Recenzja gry 21 października 2008, 14:02

autor: Łukasz Malik

Dead Space - recenzja gry

Sztampowa fabuła, bezpłciowy bohater i kalka pomysłów z innych gier. Przed Wami Dead Space, najlepszy horror ostatnich lat i największe pozytywne zaskoczenie wśród tegorocznych gier!

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

Sztampowa fabuła, bezpłciowy bohater i kalka pomysłów z innych gier. Przed Wami Dead Space, najlepszy horror ostatnich lat i największe pozytywne zaskoczenie wśród tegorocznych gier!

Twórcy nie dorabiali ideologii do swojego dzieła, nie obiecywali rewolucji, kamienia milowego w rozrywce elektronicznej oraz nawrócenia niewiernych. Oni po prostu postanowili zrobić kawał dobrej gry… I zrobili. Quentin Tarantino w jednym z wywiadów powiedział: „Widziałem w życiu tyle tytułów, że czasami sam już nawet nie wiem, czy daną rzecz sam wymyśliłem, czy też podświadomie zaczerpnąłem z cudzego pomysłu, który podsunęły mi wspomnienia.” Te same słowa mógłbym wsadzić w usta twórców Dead Space. Choć zapewne w ich przypadku wszystko było skrzętnie zaplanowane przez speców od badań rynku, to nikt nie będzie miał im za złe, że sposób narracji i rozwiązania są żywcem zaczerpnięte z Bioshocka i System Shocka, bohater milczy niczym Gordon z Half-Life, a fabuła to esencja Alien, The Thing i Event Horizon. Ale to tak naprawdę nieistotne, od pierwszego uruchomienia zostajemy wręcz wchłonięci przez tę doskonale skomponowaną mieszankę, zapominając, że praktycznie to wszystko już było. Nie przeszkadza nawet oklepana fabuła.

Taktyka odcinania kończyn nie sprawdza się we wszystkich wypadkach. Tutaj, by spowolnić przeciwnika, trzeba strzelić mu w krocze.

Statek wydobywczy Ishimura wysyła sygnał S.O.S. Odpowiadająca na wezwanie jednostka musi awaryjnie lądować na pokładzie górniczego kolosa (pierwsza niespodzianka), nie znajduje tam żywej duszy (druga niespodzianka) i atakują ją potwory (trzecia i nie ostatnia niespodzianka). Twórcy i tak ostro przełamali stereotypy, bo czarnoskóry bohater nie ginie jako pierwszy. Szacun. Tak naprawdę dużo więcej pokazano w zwiastunie, więc nie wieszajcie na mnie psów, że zdradzam kluczowe wydarzenia fabularne. Naprawdę nie przeszkadzało mi to, że wszystkie scenariuszowe zagrywki już gdzieś widziałem, nie wymagam od takiej gry wprowadzenia mnie w stan nirwany, jak podczas oglądania Odysei Kosmicznej Kubricka. Jednak główny bohater jest po prostu beznadziejny, niby szuka swojej ukochanej na statku, a cały czas chodzi zakuty w świecący strój spawacza i wykonuje polecenia wydawane przez pozostałych przy życiu kompanów, nie wypowiadając przy tym ani słowa. Tak niewiele brakło, by dorzucić do gry jeszcze więcej emocji. Ale tych na szczęście i tak jest pod dostatkiem.

Oceny redaktorów, ekspertów oraz czytelników VIP ?

Materdea Ekspert 15 lipca 2012

(PC) Dead Space wywołał u mnie bardzo pozytywne wrażenie - momentami gra ocierała się o dzieło sztuki pokroju Heavy Rain. Wiele elementów starało się naśladować grę na niczym interaktywny film - "holograficzny" HUD, nawet samo menu zostało utrzymane w podobnym klimacie. Niewiele produkcji EA Readwood Shores zabrakło do pełnej "dziesiątki"!

9.0

eJay Ekspert 28 stycznia 2011

(PC) Dead Space miał zadatki na bycie czymś wybitnym i nawet początkowo uwierzyłem, że te wszystkie oceny od 9/10 wzwyż są zasłużone. Niestety z biegiem czasu gra ukazywała swoje pełne oblicze, które mnie trochę zawiodło.

7.5

U.V. Impaler Ekspert 2 listopada 2010

(PC) Pomimo kilku wad, do których zaliczam bardzo monotonny ostatni etap, niezbyt wymagające finałowe starcie oraz wymienione wyżej mankamenty, uważam Dead Space za jedną z najmilszych niespodzianek 2008 roku. Choć aktywnie gram od 25 lat, naprawdę rzadko miałem okazję czuć tak dużą satysfakcję po ujrzeniu napisów końcowych, jak w tym przypadku. Dzieło studia Redwood Shores udowodniło mi, że wśród kosmicznych horrorów nadal mogą trafić się prawdziwe perełki. Zdecydowanie polecam.

8.0

Stranger. Ekspert 9 sierpnia 2010

(PC) Odcinanie stworkom kończyn jest świetną odskocznią od tradycyjnych metod mordowania bestii z piekła rodem, a liczne "straszaki" spełniają swoje zadanie.

9.0
Recenzja gry Uncharted: Zaginione Dziedzictwo – mocny kandydat na grę roku
Recenzja gry Uncharted: Zaginione Dziedzictwo – mocny kandydat na grę roku

Recenzja gry

Jeśli mieliście jeszcze wątpliwości przy premierze Hellblade, Uncharted: Zaginione Dziedzictwo rozwieje je ostatecznie – sezon hitów rozpoczął się na dobre. I to od razu z przytupem – Naughty Dog zaserwowało Uncharted w mistrzowskim stylu.

Recenzja gry Agents of Mayhem – ubogi sandbox
Recenzja gry Agents of Mayhem – ubogi sandbox

Recenzja gry

Nowa gra twórców Saints Row stara się połączyć najlepsze cechy poprzednich dzieł studia z rozwiązaniami typowymi dla gier MMORPG. Niestety, okazało się to chybionym pomysłem.

Recenzja gry Hellblade: Senua's Sacrifice – piekielnie dobra opowieść
Recenzja gry Hellblade: Senua's Sacrifice – piekielnie dobra opowieść

Recenzja gry

Gdy niezależne studio własnym sumptem zamierza przygotować złożoną grę, celując w segment rynku AAA, to wiedz, że coś się dzieje. Ninja Theory stawia odważny krok nie tylko na tym polu; Hellblade dojrzale dotyka tematu tabu, jakim są choroby psychiczne.

Komentarze Czytelników (81)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
21.10.2008 21:55
odpowiedz
voltar78
38
Centurion

nie czuć, że dostajemy konwersję na odczepnego, do jakich przyzwyczaił nas np. Capcom. Co prawda, manewrowanie ekwipunkiem podczas walki nie należy do najprzyjemniejszych, ale nie wpływa na odbiór całości. Gra chodzi bardzo płynnie, możemy sami do swoich potrzeb dostosować czułość myszy i obłożenie klawiszy. Niby w rdzennie pecetowych grach to standard, ale w wykonanych na odczepnego konwersjach niekoniecznie.

ktoś to sprawdza? powtórzenia nagminne

21.10.2008 22:55
odpowiedz
Robak07
58
Wujek Dobry Wariat

I taki Dead Space ma wyższą ocenę niż Far Cry 2 lol :P

22.10.2008 01:14
odpowiedz
Nine Breaker
4
Legionista

Ja tam Dead Space nie mogę się doczekać. W razie czego, przed rozpoczęciem zabawy w rozczłonkowywanie tych wszystkich maszkar, polecam zapoznać się z komiksową serią, jaką można znaleźć m.in. na marketplace. Sześć odcinków wprowadzających do historii Dead Space - prequel do wydarzeń z gry, który po prostu miażdży klimatem.

22.10.2008 08:11
odpowiedz
Pelax
20
Legionista

A CO ZE STEROWANIEM MYSZKĄ? na oficjalnej stronie (US & GB) jest spory watek o kompletnie spierniczonym celowaniu myszka ktore utrudnia jakiekolwiek sterowanie precyzyjne.. ponoc jest to brak kompatbilnosci z niektorymi mousami ale tez niekoniecznie. EA zaprzecza oczywiscie ze cokolwiek jest zle z konwersja na PC. Ktos gral poza recenzentem ktoremu za to zaplacono?

22.10.2008 13:08
odpowiedz
vampirenero13
2
Junior

## niesfiec

Ale musze powiedziec ze w GRIDA gralem bez przycinki i w BiA HH na najnizsyzch tez gram bez przycinki to moze pujdzie.

22.10.2008 15:57
odpowiedz
Zastepowy
17
Konsul

Bardzo podoba mi sie recenzja! Brawa dla Ciebie Verminus! :)
A gre na pewno kupie. Czekam tez na sequele! :)

22.10.2008 16:40
odpowiedz
kloszard nadobny
52
Konsul

Od kilku godzin mam przyjemność ciąc w Dead Space. Wrażenia z gry sa jak najbardziej pozytywne. Jak już wcześniej zostało wspomniane DS napewno nie jest rewolucyjny, jednak bez wątpienia wprowadza nowe i użyteczne rozwiązania. Do najciekawszych pomysłów zaliczam zrezygnowanie z klasycznego HUD-a. Pozwala to na utrzymanie iście filmowego klimatu podczas rozgrywki. Na wzmianke zasługuje również bestariusz. Nie jest on nadmiernie zróznicowany jednak uwierzcie mi....kiedy spotkacie na drodze przeciwnika to instyntkownie zastosujecie taktyczny odwrót, a dopiero później krzykniecie "say hello to my little friend!". Grafika w grze stoi na bardzo wysokim poziomie. Wykonanie naszego alter-ego prezentuje się naprawde wyśmienicie. Całość stylizacji graficznej przywodzi na myśl filmy sf z przełomu lat 70/80. Skojarzenia z Alien i The Thing są jak najbardziej na miejscu. Niestety autorom zabrakło pomysłu na artystyczny wystrój pokładu statku. Eksplorując nawiedzoną łajbę miałem wrażenie, że gdzieś już widziałem podobne "krajobrazy". Na koniec warto wspomniec o sterowaniu- faktycznie jest dość mocno...konsolowe. Pod tym względem autorzy wyraźnie inspirowali się czwartą odsłoną Residen Evil. Paradoksalnie nieco toporne sterowanie doskonale komponuje się z charakterem rozgrywki. Dzięki niemu czujemy się uwięzieni w przyciężkawym skafandrze co istotnie pogłębia atmosferę zaszczucia. Nie warto oczekiwać po wspomnianej grze arcydzieła. To bez wątpienia doskonała rzemieślnicza robota zasługująca na mocne 7/10. Chociaż zaporowa cena skutecznie zniechęca do zakupu potencjalni nabywcy nie powinni być rozczarowani.

22.10.2008 17:51
odpowiedz
Darth Master
8
Legionista

Ale się napaliłem na tę grę ;)Jak dla mnie to cudo będzie jedną z najlepszych gier na PC tego roku.Tylko czy pójdzie na moim złomie ;D

23.10.2008 08:32
odpowiedz
Maxs
101
Pretorianin

"Koledzy nazwali mnie zboczeńcem, gdy powiedziałem, co przypomina mi ten boss."
no to jest nas dwoch ;-)

23.10.2008 10:25
odpowiedz
neken
10
Legionista

Bardzo dobra recenzja, Gra zamówiona! Będzie na jutro, mam nadzieję (wersja na X360). Swoją drogą nie rozumiem podejścia niektórych osób do sterowania padem w grach na PC – co w tym złego? Gra się zdecydowanie (!!!) wygodniej niż przy użyciu combo mysz + klawiatura. Owszem pad nie jest i nie będzie tak precyzyjny jak mysz i to jego największa wada z tym że idealna precyzja w takich grach nie jest wymagana (gra się troszkę „wolniej” i to tyle) z drugiej strony ślęczenie w przygarbionej pozycji przy klawiaturze i myszce jest troszkę chore. Osobiście we wszystkich grach „single” w które gram na PC używam pada od X360 – bo tak jest mi wygodniej! W ten sposób kończyłem mnóstwo gier w które pozornie lepiej powinno się grać przy użyciu myszki i klawiatury; Bioshosck, Crysis, Crysis Warhead itd. Ostatnio łapię się na tym że jak jakaś gra na PC nie ma obsługi pada to się wkurzam np. Sacred 2 – ślęczenie po kilka godzin przy klawiaturze jest bardzo męczące, tym bardziej gdy w pracy spędza się (dzień w dzień) w tej samej pozycji bite 8 godzin, lub więcej. O grach wyścigowych nawet nie wspomnę, tam wybór jest prosty - kierownica lub pad, na klawiaturze grać się po prostu nie da! Jedynym odstępstwem od używania pada jest dla mnie „multi” w grach fps - tutaj rządzi klawiatura i radzić będzie, gdyż tutaj precyzja jest na wagę złota:-) Do wszystkich którzy tak uparcie trzymają się grania na klawiaturze, spróbujcie zagrać na dobrym padzie (dajcie sobie chwilę by się do tego typu sterowania przyzwyczaić) a bardzo prawdopodobne że przy tym sposobie sterowania pozostaniecie na dłużej. Pozdro!

23.10.2008 15:44
odpowiedz
amadeo90
21
Chorąży

czy do tej gry jest potrzebny Pad Xbox 360??

23.10.2008 22:33
odpowiedz
neken
10
Legionista

amadeo90 - pad nie jest potrzebny.

25.10.2008 18:12
odpowiedz
amadeo90
21
Chorąży

gdzie tą ge można kupić?????

26.10.2008 10:34
odpowiedz
BFHDVBfd
80
KAPITAN

amadeo90 ----> U Pana Boga W Ogródku :)

26.10.2008 10:35
odpowiedz
Azazell3
107
Legend

Gra fajna ma klimacik .. Sterowanie też ok. Straszna jest:)

Ale po 2h grania zaczęła mnie nudzić. Nie wiem czy ją przejdę :(

26.10.2008 12:26
odpowiedz
Aristos
106
między słowami

Łyżka dziegdziu do tej niezłej, ale zbyt słodkiej recki, przykładowe opinie 'na gorąco':
"Gra to jeden wielki konsolowy chlam. Toporne sterowanie, zrabana perspektywa, nudna liniowosc i smieszne potwory, az mnie glowa rozbolala. Nie polecam tej gry:p Taki space siege zrobiony na Gearsy",
albo:
"A co do gierki, to super klimat i graficzka nawet nie najgorsza. Ogólnie fajna gra ale ma kilka rzeczy, które mi się nie podobają:
1. Upośledzenie ruchowe Issaka, który rusza się jakby chciał, a nie mógł i o strejfowaniu na boki można zapomnieć, o jakichkolwiek unikach także, a przeładowaniu broni idąc do tyłu to można zapomnieć. Sterowanie jest po prostu w/g mnie zbyt ślamazarne i raczej przystosowane dla konsolowców z padami.
2. Zbieranie kasy i wymienianie jej na itemy w Stroage jest dla mnie debilne i bez jakiegokolwiek sensu (na jakim statku załoga musi kupować za swoją kasę mundury, broń, ekwipunek?). Do tego rozmieszczenie tych magazynów jak i warsztatów do ulepszania jest bezsensowne (w ambulatorium można sobie zmontować wojskowy karabin co jest dla mnie żenujące). Powinno to być rozwiązane bardziej logicznie."
- czyli znowu pewne elementy mogą psuć nieco/średnio/mocniej (<-do wyboru) zabawę ?
U mnie niestety musiałem tłumić nikłą, acz upierdliwą nadzieję, że dostaniemy coś czerpiącego z 'System Shocka 2', doprawione grozą rodem z filmu 'Event Horizon'. Nadzieja nadal nie umarła (bo jeszcze nie grałem), ale chyba by uniknąć zawodu oczekiwań będę musiał się nastawić na 'doomsolową', poprawną strzelankę z milczączym Żydem(??) w roli głównej.

26.10.2008 18:32
odpowiedz
Judith
83
Dr Judym

Aristos, szkoda tylko że te opinie brzmią, jakby ich właściciele w ogóle nie grali w tę grę. Trzeba upaść na głowę, żeby tę grę z Gearsami porównywać, w DS nie ma żadnego elementu charakterystycznego dla GoW. Sterowanie zarówno na klawiaturze jak i na padzie jest w porządku, trzeba się na początku trochę przyzwyczaić do perspektywy. A że gość nie ma żadnych super zgrabnych ruchów? Przecież to jest inżynier, a nie żołnierz. Btw. a pecetowiec z padem to co, też jest be? Nie można korzystać, bo inaczej nie jest się tru? :] Tych bredni o zbieraniu kasy i kupowaniu przedmiotów aż żal komentować, a na statku Von Braun to niby co się robiło?

Jedyne co mnie zdziwiło w tej grze to górny limit 30 FPS po włączeniu synchronizacji pionowej. Na szczęście da się to ominąć, wyłączając tę opcję w grze i wymuszając synchronizację w sterownikach karty. Cała reszta jest jak najbardziej ok i przypomina właśnie SS2 i klimaty a la Ukryty wymiar.

27.10.2008 14:21
odpowiedz
rafidoc
13
Legionista

Moim zdaniem gra wypas. Brak HUD-a to rewolucja. Widok postaci mi nie przeszkadza . Nie wiem tylko jak zmienić sterowanie z WSAD na strzałki ( jestem leworęczny ) . Ładna grafika nieobciążająca mocno grafy. Na zestawie E5200 + 2x1gb + GF9600gt wszystko na maxa daje w okolicy 100fps. Ostatnia gra która tak mnie powaliła to BIOSHOCK. Jeżeli w biały dzień podskakuje na fotelu ze strachu to znaczy że gra jest super.

28.10.2008 18:17
odpowiedz
Ares
76
Konsul

Jak dla mnie pretendent do gry roku. Owszem ma niewygodne sterowanie i zajeżdża konsolą ale to wszystko to drobnostka w porównaniu z klimatem jaki ta gra ma. Już od bardzo dawna żadna gra mnie nie przyciągnęła na tyle godzin do kompa. Kawał wyśmienitego Survival Horroru, wart każdej wydanej złotówki.

01.11.2008 11:54
odpowiedz
Comix Rey
0
Chorąży

Ej a czy post [67] dotyczy PC ?

ps.Słyszałem,że w tej grz występują zmutowane małolaty.Czy to prawda ?

01.11.2008 15:23
odpowiedz
jasonxxx
94
Szeryf

Fajna gra :)
Graficznie świetna, fabuła może i oklepana, ale realizacja rozgrywki na najwyższym poziomie, więc gra się bardzo przyjemnie. Miła niespodzianka :)

05.11.2008 16:54
odpowiedz
wyzupek
1
Legionista

bardzo dobra gra :) swietna graficznie, rozgrywka tez super. dobrze rozwiazali ucinanie konczyn przeciwnikom

25.11.2008 09:41
odpowiedz
tgolik
65
Pretorianin

Rozgrywaka zbyt ślamazarna jak na standardy PCtowych strzelanek. Nie da się wykonać szybkiego ruchu ze względu na wygładzanie ruchów myszy wnoszące znaczące opóźnienie reakcji. Zawsze wiadomo, kiedy wyskoczą potwory - wystarczy otworzyć niewielką szafkę bonusami (apteczki itd.) a z kanałów wentylacyjnych wyskoczą mięsaki. Wszędzie bardzo jasno, brak shotguna, no i te plecy gościa, który zawsze przede mną biegnie (żart) zasłaniające połowę ekranu.
Podsumowując - drobne zmiany w sterowaniu i zmiana widoku na fpp i byłby PCtowy hit na miarę Bioshocka bądź Half Life

13.12.2008 00:11
odpowiedz
Stranger.
128
Spookhouse

Gra jest ZAJEBISTA. Najlepszy survival horror ostatnich lat. Ostatnio się tak dobrze bawiłem grając w Silent Hilla 3. Świetny model walki, choć początkowo nie mogłem się przyzwyczaić do tego, że przy namierzaniu stworów trzeba się trochę bardziej napracować myszką. Genialny pomysł na wyświetlanie informacji na hologramach, pomijając orientację na mapie. Obrócenie jej w prawidłowy sposób mimo wszystko zajmuje troszeczkę za dużo czasu. Na razie skończyłem dwa rozdziały i mam ochotę na więcej. :)

14.12.2008 00:48
odpowiedz
wampirek
85
Pretorianin

To ja kończę 3 rozdział jakaś menda łapie mnie za nogę i wciąga do dziury...już po mnie kaplica, muszę coś wymyśleć by to przejść.

Giera super!

14.12.2008 01:11
odpowiedz
Send1N/Light/
42
Generał

gra jest poprostu swietna grafika bardzo ladna mile zaskoczenie nigdy bym nie pomyslal ze ta gra mnie tak wciagnie jednak co EA to EA ;] a ten ogień ... na max detalach ognia może pozazdroscic crysis czy farcry 2 sterowanie tez jest ok ale mogliby naprawic w patchu jezeli wyjdzie to gdy sie przybliża na przeciwnika bronią zeby to jakos szybciej myszka pracowala a nie za ja musze po podkladce 3 razy machnąć tak szybko myszką np w góry zeby go dobrze namierzyc

31.12.2008 22:35
odpowiedz
ujemny
53
Prezenter TV

Nie rozumiem po co deweloperzy kombinowali z klasycznym ustawieniem kamery. Zaprezentowane przez nich rozwiązanie jedynie ogranicza pole widzenia gracza, oraz zmniejsza uczucie integracji z postacią. Wiele do życzenia pozostawia dynamizm pojedynków. Bohatera pozbawiono umiejętności kucania, skakania, wykonywania uników, a przede wszystkim - zgrozo - inżynier nie jest zdolny przeładowywać magazynku podczas walki. Konieczne jest zaprzestanie jakikolwiek ruchów.
Wciągająca fabuła odsłaniana przez odnajdywane zapiski - odrobiona lekcja z Bioshock - to jeden z największych plusów rozgrywki, nie licząc oprawy audio-wizualnej - bez muzyki gra się zdecydowanie przyjemniej -, i świetnej jak na EA optymalizacji.

09.01.2009 23:48
odpowiedz
gafcio
20
Chorąży

Witam. Pogrywam sobie w DS ( nie mylic z Dual Screen ) od niedawna na PS3. Gierka NAPRAWDĘ niezła... Ciągle słyszę, że: nie ma klimatu, innowacyjności, a przede wszystkim jest niestraszna. Jak słyszę odgłosy potworów dopadających mnie z każdej strony na moim zestawie kina domowego 5.1, to naprawdę czuję panikę, żeby nie napisać STRACH... Dźwięk przestrzenny w grach to coś wybitnego. Szczególnie ten tytuł wybija daleko ponad przeciętność. Szczerz polecam !!!

10.04.2009 13:00
odpowiedz
Halucyn89
2
Senator

Gra miażdzy, klimat klimat, dżwięki, i wbrew pozorą kamera to plus, bo daje ten efekt ^^

29.05.2015 11:08
odpowiedz
Sir Xan
73
Senator
9.0

Moja mini-recenzja dla grze Dead Space.

Na plus:
+ świetny grywalność
+ ciekawy scenariusz
+ świetne lokacji i ciężki klimat
+ postacie drugoplanowe
+ broń, przeciwnicy i zerowa grawitacja
+ starcia z bossami
+ potrafi przestraszyć...
+ doskonały interfejs
+ piękna grafika
+ dźwięk, muzyka i głosy
+ balans trudności
+ przyzwoity czas rozgrywki

Na minus:
- liniowość
- milczący bohater bez emocji
- nie potrafi przestraszyć na dłuższą metę
- nie dla wrażliwych odbiorców

Moja opinia o grze:
Muszę bezsprzecznie stwierdzić, że Dead Space to jedna z świetnych gier survival horror/strzelanki w jakie grałem, a tego roczne nominacje do gry roku 2008 ma w kieszeni. Wielu momenty w grze są naprawdę emocjonalnie. POLECAM! Uwaga! Nie dla wrażliwych odbiorców! ;P

Mój werdykt: Super hit! Trzeba to zagrać! POLECAM!

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze