwadze, wziąłem się za The Walking Dead: Survival Instinct, pierwszoosobową grę przygotowaną przez studio Terminal Reality, która była mocno krytykowana przed premierą w związku z filmem, jaki wyciekł do sieci. Po dwukrotnym przejściu kampanii mogę powiedzieć, że Survival Instinct rzeczywiście przypomina The Walking Dead studia Telltale. Właśnie tym, jak brzydko wygląda i topornie radzi sobie ze scenami akcji. Problem polega na tym, że w Survival Instinct bardziej dynamiczne momenty stanowią sedno rozgrywki, a nie tylko dodatek do ciekawie napisanych postaci. Bo takowych w ogóle tutaj nie ma. Oto gra o przetrwaniu pozbawiona polotu, emocji i szlifu przynależnego wysokobudżetowym tytułom.

Smutne, ile bzdur musieli nagadać aktorzy o Survival Instinct.

Smutne, ile bzdur musieli nagadać aktorzy o Survival Instinct. [3:02]

Patrzcie, to aktorzy z serialu!

The Walking Dead: Survival Instinct to prequel serialu emitowanego przez stację AMC, koncentrujący się na rodzeństwie Dixonów: Darylu i Merle’u. Wcielamy się w pierwszego, znacznie bardziej rozsądnego z braci, aby stanąć w obliczu wybuchu epidemii zombie, tutaj zwanych „szwendami” (z ang. „walkers”). Daryl wyrusza na poszukiwanie Merle’a, a później przedziera się do punktu ewakuacyjnego w Atlancie. I to w zasadzie wszystko, co musicie wiedzieć o fabule. Nie dlatego, że chcę uniknąć zdradzenia nagłych zwrotów akcji. Chodzi o to, że scenariusz Survival Instinct jest kompletnie beznamiętny i pozbawiony jakichkolwiek emocji, cechujących większość opowieści z uniwersum Żywych trupów. Zamysł był chyba taki, by historia pokazała umocnienie więzi między obydwoma panami. Na przykład to, że nieobliczalny Merle mimo wszystko troszczy się o brata. Trzeba to sobie jednak wydedukować, bo narracja w grze nasuwa skojarzenia z telewizyjnymi programami śniadaniowymi – terkocze sobie w tle bez ładu i składu.

Merle nie pojawia się zbyt często, ale zawsze rozrabia. - 2013-03-26
Merle nie pojawia się zbyt często, ale zawsze rozrabia.

Podróż Daryla została przedstawiona w dość ciekawy sposób – przynajmniej na papierze czy raczej mapie. Przemierzając Stany Zjednoczone, wybieramy bowiem, jakimi drogami pojedziemy, co przekłada się na ilość zużytego paliwa czy ryzyko zepsucia się pojazdu. Pusty bak lub uszkodzenie wozu nie oznaczają porażki – gra oferuje wtedy możliwość poszukania w okolicy kanistrów z benzyną czy płynu chłodzącego. Do Atlanty da się dotrzeć kilkoma trasami, odwiedzając po drodze różne miejsca i trafiając na inne wątki fabularne. Wariantów jest jak na lekarstwo, ale i tak stanowi to miłe urozmaicenie dla statycznych kampanii solowych. Dodatkowo po drodze zdarzają się opcjonalne przystanki, podczas których znajdujemy jakieś przedmioty lub spotykamy pewne postacie. W każdym z dostępnych samochodów jest kilka miejsc, które mogą zająć bohaterowie niezależni. Przed właściwymi misjami fabularnymi wydajemy im zresztą rozkazy, dozbrajając i wysyłając na poszukiwanie zasobów.

Przyznacie, że od strony pomysłów i założeń tytuł wykazuje ciekawe podejście do tematu i wydaje się nie najgorszym symulatorem podróży przez ziemie, na których królują zombie. Niestety, wszystko to, co brzmi tak fajnie w powyższym opisie, kompletnie nie sprawdza się we właściwej grze.

Gorące powitanie w The Walking Dead: Survival Instinct. - 2013-03-26
Gorące powitanie w The Walking Dead: Survival Instinct.

Walka o przetrwanie (ochoty do grania)

The Walking Dead studia Terminal Reality jest siermiężną graficznie pierwszoosobową pozycją akcji z topornym sterowaniem, nieudolnym zachowaniem przeciwników i kiepsko zaprojektowanymi poziomami. Długo trwało, zanim przyzwyczaiłem się do stylu tej produkcji – premiującej nie tyle skradanie się, co po prostu bieganie po poziomach od jednego do drugiego celu. Szwendy oczywiście przeszkadzają w szukaniu leków, ratowaniu ocalałych i ściganiu Merle’a, ale robią to bardziej nieporadnie niż kiedykolwiek. Blokują się na prostych elementach, nie radzą sobie w ciasnych pomieszczeniach, szybko przestając się nami interesować. Późniejsze etapy po prostu przebiegłem, lekceważąc przeciwników i kompletnie nie czując wobec nich respektu. Tym bardziej że w sytuacji krytycznej (kiedy pozwolimy się podejść), gra raczy nas serią quick-time eventów, dzięki którym można dosłownie położyć kilkunastu zombie i wyjść z tego bez szwanku. Chciałbym powiedzieć, że to próba oddania brawurowości Daryla, ale niestety jest to raczej dowód słabości samej gry. Okazuje się ona łatwa, „kanciasta” i przeważnie nudna, bo bardzo rzadko rzuca nam jakiekolwiek wyzwania, przy okazji łamiąc kilka z żelaznych zasad uniwersum. Na przykład to, że ze szwendami nie uprawia się zapasów.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC. Dotyczy również wersji X360, PS3
inne
Recenzja gry Rise of the Tomb Raider na PC - świetna konwersja!

Recenzja gry Rise of the Tomb Raider na PC - świetna konwersja!

Kontynuacja przygód Lary Croft na Xboksie One wypadła znakomicie i udowodniła, że konsola Microsoftu ma w sobie dość mocy, by olśnić oprawą graficzną. Wersja pecetowa pokazuje jeszcze więcej, choć sama rozgrywka nie zmieniła się przecież ani na jotę.  recenzja gry

Recenzja gry Dying Light - poważniejsze, lepsze i ładniejsze Dead Island

Recenzja gry Dying Light - poważniejsze, lepsze i ładniejsze Dead Island

Choć niemrawych zombie tłukliśmy już setki razy, konwencja ta wciąż ma swoich wiernych fanów. Dzięki Dying Light od Techlandu lista tytułów, przy których spędzą przynajmniej kilkadziesiąt udanych godzin, właśnie powiększyła się o kolejną pozycję.  recenzja gry

Recenzja gry GTA V na PC - Los Santos piękne, jak nigdy przedtem

Recenzja gry GTA V na PC - Los Santos piękne, jak nigdy przedtem

Kiedy Grand Theft Auto V debiutowało niemal dwa lata temu, wielu okrzyknęło ją grą praktycznie idealną, ale konwersja na konsole obecnej generacji, pokazała że może być jeszcze lepiej, przynajmniej w kwestii graficznej.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
The Walking Dead: Survival Instinct - screen - 2013-03-25 - 258438The Walking Dead: Survival Instinct - screen - 2013-03-25 - 258437The Walking Dead: Survival Instinct - screen - 2013-03-25 - 258436The Walking Dead: Survival Instinct - screen - 2013-03-25 - 258435The Walking Dead: Survival Instinct - screen - 2013-03-25 - 258434The Walking Dead: Survival Instinct - screen - 2013-03-25 - 258433The Walking Dead: Survival Instinct - screen - 2013-03-25 - 258432The Walking Dead: Survival Instinct - screen - 2013-03-25 - 258431The Walking Dead: Survival Instinct - screen - 2013-03-25 - 258430The Walking Dead: Survival Instinct - screen - 2013-03-25 - 258429
Metin2

Metin2

Zagraj za Darmo!

Battlestar Galactica Online

Battlestar Galactica Online

Zagraj za Darmo!

Far Cry Primal Edycja Specjalna + DLC - PC - 134,90 zł

kup w sklepie

PC 134,90 zł

Rise of the Tomb Raider - PC - 134,90 zł

kup w sklepie

PC 134,90 zł

Grand Theft Auto V - PC - 157,90 zł

kup w sklepie

PC 157,90 zł

Komentarze Czytelników (33)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
28.03.2013 12:56
odpowiedz
komenty
48
Generał

Kupiliście to? Przecież wiadomo było, że to badziew. Najbardziej w tej grze zaskoczyła mnie cena - spodziewałem się czegoś w granicach 20-30 euro, a oni to za pełną cenę sprzedają.

28.03.2013 12:57
odpowiedz
Dead Men
77
Generał
6.0

@kęsik zgadzam się z Toba

28.03.2013 13:04
odpowiedz
victripius
72
Joker

Spodziewałem się czegoś dużo lepszego, bo samo uniwersum jest naprawdę świetne. Historia Dixonó wydawała się bardzo ciekawa i można z niej było zrobić naprawdę interesującą grę. Niestety wyszło jak wyszło...

28.03.2013 13:11
odpowiedz
TobiAlex
102
Senator

No pewnie, że ZmobiU pozostawia tę grę daleko w tyle. W ZombiU gram od dnia premiery do dziś, i jeszcze mi się nie znudziła. Ale i tak nie zmienia to faktu, że najlepszą grą o zombiakach, na razie, jest Undead Nightmare (interaktywnych komiksów nie biorę pod uwagę, bo... bo to interaktywny komiks a nie gra...). Zobaczymy jaki będzie SoD.

28.03.2013 13:22
odpowiedz
Rimon
17
Pretorianin

jeżeli chodzi o dodatek do Red Dead Redemption to naprawdę bije wszystko w swojej klasie...
....spodziewałem się czegoś więcej a tu niszowa seria jak Battlefield wyszła XD

28.03.2013 14:10
odpowiedz
Crisi91
34
Centurion

Rimon@ ach te trolle tak szybko się mnożą...

Zastanawia mnie kto wierzył w to że studio które potrafi odgrzewać jednego kotleta przez kilka lat w postaci CoD zrobi dobrą grę. Aci już dawno zapomniało jak się robi dobre gry z przyzwoitą grafika.

28.03.2013 15:41
odpowiedz
GameForFun
34
Pretorianin

Spodziewałem się, że ta produkcja będzie klapą. Czekam na kolejny sezon The Walking Dead od Telltale .
Ta produkcja to nieporozumienie...

28.03.2013 15:48
odpowiedz
Contributor
21
Alter Ego Goozego!

... wiec spokojnie moge usunac z listy zyczen.

28.03.2013 18:49
odpowiedz
Kordass
15
Legionista

No niestety, TWD było zbyt dobrym uniwersum, żeby w końcu nie otrzymać czarnej owcy w rodzinie. Do tej pory był niesamowity komiks, bardzo solidny serial i świetna przygodówka od Telltale i niezłe książki, to w końcu musiało pojawić się coś, co obniży poziom. Niestety okazało się że to właśnie ta gra.

28.03.2013 19:51
odpowiedz
inmix
35
Centurion

"Szwendy" ?? A co to za durny odpowiednik "walkers" ?? Już lepiej zostańcie przy zwykłym "zombie" zamiast wymyślać takie pierdoły.

28.03.2013 21:12
odpowiedz
hedasw
89
Generał

TobiAlex - też mam ZombiU, ale przyznam, że dużo nie pograłem. Po zderzeniu z TWD: SI chyba wrócę do tego, bo teraz bardziej doceniam grę Ubisoftu.

inmix - ten odpowiednik "walkers" jest oczywiście wykorzystywany w polskiej wersji komiksu i serialu. W ogóle w uniwersum raczej unika się słowa "zombie". Także może do autorów serii/tłumaczeń prześlij uwagi.

28.03.2013 21:15
odpowiedz
leem230698
64
Son of Anarchy

A TEGO TO SIĘ NIE SPODZIEWAŁEM...

29.03.2013 00:06
odpowiedz
A.l.e.X
84
Alekde

Gra trzyma poziom serialu, więc dla fanów na pewno się spodoba. Czy jest gorsza od Snipera 2, no nie wiem :]

29.03.2013 08:17
odpowiedz
TomK
8
Legionista

Więc poczekam na obniżki, tak samo jak z Aliens. Swoją drogą na PS TWDSI jest w cenie nowego Bioshock'a.

29.03.2013 09:06
odpowiedz
sir Qverty
9
Generał

hedasw---> nie wiem gdzie ty ogladasz serial ale nigdzie sie nie spotkalem z okresleniem "szwendy"...Na Foxie mowią "sztywni", "zimni" albo po prostu zombie. Na stronach na ktorych ogladalem z napisami pojawialo sie okreslenie "szwendacze" ale nie "szwendy"

29.03.2013 09:34
odpowiedz
Tregorh
11
Legionista

Activision? To bylo pewne, ze wyjdzie lipa... Oni od paru lat robia jedna gre:/ Calkiem zapomnieli jak zrobic gre bez RPG na srodku ekranu...

29.03.2013 10:26
odpowiedz
DogGhost
83
The Way of The Samurai

BloodPrince -> Ta scena z początku recenzji faktycznie bezcenna - gorzej niż Postal 2 xD Nawet jeśli potem gra wygląda znacznie lepiej to ja po tych 20 sekundach podziękuję. :P

29.03.2013 10:37
odpowiedz
kong123
92
Legend
5.5

Mi serial się podoba dlatego też w grę musiałem obowiązkowo zagrać. W sumie to nie do końca mi się podobała ale dla miłośnika tego uniwersum to całkiem niezła ciekawostka.

Po THW: SI mało kto spodziewał się czegoś dobrego - zapowiedzi w sumie nie zostawiały żadnych złudzeń. Produkt finalny wszedł słaby (dla mnie przeciętny) no ale w sumie nie obiecywano mi Bóg wie czego. Zobaczyłem, zagrałem i git.

Natomiast co do wspomnianego Snajpera GW2. tutaj było nieco inaczej. CI games stawało niemal na głowie reklamując i promując swoją grę, ludzie spodziewali się produkcji na światowym poziomie a dostali zwyczajnego bubla.

Wiem, że to trochę głupie oceniać właściwie dwie różne gry ale dla mnie TWD SI jest znacznie lepszą grą od S GW2 i znacznie lepiej się przy niej bawiłem. Zresztą wątpię czy rok 2013 przyniesie coś gorszego niż Ghost Warrior 2...

29.03.2013 10:52
odpowiedz
kęsik
50
Legend

Na stronach na ktorych ogladalem z napisami pojawialo sie okreslenie "szwendacze" ale nie "szwendy"

Dokładnie takie samo określenie jest chociażby w spolszczeniu The Walking Dead od Telltale.

29.03.2013 11:18
odpowiedz
Ishimura12
34
Senator

Gra trzyma poziom serialu, więc dla fanów na pewno się spodoba.

Hehehe. Subtelna krytyka.Poza tym trzeba sobie coś wyjaśnić :

The Walking Dead - na podstawie komiksu Roba Kirkmana

Survival Instinct - na podstawie serialu.

Efekty jakie są, każdy widzi :)

29.03.2013 11:43
odpowiedz
TobiAlex
102
Senator

A.l.e.X tyle, że serial bardzo fajny.

Ishimura12 no tak, ale w Survival Instinct to chociaż gram. Nie można tego samego powiedzieć o samograju od TG...

29.03.2013 12:19
odpowiedz
Ishimura12
34
Senator

Ishimura12 no tak, ale w Survival Instinct to chociaż gram. Nie można tego samego powiedzieć o samograju od TG...

Pierwszy raz na oczy przygodówkę widziałeś ? Jeśli nie, to chyba powinieneś wiedzieć, że są to jak je określiłeś - "samograje", więc nie rozumiem oburzenia. Są różne typy gier, z tym że niektóre słabe same w sobie vide SI.

A.l.e.X tyle, że serial bardzo fajny.

Jak dla kogo.

29.03.2013 13:09
odpowiedz
Irek22
66
Legend

Pytanie czy ktoś naprawdę spodziewał się czegoś dobrego? Przecież ta gra już od momentu zapowiedzi zapowiadała się tragicznie.

29.03.2013 19:37
odpowiedz
TobiAlex
102
Senator

Ishimura12 to sobie zagraj w gry przygodowe sprzed 10 lat i wtedy pogadamy.

29.03.2013 23:31
odpowiedz
beowulf117
43
Dragonslayer

tego się nie spodziewałem,a rzadko się mylę jeśli chodzi o gry

31.03.2013 16:29
odpowiedz
Eunuj
65
Centurion

Lol redakcja spodziewała się gry AAA? Bo co, bo znaczek Activision to do czegoś zobowiązuje? Ja czekałem na łatwą, lekką i przyjemną grę w klimatach survivalu, z dekapitacją zombiaków soczystym pier*olnięciem z młotka.
Klimat troszkę kuleje ale są lokacje jak np. szpital, laboratorium badawcze, zajazd motelowy/obozowisko, gdzie naprawdę go nie brakowało. Grając na najwyższym poziomie trudności, wystrzał z broni w niektórych lokacjach był wyrokiem śmierci, a gdy leciało na ciebie więcej niż 4 zombiaków mogłeś odmawiać pacierz. Aspekt survivalu został troszkę potraktowany po macoszemu, widać że pomysły były ale realizacja wyszła troszkę średnio, bo np. takie rzeczy jak wybór pojazdu jest tutaj totalnie liniowy, tj. związany z postępem w grze.Przydałby się system craftingu, np. tłumik z butelki po coca coli, czy też kij baseballowy z kolcami a'la morgenstern. A co do postępu w grze, nie sposób nie powiedzieć o fabule. Tutaj no cóż...może warto to przemilczeć.Tutaj spoiler!

spoiler start

o ile rozumiem chęć uratowania brata, to późniejszy atak na klub motocyklowy, a następnie rozłąka i cudowny powrót merla w humvee jest totalnie bezsensowny

spoiler stop

Co prawda rozumiem to bo chcą najpewniej wydać drugą część, więc takie otwarte zakończenie jest jak najbardziej na miejscu. A druga część na pewno powstanie, jest to idealny zapychacz dla fanów serialu, rozrywka na wieczór, ewentualnie dwa. Co prawda wnosi niewiele do linii fabularnej związanej z serialem

spoiler start

oprócz tego że dowiadujemy się w jaki sposób zginął ojciec Merla i Daryla

spoiler stop


Fajną rzeczą jest też to że w zasadzie gre można rozegrać na dwa przejścia, różniące się zwiedzonymi lokacjami i spotkanymi ocalałymi. Są oczywiście lokacje kluczowe wspólne dla obu przejść. Niestety niektóre z tych miejsc mają chyba odradzające się zombie, gdyż nieważne ile ich zabiłem, one ciągle nadchodziły[na nic się zdało chomikowanie 300 naboi do karabinka M4, przy ponownym przechodzeniu ostatniej lokacji]. To niestety jak dla mnie minus, bo są miejsca gdzie jest to zrealizowane lepiej -zombie pojawia się więcej po wystrzale, gdyż "budzą" się te zombiaki które leżą np. gdzieś z boku na ulicy i wydają się nieaktywne[nawet jak do nich podejdziemy i spróbujemy zlobotomizować]. Gra ma kiepską optymalizację, jest ordynarnym portem z konsoli, i wyglada co najwyżej poprawnie, grafika mogłaby zrobić szał ale w 2008 roku. Fizyki praktycznie brak, ragdolla w ogóle, ale to w zasadzie czepianie się na siłę, bo jakoś specjalnie braku tych elementów nie odczuwałem.
AI zombiaków jest za to takie jak powinno, są więc to głupie istoty, łażące kompletnie bez celu i koordynacji ruchowej, obijając się o przeszkody. Mają słaby wzrok, ale niezły węch więc lepiej nie stać w jednym miejscu. Słuch to ich najlepszy atut, więc wystrzał z broni będzie dla nich jak wabik. Tutaj nie można nic zarzucić produkcji, zombie są powolne i łatwe do zabijania "jeden po drugim", gorzej jak się skupi ich uwaga na tobie, wtedy przyspieszają no i są troszkę żwawsze. Muzyka w grze jest, nie jest jakaś genialna, ale dobrze buduje nastrój i oddaje napięcie w odpowiednich chwilach, zwłaszcza jak np. zombie wyskoczy z za drzwi.
To w zasadzie tyle, a co do oceny nie zgadzam się z surowością. Takie gówno jak ostatni dodatek do CoDa dostał od was 6/10. Moim zdaniem ta gra zasługuje na 6/10, jest niezła ale nic poza tym. Produkcje takie jak Dead Island czy niedawna przygodówka walking dead od telltale realizują specyficzne aspekty wyżej wymienianej gry jak np. survival i dekapitacja zombiaków, czy też z drugiej strony dobra fabuła, w sposób nieporównywalnie lepszy.

02.04.2013 11:05
odpowiedz
Scorpi_80
55
Generał

Nie spodziewałem się wiele po tej grze i jak widać słusznie. Szkoda mi aktorów bo lubię ich.

02.04.2013 11:35
odpowiedz
dj_sasek
56
Freelancer

O ile serial, komiks i gra od Telltale były świetne o tyle ta gra jest tak beznadziejna... że normalnie szkoda gadać. Kolejna padaka na dobrej marce.

09.04.2013 23:36
odpowiedz
Nolifer
77
The Highest

Najzwyklejszy skok na kasę , chcieli opchnąć taki shit fanom serii... Profanacja .

17.04.2013 14:35
Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze